LED lantaarnpaal verlichting

Beste forumleden,

De situatie is als volgt:
Op een erf staat zo'n ouderwetse lantaarnpaal (heeft hier wel iets van weg), nu de bewoner steeds slechter ziet wil hij flink meer licht hebben. Er zit nu een spaarlamp in van 23 Watt. Ook wil hij de lamp achter een sensor hebben, nu bedient hij deze nog met een schakelaar in huis. De lantaarnpaal staat tussen de oprit en het erf, dus je wilt rondom licht hebben.

Als eerste heb ik er zo'n 11 Watt LED filament peer model in gedaan. Bij mij thuis onder de carport geeft dit echt een bak licht, maar zo los op 3 meter hoog valt het erg tegen.

Toen ben ik gaan kijken naar lampen voor in een lantaarnpaal, zoals een SON hogedruk natriumlamp. De nadelen hiervan zijn dat er een VSA bij moet, deze niet geschikt zijn voor achter een sensor (telkens aan/uit) en ze zijn niet zo zuinig als LED lampen.

De LED vervangers zijn de Philips HPL en Osram HQL modellen. Nu leek mij dit model misschien wel geschikt, deze geeft 2 keer zo veel licht als dat peer model. Maar ik heb totaal geen ervaring met deze lampen.
Hoe is het lichtbeeld?
Schijnt het licht wel mooi naar onder en niet recht opzij?
De bovenstaande lamp kost me zo'n €50, kan ik voor dat geld wat beters krijgen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Een idee om het deel wat niet verlicht hoeft te worden afschermen met een reflector?

Dat kump er noe van....

die lamp straalt rondom licht af, dus recht vooruit, niet op de grond rondom de mast. omdat je er inkijkt, zou ik eerder een model met kap erover nemen, dit kijkt erg irritant in..

idd een reflector of witte boven binnenkant van t armatuur zou wel schelen, dan zet je er een andere lamp in die ook naar boven licht geeft en zo via de reflector ook rondom de mast op de grond licht geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Je hebt ledlampen in alle soorten. De 'corn bulbs' heb je ook die hoofdzakelijk naar opzij/beneden stralen...

https://tradeyet.com/d/corn-cob-led-lights/5_corn-cob-led-lights_charming-corn-cob-led-lights-f46-on-stunning-selection-with-corn-cob-led-lights.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

11W LED geeft inderdaad niet meer licht dan 23W CFL, met een beetje pech zelfs minder. Het belangrijkste (naast rendement) is inderdaad afstraalrichting, zeker voor buitenverlichting waar je weinig reflectie van de omgeving hebt. Dan liefst nog een zo goed mogelijke afstraalrichting van de lamp zelf, maar waar nodig kun je reflectoren monteren.

@testman hieronder: het rendement van LED-lampen gaat tegenwoordig wel voorzichtig naar 100lm/W dus als je een goede 11W LED en een slechte 23W CFL hebt zouden ze evenveel licht kunnen geven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 maart 2019 23:02:36 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tussen cfl en led zit niet zoveel verschil in vermogen, een 9W led gaat gelijk op met een 11W spaarlamp, welke weer met een 60W gloeilamp te vergelijken is.

een 27W cfl was vergelijkbaar met een 150W gloeilamp, wrs komt een 21-23W led daar dus dicht in de buurt.

vaak is de helft aan vermogen in tov het oude vermogen in tl, de lichtopbrengst een stuk minder, tevens loopt die lichtopbrengst nog een stukje terug over de jaren, iets wat bij tl al vrijwel was wegontwikkeld.

de duurdere ledbakken hebben een led aan boord die eigenlijk is gemaakt voor 1/4 tot 1/3 meer vermogen als waar deze op brand, gewoon om er 2x zoveel levensduur met behoud van lichtopbrengst uit te halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Is de TrueForce serie van Philips niet iets ?

Bijvoorbeeld:


Philips TrueForce 33W LED E27

[Bericht gewijzigd door KGE op woensdag 20 maart 2019 06:01:50 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 maart 2019 06:00:15 schreef KGE:
Is de TrueForce serie van Philips niet iets ?

