Airspy HF+ met FLdigi.

Hallo, Ik zie net dat het bijna 10 jaar geleden is dat ik hier voor het laatst een post heb geplaatst. Kort, ik ben Kees, woon op Schiermonnnikoog en heb op dit moment 8 HF receivers (zenden doe ik niet): Icom R 75, Icom R 70, NRD 515, NRD 525, Kenwood R100, Yeasu FRG 7, Racal R 17, Tecsun Pl 880 (erg goed). Alles aangesloten via twee Elad antennesplitters op drie longwires en een mini whip. Alles draait dus.

Verder nog een aantal scanners, een MFJ preslector, etc.

Maar goed, ik heb de stap durven nemen naar SDR, Airspy HF+ gekocht en aangesloten op een goede HP laptop. Eerst veel kloten aan dat ding, maar het werkt aardig. Software is SDR sharp, HDSDR en SDR console v.3. 06. De laatste vind ik het beste werken.

Om een illusie weg te nemen. Ik heb de Airspy (en nog twee andere SDR recievers op proef: Perseus en FDM-S1 SDR Receiver) uitgebreid geprobeerd. Weinig verschil tussen de SDR ontvangers. Veel verschil tussen de SDR ontvangers en de "analoge" ontvangers. De laatste categorie is qua ontvangst (wel met BHI DSP speakers)echt stukken beter.

SDR is leuk speelgoed en heel veel mogelijkheden. Maar qua ontvangst, halen ze het niet bij de analage ontvangers.

Wel een vraag. Ik wil met mijn Airspy SDR ontvanger weatherfax, RTTY e.d. ontvangen. SDR console biedt de mogelijkheid van RTTY en Psk. IK heb FLdigi geinstalleerd en ook ook virtual audio cable. Alle istructies op YouTube geprobeerd, maar ik krijg geen geluid als ik virtual audio cable gebruik. Wel de soundcard goed geconfigureerd. Ook in Windows 10, maar geen geluid.

Heb echt alles uitgezocht op het internet, maar wel signaal geen geluid.

Weet iemand nog een oplossing?

Gr. Kees,

Hubie

Special Member

Hallo Kees,
Mooie shack met goede ontvangers en goede antennes!
Ik heb al jaren een Perseus,NRD,AOR,RCA ontvangers.
Over de virtual audio cable,draait hier onder windhoos 7,dat je geen audio hebt moet in een of andere instelling in windows 10 liggen.Vraag me niet welke. ;-)
Ik weet wel dat ik jaren geleden ook 2 dagen aan het kloten was voor dat ik het aan de gang kreeg.
Maar er zitten hier op CO veel luister en zendamateurs die met SDR werken,maar ff afwachten dus.

73's Huub NL-9686 - pe2vhe

Dank voor je reactie. Klopt, het is proberen en heeft te maken met Windows 10. Als ik de virtual cable in Window instel als standaard ingang en uitgang. Werkt FLdigi via SDR sharp met de Airspy.Alleen geen geluid, beetje lastig als je wilt fine tunen op CW, RTTy of Weatherfax. Maar de aanhouder wint.

Na een week proberen,zie ik dat SDR nog speelgoed is. Niet te vergelijken met de echte ontvangers. Doet me eigenlijk wel goed. Het SDR gebeuren zit nog in de prille kinderschoenen. Maar laat de fabrikanten en ontwikkelaars lekker bezig. Wellicht komt er ooit nog iets goed uit. We gaan het zien.

Hubie

Special Member

Niets mis met SDR maar als ik de ouwe AR-88 op een kortegolfstation in AM afstem(9 of 12 KHz filter) en het vergelijk met het geluid van de de Perseus,is de Perseus een 'plee geluid'
Maar voor RTTY,CW,FAX(SSB) is de Perseus veruit superieur.

Tja, met USB/LSB. De analoge ontvangers zijn ook daar ook gevoeliger, betere S/N verhouding, etc. Maar die Airspy die ik heb, nogmaals leuk speelgoed. Ik gebruik 'm om wat te tunen en als het erop aankomt (dx) dan gebruik ik mijn echte ontvangers. Dus prima.

Hubie

Special Member

het moet toch iets zijn in de 'audio source' in windhoos wat je aan moet klikken.

Ja, dat denk ik ook. Maar het kan ook een bug in Windows 10 zijn. Ik gebruik Windows 10 pro met een HP elitebook/folio.

Na wat improviseren, eindelijk een weerkaart in beeld. Nog steeds geen geluid met SDR/Airspy. Maar ik tune 1 van mijn analoge ontvangers op de gewenste frequentie en daarna de Airspy op die zelfde frequentie. Dat werkt prima. En er zijn vaste Weatherfax frequenties.

Uiteraard probeer nog steeds geluid te krijgen via SDR. Maar deze tussenoplossing werkt goed. Analoog en digitaal vullen elkaar zo prachtig aan.

Mede dankzij jouw link is het gelukt.

Via onderstaande link kreeg ik de goede instellingen.

https://www.golightstream.com/handbook/how-to-setup-virtual-audio-cabl…

Dank voor je reacties. Gr. Kees

Hubie

Special Member

Mooi dat het werkt Kees.
Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik fax weerkaarten bekeek,
Meestal stemde ik af op Bracknell UK.

Voor mij is dit topic afgesloten. Doel bereikt. Hubie heel veel dank voor je reacties en zinvolle bijdrage. Waardeer ik echt.

Topic closed zeggen de moderators toch? Groet van Schiermonnikoog.

Hubie

Special Member

Alleen een mod kan een topic sluiten.
Mss heeft een ander met het zelfde probleem ook wat aan deze info.

Ja begrijp ik. Bracknell heet nu trouwens Northwood. Maar volgens mij zenden ze niet veel uit. Hamburg daarentegen veel.