wederom een winkel dicht

pa3gws

Golden Member

De firma HEC in Delft sluit eind Mei zijn deuren.
Jammer maar helaas is toch mijn hofleverancier. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Die winkel zit natuurlijk ook op een vréselijke plek. Parkeren kan je er niet, als je het toch probeert, kan je aankoop weleens een beetje duur uitvallen. Maar gaatie echt sluiten?
De geschiedenis van electronicawinkels in Delft is nogal een lange, Van Reijsen electronica, ze verhuisden naar de Schieweg, en zijn daarna nog eens naar R'dam verhuisd. We hadden ECD aan de Voldersgracht, die stopten uiteindelijk met de verkoop van transistors en weerstandjes en gingen in de computers. Uiteindelijk zijn zij ook verdwenen, maar zie: een opvolger, Goris Electronics. Die nam eigenlijk al vroeg de bisnis van ECD over, maar ging uiteindelijk óók in de computers. Ook bij hun werd dat de dood in de pot. Maar wat is er nu daar in de Molenstraat aan de hand? Stoppen die echt, of gaan ze verhuizen?

pa3gws

Golden Member

Hij gaat er echt mee stoppen.
Er moet bijna geld bij en dan is het tijd om de stekker er uit te halen.
En parkeren geen enkel probleem op het Koningsplein kan je tot 12.00 uur gratis parkeren. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 19 maart 2019 21:15:17 schreef mvdk:
Uiteindelijk zijn zij ook verdwenen, maar zie: een opvolger, Goris Electronics. Die nam eigenlijk al vroeg de bisnis van ECD over, maar ging uiteindelijk óók in de computers. Ook bij hun werd dat de dood in de pot.

Zijlijn off-topic kan ik mij nog herinneren dat Goris met componenten ging stoppen en je achter in de winkel mocht uitzoeken uit alle componenten en materialen. Was je klaar dan keek men kort wat je had en gooide een prijs op.
Zo kwam ik thuis met handen vol componentjes en een reeks verouderde elektro bouwpakketjes, een soort retro Velleman spul in transparant plastic doosjes.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Tja, de normale evolutie. De grote spelers als Mouser, RS, Farnell, ... wat kleinere zoals Reichelt hebben een gigantische voorraad. Niet alleen in aantal stuks maar ook naar verschillende componenten toe. Rij ik naar de lokale handelaar moet ik kiezen uit een handjevol verschillende zaken. Een BC547 of BC557 is geen probleem. Ga je richting wat exotische types, dan wordt het al moeilijker. Ik vrees er bijvoorbeeld voor dat een lokale leverancier geen 4x40 display op het schap heeft. Gevolg is ofwel niet leverbaar ofwel nog een keer een rit. Vandaag bestel ik gewoon via PC en kom niet eens meer bij de lokale handelaar. 1 maximaal 2 dagen later ligt het op de mat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mvdk

Golden Member

Tis wel balen dat al die winkeltjes verdwijnen. Ik loer hier wel eens in topics waar ik absoluut de ballen verstand heb van waar het over gaat, maar ik begrijp wel dat veel spulletjes tegenwoordig via webwinkeltjes komen.
Vroeger hadden we hier in Delft in de Choorstraat Cycle-Import, daar kon je dan ook wel terecht voor zwakstroomspulletjes. En in Den Haag had je Kontakt, in de Wagenstraat. Die verdween daar, nou liep ik afgelopen maandag door Den Haag in de Lange Poten en daar zag ik een Kontakt winkeltje. Even binnengelopen, maar dat is meer een verlichtingsspeciaalzaak. Tsja, wat moet een mens nu?

Zonde, ik ga het missen. Kocht er regelmatig componenten. Maar to be fair; ik vroeg me ook altijd af hoe ze het nog volhielden, en hoe lang nog. In de goede ouwe tijd zat Delft en Den Haag vol met dat soort winkels, en nu zijn er bijna geen meer over. Het online geweld, en de "vooruitgang" aan het werk ..

Op 20 maart 2019 13:36:14 schreef RickD007:
Zonde, ik ga het missen. Kocht er regelmatig componenten. Maar to be fair; ik vroeg me ook altijd af hoe ze het nog volhielden, en hoe lang nog. In de goede ouwe tijd zat Delft en Den Haag vol met dat soort winkels, en nu zijn er bijna geen meer over. Het online geweld, en de "vooruitgang" aan het werk ..

