Hoe noem je zoiets en is het nog te krijgen?

Hallo Mensen.

Ik vroeg me af waar ik onderstaand onderdeel kan krijgen.
Ik kan er niets over vinden. Wellicht ook omdat ik niet weet hoe het heet.
Akkoord... Niet helemaal 1 op 1 elektronica, maar het is een stelschroefje uit een Elektronisch apparaat. Dus toch een beetje... ;-)https://www.uploadarchief.net/files/download/20190320_213853.jpg

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het lijkt op een stelschroef, iets dergelijks kom je ook op seinsleutels tegen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
LetterHenk

Golden Member

Uit een oude striptang halen. Uit de knakenbak van de gammel, of kringloop.

Action expresses priorities LH

Het is inderdaad van mijn Morsesleutel.
Maar ik zoek er een behoorlijk aantal.
Ik had al gezocht op stelschroef, maar kom dan niets in die richting tegen.

Al wat lijntjes uitgegooid naar de groothandel hoor...
Maar ik weet niet hoe je het noemt. Dus is dat wat lastiger zoeken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
vergeten

Golden Member

tjonge tjonge 90% achtergrond en 10% onderwerp!

Had je hem niet een beetje kunnen bijsnijden en een referentie voorwerp erbij kunnen leggen, bijvoorbeeld een TO220, LM7805 of 10 cent muntje?

En wat is de maat van het schroefdraad, M4 zeker?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je een beetje handig bent en over de juiste gereedschappen beschikt (draad tap set) is dit makkelijk na te maken.
Het materiaal lijkt veel op brons, draad diameter 4 of 5mm en zo te zien geen Europees schroefdraad.

[Bericht gewijzigd door Martin V op woensdag 20 maart 2019 22:33:32 (30%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
LetterHenk

Golden Member

Prima duidelijke foto toch? Komt weleens wat slechters voorbij...
Enfin, als je er meer nodig hebt dan 1 is mijn voorstel niet echt zinvol :)
Google eens op “knurled screw”

Action expresses priorities LH
Bert_Camper

Golden Member

Google op stelmoer en je krijgt wat je zoekt....

Anoniem

In elke fietshandel verkopen ze regelschroefjes om remkabels af te regelen. Ze zitten in elke fiets aan de remhendel.

Maar als het van je morsesleutel is , waarom heb je er zoveel nodig?
Aja, ik snap het al, na je klavier vervangen te hebben door een morsesleutel ga je nu 26 morsesleutels aan je PC hangen zodat elke sleutel staat voor een letter en je nog makkelijker kan tekst invoeren. :-) :-)

Dat heet een Kartelbout en Kartelmoer.

Shiptronic

Overleden

Op 20 maart 2019 23:23:32 schreef maus0611:
Dat heet een Kartelbout en Kartelmoer.

Idd, genoeg te vinden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Gefabriceerd door deelnemers aan het kartelmoeren- en kartelboutenkartel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Moeten er per se karteltjes op zitten? Als het een gangbare schroefdraad is kun je ook in de bouwmarkt gewone boutjes en moeren kopen. Je gaat die dingen toch niet dagelijks verstellen?

Anoniem

Klaasz, het is juist de bedoeling dat dergelijke stelschroefjes manueel versteld worden en je niet telkens gereedschap hoeft bij de hand te hebben.
Moest Fantomaz eens uitleggen waarom hij zoveel stelschroefjes nodig heeft zou hij meer bruikbare antwoorden en minder flauwe grapjes te zien krijgen.

Een originele toepassing zou zijn een soort neo-antiek kerkorgel te maken met seinsleutels.
Ik heb ooit nog van die orgels gezien die geen echt klavier hadden, maar waar je met je vuist op een soort pedalen moest slaan.

Het hangt er inderdaad vanaf wat de bedoeling is. Moet het alleen functioneel zijn, of ook mooi. En moet het vaak versteld worden of maar af en toe. In het laatste geval is het niet erg als er gereedschap aan te pas moet komen. Je zou zelfs kunnen denken aan vleugelmoeren, daar heb je alleen je vingers voor nodig.

Sorry dat mijn keukentafel wat te opzichtig in beeld was.
Ik was allang blij dat ik een foto kon maken, aanpassen en via het Uploadarchief op de site kon krijgen.

Blijf ik een dingetje vinden, van deze site.

Het is overigens M5.

Ik heb een aantal bruikbare tips gekregen. Het is net hoe me het beessie noemt en dat weet ik nu.
Ga ik uitkomen.

Ik wil een paar Morsesleutels namaken, en daarmee het origineel zo dicht mogelijk benaderend. Dus had ik er een paar nodig.
Esthetisch is dus ook een factor.

Ik ga google eens afstruinen naar kartelbouten en -moeren.

