onbekend component

Hoi...

De autoradio (model..zie foto) van mijn vriendin haar toyota yaris geeft alleen nog een heel zacht geluid weer wat een beetje lijkt op het geluid wat een speaker maakt als de rubberen cq papieren rand kapot is en je het volume hard zet... maar dan dus heel erg zacht 'in de verte'...

De speakers zijn goed en heb ook andere speakers aangesloten en verder kon ik ook niets vinden in de bedrading... dus heb ik de radio er uitgehaald en opengemaakt. Ik ben bij de antenne ingang een component tegen gekomen waar bij staat PL1. Ik heb het component verwijderd om door te meten maar kan geen enkele waarde aflezen.

Het ziet er dus naar uit dat dit component stuk is. Ik heb geen idee of dit ook de oorzaak is van de storing maar ik kan altijd proberen om dit component te vervangen en te zien wat er gebeurd natuurlijk.

Het lijkt mij op een diode maar ik zou toch graag zeker willen weten wat voor een component dit is en wat de waarde is etc. zodat ik dit component, of een soortgelijk component, kan bestellen ergens.

gegroet.. Karthur8

dijkmane

Golden Member

dit is een spoeltje.
als deze met een multimeter op ohms oneindig meet, is deze defect.

ik heb even in een schema gekeken van een Clarion, daar zit een spoel in van 0.56uH.

maar eerst even doormeten of deze wel defect is, deze spoel zit rechtstreeks na de antenne ingang en je zou dan geen ontvangst moeten hebben. de CD bijvoorbeeld zou het normaal moeten doen dan.

In no Sense, Nonsense
Anoniem

Moeilijk te zien, maar het lijkt of dat spoeltje is doorgebrand.
Het spoeltje staat direct tussen antenneplug en massa, parallel op de rf ingang die vermoedelijk dc gescheiden is door een condensatortje. Dit kan dus alleen doorbranden als er spanning op de antenne gestaan heeft. Onweer?
Als enkel dit parallelspoeltje is doorgebrand, dan zou je in principe toch nog ontvangst moeten hebben.
Ik vrees echter dat er veel meer stuk is, gezien het geluid vervormd en zwak is.
Als ook de cd niet goed werkt ligt het zeker niet enkel aan het spoeltje.

Wat opvalt is dat de radio geheel in SMD uitvoering is, behalve dat spoeltje dat van een andere generatie lijkt. Vooral de lange draden eraan lijken op een niet-origineel onderdeel te duiden. Is dit ooit al eens vervangen?

Volgens mij en aan de tekening op de print te zien lijkt het mij eerder op een soort gasontlading beveiliging.

LDmicro user.

Die spoel zal niet de oorzaak vh probleem zijn, ook zonder zou de radio moeten werken. Reden is denk ik het aanbrengen van een DC pad naar gnd zodat de spanning op de antenne rond de 0 blijft. Fijn voor de ingangstrap.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Als dat spoeltje is opgeblazen is er wat lelijks met die radio/antenne ingang gebeurd. (bliksem, 12v op gezet,...?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 16 maart 2019 09:54:08 schreef MGP:
Volgens mij en aan de tekening op de print te zien lijkt het mij eerder op een soort gasontlading beveiliging.

PL1 zou kunnen staan voor Plug 1 of de eveneens zeer dicht gelegen aansluiting van de antenneplug. En niet voor de onbekende component .
Op de foto is heel slecht te zien wat het is.Maar ik vermoed dat je gelijk hebt.Bij voldoende inzoomen lijkt het zoals je zegt meer op een glazen buisje dan op een spoeltje dat doorgebrand is.
Voor de conclusie maakt het weinig uit. Als het een verbrande spoel is, dan moet de radio normaal werken zonder. Is het een gasarrestortje, dan is die niet stuk en moet de radio ook werken. Het vreemde is dat het onderdeel gezien de lange slordige draden niet op deze nette SMDprint lijkt thuis te horen. Misschien al eens vervangen.

