LPi computer, kabelboom, werking?

destijds op mijn pickup had ik 2 LPG tanks. ik heb hier van die livello tanksensors op gestoken en de boel omgebouwd zodat ik het LPG niveau op 2 analoge brandstofmeters kon zien. dit maakte een heel betrouwbaar systeem en kon quasi de tanks leegrijden tot het allerlaatste.
http://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/640/100_6415.jpg

nu, zoveel jaren later, rijd ik een volvo met een LPi installatie. deze heeft 4 groene ledjes die zakken naarmate je rijd.
50-80km eerste ledje uit,
150-200km gaat het 2de ledje uit,
260km (altijd hetzelfde) gaat het 3de uit,
en na een 350km gaat het laatste uit. vanaf dan brand een rood lampje.
de auto viel toen stil op 448km gereden.

nu wil ik daar dus een arduino tussen hebben die de hoeveelheid liters weergeeft op een display, en de geschatte autonomie (zoals mijn golfke had)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN10039.JPG

maar nu, dat LPi systeem heeft een computer, en die computer leest sensoren uit en stuurt het schermpje aan
http://www.vanmeenen.com/hl/nl/sgisn/schakelaar.jpg

zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met zulke systemen en eventueel weten waar ik kan ingrijpen? is er communicatie tussen de ECU en dat led display? of stuurt de ecu die ledjes afzonderlijk aan? (heb het systeem nog nie kunnen demonteren in mijn auto).
of kan ik beter de tanksensor achteruit uitlezen en een eigen parallel systeem bouwen?

het is een vialle centec ECU die erin zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Schakelaar die je laat zien is niet van een LPI systeem.

De sensor is een TIM, en is hall based, Blauw/rood is 12V voeding( alleen spanning als de motor loopt, meestal gekoppeld aan de brandstofpomp), zwart is massa, Paars is signaal, daar is wel een Pullup/down voor nodig , wil je die zonder Ecu uitlezen/ signaal kan je gewoon in een ADC gooien, zal kijken welke data erbij hoort. word vervolgd. met een beetje geluk heb ik de hele cursus nog wel liggen met meet waarden en afstel gegevens (zowel de stand van de tim, als de potmeter die erop zit.)

word vervolgd

PS, de draad gaat vanaf de tankzender naar zowel ECU als schakelaar, de schakelaar werkt semi stand alone (die bezit ook de pullup/pulldown), de ECU kijk alleen maar mee., je kan je signaal dus op vissen bij je dash, achter de schakelaar.

de draden wit, groen, bruin en xx zijn de switch, en zijn gescheiden van de tankaanduiding die staat opzichzelf , 2 draden zijn de plain switch, de anderen zijn voor de LED'(s) ze staan antiparalel, groen op gas, rood op benzine, kwestie van de voeding op de LED omschakelen ( oudeschakelaar had een duo led, de nieuwe 2 losse leds. ( welke kleur wat is volgt)

[edit] er is ook nog een ronde schakelaar, maar die heeft geloof ik alleen blauwe LED's

[edit2] Pas op met die ECU's, daar zijn meerdere soorten en smaken in (> 10) uiterlijk allemaal hetzelfde inkl. connector, de inhoud is totaal verschillend , niet het juiste type ecu , en even testen door hem aan de kabelboom te hangen , kan eindigen in een defecte ecu!!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb deze versie zitten van schakelaar.
dus ik zou daar gewoon een arduino kunnen aanhangen met een analoge ingang en de output op een display weergeven?
http://g3gas.nl/g3gas.nl/wp-content/uploads/2015/04/LPG-Schakelaar.jpg

zag idd al dat die veel draadjes had, meer dan de vorige schakelaars hebben (vaak maar 3draads)
http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/4CC4/9723/73EA/92D6/1A35/C0A8/29BA/D02E/vialle_schakelaar.jpg
ik heb me ondertussen al wat verdiept in de verschillende ECU's die vialle gebruikt, en versie 7 is de enige dat je kan herkennen (kunststof behuizing EN 70pin connector).
ook kunnen ze allemaal merkspecifieke software geprogrammeerd krijgen, hetgeen het nog moeilijker maakte.