Tx you guys...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
maartenbakker

Golden Member

Op 21 maart 2019 10:47:28 schreef Fantomaz:
Ik was allang blij dat ik een foto kon maken, aanpassen en via het Uploadarchief op de site kon krijgen.

Blijf ik een dingetje vinden, van deze site.

Huh? De meeste vaste uploadarchiefgebruikers weten inmiddels wel dat het forum al weer een hele tijd bijlagen ondersteunt. Degenen die het niet weten, gebruiken meestal een online emmer of ander ongeschikt gereedschap om hun foto's in te gooien. Jij bent dus uniek :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die schroefdraad lijkt mij geen M5, maar 7/32 in. Als het apparaat meer dan 60 jaar oud is, grote kans dat het geen M5 is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
benleentje

Golden Member

Als het apparaat meer dan 60 jaar oud is

Waarom is dat zo. Bestaat metrisch draad dan nog niet zo lang?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bestaat metrisch draad dan nog niet zo lang?

Jawel, maar pas de laatste decennia is het dominant geworden, eigenlijk maar sedert het Verre Oosten de wereldmarkten veroverd heeft.

Ze zitten in elke fiets aan de remhendel.

Mijn fiets heeft ze zelfs aan beide remhendels :)

Maar om bij de vraag te blijven: voor dit soort mechanische kleinigheden flaneer ik al eens graag bij Duitse webwinkels, en daar worden Stellschraube en Rändelschraube misschien nuttige zoektermen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 21 maart 2019 18:19:18 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Blijft de vraag waarom je zou "een behoorlijk aantal" seinsleutels helemaal zelf maken? Zoveel vraag is er niet naar?
Bovendien lijkt een seinsleutel een simpele constructie, maar het luistert heel nauw. Niet enkel de afstand tussen de contactpunten (te regelen met een stelschroefje) maar de lengte van de hefboom, de vorm, de veerspanning, de grootte van de knop, het materiaal....
Ik herinner me uit de tijd van de kuststations en de schepen dat de marconisten hun seinsleutel telkens ze afgelost werden meenamen en wegsloten in hun kastje.
Elk had zijn specifieke voorkeurmodel en afstelling die naar de hand stond..Alhoewel er natuurlijk seinsleutels ter beschikking werden gesteld als deel van de infrastructuur, waren er toch veel marconisten die een eigen seinleutel hadden. Want er bestonden nogal wat modelletjes, het ene wat handzamer dan het andere.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 maart 2019 18:15:43 schreef big_fat_mama:
[...]
Jawel, maar pas de laatste decennia is het dominant geworden, eigenlijk maar sedert het Verre Oosten de wereldmarkten veroverd heeft.

Dus door het Japanse Wiltschaftswundel? Of kwam het toch door het Duitse Wirtschaftswunder dat nog wat eerder was? In Japan begon men ooit met duimse draadmaten doordat er veel Engelse en Amerikaanse producten werden nagebouwd, pas later ging men enthousiast over op metrisch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Al eens gekeken bij ‘Fabory’?

Die leverde onder de naam ‘Boutencentrale’ (Rotterdam) vroeger al dit soort dingen bij ons op het werk.
Ik weet niet of ze nu nog enkele stuks leveren en nog aan particulieren leveren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 21 maart 2019 19:53:47 schreef maartenbakker:
[...]Dus door het Japanse Wiltschaftswundel? Of kwam het toch door het Duitse Wirtschaftswunder dat nog wat eerder was? In Japan begon men ooit met duimse draadmaten doordat er veel Engelse en Amerikaanse producten werden nagebouwd, pas later ging men enthousiast over op metrisch.

En dat men in Japan links rijdt heeft niets te maken met de Engelse normen. Het komt omdat de samoerai te paard destijds hun katana links droegen en zo kon een tegenligger er niet aan haperen.
In Europa had de algemene overstap naar rechts rijden aanvankelijk te maken met de koetsen met meerdere paarden en dat de bestuurder dan links zat zodat hij zn rechterhand met de zweep vrijhad.

BFM beweert dat de metrische maten hier gekomen zijn sinds de massale export uit het verre Oosten, maar dat klopt niet. Tis omgekeerd, de Oosterse fabrieken hebben zich aangepast aan wat in hun afzetgebied gebruikelijk was.
Toen ik 45 jaar geleden voor school een set steek en ringsleutels moest kopen,die ik nog steeds heb, waren dat toch uitsluitend metrische maten. Die waren toen al goed ingeburgerd. Het klopt wél dat pijpdiameters voor water gas en elektra en maten van fietskaders en wielen tot voor 20Jaar nog in inches uitgedrukt werden.
Het is onder druk van Europa dat elektrapijp nu 16mm is ipv 5/8" (=15,88mm).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

BFM beweert dat de metrische maten hier gekomen zijn sinds de massale export uit het verre Oosten, maar dat klopt niet.

Dat beweer ik niet he kereltje, lees eens wat er staat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord