LG 32LH3300 digitale zenders blijven zwart

LG 32LH3300.
Dit toestel heeft jarenlang gewerkt op de digitale kanalen van ziggo.
Het toestel kan een CI+ module in, maar die is nooit gebruikt.
Er is altijd gekeken zonder CI module, Freq 474000 code 4444
De zenders werkten niet meer en ik heb de tv opnieuw laten zoeken.
De digitale zenders worden gevonden. Als je een zender kiest met de afstandsbediening, dan wordt het zendernummer en de ontvangmode (HD, zendernaam, etc) gedisplayed, maar de zender blijft zwart.
Analoge ontvangst werkt gewoon. De ontvangst met een kastje van ziggo via de scartingang werkt ook goed met dezelfde codes. Omdat de zenders wel ingelezen worden volgens mij, het osd werkt immers, vraag ik me af wat er mis kan zijn.

4444 is OK. Is de symboolsnelheid OK? (6875)

Symboolsnelheid is ok, 6875, rest staat automatisch. Terugzetten naar de fabrieksinstellingen heeft ook niet geholpen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 18 maart 2019 18:55:54 (40%)

Op 18 maart 2019 18:48:26 schreef smd:
4444 is OK. Is de symboolsnelheid OK? (6875)

Probeer eens 5555

Op 18 maart 2019 19:47:15 schreef pararuud:
[...]

Probeer eens 5555

Dan is de CI+ module nodig en die is er niet. Ik weet evenwel niet of zonder CI+ module N1, N2 en N3 dan wel weergegeven worden. Moet ik uittesten.
De aanvankelijke klacht was dat juist die zenders het niet meer deden. Daarna heeft een handige harrie nog wat met de menu's gespeeld, maar die kwam er helemaal niet uit.

Op 18 maart 2019 21:13:43 schreef buzzy:
[...]
Dan is de CI+ module nodig en die is er niet. Ik weet evenwel niet of zonder CI+ module N1, N2 en N3 dan wel weergegeven worden. Moet ik uittesten.
De aanvankelijke klacht was dat juist die zenders het niet meer deden. Daarna heeft een handige harrie nog wat met de menu's gespeeld, maar die kwam er helemaal niet uit.

Met 5555 heb je ook gewoon ned 1/2/3 in HD

De SD zenders zijn ook daar FTA, echter zitten die dan ergens op kanaal 925 en hoger
(4 = RTL4 HD enz en dan heb je idd de CI+ nodig)

Het kan best zijn dat die bv wel werkt. Ik heb wel eens vaker TV's gezien die niet helemaal lekker overweg konden met bepaalde NITs (oa als er een simulcast descriptor in stond)
Een ander netwerkID kan dan net het verschil maken.

Maar toch, de zenders deden het niet meer en bij opnieuw instellen doen ze het nog niet. Frequentie en netwerk zijn juist ingesteld want anders worden er geen zenders gevonden. De zenders verschijnen wel in de display maar het beeld blijft zwart. Ik weet het niet meer zeker maar bij instellingen in het menu is de signaal sterkte op te roepen en als die signaalsterkte te laag is blijft het beeld ook zwart. Als de signaalsterkte in orde is dan verdenk ik een defect in de DVB-C tuner zelf en dan helpt het plaatsen van een CI+ module ook niet omdat die gebruik maakt van die DVB-C tuner.

apkay

Golden Member

dan zit je in het (digitenne gedeelte).
ik heb daar ook eens mee gestrukeld.
toch ff goed kijken in menu.
signaal sterkte zit niet in het dvb-c gedeelte.
maar wel in het digitenne gedeelte.

groeten van apkay.

De tuner is defect. analoog werkt nog, digitaal heeft een klopfout. De tuner ontvangt alle zenders van ziggo die niet in HD zijn, behalve Ned 1, 2 en 3.(HD)
Een heel licht tikje op de tuner en het signaal valt weg. Met deze actie is het niet gelukt om de Ned.zenders te zien. Zitten die op een andere band? Ze worden wel gevonden, maar blijven zwart. De kanaal info is er ook. Voor de digitale zenders is de tuner er nu helemaal mee gestopt.
Hoewel ik best goed desoldeergereedschap heb, heb ik de tuner er nog niet uit. Had ik een nieuwe dan zou ik de pootjes afknippen om het mainboard heel te houden. Dat kan nu even niet.

Op 21 maart 2019 18:22:27 schreef pararuud:
Probeer Ned 1 eens op kan 925.

Na de klopactie, om te zien of de ned zenders terug wilden komen, is de onderbreking zo hardnekkig dat digitale ontvangst niet meer werkt. Wordt dus een nieuwe kk, of een nieuw mainboard, of een ziggo kastje of gewoon een nieuwe tv (Deze is in februari negen jaar geworden.)