ik was al van plan om bij de TIM af te takken, maar als het aan het led display kan, is het nog eenvoudiger

ik vind het led systeem gewoon heel slecht. vroeger was het een ramp. je kon makkelijk 300km rijden voor je eerste ledje uit ging, en plotseling gingen ze allemaal uit op 50km rijden.
deze is iets stabieler, maar nog steeds slecht.
50km voor de eerste led,
120km later de 2de uit,
60km later de 3de uit,
100km later voor de 4de,
en op reserve kan je dan ook bijna 100km rijden
zou me veel gelukkiger voelen met 10 blokjes op een display die elke 45km uitgaan, of een weergave in liters. het bijprogrammeren van geschatte autonomie is dan ook kinderspel.
nu weet ik niks als de laatste groene brand. dat kan 105km zijn, of 200km resterend. zou ik dan 14liter zien, dan weet ik dat ik op 120-140km resterend zit.

k zie het weeral gebeuren, display in het dashboard, usb aftakking om het display te herprogrammeren of gsm op te laden... :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Henk H.

Golden Member

Ik heb een Volvo 940 met LPi gehad, ik had een eerdere versie die het LPG niveau weergaf op de benzinemeter als je op LPG reed (en een andere knop).

De LPG tank vaak (bijna) leegrijden is wel funest voor de pomp die ook in de tank zit, die is voor koeling en smering afhankelijk van de LPG in de tank. Met een verdamper installatie is dat minder een probleem.

ik kan ook niet altijd gaan tanken, smorgens is het tankstation niet open als ik naar het werk rijd, savonds staat er een lange kolonne vrachtwagens aan te schuiven om diesel te tanken (en de lpg bevind zich ook achteraan bij de tankpalen voor vrachtwagens). dan kan je daar makkelijk 1-1.5uur staan aanschuiven.

dan is het wel handig te weten dat ik bv nog op het werk geraak en savonds op het werk tank (tankstation aan een andere weg naar huis).
als ik al aan het rijden ben, en zie dat ik niet genoeg meer hebt, moet ik terugkeren naar het werk om eerst te tanken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Op 15 maart 2019 19:16:53 schreef Henk H.:
Ik heb een Volvo 940 met LPi gehad, ik had een eerdere versie die het LPG niveau weergaf op de benzinemeter als je op LPG reed (en een andere knop).

De LPG tank vaak (bijna) leegrijden is wel funest voor de pomp die ook in de tank zit, die is voor koeling en smering afhankelijk van de LPG in de tank. Met een verdamper installatie is dat minder een probleem.

Nee het is een ontwerp fout! de vorige verzie van de pomp ging nooit stuk, allen de driver (3f sturing) zat toen nog in de tank in het lpg, de eind torren ( ik heb nog ergens een rail liggen) werkten zich los uit de print, 6 nieuwe torren erin, pomp schoon maken, oude olie eruit !!! ( en dat is het verschil, die nieuwe lopen compleet droog) nieuwe olie erin, en ze kunnen weer 10-15 jaar mee. de "nieuwere" versie van de pomp is met ~180.000 KM op.

Ze hebben er bakken met geld mee verdiend :( , in de nieuwe verzie kan je andere lagers zetten, maar je moet weten hoe hij uit elkaar moet, fout demonteren = weggooien. Ze hebben een korte tijd geklonken ipv geschroefde versies gehad, die kan je gelijk wegeooien, en er zijn versies met een afwijkende lager maat (maar beide zijn zeldzaam komen weinig voor)

er zit speciale olie in, ik heb nooit kunnen achterhalen wat :(

@ford, je haalt dingen door elkaar, overal zijn gelijkenissen, vialle (van toe) kan je nergens mee vergelijken

LPI staat voor

Liquid Propane Injection, en dat maak ze uniek.

de schakelaar is een samen geraapt ding van deze schakelaar (komt uit hun AMS systeem)

(zie de draad kleuren 2 draden voor de LED, 2 draden voor de druk knop, is gewaan een maak contactje)

de tankmeterdisplay is een variant van deze :

Rood (+ voeding 12V) is bij jouw Blauw/rood
blauw (signaal) is bij jouw paars
zwart(- massa 0V)

tja dat zit tanken voor jouw op een ongunstig moment, ik tank elke dag voor vertrek vol, en dan heb ik voor die dag altijd genoeg. die LED's zijn K@# , ik gebruik de dag teller erbij, dat klopt beter.

ik weet niet welk type verzie tank je hebt ( en zijn meerdere varianten geweest) , maar het mechanisme is bij vele ook een drama, blijft hangen, en als je pech hebt blijft hij hangen, daar waar normaal de 80% er voor zorgt dat je niet meer kan tanken. dat werkt namelijk op delfde vlotter :) als het werkt is het super, maar er zitten nog al wat design errors >:)