Bijvoorbeeld:


Philips TrueForce 33W LED E27

Op 20 maart 2019 07:14:46 schreef testman:
die trueforce reeks van philips lijkt eruit te gaan, de opvolger is deze https://www.hollandlamp.nl/lampen/led-lamp/philips-led-lamp/philips-e2…

Daar had ik ook al naar zitten kijken. Maar volgens mij zijn die voor in een armatuur met reflectoren, voor zover ik kan uitmaken uit de fotometrische gegevens.
En dat is het 'm nou net, ik zou niet weten hoe ik een reflector plaats in zo'n trapeziumvormige glazen doos.

Met rood heb ik het gebied aangegeven wat verlicht moet worden, rondom in een straal van 7m. En de afmetingen van de lantaarn.

die trueforce lampen zijn vervangers voor hp-l 80 en 125W lampen, die hebben een reflector doorgaans.

je kunt een lamp proberen met enig vermogen, maar die armaturen zijn niet zo geschikt om 7 meter verder nog goed licht te hebben. het zijn replica's uit een tijd dat straatlampen nog gaslampen waren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En stel ik hang er een SOX lamp in van 35 Watt met een VSA en die laat ik 5 uur per dag branden, dan kost dat jaarlijks €10-15 aan energie. Dan heb je wel een goede bak licht, maar gaat dat sensor idee niet meer lukken en ik weet niet of de kleur licht hem interesseert.

maar die armaturen zijn niet zo geschikt om 7 meter verder nog goed licht te hebben. het zijn replica's uit een tijd dat straatlampen nog gaslampen waren..

Ik denk denk dat je hier een spijker op zijn hoofd slaat. En gaslampen gaven ook nog eens een enorme hoeveelheid licht.

Ik ben bang dat je hier gewoon een probleem hebt. Misschien kun je iets doen met vier ledspots die je hoog in die lamp monteert en schuin omlaag laat schijnen.

2 of 3 led spots, modelletje bouwlamp, in 1 paal hangen en rondom laten schijnen. Deze kosten tegenwoordig geen drol, en kunnen prima op een sensor aan en uit.

een sox lamp van 35W geeft oranje licht, waardeloze kleurherkenning, met wit licht heb je meteen veel meer licht vanwege de betere kleurherkenning. tevens denk ik niet dat een sox gaat passen, 30cm lang en die lampen hebben een bepaalde brandstand. tevens doen die dingen een 80€ nog ex de vsa..

idd denk ik dat een 4 tal gu10 oid voeten tegen elkaar monteren vanuit het midden het beste licht rondom oplevert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Overweeg ook één of meerdere extra armaturen op die gebouwen. De lantaarn kan dan mooi continu oriëntatieverlichting geven en een spot met PIR voor de extra verlichting bij activiteit.

De Osram of Philips HQL ledvervangers zijn momenteel de enige E27 merk ledlampen in deze hoge lichtsterkte en zijn ca. 20-30% feller dan de orignele HQL lichtbronnen.
Wij plaatsen deze lichtbronnen zo af en toe in de standaard lantaarnpalen. VSA er uit, Philips TrueForce HQL vervanger er in en klaar. De lichtopbrengst is prima en beter dan met HQL.

Als je met deze lichtbron niet voldoende licht uit de lantaarnpaal krijgt, wat ik niet heel snel verwacht, dan zul je verder moeten kijken naar alternatieve meer bewerkelijke oplossingen.
Of zoals voorgesteld, meer dan 1 lantaarnpaal voor de totale aan te lichten oppervlakte.

Tipje: is de kap van jouw lantaarnpaal opaal of frosted, neem dan het led lamp model met transparante afwerking voor de LEDs. Is de kap volledig transparat of van glas, neem dan de led lamp met matte/melkwitte afwerking voor de LEDs. Dit in verband met de egale spreiding.

Gaat niet meteen passen, maar heb kortgeleden drie halogeenlampen 300 watt vervangen door deze
https://webshop.nedis.nl/nl-nl/550603884/exa-101230

Op 21 maart 2019 18:44:05 schreef buzzy:
Gaat niet meteen passen, maar heb kortgeleden drie halogeenlampen 300 watt vervangen door deze
https://webshop.nedis.nl/nl-nl/550603884/exa-101230

Klopt is een R7s fitting voor halogeenstaaf lampen dus moet je ombouwen, wat met een lantaarpaal best een uitdaging zal zijn.
Maar goed, deze optie geeft 1000 lumen licht output en de TrueForce E27 modellen zitten rond de 3200 lumen. Dit heb je echt wel nodig met een redelijk groot aan te lichten oppervlake.