Maar de fout zit duidelijk ergens anders, niet in de antenne-ingang.

Werkt de CDspeler? is dat zwakke vervormde geluid op beide kanalen? Zijn er extra luidsprekers bijgeplaatst? Staat de radio voortdurend loeihard?
Mogelijk een kortsluiting van de luidsprekerdraden.
En dan kan de eindtrap stuk zijn.

Bedankt voor de antwoorden allemaal...

Het onderdeel is standaard op de printplaat gesoldeerd. De auto is nooit naar een garage gebracht met een storing in de audio in ieder geval.

Het probleem begon gewoon tijdens het rijden in een bocht bij het uitvoegen zonder dat het volume erg hoog stond en er was geen onweer.

Het is een radio\cassette speler en ik heb niet zo snel een bandje bij de hand. Er zit echter een apparaatje van fabrikant Yatour op aangesloten om een usb stick te kunnen gebruiken met mp3'tjes er op... een zgn 'audio interface adapter'. Deze geeft echter hetzelfde geluid weer bij het gebruik van een usb stick.

Misschien dat het er helemaal tussenuit halen van de bedrading van dit apparaatje iets zal uithalen mocht het euvel daar in zitten.

Ik zal dit nog gaan proberen zodra de auto tot mijn beschikking kan komen maar als dit niets uithaalt dan moet er maar een 2e handsje op de kop getikt worden vrees ik.

Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd: het is moeilijk te zien wat voor onderdeel het is, daarvoor zou een duidelijke (macro) foto behulpzaam zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik hoop dat het op de foto duidelijk is wat voor een component dit is. Er zat ook een plastic omhulsel omheen wat op de foto te zien is. Wellicht dat dit ook iets duidelijk kan maken

.

dijkmane

Golden Member

nogmaals de vraag, als je een multimeter hebt, wat meet je als je deze doormeet ?

In no Sense, Nonsense

Op 19 maart 2019 15:44:54 schreef karthur8:
Ik hoop dat het op de foto duidelijk is wat voor een component dit is. Er zat ook een plastic omhulsel omheen wat op de foto te zien is. Wellicht dat dit ook iets duidelijk kan maken[bijlage].

lijkt wel op een varistor in een glazen behuizing.

Arco

Special Member

Is een surge arrester, hoort oneindig door te meten. Familie van deze:

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB10vaSHFXXXXajXVXXq6xXFXXXe/RLS102-Series-Glass-Gas-Discharge-Tube-Surge.jpg_350x350.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

idd heeft er niks mee te maken, puur een beveiliging op de antenne inagng van de radio, ik neem aan dat de radio ook op andere bronnen slecht geluid geeft.

heb je toevallig maar 2 speakers op de radio zitten en de fader op rear gezet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aha...dus het component is waarschijnlijk niet stuk.

Anoniem

Zo'n mooie foto als startpost had veel giswerk bespaard.
Zoals ik al dacht staat de aanduiding PL1 voor de antenneplug en niet voor dit elementje dat er parallel opstaat..
Dit had hoe dan ook de oorzaak niet kunnen zijn van je ellende.
Het is een overspanningsbeveiliging die bedoeld is om overspanningen van statische elektriciteit kort te sluiten. Zo'n elementje, heeft bij normale antennesignalen een zeer hoge weerstand en beinvloedt dus de antenne niet. Komt er een hoge spanning op door statische elektriciteit of onweer, dan gaat het plots geleiden en vermijdt schade aan de radio.
Als het dus een zeer hoge weerstand meet of oneindig, is het niet stuk en soldeer je het er best weer in.
Gezien het probleem ontstond in een bocht, zou ik toch even de luidsprekers testen op kortsluiting in de kabels..want dan heb je niks aan een nieuwe radio.

Je zegt ook dat er een extern USB apparaatje op aangesloten is Verwijder dat eens. Niet waarschijnlijk, maar je weet maar nooit.