[edit] later meer, ni eerst voorbereiden op Rosmalen , kom jij daar ook Capri?? Ik staa achter de Kraam van CO, zoek me maar op de babbelen we er wel over , dat gaat sneller :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

nee, helaas, ik ben nog even aan het werk nu en morgen ga ik naar de kust electriciteit gaan afwerken
dagteller is ook de eerste die ik gebruik nu, maar dat kan eenvoudiger door gewoon af te lezen hoeveel liters ik heb

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 15 maart 2019 23:50:34 (37%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Vanavond ook pas weer laat thuis en hele weekeind onderweg geweest,dus nog geen tijd gehad om documentatie te zoeken. maar ik dacht dat de spanning van 0,00V tot 2,35V V liep.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb ondertussen al een werkend systeem gebouwd. arduino die rechtstreeks aftakt van de 12V en massa aan de schakelaar, met een extra spanningsdeler naar een ingang heb ik automatisch ook de accu spanning op het display (voorkomt dat ik een lege accu heb door falende dynamo).

dan heb ik de paarse draad ook rechtstreeks aan een arduino gehangen en heb die een snelle waarde gegeven.
ik geloof dat ik in de documentatie van vialle gevonden heb dat zo een hall sensor tussen 0,11V (leeg) en 2,5V (vol) weergeeft.
ik heb dus binair 3 (0,11V van de 5V) en 512 (2,5V van de 5V. 5V zou 1024 binair zijn) als uitersten gegeven om van 0 tot 45liter te gaan.
en op zich loopt het redelijk goed. in het begin had ik wat meer liters (die beweerde na 100km rijden nog 38liter te hebben terwijl dit eerder 35 had moeten zijn). dat is nog fijn calibratie. nu zit ik op 8liter en hoop dat de auto morgen leeg is.
de software in mijn arduino is een beetje zelflerend. eens die leeg is, kan ik in de menu de 'leeg' waarde programmeren. dan tank ik vol en kan ik in de menu selecteren dat die vol is. het programma vraagt dan hoeveel liter erin ging en zal zelf de boel uitrekenen.

maar hetgeen me het meeste zorgen baart nu: de auto start heel moeilijk als die koud staat, en ik heb een vermoeden dat die altijd op LPG loopt en niet "op benzine start en pas erna naar lpg gaat eens de motortemperatuur hoger is".
zijn er versies van ECU waar je zelf manueel op benzine moet stilleggen en starten? want als ik die voor het stilleggen op benzine zet, dan start die de dag erna gewoon direct.
doe ik dat niet moet ik wel 5-8seconden doorstarten voor die aanslaat

eens dit systeem het goed doet, maar ik een commerciele versie.
arduino, grafisch display, schakelaartje en 2 ledjes. en dan maak ik het plug en play dat je de originele schakelaar met ledjes afkoppelt en mijn display in de plaats klikt.
zodoende kan ik het ook programmeren dat die zelf op benzine start en dan na xx aantal minuten vanzelf naar gas overschakelt. het inleren van de lege en volle tank ga ik automatiseren dan

http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/640/IMG_20190320_200009.jpg
op het 0.91" display
13liter LPG - meting vlotter op de anloge ingang:'146'
accu 13,81V _ geschatte autonomie 100-160km

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Vialle start en loopt altijd op Benzine, pas na verloop van tijd (afhankelijk van temperatuur. en stilstand na run ; de ecu start een timer als je de auto aflegt, hoe hoger de timer waarde, des te langer staat de auto stil= kouder=langer op benzine. De lambda sonde kan helpen dit te versnellen als gedetecteerd word dat deze "regelt"), kan je overschakelen op LPG.

