LEDS verbranden.

Beste mensen.

Ik brak mijn klomp. Daarom een paar vragen.
Ik dacht altijd en las het hier ook ergens, dat spanning staat en stroom loopt. Waarom verbrandt een led als ik 'm aansluit op een regelbare voeding (3 Volt) en niet als ik 'm op 2 AA-batterijen (serie) zet? Op het moment van verbranden vliegt de ampere-meter naar meer dan 2 A.

Ik begrijp dat de oplossing ligt in de toepassing van een weerstandje, maar welke? Kan ik die gewoon op de voeding zetten en een hele rij leds voeden of moet ik elke led apart van een weerstandje voorzien?

Voor de duidelijkheid: ik ben aan het stoeien met letters volgens bijlage.

Alvast d

ank voor de reacties.

Arco

Special Member

De batterijen fungeren (door hun interne weerstand) als serieweerstand, waardoor de stroom beperkt wordt.
Een voeding heeft dat niet, die pompt net zoveel in de leds als 'ie kan leveren en blaast zo de boel op.
Moraal van het verhaal: altijd een stroombron gebruiken met leds...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 19 maart 2019 22:29:02 schreef arendt:
Ik begrijp dat de oplossing ligt in de toepassing van een weerstandje, maar welke? Kan ik die gewoon op de voeding zetten en een hele rij leds voeden of moet ik elke led apart van een weerstandje voorzien?

Ga je alle leds vervangen?

Op 19 maart 2019 22:33:05 schreef Arco:
De batterijen fungeren (door hun interne weerstand) als serieweerstand, waardoor de stroom beperkt wordt.
Een voeding heeft dat niet, die pompt net zoveel in de leds als 'ie kan leveren en blaast zo de boel op.
Moraal van het verhaal: altijd een stroombron gebruiken met leds...

Een regelbare voeding is toch een stroombron?

Op 19 maart 2019 22:36:30 schreef Thevel:
[...]Ga je alle leds vervangen?

Ik heb nieuwe letters besteld en ik wil de leds wel graag voeden met een adapter.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 maart 2019 23:45:17 (20%)

Een regelbare voeding is in principe een spanningsbron. Je kan er een stroombron van maken als er een instelbare stroombegrenzing op zit. Maar die moet je dan wel zo laag kunnen instellen dat de leds heel blijven.

Op 19 maart 2019 22:42:52 schreef KlaasZ:
Een regelbare voeding is in principe een spanningsbron. Je kan er een stroombron van maken als er een instelbare stroombegrenzing op zit. Maar die moet je dan wel zo laag kunnen instellen dat de leds heel blijven.

Weer wat geleerd. Kun je mij nu adviseren hoe ik de 3 volt letters met een adapter kan laten branden? De letters worden middels een Arduino en schakelende transistoren aangestuurd (knipperen 1 of meerdere, looplicht of allemaal). Ik had het ook allemaal werkend, maar op enig moment heb ik de amp. regelaar helemaal open gedraaid en toen verbrandden er een aantal leds.
Alvast dank voor je reactie.

maartenbakker

Golden Member

Serieweerstandje als stroombron gebruiken in serie met elk groepje LED's (dus elke letter een eigen weerstandje als ik het goed voor me zie).

Het weerstandje reken je uit door het verschil tussen de voedingsspanning en de nominale werkspanning van de LED's te delen door de gewenste stroom.

En om het probleem met staande spanning en lopende stroom beeldend uit te drukken:

Een LED bepaalt zijn eigen werkspanning en dwingt die af. Als de aangeboden spanning iets te hoog is, zal de LED proberen die spanning omlaag te trekken. Dat gaat goed totdat hij zijn maximaal toegelaten stroom bereikt. Dan brandt hij door.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Weerstandje in serie met de leds zetten. (1 weerstand moet kunnen, werkt nu ook tenslotte)
Waarde hangt af van de stroom door de leds en de spanning (die weer afhankeleijk is van de kleur en type leds)
Begin eens met 27 ohm o.i.d.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 maart 2019 22:40:02 schreef arendt:
[...]

Een regelbare voeding is toch een stroombron?

