zekering beschermer

Hoi,

Weet niet als ik op de juiste plaats ben maar, zou een schakeling maken waar ik de stroom kan regelen.
Als ik op een camping sta heb ik sommige plaatsen 6A en soms 10A die we krijgen. Nu het probleem is dat je er snel over bent of bv vooral je denkt er niet aan en je zet een toestel bij op en de zekering automaat springt af.
En het is lastig altijd de camping beheerder te bellen om deze terug op te zetten.

Daarom ben ik op zoek naar een sturing die ik er tussen kan plaatsen, die ik bv: kan instellen op 6A dat deze eerst uitschakelt en niet de automaat in de cabine. Maar 1 die ik kan regelen als ik op ander camping kom deze hoger kan zetten.

Weet iemand hier raad mee?

Mvg Fred

Beste Fred,

Apparaten hiervoor zijn kant en klaar te koop. Zoek maar eens op "camping current limiter".
Die kun je instellen op de waarde die je ter beschikking krijgt (of iets lager instellen) en als je teveel gebruikt dan onderbreekt dat ding de stroom voordat de zekering of automaat van de camping eruit vliegt.

Mijn advies is om dat kant-en-klaar te kopen. Zelf iets in elkaar zetten dat op netspanning gaat werken vergt de nodige kennis om het veilig EN goed werkend te krijgen.

Gr.
PaulAGM

Zie ook zoektermen "Fuse Control" of "Fuse Protector" in combinatie met caravan.

Je kunt ook vrij simpel zelf iets in elkaar draaien met een stroomtransformator, gelijkrichter en comparator dat gaat piepen als je over de ingestelde waarde gaat, en als je wilt kun je daar nog een metertje bij zetten ook, zodat je vooraf kunt zien of je nog iets bij mag schakelen.

Het is niet nodig om supersnel in te grijpen, een 6A automaat gaat niet binnen een seconde als je 7A trekt; bij 1.5x de nominale stroom moet een B-klasse automaat uit mijn hoofd 5 minuten wachten, en pas bij 3x de nominale stroom moeten ze direct reageren.

Nu hebben de automaten op campings wel echt een slecht leven, en als ze vaak genoeg aangesproken zijn, willen ze nog wel trigger-happy worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Waarom niet gewoon een geschikt ampèremetertje kopen. Netjes, simpel, mooi in te bouwen en je ziet op elk moment hoeveel stroom je afneemt.
Hier zit ook een voltmetertje bij ingebouwd zodat je ziet of de netspanning niet te hoog of te laag is. Bij lange leidingen op een camping zakt de spanning vaak in.

Thevel

Golden Member

Ik heb laatst deze en deze luxere gekocht.
Die dingen werken prima en zijn heel makkelijk aan te sluiten, voor de stroommeting loopt de draad door de behuizing.

Anoniem

Prachtig gewoon.
Dat is nu precies waarom ik steeds meer sceptisch sta tegenover allerlei zelfbouwknutselwerkjes met bij elkaar gesprokkelde onderdelen.

Mooier afgewerkt? ja.
beter doordacht? Vaak wel.
Handiger en compacter? Ja.
Garantie? Ja.
Veiliger? Ja.
Goedkoper? Ja, je losse display kost al meer.
Tijdbesparend? Ja, vandaag besteld overmorgen thuisgeleverd. Zelfbouw kost vaak weken tot maanden en vaker belandt het project onafgewerkt in de rommelbak.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 18 maart 2019 19:04:11 (20%)

Op 18 maart 2019 19:02:25 schreef grotedikken:
Mooier afgewerkt? ja.

Dat zeker.

beter doordacht? Vaak wel.

Het is Chinees, vaak zitten daar bijzonder stompzinnige fouten in, zeker in regelcircuits e.d.

Handiger en compacter? Ja.

Op zich wel, maar audio feedback als er over een ingestelde grens gaat is wel handig, en dat kun je bij "zelfbouwknutselwerkjes" triviaal toevoegen.

Garantie? Ja.

Tot op de stoep. Wat ga je doen, die Chinees aanklagen?

Veiliger? Ja.

Crapshoot. Je zult het open moeten maken en kritisch moeten bekijken, anders weet je dat absoluut niet. Ik heb talloze levensgevaarlijke constructies gezien als de Chinezen zelf wat gaan "ontwerpen".

Goedkoper? Ja, je losse display kost al meer.

Dat is zeker waar.

Tijdbesparend? Ja, vandaag besteld overmorgen thuisgeleverd. Zelfbouw kost vaak weken tot maanden en vaker belandt het project onafgewerkt in de rommelbak.

Ik wacht al bijna 3 maanden op een paar pakketjes uit China, dus dat is echt onzin. Leg eens uit hoe jij je spullen van Banggood/Aliexpress overmorgen thuis hebt, en nog steeds goedkoop, want zelfs als je fors betaald voor de snelste verzendoptie (vaak 60-100 euro!) duurt het nog een week.

Als de kwaliteit en veiligheid van die Chinese ontwerpen structureel beter zijn dan wat je zelf bouwt, ben je blijkbaar niet zo goed in bouwen, want zeker 50% van de tijd is het gewoon echt niet in orde.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mvdk

Golden Member

Op 18 maart 2019 22:07:46 schreef fred47:
bedankt allemaal voor de info

Ja, maar sluit 't aan bij je verwachtingen?
Deze spullen waarschuwen je niet als je teveel afneemt. En ze beperken ook niet de afgenomen stroom.