Slecht starten is een bekend Fenomeen bij Vialle systemen. Zeker bij een bepaalde serie was dit vrij ernstig. De LPI injectoren gaan naar verloop van tijd lichtjes lekken. vloeibaar LPG verdampt(expandeert) in het inlaat traject en verdringt alle lucht(zuurstof), tijdens starten word er dus benzine ingespoten, bij een aanzuigmengel wat uit brandstof bestaat en je motor verzuipt compleet. na flink doorstarten zodat er weer verse lucht gepompt word slaat de motor pas aan.

simpel te controleren (mits je handig bij de injectoren kan, soms moet het hele spruitstuk eraf :( ) , borgklip uit de houder trekken en injector eruit halen. doe een druppel zeepwater in de nozzle , deze mag geen bellen blazen, ik hield ze ook wel met hun neus in een bekertje schoon water.

als je lek(ken) zijn is er maar een solutie, vervangen :) reviseren ultrasoon breng alle maal niets.

om vast te stellen of dit het probleem is kan je het volgende doen:

bij draaiende motor het systeem op benzine zetten.

dan motor af, zoek de 2 leidingen die vanaf je LPI injectoren naar het koppelblok lopen (aluminium blok met 4 kunststof lpg leidingen) . draaien 1 van de 2 banjobouten(let op er zitten rubberen ringen in de "koperringen" die kan je dus gewoon weer gebruiken!) iets los en laat de druk van de leiding.

nu de leiding drukloos is zou de auto direct moeten starten.

Met dit fenomeen, is het smorgen vaak het ergst, de rest van e dag lijk hij normaal te starten. tot hij weer een hele lange periode heeft stil gestaan (nacht)

Mooi dat je tankmeter werkt !!, en houd ook rekening met de vorm van de tank, het verloop is zeker niet lineair. eigenlijk zou je de tank leeg moeten rijden, en gaan tanken, dan bij elke liter op de tank installatie de ADC waarde opnemen. (helaas zal het eea te veel klotsen in de tank, plus mechanisme is vrij stoef , en gaat de dus met schokken omhoog(blijft haken), tijdens rijden merk je dat niet, het klotsen en schudden zorgt dat de vlotter wel weer los schiet. Dat je ADC sowieso moet middelen hoef ik je niet uit te leggen :)

Nogmaals mooi werk !!

PS, je bent handig met een Arduino en houd van leuke dashboarden, jouw auto leen zich prima voor REALDash. kan je ernorm leuke ding mee maken volldig naar je smaak, meer wel met de look en feel van 2020 :)

http://realdash.net/index.php

Met een ELM bleutooth lees je de auto data uit, met een arduino creer je simpel een (semi)"CAN" bus, je kan dus je tochscreen gebruiken om de verlichting aan en uit te zetten (je maakt pinne van de arduino hoog/laag.

ook kan je middels de arduino pinne n inlezen, (accu controlelampje ,grootlicht, knippelicht indicatie, oliedruk lampje). zo kan je simpel en met weinig kosten en compleet werkend dash bouwen.

ook kan je de analoge in/uitgangen gebruiken volume control, Fanspeed , LPI tankmeter !!!

super simpel te maken, alleen realdash gebruiken heeft niet de standaard GUI, dus soms even zoeken,

Je kan je android telefoon gebruiken als GPS, in je teller verschijnt de kaart met waar je rijd, en je kan ook navigern (BETA)

Veel speel plezier !! :)

meer dan een oude telefoon is niet nodig, en dan

[edit]stukje ontwikkeling (test) voor/met een mede forum lid:

defender dash demo.mp4

PS. Volvo V/S 40 ?,, Vervang de accukabel van Accu-->startmotor-->dynamo
die lossen op , inwendig veranderd het koper in groen poeder :) is een bekend probleem, er is een nieuweversie voor de kabel die dit probleem niet heeft, voor de kosten van een nieuwe be ik niet zelf gaan liggen kloten, loont de moeite niet ( heb zelf de 2.0T gehad zelfde als mij PA, die hadden er allebij kast van, en de nodige klanten voorbij zien komen met zelfde fenomeen, oom de stekkers van de koplampen verbrokkelen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk H.

Golden Member

Vermoedelijk komt er wat LPG vrij als je het systeem drukloos maakt, dat expandeert en is heel koud wat brandwonden kan geven als t op je handen komt. Wees daar op bedacht, handschoenen dragen is misschien wel zo verstandig.

Heb t zelf ook meegemaakt, bij mijn Volvo zaten de houders voor de LPi injectoren niet meer goed vast in het spruitstuk. Ik heb toen zelf het spruitstuk eruit gehaald om ze opnieuw vast te laten zetten. Of het achteraf mogelijk was geweest de drukleidingen op de injectoren te laten zitten weet ik niet meer. Later bleek ook het onderbreekrelais voor de benzine injectoren rot en hen ik ook dat vervangen. Is ook een vaker voorkomend probleem.

