LEDS verbranden.

Tja, ik heb hier groene 3mm LEDS (3.0/3.2V / 20mA) die ik aanstuur met 5V. Ik heb er nu een 3.3K weerstand achter zitten, met een lagere weerstand is de LED veel te fel.

Geen idee hoeveel mA er loopt, niet gemeten maar zal (moet) minder zijn dan 4mA.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op woensdag 20 maart 2019 19:23:13 (26%)

I love it when a plan comes together !

Op 20 maart 2019 14:34:47 schreef mel:
Dan is het een koud kunstje op de weerstand uit te rekenen natuurlijk.

Nou, ik vind het meest praktische om even een weerstandje te pakken en die in serie met de LED te plaatsen, beginnend met een hoge. Even de spanning over de weerstand meten en je weet het aantal mA door de LED. Te laag? Pak een lagere weerstand, dan weet je zo wat je nodig hebt.

Thevel

Golden Member

Jaren geleden heb ik bij BACO een led tester gekocht.
Er handig maar de laagste teststroom was 2mA, dus heb ik hem een beetje verbouwd.
De laagste teststroom is nu 10µA, dat lijkt weinig maar er zijn (vooral blauwe en witte) led's die bij zo'n lage stroom al oplichten!

Dit heb ik al een jaar in gebruik in de auto en het werkt uitstekend. Wel met vijf leds in series.

De weerstand is 500 Ω met een vermogen van minimaal 50mW. Ik gebruikte een weerstand van 1 watt.

De voedingspanning(Ubat) is 5 volt + 2 volt + (Aantal leds * 3 volt)

In dit schema met drie leds is de voedingsspanning dus minimaal 16 volt
Met vijf leds in serie wordt de voedingspanning minimaal 22 Volt.
Met 100 leds in serie wordt de voedingspanning dus 307 volt. En dit laatste zou ik dus maar even niet doen.

Deze schakeling is dus wat ze noemen een stroombron. Deze stroombron zorgt ervoor dat er door alle leds exact 10mA loopt. En elke led zal keurig netjes zijn eigen spanning instellen die rond de 3 volt zal liggen. Ik heb drie volt genomen omdat dat de spanning is voor een witte led.

Gebruik je rode leds dan wordt de berekening anders. Dan moet je 1,8 volt als ledspanning gebruiken. Het beste is het natuurlijk om de ledspanning uit de bijbehorende datasheet te halen.

Op 20 maart 2019 22:57:42 schreef Ex-fietser:
Deze stroombron zorgt ervoor dat er door alle leds exact 10mA loopt.

Daar komt nog wel een klein beetje bij: Door de GND pin loopt ook een beetje stroom. Bij een 7805 is dat typical 4.3, max 8mA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Een 7805 geeft relatief veel verliezen (5V over de weerstand). Een LM317 geeft maar 1,2V over de weerstand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De totale verliezen zijn natuurlijk in beide gevallen gelijk. Alleen de verdeling over de weerstand en de regelaar is verschillend.

maartenbakker

Golden Member

Dat hangt van je voedingsspanning af. Ik drukte me ongelukkig uit, de verliezen zitten hem erin dat je een hogere voedingsspanning moet gebruiken in sommige gevallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 maart 2019 09:29:17 schreef KlaasZ:
De totale verliezen zijn natuurlijk in beide gevallen gelijk. Alleen de verdeling over de weerstand en de regelaar is verschillend.

Als je met een "vaste voedingsspanning" begint wel. Maar als je "verliezen" leest als benodigde 'headroom' voor de regeling, dan is een 7805 beduidend (ongeveer 4V) minder efficient/meer verliezen dan een LM317. Met vaststaaande voeding kan je op z'n minst een extra led kwijt in die 4V....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik denk dat beiden (7805 en LM317) niet erg bruikbaar zijn op een 3v voedingsspanning... ;) (vanwege de verliezen)
(als het witte leds zijn gaat het zeker niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Een laagohmig weerstandje moet hier de oplossing bieden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 maart 2019 10:55:26 schreef rew:
Als je met een "vaste voedingsspanning" begint wel. Maar als je "verliezen" leest als benodigde 'headroom' voor de regeling, dan is een 7805 beduidend (ongeveer 4V) minder efficient/meer verliezen dan een LM317.

Ik lees verliezen als vermogen dat warmte ontwikkelt. Inderdaad uitgaande van dezelfde voedingsspanning.

Of je nu een weerstand of een Lm78xx regelaar gebruikt je verliezen zijn gewoon de stroom maal de spanning die over je regelaar, weerstand of wat je ook gebruikt) valt. De enige manier om die verliezen te verkleinen is de spanning over de regelaar zo laag mogelijk te maken.

En als je echt zuinig wilt zijn zul je de led met een PWM moeten regelen.

maartenbakker

Golden Member

En op die enige manier doelde ik. Met een LM317 lukt dat beter dan met een 7805 omdat de minimale spanningsval lager is. In dit specifieke geval heb je zelfs een nog lagere spanningsval nodig en die bereik je het makkelijkst met een klein weerstandje.

Overigens heb je bij PWM ook een vorm van stroombegrenzing nodig, al mag de stroom daar wel hoger zijn mits de energie niet te hoog is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 maart 2019 19:58:08 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zomaar PWM-en is niet goed.

Een led kan je zien als een diode met een serieweerstand. Die serieweerstand is te klein om hem heel te houden als je er te veel spanning op zet, maar voor "kort" kan het wel. (maarten zegt "energie niet te hoog".).

Heb je bijvoorbeeld een led die nominaal 3V is met 5V PWM-en en zorg je dat gemiddeld de stroom ongeveer 10mA is die je normaal ook zou willen... Dan is de efficientie alsnog ongeveer 60%: slechts de 3V wordt in licht omgezet, de overige 2V staat over die (interne/parasitaire) serie-weerstand!

Met een spoel in serie kan je PWMen op ongeveer 60% en dan krijg je de grootste efficientie-boost.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/