HF tegencapaciteit

Hoi,

Ik ben van plan om een paar van mijn ex militaire HF ontvangers in een kamertje boven in huis neer te zetten.
Ik maak gebruik van een dipool antenne en een langdraad.
Bij de langdraad is een tegencapaciteit soms best goed merkbaar wat de ontvangst betreft.
Nu zit er tussen de houten vloer een flinke stalen H balk van 4 meter lang.
Zou ik dit als tegencapaciteit kunnen gebruiken. (ik kan er op dit moment nog bij) Ik zou er M6 schroefdraad in kunnen tappen en er bv een stuk vd draad 2,5mm2 aan vast kunnen maken en dan naar de plek vd ontvangers 2 meter verder.

Door al het geklus ligt de Telefunken Gavotte weer stil.

Groet
?

Ha Radio60,

Waar zit die blak aan vast als het een loze balk is dan heeft het niet veel omhanden.
Beter is het om in de buurt van de draad een aarding te maken pijp in de grond hoeft misschien heel zo diep niet.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik mag hopen dat het balkje vast zit in de muren!
Aarde naar de grond kan ook maar dan word het traject ongeveer 15 meter lang. (naar de meterput aan een aparte buis die dan de grond in gaat)
Vastmaken aan een verwarmingsbuis kan ook maar dan zit je op de veiligheids aarde van het huis. Word meestal afgeraden.

Ik zou het gewoon proberen. Maak die aansluiting en probeer de balk ook te aarden zolang je er nog bij kunt.

Als het niet goed werkt kun later altijd nog kiezen om de balk niet te gebruiken.

rbeckers

Overleden

Inderdaad niet aan de verwarmingsbuis knopen.

Een extra aardpin is misschien beter maar dan wel ook die aarde aan de veiligheidsaarde vastmaken.

Is dat niet hetzelfde als de draad aan de bestaande aardpen bevestigen?

rbeckers

Overleden

Dat is niet helemaal hetzelfde.
Een extra aardpen verlaagt de weerstand.
En afhankelijk van afstand van de twee aardpennen en de gebruikte draad kan dat ook verschil uitmaken. Voor de veiligheidsaarde wordt 4mm vertind gebruikt maar voor de HF aarde kan er ook andere draad gebruikt worden.

Ah oke.
Moet die draad dik zijn of gewoon 2,5mm2?
De balk probeer ik gewoon die heeft aardig wat massa!

rbeckers

Overleden

Ik heb voor de HF aarde 3x 6mm soepel gebruikt.
Maar dat is niet noodzakelijk. 2,5mm is meestal voldoende.

Ik heb ook nog behoorlijk wat RG213 coax liggen.
Als ik hiervan alleen de midden ader gebruik kan dat ook?

Als ik hiervan alleen de midden ader gebruik kan dat ook?

Dan zou ik de binnen en buitenader(mantel) parallel gebruiken.

rob007

Yarr, Matey!

Mag ik even meeliften?

Dus 220~ aarde los van zelfgemaakte aarde houden dat is het beste?
( ik maak alles aan elkaar zelfs metalen rek en heb onder de dikke bureau plank met printplaten behangen aan onderkant, ook mijn wanden en boekenplanken…… )
En eerlijk ik zou die balk er ook bij geplakt hebben, schroefje er in.... nee heb je....
Ik zit ik een geïsoleerd schuurtje met mijn spullen en twijfel soms of ik(af en toe) nu toch de 220~ aarde niet bij mij aarde zou zetten.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb nu M6 draad in de balk getapt en er een stuk vd draad van 2,5mm2 aan vast gemaakt.
Als ik mijn ontvanger aan zet hoor je een bepaalde hoeveelheid ruis.
Als ik de draad aan de balk er nu aan de voorzijde insteek dan word het geruis minder. Het is niet wereld schokkend minder maar je kan het horen.
Sommige stations (waaronder het weer op Volmet 5450) komen wat duidelijker door. Ik zal het vanavond nog eens proberen.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