Op 18 maart 2019 12:52:08 schreef PaulAGM: Beste Fred,Apparaten hiervoor zijn kant en klaar te koop. Zoek maar eens op "camping current limiter".

Maar PaulAGM heeft er dan weer niet een linkje bijgezet van een voor dit doel bruikbaar apparaat.
Ik heb zelf even gegoogeld, ik vond wel wat, maar weet niet of dat het wel is.

Anoniem

Sparkygsx, ik ben overtuigd dat je tegenwoordig voor 95% van alle denkbare behoeften niet zelf iets kunt maken dat in de verste verten in de buurt komt van fabrieksspul. In China maken ze allang niet meer enkel minderwaardige apparaten hoor.
Nogal wiedes als je spotgoedkoop namaakspul koopt voor een tiende van de gangbare prijs dat je dan rommel in huis haalt. Maar dan nog, ik denk dat het als ervaren zelfbouwer nog beter loont om zo'n goedkoop spul te kopen en te modifieren naar eigen inzicht dan helemaal van scratch zelf iets te bouwen. Zelfs de goedkoopste shit zit tegenwoordig in een mooie behuizing die je zelf niet kunt maken.
En zelfs als je een en ander zou moeten vervangen door iets beters, de display en elektronica kun je echt niet op een lonende manier zelf maken. Tenzij je het enkel doet voor het plezier van het maken natuurlijk.

Er is een heel groot verschil tussen geproduceerd in China en ontworpen in China. Er zullen vast slimme Chinezen zijn die wel fatsoenlijke dingen kunnen ontwerpen (met zoveel moeten er toch een paar tussen zitten), maar 95% van de tijd lijkt het in orde, totdat je goed gaat kijken, en dan is het alsnog troep. Isolatie die niet deugt, control loops die met een multimeter gemiddeld wel in orde lijken maar intussen woest staan te oscilleren, etc.

Met een 3D printer kom je een heel eind voor behuizingen. Het enige echte nadeel daarvan is dat het lastig is om brandvertragend materiaal te printen, en dat zou eigenlijk wel moeten voor sommige projecten.

Een display moet je natuurlijk gewoon inkopen, je gaat geen eigen display bouwen, maar dat is een generiek bouwblok. Als je een eigen microcontroller gebruikt kun je triviaal functies bouwen die onmogelijk zijn om in te kopen, zoals in dit geval een audio waarschuwing als je over de instelbare grens gaat.

Volgens jouw stelling kunnen hobbyisten niets en heeft het geen zin om elektronica hobbyist te zijn, want je kunt toch bijna alles inkopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 maart 2019 22:36:12 schreef mvdk:
Maar PaulAGM heeft er dan weer niet een linkje bijgezet van een voor dit doel bruikbaar apparaat.
Ik heb zelf even gegoogeld, ik vond wel wat, maar weet niet of dat het wel is.

Bij de zoekwoorden die ik aangaf kom je zo op de goede site uit:

https://www.groene-energiewinkel.nl/37011010--energy-master-fuse-prote…

http://www.caravans.net/kluscaravan/fusecontrol.php

[Bericht gewijzigd door Red_Arrow op dinsdag 19 maart 2019 09:15:49 (14%)

Anoniem

Op 19 maart 2019 00:03:28 schreef SparkyGSX:

Volgens jouw stelling kunnen hobbyisten niets en heeft het geen zin om elektronica hobbyist zijn, want je kunt toch bijna alles inkopen.

Dat is juist niet hoe ik het zie.
Ik kijk weleens naar "..got talent" op tv. En het is verbazend wat mensen die een passie hebben voor iets kunnen verwezenlijken.
Al heb ik dan wat basiskennis van muziek, ik zou er daar op dat podium totaal niks van bakken.
En hier is dat net hetzelfde.
Iemand heeft een probleem en zoekt hier een oplossing.
Maar is gezien de vragen misschien wel handig maar géén gepassioneerd elektronicus-zelfbouwer.
De beste raad ligt dan ook in het aanbieden van een oplossing die met beperkte middelen en kennis kan gerealiseerd worden.

Tuuuurlijk kun je een mooie behuizing maken met een 3dprinter, maar gaat dat niet véél te ver voor een product dat gewoon kant en klaar te koop is en geoptimaliseerd voor de toepassing.

Het is een gekend probleem en de markt heeft daarop ingespeeld door oplossingen aan te bieden.
En dan kun je gewoon niet met zelfbouw concurreren.
Dus gewoon een currentlimiter of een amperemeter kopen en netjes en veilig installeren.

Ik zou een ampèremeter prefereren omdat je dan direct ziet hoeveel belasting je op elk moment hebt en wat er nog bijkan. Zo'n currentlimiter slaat dan af zoals een zekering en zorgt ook weer voor ergernis. Al bestaan er vast modelletjes die je tijdig waarschuwen bij overbelasting.
Maar hoe gesofistikeerder en gebruiksvriendelijker hoe complexer en hoe moeilijker zelf te realiseren. Kopen dus.

zekering beschermer

Je kan er natuurlijk ook een gewapend peloton ME omheen zetten!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!