Dat is het, de ondergang van de fysieke winkels door de opkomst van het internet en 'winkels' als Ali uit China.
Daarnaast leven wij in een wegwerpmaatschappij. Bijna niemand laat producten van 5-10 jaar meer repareren maar wil liever het nieuwste model. De levensduur van apparaten is met de tijd ook niet voor niets minder geworden.

mel

Golden Member

Bauer in Venlo bestaat nog, en zat al jaren in het centrum..
Nu zijn ze ,al een tijdje, verhuisd, ergens in een uithoek..
Toch maar weer een keer langs gaan voor die ook dicht is...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is balen
Ik ben er regelmatig geweest voor exotische onderdelen welke daar gewoon op voorraad waren(na het sluiten S&B)
Gelukkig is er bij mij in de buurt nog een echte stenen winkel (Display-elektronica in Haarlem) welke pas verhuisd is naar een groter pand omdat het niet meer paste in de oude winkel
:)
Gelukkig is de slagingskans erg groot als ik iets speciaals zoek
ook Rotor in Amsterdam heeft nog aardig wat op voorraad.
Over een paar jaar zullen er maar nog een paar winkels over zijn maar dat zullen alleen winkels zijn die een gigantische voorraad hebben en meegaan met hun tijd

pa3gws

Golden Member

De voorraad exotische onderdelen zoals heel veel oude halfgeleiders gaat niet verloren.
Dat wordt niet opgeruimd maar zuinig bewaard en is voor diegene die er echt naar op zoek is waarschijnlijk via internet te bekomen.
Als daar meer over duidelijk wordt zal ik het hier vermelden en nee ik heb geen aandelen maar ken hem al 35 jaar. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Er is natuurlijk altijd een kans voor een 'fysieke webwinkel', 12uurs levering, ophalen, wat experts en orderpickers.

Die kleine dure winkels in de binnenstad voor onderdeeltjes van 20 cent is natuurlijk onhoudbaar.

terwijl je vroeger wel het grootste spul kon maken met een handvol transistoren, weerstanden en condensatoren, heb je de laatste tijd meer specifieke IC's nodig. en webwinkels kunnen ze gewoon niet allemaal meer op stock hebben.
niet te vergeten dat je altijd voor iemand wel de boel niet in huis hebt.
komt de oudere generatie achter logische ic's of antieke transistoren, terwijl de jeugd dan meer het recentere plug and play spul op een pcb wil.
en er komt dagelijks wel iets nieuws erbij en al helemaal op expansion boards voor arduino, raspberry.... dat kan je gewoon niet in huis houden.
wat je nu in stock haalt, kost volgende maand nog maar de helft online.

lokale winkeltjes zouden beter proberen in zee te gaan met de grote spelers. farnel en soorten vragen vaak grote bestellingen boven een bepaald bedrag. dat zij als tussenpersoon spelen om alle kleine spul via hun webform te laten verlopen en dat als 1 packet bij farnel of RS bestellen. beetje een lokale dropout point. bespaart ook direct een pak in verzendkosten.

vroeger ging ik ook naar de lokale electronicawinkel met de fiets, en daar ging ik TDA230, TIP35C,.... was er gewoon allemaal in stock.
ga nu maar eens naar een electronica zaak en ga een veel gebruikte switcher IC zoeken, hebben ze niet liggen.
ga je achter een 5tal 78xx regelaars, hebben ze er 2-3 in stock.
het is bij mij al jaren geleden dat ik er nog ging. telkens ik ging, moesten ze het nabestellen en ging het een week duren. tja, dan kan ik het ook gewoon online bestellen.

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 21 maart 2019 06:42:34 (19%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Reed vandaag langs de winkel en zag een opengeslagen krantenartikel in één van de vitrines liggen.
Het betreft onze lokale krant waarin eigenaar Harry wordt geïnterviewd over de sluiting.

Zie:
https://www.delftopzondag.nl/reader/22668/32210/harry-hec-de-hoogh

Diverse uiteenlopende items staan uitgestald in de winkel en voorzien van (opheffings)prijzen, tevens 25% korting op alle speakers & Velleman kits.

https://www.hecdelft.nl/

Jammer. Ik ben nu in groningen, en dan ben ik blij dat ik langs Okaphone kan. Maar wat ik dan koop is ook meestal maar 3 euro aan klein grut.

Meestal zijn daar wel andere klanten als ik er ben. Vaak moet ik een minuutje wachten, dus voor wat ik kan zien draait die tent nog goed. Hopen dat ie blijft...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

Op 20 maart 2019 18:35:40 schreef rfhead:
Gelukkig is er bij mij in de buurt nog een echte stenen winkel (Display-elektronica in Haarlem) welke pas verhuisd is naar een groter pand omdat het niet meer paste in de oude winkel

Wat geen onderdeel van Display is (bestaat niet mee, is opgenomen door Distrelec), maar van Eurosound.