Soms is metaal wat in het huis verwerkt is wel geaard zoals gevlochten beton ijzer,
Maar of dit altijd zo is???
Grappig trouwens ff zitten luisteren op 5450khz Mode: USB op:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Hebben wij nog ergens een tijdzender in Nederland?
Of een ijkzender?
Ik vraag dit om mijn SDR te controleren.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Tijdzender? DCF77 is denk ik het dichtste bij.
Tevens te gebruiken als ijkzender, 77,5 kHz.
En een beetje meer KG: MSF, HBN,op 5 MHz, of BBC4 op 198 kHz...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 19 maart 2019 11:39:58 schreef Radio60:
Hoi,

Ik ben van plan om een paar van mijn ex militaire HF ontvangers in een kamertje boven in huis neer te zetten.
Ik maak gebruik van een dipool antenne en een langdraad.
Bij de langdraad is een tegencapaciteit soms best goed merkbaar wat de ontvangst betreft.
Nu zit er tussen de houten vloer een flinke stalen H balk van 4 meter lang.
Zou ik dit als tegencapaciteit kunnen gebruiken. (ik kan er op dit moment nog bij) Ik zou er M6 schroefdraad in kunnen tappen en er bv een stuk vd draad 2,5mm2 aan vast kunnen maken en dan naar de plek vd ontvangers 2 meter verder.

Door al het geklus ligt de Telefunken Gavotte weer stil.

Groet
?

Voor aarde , heb ik gewoon een koperen strip tegen de muur geplaatst, en daar met 25 mm2 naar de meterkast gebracht.Die strip is voorzien van boutjes m6.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb je in de meterkast een aparte staaf de grond in of hangt het aan de huis (veiligheids) aarde?
Mijn ontvanger zelf zit gewoon met de stekker in de rand (veiligheids) aarde van het huis.

mel

Golden Member

Op 19 maart 2019 17:17:58 schreef Radio60:
Heb je in de meterkast een aparte staaf de grond in of hangt het aan de huis (veiligheids) aarde?
Mijn ontvanger zelf zit gewoon met de stekker in de rand (veiligheids) aarde van het huis.

gewoon op de veiligheidsaarde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waneer je in een wat ouder huis woont, met een zinken dakgoot heb je een fantastische tegencapaciteit, daar kan geen aarde tegenop.

Zoals ik dus heb, huis is van 1952 dakgoot is ruim 40mtr lengte.
Ideaal voor een verticale antenne of evt. een draad antenne.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Mijn inverted v antenne werkt trouwens beter(vind ik),paaltje in voor -en achtertuin, en paaltje op de daknok. de antenne is over het dak heen gespannen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waneer je in een wat ouder huis woont, met een zinken dakgoot heb je een fantastische tegencapaciteit, daar kan geen aarde tegenop.

Zoals ik dus heb, huis is van 1952 dakgoot is ruim 40mtr lengte.
Ideaal voor een verticale antenne of evt. een draad antenne.

Gebruik je de dakgoot nu als aarde of als antenne?

Op 20 maart 2019 08:49:22 schreef Ex-fietser:
Gebruik je de dakgoot nu als aarde of als antenne?

Nee ik gebruik de dakgoot als tegencapaciteit voor een verticale antenne die daar boven staat.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

Zou ik ook doen! ( als ik er eentje had! )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Creatief?
Ik denk dat ik ook maar een kabel naar de meterput maak.
Misschien kan ik dat ook aan de balk vastmaken.

Ha Radio60,

Ik begrijp dat je een lange draad straler heb dat is mooi maar om nu alles van ijzer in en rondom het huis aan elkaar te knopen met het idee dat het resultaat steeds beter wordt :? 8)7
Probeer je eens voor te stellen hoe en uit welke richting er enige vorm van stroom balans tot stand komt.
Voor elke uA stroom in je draad zal de zelfde grote in je ground systeem moeten lopen.

Wat kan je beter doen i.p.v. alle thee lepels aan elkaar knopen een draad over de grond onder je long wire leggen is simpel en is precies de bedoeling.
Dan een balun of een symmetrisch touwtje naar binnen een goede tuner bouwen.
Ik had zelf een 40 meter bronzen draad 12 meter boven de grond met onder de draad een radialen stelsel ingegraven de draad kom ik overdag laten zakken de buurman was een duivenmelker :o
Overdag was ik toch naar het werk en is alles potdicht zo konden we allebei onze hobby uitoefenen.

Kijk @Martin V heeft een verticale op dak en gebruik in de directe omgeving de zinken dakgoot als groundplane daar kan ik inkomen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.