Leg eens uit?

vergeten

Golden Member

Het is een vraag, geen mededeling :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zijn de batterijen toevallig oplaadbare batterijen?

Ik heb een lampje op 2 AAA batterijen, fikte meteen door toen ik er nieuwe Duracels in deed. Eén of ander obscuur lampje in een gordelsnijder, 2,4V (zoals zo veel lampjes in een 2 batterijen zaklamp) en een niet gangbare vorm :(

En ik heb een Philips* voeding gehad die op stroombegrenzing (op minimaal ingesteld) ook meteen LED's om zeep hielp (en dat was een 1cm led die best eventjes 100mA aankan). Mijn zelfbouw voeding (verplicht onderdeel van 1e jaar HTS, printontwerp e.d. ligt vast) heeft daar gelukkig totaal geen last van.

* ik had meerdere led's in serie gezet om als lichtsnoer te gebruiken, dus vandaar dat ik niet een beperkte spanning gebruikte en op de stroombegrenzing wilde vertrouwen.

De oplossing is heel simpel, zet alle leds in serie en zorg dat iedere led 3 volt krijgt. Zijn het 10 leds, dan is de voedingsspanning dus 30 volt. Ga ervan uit dat de totale stroom niet boven de 20mA komt, dan is de weerstand
E:I= 30:0.02= 1500R oftewel 1K5. Hierbij ben ik uitgegaan van de maximale stroom die mag lopen, ik weet dat het niet helemaal klopt, maar hiermee zit je altijd aan de veilige kant.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Die rekensom is wel erg voorzichtig. Als je 10 leds in serie zet is dat al 30 volt. Bij een voeding van 30 volt blijft er dus niks voor de weerstand over. Er zal dus nauwelijks stroom gaan lopen.
Bovendien is het niet duidelijk of de leds in zo'n letter makkelijk in serie gezet kunnen worden. Aangezien het de opzet van de fabrikant is dat je ze uit een 3 volt batterij voedt concludeer ik dat ze parallel staan.

Wat ik ook wel geflikt heb, het volgende, zet 2 leds in serie bipolair dus + aan + of - aan min. Zet er wisselspanning op met een condensator in serie, gaat uitstekend.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Maar je vergeet de inschakelpiekstroom als de condensator nog ongeladen is. Deze gaat door de LEDS.

Op 20 maart 2019 00:28:13 schreef Zoef de Haas.:
Wat ik ook wel geflikt heb, het volgende, zet 2 leds in serie bipolair dus + aan + of - aan min. Zet er wisselspanning op met een condensator in serie, gaat uitstekend.

Groetjes Hans.

Je vergeet de inschakelpiekstroom. deze gaat door de LEDS.

Welke weerstand? Dat valt nauwelijks te berekenen. Hangt van veel factoren af.

De adapter? Welke spanning geeft die werkelijk? Kan best dat er bijv 3V op staat en dat hij onbelast toch 6V afgeeft.

Welke leds? Je moet weten welke spanning je leds nodig hebben, en dat varieert nogal. Losse leds varieren van 1.8 Volt (rood) tot 2.8 V (Wit) maar er zijn ook samengestelde leds die zijn opgebouwd uit meerdere leds in serie en/of parallel.

Welke stroom ? Kleine LEDs hebben meestal een max van 20 mA. Maar dan geven ze tegenwoordig vaak veel meer licht dan je zou willen, en bij 10 x 20 mA zijn je batterijen in no time leeg.

Dus er zijn nogal wat keuzes voordat je kunt gaan rekenen.