LPi is een mooi systeem, ook geschikt voor motoren die minder/niet geschikt zijn voor verdampers. Maar er t heeft ook zo zijn zwakke punten.

Shiptronic

Overleden

Idd een mooi systeem, maar zoals ik al schreef er zitten design errors in.
Idd de adapters in het spruitstuk willen nog wel eens los gaan zitten, en daar door lekt het spruitstuk valse lucht.

Beste oplossing is ze vast te lassen (wel eerst de rubberen O-ringen verwijderen!) , bussen zij nieuw te krijgen, maar je hebt een zeer speciale tang nodig om de adapters in het spruitstuk te krimpen.

de inspuitnippels, center van de houder onder de injector die het gas naar het spruitstuk stuurt ( 1mm dun plastic kanaaltje) ) bij defect vervangen, best monteer je de teflon slangen verzie tot dicht bij de kleppen.

als je af en toe een "hik" voelt, dan valt er een bevroren stukje ijs in de motor met veel gas :) bekend fenomeen, injector is dan niet goed uitgericht op het midden van het inlaat kanaal en spuit dan tegen de wand, deze bevriest, na verloop van tijd schiet dit los en valt in de motor(kan geen kwaad), dit ijs bevat ook een grote hoeveelheid brandstof, waardoor de cilinder verzuipt, en je voelt een hik :) , ook hier kunnen slangetjes helpen , standaard heeft de Volvo nipples, let bij het vervangen op het aantal ringen dat er in gedraaid is , het aantal ringen geeft de diepte weer dit moet zo zijn dat de lpg uitstroom opening in het midden van de luchtstroom zit, en richting de uitgang wijst.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

allemaal dingen die ik eens zal nakijken.

maar ik ben er redelijk zeker van dat die op LPG start of daar toch een probleem heeft.
als ik doorstart, slaat die aan, maar als ik dan gas geef, stottert en knalt die in de uitlaat.
als ik dan op het knopje druk, gaat de groene led uit (lpg) en gaat de rode aan (benzine). vanaf dan heb ik geen gehik of knallen meer.
als ik dan 2minuten op benzine rijd en dan op LPG schakel is het probleem ook weg. dit geeft mij het gevoel dat die op LPG draait. misschien dat iemand erin heeft zitten knoeien omdat die geen benzine wou tanken ofzo?

de grafiek is aardig recht, had het veel erger verwacht. de afwijking is te verwaarlozen. het is zo een ringtank en geen bolle cilinder. de ringtank heeft rechtstaande zijwanden
k ga even de grafiek invoegen als foto, hoop dat die zichtbaar is.
kolom A = km standen
kolom B = meting hall sensor
kolom C = afgeleide liters van de hall
kolom D = aangepaste waardes zodat de curve beetje rechterlijning wordt
kolom E = overeenkomstige liters met die aanpassing
kolom F = aantal liters berekent per km. door de afwijking van de tank zou ik in het midden meer km's kunnen doen dan op het begin en einde

dit is allemaal met gelijke rijstijl gemeten, dus de getallen kloppen aardig. de grootste afwijking is dus in het midden waar ik tot 3liter verschil heb (22 vs 19).
door de 80% vulling heb ik de afronding boven al niet meer, en door de afronding beneden blijft de hall sensor zeggen dat er 2liter in zit ipv 0liter, de vlotter geraakt dus niet helemaal omlaag.
Door het heen en weer klutsen zit er altijd wel een variatie van 1-2liter op het display, daar kan ik nog mee leven.
ik zie nu het verschil tussen 25 en 35liter, terwijl dit met de ledjes gewoon allemaal 3leds is (de 3de led gaat pas uit op 23liter, en de 4de led is uitgegaan op een 39liter)

veel verbouwen gaan we met deze niet doen, de lpi installatie is nog 2jaar geldig en dan kost het weer veel geld, en binnen 5jaar mag die de LEZ zones niet meer in.
de golf heeft het begeven (31jaar oud, 536000km) op 21december vorig jaar en moest snel een vervangende auto hebben, vandaar deze V40 met 1731cc volvo motor op lpi.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

klopt die meting ook nog als de wagen in de zon staat? de tankinhoud zet dan immers uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Waarom zou dat niet kloppen?, en voor dat je ~30 liter vloeibaar gas 1°C opgewarmd hebt, moet je flink wat geduld hebben ;) , hooguit wijkt je verbruik iets af :)

@Fcapri, veel verbouwen? stelt niets voor , oud mobieltje/tablet heeft iedereen wel zwerven, en een Arduino hangt al in de auto :) dus eigenlijk ben je al klaar :) (weet niet of je en ELM OBD lezer hebt?, maar is eigenlijk een must voor en moderne auto als je er iets mee wil)

En ik zag dat je wel houd van knutselen met autos en interfacen (pas op werkt verslavend)

[Edit] De auto start NIET op gas , ook de handige knutselaar kan dat niet aan passen.

