nimh accu banaan

Vraag ik heb een banaan accu van sparta
Nu zijn er 2 cellen die afwijken bij het laden deze lopen sneller op met laden.
Nu heb ik zelf een lader gemaakt deze laad langzaam op met 1 ampere
en zie dat de 2 cellen dan wel gelijk blijven met laden , nu is mijn vraag waardoor komt het dat die 2 cellen af gaan wijken met snel laden ?

hoe veel ampere laad de snel lader?

hogere interne weerstand. cellen zijn sneller verouderd dan de rest, waarschijnlijk door diepontlading

als je de accu belast, zal je zien dat die 2 cellen dieper gaan zakken in spanning, hetgeen de boel almaar erger en erger maakt

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 16 maart 2019 14:49:51 (39%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

oke duidelijk dus de 2 cellen zijn slecht
snel laden is met 3.3 ampere

En de cellen zijn meestal 9-11Ah (wat ik tot dusver gezien heb).

Ga je proberen de accu te redden? Ik heb er eentje gesloopt die werd weggegooid en omgebouwd naar een nog veel oudere accu (zonder íntelligente' elektronica) voor een elektrische fiets.
Ik weet weinig van deze accu's behalve dat de elektronica het vaak begeeft terwijl de cellen nog prima zijn, maar ben dus wel benieuwd naar wat je nog allemaal WEL kunt doen met zo'n accu...

Op 19 maart 2019 22:03:22 schreef r-p:
En de cellen zijn meestal 9-11Ah (wat ik tot dusver gezien heb).

Of 10?

Op 19 maart 2019 22:03:22 schreef r-p:
Ik weet weinig van deze accu's behalve dat de elektronica het vaak begeeft terwijl de cellen nog prima zijn,

Volgens mij begeeft de elektronica het niet, maar beslist die: er is iets mis met de cellen, voor de veiligheid mag je niet meer laden of ontladen. En dan kan je er niets meer mee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 maart 2019 23:51:57 schreef rew:
[...]Volgens mij begeeft de elektronica het niet, maar beslist die: er is iets mis met de cellen, voor de veiligheid mag je niet meer laden of ontladen. En dan kan je er niets meer mee.

Het is vaak wel de elektronica die het begeeft, is een bekend probleem bij die banaan accu's (E0003 melding)

Dat was vooral bij de hele oude pakketten, toen de elektronica nog geen coating kreeg; een klein beetje vocht was genoeg om er een eind aan te maken. De andere gangbare storing kwam doordat sommige mensen met heel veel geweld de laderplug verkeerd om insteken.

In veel gevallen wordt de elektronica beschuldigd, als de cellen in orde lijken te zijn als je de open-klem spanning meet met een multimeter, maar dan zijn er meestal één of meerdere cellen met een veel te hoge interne weerstand die inzakken onder belasting. De cellen worden niet apart bewaakt, maar de beide helften van het accupakket moeten ongeveer dezelfde spanning houden, als het verschil daartussen te groot wordt vind de elektronica het niet meer leuk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ben aan het onderzoeken of ik de cellen nog kan redden
met pulse laden of dit werkt weet ik nog niet .
Heb wel een ontwerpje gemaakt en dat werkt wel.
Verder is idd vaak de cellen die defect zijn soms 1 of 2
gelukkig heeft deze banaan geen geheugen print dus je kan ook gewoon nieuwe cellen monteren , die zijn ook te koop 6,95 per stuk hier in nederland, dus je kan alle kanten op
De oude printen waren idd niet bestand tegen vocht maar ook dat is te herstellen is een doorverbinding die dan niet meer werkt op de print

6,95 is niet duur.
Waar zijn die te bestellen dan?

Ik heb nog een tiental cellen liggen. Bij interesse stuur een pm.

https://www.nkon.nl/xcell-d-9000mah-1-2v.html
zijn zelf nog iets goedkoper geworden

[Bericht gewijzigd door vraag1 op woensdag 20 maart 2019 12:46:29 (30%)

welke cellen heb je liggen zijn deze nieuw ?

De chinezen weten dat als jij 1 batch met accus komt kopen ze ongestraft 10% minder capaciteit kunnen hebben dan beloofd.

De volgende chinees weet dat ie 10% goedkoper kan zijn als ie 20% minder levert dan beloofd.

Deze wapenwedloop draait er op uit dat je uiteindelijk soms rond de 10% krijgt van wat er op de verpakking staat. Maar er zullen ook nog best wel leveranciers in china zijn del wel leveren wat er geclaimed wordt. Maar het verschil is zo lastig te achterhalen.

Als je echt in china wil kopen, vraag dan op de man af (voor dat je tot koop overgaat) wat de werkelijke capaciteit is. Krijg je een ontwijkend antwoord of iets als: "Dit is wat de fabrikant claimed", dan weet je hoe laat het is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik koop ook zo maar geen accu's uit China om wat jij al verteld.
Ik kijk eerst na de reviews?

Dat geeft idd wat vertrouwen. Maar dan nog. Ook bij de "12% van ge-adverteerde capaciteit" accus staan lovende reviews. En die 12% accus (600mAh, 5000 geadverteerd) doen het prima in mijn zaklampje. Dus als een random internetfiguur beweert dat ze het perfect doen in zijn lampje, weet ik nog niets.

En als we een eerlijke chinees hebben die echt probeert goed spul te leveren, dan kan DIE ook belazerd worden door z'n landgenoten bij de volgende batch....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja lijkt me te goedkoop er zijn ook accu,s die heel ligt aan voelen , al dat zo is dan heb je meer lucht lijkt wel en klopt de capaciteit niet

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zaterdag 23 maart 2019 12:48:39 (11%)

Las al 1 review die al niet best was.
Maar net 1000 mah??

Zo dan is dat zonde van het geld
Je hebt ook fiets accu,s die zijn ook slecht maar dat zie je al aan de prijs heb ze voor nog geen 60 euro gezien op aliexpress , is ook rommel

zal ook niet zo snel daar accus weg kopen tenzij de rev. goed zijn

[off topic]
Elke keer als ik het woord "banaan" in een topic titel tegenkom, moet ik aan onderstaand hok denken:
https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/03116b88-73ee-4ebf-999b-320bd6f8f4a8/d7nviup-f47e5d95-30f1-4ea3-936f-70e800c568df.jpg/v1/fill/w_787,h_1015,q_70,strp/motorola_dynatac_8000x____by_redfield_1982_d7nviup-pre.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7ImhlaWdodCI6Ijw9MTUwMCIsInBhdGgiOiJcL2ZcLzAzMTE2Yjg4LTczZWUtNGViZi05OTliLTMyMGJkNmY4ZjRhOFwvZDdudml1cC1mNDdlNWQ5NS0zMGYxLTRlYTMtOTM2Zi03MGU4MDBjNTY4ZGYuanBnIiwid2lkdGgiOiI8PTExNjQifV1dLCJhdWQiOlsidXJuOnNlcnZpY2U6aW1hZ2Uub3BlcmF0aW9ucyJdfQ.CCJ24DeDbGIGPzk4KPy25TZaW_JxyDVg2NRvCsq9pmY
De Motorola ATF-3 telefoon uit half jaren '90. (1W continu zendvermogen @ 900MHz, dus ik snap die ophef over 5G niet zo... :p )

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

ja maar die telefoons werden niet veel gebruikt , en de mast stond naar mijn weten hoog op de ptt toren.
en nu over mobieltjes

[Bericht gewijzigd door vraag1 op dinsdag 9 april 2019 16:01:31 (40%)