Naast de TureForce optie zijn er nog tal van andere opties binnen de zgn. ‘Corn LED’ modellen. Het kwalitatief iets mindere Bailey heeft bijvoorbeeld een variant in 7000-8000 lumen die wel iets langer/groter is maar ongetwijfeld meer licht geeft.

Op 21 maart 2019 19:09:16 schreef T-sec:
[...]

Klopt is een R7s fitting voor halogeenstaaf lampen dus moet je ombouwen, wat met een lantaarpaal best een uitdaging zal zijn.
Maar goed, deze optie geeft 1000 lumen licht output en de TrueForce E27 modellen zitten rond de 3200 lumen. Dit heb je echt wel nodig met een redelijk groot aan te lichten oppervlake.

Naast de TureForce optie zijn er nog tal van andere opties binnen de zgn. ‘Corn LED’ modellen. Het kwalitatief iets mindere Bailey heeft bijvoorbeeld een variant in 7000-8000 lumen die wel iets langer/groter is maar ongetwijfeld nog meer licht geeft.

de trueforce is er ook in 5000 lumen, kan er binnenkort nog een parking mee om gaan bouwen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 maart 2019 23:12:32 schreef maus0611:
2 of 3 led spots, modelletje bouwlamp, in 1 paal hangen en rondom laten schijnen. Deze kosten tegenwoordig geen drol, en kunnen prima op een sensor aan en uit.

Bij het hek aan de straat heb ik al zoiets gefabriceerd met een bouwlamp en een pir, dit werkt op zich prima. Maar het licht schijnt maar een richting op en er is geen plek voor meerdere bouwlampen in de bak.

Op 20 maart 2019 23:16:27 schreef testman:
een sox lamp van 35W geeft oranje licht, waardeloze kleurherkenning, met wit licht heb je meteen veel meer licht vanwege de betere kleurherkenning. tevens denk ik niet dat een sox gaat passen, 30cm lang en die lampen hebben een bepaalde brandstand. tevens doen die dingen een 80€ nog ex de vsa..

idd denk ik dat een 4 tal gu10 oid voeten tegen elkaar monteren vanuit het midden het beste licht rondom oplevert.

Op 20 maart 2019 23:08:41 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik denk denk dat je hier een spijker op zijn hoofd slaat. En gaslampen gaven ook nog eens een enorme hoeveelheid licht.

Ik ben bang dat je hier gewoon een probleem hebt. Misschien kun je iets doen met vier ledspots die je hoog in die lamp monteert en schuin omlaag laat schijnen.

Oké het SOX idee vervalt dan. Met die vier spots zou misschien kunnen maar ik ben bang dat je dan vier "rondjes" op de grond krijgt in plaats van egaal licht.

Op 21 maart 2019 18:21:20 schreef T-sec:
De Osram of Philips HQL ledvervangers zijn momenteel de enige E27 merk ledlampen in deze hoge lichtsterkte en zijn ca. 20-30% feller dan de orignele HQL lichtbronnen.
Wij plaatsen deze lichtbronnen zo af en toe in de standaard lantaarnpalen. VSA er uit, Philips TrueForce HQL vervanger er in en klaar. De lichtopbrengst is prima en beter dan met HQL.

De Bail LED Corn lampen hebben maar een beperkt aantal schakelcycli (15000) en de kwaliteit lijkt me minder. Waar ik dan nu op uitkom is deze HPL lamp van Philips of deze van Osram. De Philips is een matte uitvoering wat een egaler lichtbeeld geeft bij de glazen kap. Maar de Osram heeft meer schakelcycli. In de kap wil ik dan ook een PIR plaatsen.

Arco

Special Member

Als de lampen een paar keer per avond aanschakelen, zit je met 15000 cycli nog ruim boven de 10 jaar, dus daar zou ik me niet druk om maken... ;)
(bij die Philips en Osram zie ik trouwens nergens het aantal schakelcycli vermeld...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De TrueForce HQL LED vervangers zijn niet persee alleen geschikt voor armaturen met reflector. Ze worden doorgaans ook in mastarmaturen van standaard lantaarnpalen toegepast welke rondom stralen.

Ik zou deze nieuwste TrueForce er in schroeven welke al eerder werd geopperd. Met 5000 lumen krijg je echt wel voldoende licht.

KGE

Golden Member

Wanneer je nu in de bovenkant van die lamp reflectors zou plaatsen (spiegels misschien?) zou dat naar beneden toe veel meer licht gaan geven ?