Volvo heeft allen een afwijkende eis gesteld, waardoor het voor jouw moeilijk te zien is wanneer je op benzine draait , en de schakelaar op LPG staat (groen)

Normal gezien is Rood benzine , Groen gas, waarbij als de auto nog "koud" is de groene LED knippert wanneer deze nog op benzine draait.

Volvo wilde dit niet, en de led moest ook tijdens de opwarmfase (benzine bedrijf op LPG) constant branden, en zo vervalt voor de rijder die indicatie. (achter liggende gedachte is : voorkomen van het gezeik van klanten dat het te lang duurt na het starten voor deze overschakelt naar LPG ( Klein beetje terecht, want Vialle neemt er bij bepaalde modellen ruim de tijd voor) , het overschakel gedrag is per merk, type, bouwjaar en model verschillend , afhankelijk van dee software, en exteren parameters ( lambdasonde signaal , koelvloeistof temperatuur ) en die koelwater sensor draad doet 2 dingen.(geel/bruin)

1 meet de temperatuur
2 kan de gemeten temperatuur beïnvloeden, waardoor de benzine ECU een andere temperatuur "ziet" dan de werkelijkheid. (soms kan de draad eraf knippen helpen, maar dit is me allen bekend bij bepaalde type Mitsubishis die hier erg op fout gingen.

ook weer afhankelijk van de software hoe en wat, soms is deze draad helemaal niet aangesloten.

Om voor jouw te weten of je op de LPG stand nu op LPG of benzine draait:

Zoek het onderbreek relais van de injectoren, daarin vind je een Orange/witte draad. Wanneer deze aan massa hangt draai je op LPG. Niet verwarren met de groende draad die is altijd live op LPG als de motor loopt. Orange/wit is echt de schakeldraad , wanneer deze massa voert schakelt deze de benzine injectoren af ( en voorziet de ECU van een vervangen de waarde om te voor komen dat het motorstoring lampje gaat branden met de melding benzine injector onderbroken cil.X)

Nogmaals probeer eens te testen door de leiding een nacht drukloos te maken. ( alleen weg zetten op benzine is niet voldoende je moet de leiding naar injectoren leeg laten lopen, vries gevaar is je wel bekent.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 22 maart 2019 18:43:10 (66%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk H.

Golden Member

Ik wil geen topic kapen, als het teveel off-topic is mag deze posting hoor.

Klopt precies Shiptronic. Eerst had ik een "Volvo LPi" installatie in mijn 940. Die was later (bij 130 dkm) via de Volvo dealer ingebouwd door de vorige eigenaar. Compleet met "Volvo LPi" instructieboekje (ik heb nog een scan denk ik, als er iemand in geïnteresseerd is. Mijn email staat in mijn profiel). LED in het vierkante LPG/GPL knopje was direct na starten continu groen, ook al draaide de motor nog op benzine. LPG op kenteken, geen G3.

Ik heb toen de computer laten vervangen door de LPG specialist door een nieuwere om G3 op kenteken te krijgen. Met die nieuwe computer knipperde de LED groen na starten tot de motor op LPG draaide. Kon niet anders dan via een gloednieuwe LPE (computer) om de juiste papieren te krijgen voor G3, volgens de specialist was Vialle er ook op gebrand de oude LPE retour te krijgen om te voorkomen dat die in het grijze circuit zou raken. Met een LPE van de sloop zou ik de juiste papieren voor G3 missen.

Shiptronic

Overleden

Op 22 maart 2019 20:14:25 schreef Henk H.:
Ik wil geen topic kapen, als het teveel off-topic is mag deze posting hoor.