De eigenaar daarvan heeft de afgelopen jaren al heel wat inboedels van andere winkels overgenomen, ik kan me wel voorstellen dat het oude pand te klein werd, hij heeft idd en hele grote voorraad exoten. :)

Wij hebben de afgelopen tijd een aantal inboedels overgenomen van elektronicawinkels die dichtgegaan zijn zoals Kok Onderdelen uit Leiden, Stuut en Bruin uit Den Haag, Elektron uit Alkmaar, Radio Gooiland uit Hilversum, van Embden uit Rotterdam, van der Donk elektronica culemborg, ARP Electronics Tilburg, DIL Elektronica te Rotterdam, Radiobeurs Breda, Repri Amsterdam, EE enterprice electronics Haarlem, Huggers Venray, Display Elektronica uit Haarlem,Telemere almere, elektronika 709 uit spijkernisse, SPI electronics Velsrbroek,Radiobeurs louter uit Dordrecht, Riton Electronica Heesmtede ,Radio Centrum Utrecht e.a.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
evelo

Golden Member

Ik kan niet zeggen dat ik elektronica als hobby heb. Maar ik waag mij wel eens aan een herstelling of ik knutsel iets heel kleins voor mezelf of voor anderen.

Dan heb ik gewoon hele standaarddingetjes nodig: ledje, banaanstekker, condensatortje,...

Bij ons in de stad is er nog een winkeltje waar ik met de fiets naar toe kan.
Relatief duur maar ik heb zelf ook geen zin om voorraad aan te leggen, dat stapelt toch maar op.

Als die winkel sluit wordt het toch weer wat lastiger.

maartenbakker

Golden Member

Op 17 juni 2019 20:33:21 schreef Henry S.:
[...]
Wat geen onderdeel van Display is (bestaat niet mee, is opgenomen door Distrelec), maar van Eurosound.

Ja en nee. De vroegere eigenaar van Display heeft het handelsmerk laten verlopen en Distrelec had geen behoefte om er iets mee te doen, dus is Display tegenwoordig een zelfstandig zusterbedrijf van Eurosound met de volledige merkrechten op de naam Display.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ach ja,zo gaan ze een voor een ter ziele.
Jammer maar het is niet anders.
Rinus Jansen en Barend Hendriksen hebben nooit geen winkel gehad volgens mij. Wel bestelformulieren in de Gazette en bouwboekjes.Je zag het toen eigenlijk al aankomen.
Vroeger op het fietsje naar de Radiobeurs Dordt,door weer en wind.
Nu een paar muisklikken op de PC of een paar tikjes of vegen op een tablet.
Heeft ook zo zijn voordelen (als het 30 graden Celcius is of -10)
;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 18 juni 2019 02:12:37 (13%)

Henry S.

Moderator

Op 18 juni 2019 01:38:21 schreef maartenbakker:
[...]
Ja en nee. De vroegere eigenaar van Display heeft het handelsmerk laten verlopen en Distrelec had geen behoefte om er iets mee te doen, dus is Display tegenwoordig een zelfstandig zusterbedrijf van Eurosound met de volledige merkrechten op de naam Display.

Dat heeft hij dan netjes gedaan :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Dat stukje "zusterbedrijf" is eigenlijk een aanname van mijn kant bedenk ik me nu, maar het stukje "merkrechten" heb ik letterlijk zo van Henk begrepen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Het is altijd makkelijk als je een enkele transistor nodig hebt voor een reparatie of experiment.
Dat gaat het nu dus niet meer worden jammer maar helaas.
Harry heeft de toko 35 jaar gedraaid en vind het nu mooi.
Eind van deze maand is het definitief over. :'-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 juni 2019 18:15:21 schreef Ledlover:
Jammer. Ik ben nu in groningen, en dan ben ik blij dat ik langs Okaphone kan. Maar wat ik dan koop is ook meestal maar 3 euro aan klein grut.

Meestal zijn daar wel andere klanten als ik er ben. Vaak moet ik een minuutje wachten, dus voor wat ik kan zien draait die tent nog goed. Hopen dat ie blijft...

Hoeveel klanten à 3€ moet hij per dag zien voorbij komen om nog maar break even te draaien?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

De hogeschool in Groningen haalt voor hun opleiding elektrotechniek daar ook (bijna?) alle spullen weg, althans voor 5 jaar terug.

Gr,

Henry S.

Moderator

En ze hebben een goede webshop.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.