Maar om te beginnen kun je eens een weerstand proberen van 1K per led. Dan weet je zeker dat die heel blijft, en dan kun je ook de spanning meten die er dan uit de adapter komt en wat er over de led overblijft. En of je dan genoeg licht krijgt.

dat valt wel mee hoor.
een gewone witte led van 3,3V 20mA, brand ook al op 3,2V of zelf heel zwakjes op 3,1V.

als je dus 10leds van 3,3V in serie zet (33V) en dit met een serieweerstand op een 33V voeding, dan zal er minder stroom lopen dat die 20mA en zullen de leds op een lagere spanning branden.

persoonlijk zou ik minder leds in serie zetten en het op een gangbare 12V voeding houden.
-3leds in serie samen met een 150ohm weerstandje voor witte/blauwe leds van 3,3V
-3leds in serie van 2,2V (rode bv) op 390ohm of 4leds in serie met 220ohm.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 maart 2019 00:28:13 schreef Zoef de Haas.:
Wat ik ook wel geflikt heb, het volgende, zet 2 leds in serie bipolair dus + aan + of - aan min. Zet er wisselspanning op met een condensator in serie, gaat uitstekend.

Hier begrijp ik helemaal niks van. Als ze tegengesteld in serie staan, dan staat er altijd één in sper. Dan gebeurt er toch helemaal niks?

Klaas, Bij een spanning boven de 5V (bij sommige leds rond de 6 volt, bij andere boven de 20V) gaat ie zeneren. Dus dan zal de andere oplichten.... (en volgens mij gaat een led kapot van "te heet" en dat komt door "te veel vermogen er in". 60mW (20mA * 3V) kan ie hebben, 20V * 20mA = 400mW, dat zal dan wel te veel zijn, maar als je bij 20V de stroom tot 1mA beperkt heb je grote kans dat het goed gaat...).

arendt, Een led is een raar ding. Die gaat rond een bepaalde spanning heel snel van "te weinig stroom om op te lichten" naar "te veel om heel te blijven". Dus bijvoorbeeld bij 2.9V doet ie nog niets, bij 3.0V brand ie goed, en bij 3.1V gaat ie stuk. Daarnaast is de "goed branden" spanning afhankelijk van het exemplaar en wat andere omstandigheden (de temperatuur voornamelijk) Dus een tweede led heeft misschien bij 2.8 nog niets, 2.9 brand ie goed en 3.0 brand ie door. Zet je over deze twee leds 3.0V brand er dus 1 door.

Dat zou heel lastig zijn, maar er is een oplossing voor. Als je met "wat er omheen zit" zorgt dat de stroom een normale waarde krijgt en dan "maar ziet" wat de spanning wordt, dan werkt het gewoon goed: leds geven normaal licht en gaan niet kapot. Dat kan je regelen met iets simpels als "een weerstandje".

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 maart 2019 09:51:03 (51%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoals eerder gemeld is een voorschakelweerstand van veel factoren afhankelijk; aantal LED's, types en voedingsspanning. Ik vond net een artikel waarbij men een spanningsregelaar gebruikte als stroombron. Ik heb nog niet zelf geprobeerd maar met zo'n opstelling zou de stroom quasi constant blijven ongeacht de aangelegde spanning. Nadeel is dat dat zo'n regulator met serieweerstand nogal veel kan verstoken als er weinig LED's in serie staan. Daarom bevelen ze ook aan om een switched voltage regulator te gebruiken. http://www.bristolwatch.com/ccs/LM317.htm

Depeet

Op 20 maart 2019 09:43:03 schreef rew:
Klaas, Bij een spanning boven de 5V (bij sommige leds rond de 6 volt, bij andere boven de 20V) gaat ie zeneren.

Dat zal inderdaad zo zijn, maar dat lijkt me een onjuist gebruik.

Op 20 maart 2019 09:23:19 schreef KlaasZ:
[...]Hier begrijp ik helemaal niks van. Als ze tegengesteld in serie staan, dan staat er altijd één in sper. Dan gebeurt er toch helemaal niks?

Ze moeten inderdaad (anti-)parallel staan. Dat deed ik jaren geleden al bij het achterlicht van mijn fiets, waarvan het lampje vaak stuk ging. Totaal vier leds, waarvan 2 leds in serie en twee van die setjes antiparallel. Weerstandje ervoor en er was rood licht.

mel

Golden Member

Ik ben in het gelukkige bezit van een 4-20 mA loopcalibrator.
Daarmee kan je precies bepalen hoeveel stroom je door de ledjes stuurt, en of je genoeg licht heb.
Dan is het een koud kunstje op de weerstand uit te rekenen natuurlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..