Klopt precies Shiptronic. Eerst had ik een "Volvo LPi" installatie in mijn 940. Die was later (bij 130 dkm) via de Volvo dealer ingebouwd door de vorige eigenaar. Compleet met "Volvo LPi" instructieboekje (ik heb nog een scan denk ik, als er iemand in geïnteresseerd is. Mijn email staat in mijn profiel). LED in het vierkante LPG/GPL knopje was direct na starten continu groen, ook al draaide de motor nog op benzine. LPG op kenteken, geen G3.

Ik heb toen de computer laten vervangen door de LPG specialist door een nieuwere om G3 op kenteken te krijgen. Met die nieuwe computer knipperde de LED groen na starten tot de motor op LPG draaide. Kon niet anders dan via een gloednieuwe LPE (computer) om de juiste papieren te krijgen voor G3, volgens de specialist was Vialle er ook op gebrand de oude LPE retour te krijgen om te voorkomen dat die in het grijze circuit zou raken. Met een LPE van de sloop zou ik de juiste papieren voor G3 missen.

Het schandaal van Vialle, wezenlijk veranderde er eigenlijk niets, behalve dan een sticker op de nieuwe ECU waar een 67R01 nr op staat die overeen komt met het nr op het G3 certificaat. En nieuwe software, me hoela :) , opties ja :) . Maar zo konden ze oude auto's voor een leuk bedrag updaten :(

Ik vind dat verkeerde motivatie om centen te verdienen, voor mijn klanten heb ik G3 updates gewoon zelf door gevoerd, stukje service.

Voorzover offtopic, sorry. ;) Fcapri heeft hier geen last van , die zit in België en die kennen geen G3 (ze zouden willen >:) )

Nope, iets met Attest, Die regels en papierwinkel is nog gekker!! Bij ons is het dan klaar, daar niet, na een paar jaar begint de hele gekkigheid weer overnieuw. :) die zijn een beetje ver door geschoten daar :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wel, als ik smorgens start en gas geeft, pruttelt die. als ik dan snel op het knopje druk, gaat rood branden en pruttelt die niet.
ook hoor je een duidelijke luide klik van onder de motorkap komen

als ik onder de motor kap luister, en je schakeld dan op LPG, dan hoor je de injectoren tikken.
als die op benzine hoort te lopen, dan zitten de gas injectoren alvast ook mee in te spuiten als die koud is. ik merk het verschil heel duidelijk als ik in de kou ga rijden en op het knopje druk. als ik volgas ga als die net is gestart en het is goed koud smorgens, dan hoor je precies backfire in de uitlaat en hikt die serieus. zet je die op benzine, heb je daar niks van last van. na 5min zet ik dan op LPG en loopt die goed.
ik zal straks eens starten op LPG. had die gisteren op benzine gezet en er stond dus nu 12V op de oranje/witte draad. als ik start, draait die goed, geen gepruttel. na ongeveer 30sec valt die spanning naar 0,8V en dan pruttelt en stottert die bij gasgeven.

oja, mijn volvo heeft wel de volledige canbus, maar is geen OBD2. het is nog een eigen systeem van volvo. dus kan niks met mijn OBD2 tool, die herkend de auto of het protocol gewoon niet. mijn vrouw haar mini kan ik wel gewoon uitlezen.
ik heb met onze benz uit 2001 ook nog met de tablet gereden en zo een wifi obd2 ding. kon je dan turbodruk, brandstofdruk, liters in de tank, verbruik, ... allemaal zien. alleen werkte die auto voor geen meter.
op de boordcomputer kreeg je dan te zien dat je verbruik 3,3liter was en je 1500km met een tank kon. en na 700km was die leeg.
http://www.fordcapri.be/fcapri/mercedes/640/DSCN9902.JPG
dan ging mijn zelfbouw ding in de golf wel 1000keer beter

de regels in belgie vallen wel mee. je tank wordt gekeurd voor 10jaar en je rijd op LPG.
na 10jaar de tank eruit, binnengeven voor drukproeven (300€/tank ongeveer), en een update van het systeem. je moet de nieuwe tankafsluiters hebben, de nieuwe overdruk ventielen en nieuwe vulleidingen.
daarna de tank weer erin en je krijgt een nieuw attest van inbouw. bij ons is er niet echt een verschil tussen oude en nieuwe installaties, LPG is LPG. ik heb 9jaar met LPG gereden in mijn dodge, en 2x de herkeuring moeten doen (bij oude installaties met een buiten zittende tank moet je elke 6jaar herkeuren).
in belgie mag je zelf niks doen aan de LPG, zelf de volvo dealer mag er niet aankomen. enkel erkende gas installateurs.
En diegene die bij mijn dodge de installatie had gemonteerd was een prutser want ben na 3jaar een tank verloren op straat (de staalbanden waren veel te dun om een tank te dragen, het waren er om een tank vast te zetten in de koffer).
ik heb uiteindelijk zelf een frame gemaakt voor de gastanken die met 6bouten aan het chassis werd gebout. wel een beetje moeten zoeken voor een lpg boer die een montage verslag wou maken voor mijn 'zelfbouwding'.

