TDA2030 versterker met problemen

Ik heb in een ver verleden eens een versterkertjes (geprobeerd) te maken op basis van 2 tda2030's (stereo)

Ik heb destijds de print uit de pdf van de fabrikant gebruikt (Figure 18. PC board and component layout for a typical amplifier with split powersupply)

https://i22.photobucket.com/albums/b307/nr1/tda2030-1_zpstqvlsqx1.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b307/nr1/tda2030-2_zpsxsirsgvu.jpg

Er hangt een -+16 volt voeding van max 6 amp achter met twee elco's van 4600uF. ringkerntrafo en een gelijkrichter op basis van een paar stevige diodes.

Als ik een sweep doe van 20 hz naar 200000Hz moet de volume potmeter bij 20 hz bijna vol open, bij 130 op de helft en vervolgens loopt het volume snel op tot hij vanaf 5000 hz bijna dicht kan om voldoende te horen.

De balans is dus weg en bij muziek overheerst daarom de hoge tonen erg. Laag is helemaal weg.

Er zit verder geen brom in, de boel wordt niet warm en alles is goed aangesloten volgens de PDF.

Uit het hoofd is de potmeter een log 50K tussen de tulpstekers en de ingang. Kan me niet voorstellen dat dat de boosdoener is.

Wat doe ik verkeerd? Lijkt me dat deze print niet zo hoort te werken.

P.S.
Ik las op internet na lang zoeken dat iemand een vergelijkbaar probleem had met de zelfde print en bij hem verdween het probleem nadat de boel een aantal uren was ingedraaid. Nu weet ik dat verse buizen in het beging nogwel eens wat dun willen klinken, maar dat geldt toch niet voor de tda2030?

Voor de volledigheid voor links en rechts dus identieke prints en identieke problemen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 maart 2019 20:21:06 (2%)

Arco

Special Member

Als de frequentiecurve niet goed is heeft dat niks met eventuele balans te maken...
(ik vermoed een verkeerde waarde ergens gemonteerd?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Als je in input Elco (C1)verhoogd naar 100uF, heb je meer laag.

Ha erik12,

Als er geen foutje is gemaakt en de ontkoppeling van de voeding is in orde dan zit het in de feedback je kan C2 is verlagen naar 2u2.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Wat voor luidsprekers heb je eraan hangen?

P.S. Ik zie de plaatjes niet direct omdat je ze op foto-emmer hebt gezet in plaats van op het forum, maar als ik erop klik, krijg ik een printlayout van een Philips instrument met een EL81, ECC83, EL86 en 85A2. Ook erg interessant trouwens, wat is dat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 maart 2019 19:44:38 schreef electron920:
Ha erik12,

Als er geen foutje is gemaakt en de ontkoppeling van de voeding is in orde dan zit het in de feedback je kan C2 is verlagen naar 2u2.

Groet,
Henk.

Voor meer laag moet je C2 juist verhogen. De RC-constante van C2 en R2 is 15mSec. Zou goed moeten zijn.

Voor @TS:
Controleer of C1 en C2 nog wel de correcte waarde hebben.
Log 50k lijkt me een hoge waarde in verhouding met de ingangsimpedantie van je versterker, maar daar ligt je probleem niet.

Ha ohm pi,

Of minder hoog ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Op 19 maart 2019 19:07:26 schreef erik12:
Als ik een sweep doe van 20 hz naar 200.000Hz moet de volume potmeter bij 20 hz bijna vol open, bij 130 op de helft en vervolgens loopt het volume snel op tot hij vanaf 5000 hz bijna dicht kan om voldoende te horen.

De balans is dus weg en bij muziek overheerst daarom de hoge tonen erg. Laag is helemaal weg.

Heb je er ook op gelet dat de amplitude van de "sweepbron" konstant is tijdens de sweep?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 maart 2019 20:30:58 schreef electron920:
Ha ohm pi,

Of minder hoog ;)

Groet,
Henk.

Even voor de duidelijkheid. Een variatie in de waarde van C2 heeft meer invloed op de amplitude in het laag dan op de amplitude in het hoog.

Op 19 maart 2019 20:34:38 schreef vergeten:
[...]Heb je er ook op gelet dat de amplitude van de "sweepbron" konstant is tijdens de sweep?

Ja, die is op andere apparaten wel constant.

Ik ga morgen alles nog eens goed nalopen en kijken of ik met de tips tot nu toe er al uit ga komen. Bedankt tot zover! Ik kom er op terug

RAAF12

Golden Member

Op 19 maart 2019 19:47:44 schreef maartenbakker:
Wat voor luidsprekers heb je eraan hangen?

P.S. Ik zie de plaatjes niet direct omdat je ze op foto-emmer hebt gezet in plaats van op het forum, maar als ik erop klik, krijg ik een printlayout van een Philips instrument met een EL81, ECC83, EL86 en 85A2. Ook erg interessant trouwens, wat is dat?

Grappig ik krijg het plaatje wel te zien maar als ik erop klik idd die Philips PCB uit een oud topic, de GM5639 scope.

Op 19 maart 2019 21:15:14 schreef erik12:
Ja, die is op andere apparaten wel constant.

Hij moet constant zijn op het apparaat wat je test.

Op 19 maart 2019 19:07:26 schreef erik12:

Uit het hoofd is de potmeter een log 50K tussen de tulpstekers en de ingang. Kan me niet voorstellen dat dat de boosdoener is.

das alvast véél te hoog. Er moet tussen de pot en de TDA een buffertrap zitten.