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat bij LG de kanalenkiezers inderdaad wel eens stuk gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de tuner van het board los te solderen is dan dat als eerste doen. Vaak zijn het losse soldeerverbindingen naar de metalen omkasting en dan wil opnieuw vast solderen nog wel eens een goede afloop hebben.

Op 22 maart 2019 18:25:19 schreef ronny530:
Als de tuner van het board los te solderen is dan dat als eerste doen. Vaak zijn het losse soldeerverbindingen naar de metalen omkasting en dan wil opnieuw vast solderen nog wel eens een goede afloop hebben.

Tja, de standaard fouten. Uitsolderen? Ik heb er zelfs de tools voor. De kiezer zit op een doorgemetalliseerde print, met grote aardvlakken. Dat maakt het niet eenvoudig om de pootjes schoon te zuigen. Bovendien heeft de tuner nog zes aardlippen door de print. Uit ervaring weet ik dat bij het verwijderen, vrijwel zeker de doormetalliseringen en sporen beschadigd worden. Dat wil je niet. En dan is het nog niet zeker dat het defect gevonden wordt. Ik kan hem dan wel met losse draadjes aansluiten.
Verwijderen kan alleen goed als je de 18 of 20 signaal pennen afknipt. Dat maakt de tuner geheel onbruikbaar. Een nieuwe tuner heb ik nog niet gevonden en complete mainboards, zijn er alleen refubished en stevig aan de prijs. Hoe betrouwbaar is het dan.
Wordt voorlopig de oplossing met de losse decoder denk ik.

Verwijderd ivm dubbele posting.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 22 maart 2019 19:22:04 (95%)

Dan houdt mijn kennis ook op omdat ik voor de doorbraak van lcd tv's gestopt ben met het repareren van tv's. Ik hoop dat er techneuten zijn die wel weten hoe je een tuner kunt herstellen want het principe blijft hetzelfde enkel de elektronica is anders geworden.

Op 22 maart 2019 19:40:37 schreef ronny530:
Dan houdt mijn kennis ook op omdat ik voor de doorbraak van lcd tv's gestopt ben met het repareren van tv's. Ik hoop dat er techneuten zijn die wel weten hoe je een tuner kunt herstellen want het principe blijft hetzelfde enkel de elektronica is anders geworden.

In de tuner zit ook nog wat processing volgens mij. De zenders worden wel gevonden, maar er is geen beeld. Het OSD laat gewoon de zenderinfo zien.
Flat TV is ook niet meer mij ding hoor. Al sinds een jaar of tien neem ik geen reparaties meer aan van toestellen die ik niet zelf geleverd heb.
Repareren wordt er ook niet eenvoudiger op. Docu is steeds lastiger verkrijgbaar en de ic's met tig pootjes laten zich lastig vervangen. Dan moet er ook nog software in. Gezien mijn leeftijd laat ik tegenwoordig de jeugd het opknappen. Aan de soms heel lange threads te zien, over echt simpele storingen, denk ik dat de kennis van wat zich tegenwoordig reparateur noemt, hard achteruit holt.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 22 maart 2019 20:02:18 (23%)

Blaupunkt was de eerste die een tuner met een complete signaal verwerking gebruikte en verwerkbare data naar de ic's verstuurde. Het principe blijft voor alle tuners hetzelfde, een afgeschermd blik met een print er in die het blik als massa gebruikt. Ik zou de gok nemen om alle massa contacten door te solderen want kapot is de tuner toch al en valt er met de reparatie enkel maar te winnen.

wtt

Golden Member

Ik heb hier nog een humax IRHD-5000C/NL liggen. Komt bij mijn schoonvader vandaan en wordt hier niet gebruikt. Heb je daar wat aan?

Op 23 maart 2019 14:36:26 schreef wtt:
Ik heb hier nog een humax IRHD-5000C/NL liggen. Komt bij mijn schoonvader vandaan en wordt hier niet gebruikt. Heb je daar wat aan?

De eigenaar heeft ook een losse decoder.Die zal hij vermoedelijk nu in gaan zetten.
Wat moet de decoder eventueel kosten? Zelf heb ik ook nog wel belangstelling daarvoor.

wtt

Golden Member

Je mag 'm zo hebben. De afstandsbediening is echter naar iemand die de zijne versleten had. Ik vrees dat de oude er niet meer is, maar zal hier nog ff naar vragen...

Op 23 maart 2019 20:34:05 schreef wtt:
Je mag 'm zo hebben. De afstandsbediening is echter naar iemand die de zijne versleten had. Ik vrees dat de oude er niet meer is, maar zal hier nog ff naar vragen...

Kun je me dan een mailtje sturen voor de verdere handelingen?

wtt

Golden Member

Heb ik gedaan, rond 21:30 gisteravond.
Spamfilter ff uitkloppen waarschijnlijk;-)