hier een foto van de motorzijde. de lpg computer en de afsluiters staan op die rechtstaande plaat naast de accu. heel makkelijk werken, hoef je niet te gaan zoeken.
injectoren zitten gewoon toegankelijk op de inlaat. zal die toch eens moeten vervangen als ze lekken
http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/640/DSCN4626.JPG

is het veel werk om die voetjes waar de injectoren in passen te laten vervangen? 3 van de 4 zitten los bij mij, echt los. injector kan bijna 1mm omhoog van uit het inlaatstuk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

en een update van binnenin. software werd goedgekeurd en reeds ingebouwd.
heb hiervoor een afdekplaatje van een niet gebruikt knopplaatje gebruikt om een scherm in te steken. t is niet perfect (ga het misschien nog vlakschuren en mat zwart spuiten)
http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/640/IMG_20190326_155807.jpg

in closeup ziet het er verschrikkelijk uit natuurlijk, maar dit is enkel om de data op het scherm te zien
http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/640/IMG_20190326_155938.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Mooi gemaakt !!

[edit] wat OBD betreft kan het kloppen, dan is jouw auto van voor 2000, de 1800 kwamen pas later met de EOBD, de 2.0T verzies waren al vanaf 98 compliant , jammer daar kan je dus idd geen gebruik van maken :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 26 maart 2019 17:26:05 (88%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

beetje reply naar shiptronic alleen,

het display doet het perfect en rijd nu al 20 000km met de auto en die doet het goed, alleen ploft die regelmatig als ik in stadsverkeer op lage toeren rijd (1500-2000rpm). dat doet die nooit op benzine, alleen op LPG.

ik heb destijds de bougies vervangen door originelen bij volvo, maar de laatste 3-5000km wordt het ploffen alsmaar erger. heb de bougies eruit gehaald en zo zien ze er uit. weet niet of dit normaal is, ik heb zulke bougies nooit gehad van model, en op LPG eigenlijk nooit naar mijn dodge moeten omkijken.

ik vond op internet wel de raad om ENKEL NGK LPG bougies te gebruiken (48€/stuk) of origineel volvo (10€/stuk).
nu zouden die NGK 60 000km meegaan en geven ze met volvo bougies maar 15 000km op. en dit zou dan verklaren waarom die al 5000km slechter loopt.

gaan die echt zo snel stuk? ik heb nu bosh iridium voor LPG gekocht en die zouden 30 000km op LPG gaan. kostprijs 6€/stuk.
zijn er eventueel alternatieven die beter geschikt zijn?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

koffiebruin bij een bougie is goed meen ik toch. meen ook dat je blok last krijgt van de kleppen die verder uitslijten op LPG ivm hogere temperatuur, die moet je vaker stellen dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Verkeerde foto's, ik moet van alle 4 de porcelienen kant zien, rondom.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zijn versleten, zeker van de laatste foto de rechter. De cilinder waar hij uitkomt verbruikt ook iets olie.
20k is ook voor normale bougies de limiet. Iridium gaat veel langer mee maar de meerprijs weegt soms niet op om een paar keer gewone te kopen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 10 september 2019 21:47:39 schreef Shiptronic:
Verkeerde foto's, ik moet van alle 4 de porcelienen kant zien, rondom.

porcelijnen kant??? die zit toch buiten de motor
deze kanten dan?

Op 10 september 2019 22:58:48 schreef Paul Welther:

20k is ook voor normale bougies de limiet. Iridium gaat veel langer mee maar de meerprijs weegt soms niet op om een paar keer gewone te kopen.

destijds 140 000km met een opel ascona 1.6S gereden en naar mijn herinneringen maar 1keer de bougies vervangen.
ook mijn vrouw haar mini hebben we de bougies nog niet vervangen en die rijd er ook al 3jaar mee. sinds de aankoop van de vorige eigenaar staan er ook al meer dan 20 000km bij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken