litium accu capaciteit

ik zoek een electrische scooter met lion accu.
met een zo groot mogelijke accu.
een handelaar beweert dat de capaciteit afhankelijk is van het formaat van de accu, en niet van het aantal Ah wat erop vermeld staat.
volgens mij is de enige goede indicatie voor de capaciteit het aantal Ah, ongeacht het formaat, of gewicht van de accu.
wie heeft gelijk....

Ah = capaciteit

Als je van het aantal Ah uitgaat maakt het ook nogal uit van welke fabrikant het pakket is, sommige (Chinese) fabrikanten overdrijven nogal.

Het formaat vergelijken geeft alleen een redelijke indicatie als de chemie van de batterijen gelijk is.
Zo weegt LiFePo een stuk zwaarder al Li-ion in grofweg dezelfde vormfactor

beter zou je naar het aantal kW/h kijken want uit een 48V 100Ah uur pakket kan je meer energie halen dan een 24V 100Ah pakket

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Eigenlijk allebij
Ah's vergelijken gaat goed tot je er china accu's tussen legt
Een grote accu heeft meer cellen, dus de kans dat het aantal Ah's eruit komt wat erop staat is ook groter

Nee, niks allebei. De capaciteit wordt uitgedrukt in Ah, dus daar gaat het om. Nou is het wel zo dat een hogere capaciteit bijna altijd een groter formaat betekent, maar niet per definitie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De handelaar heeft helemaal gelijk.
Als je een accu hebt van 6x3x3 meter, 1A 1Ah, kun je jaren op draaien.

Serieus; probeer die handelaar zo ver mogelijk te ontwijken.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

De capaciteit wordt uitgedrukt in Ah en is maatgevend.

Dat wil zeggen, bij gelijke spanning want uit een 12V 10Ah accu kun je wel twee keer zoveel energie halen als uit een 6V 10Ah accu.

De 12V 10Ah accu is inderdaad groter dan de 6V 10Ah accu, maar de afmetingen hangen nog veel meer af van het precieze soort accu en zijn dus niet maatgevend voor de capaciteit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt mensen, ik begon bijna te twijfelen aan mezelf.
feit is dus dat de spanning waarbij die Ah geleverd wordt van belang is.
dus het vermogen nietwaar?

je moet dus accus alleen met elkaar vergelijken als ze dezelfde spanning hebben.
is het vermogen dan misschien Volt x Ah?

maartenbakker

Golden Member

Vermogen gaat volgens de formule P=U*I dus wordt uitgedrukt in VA of W. Je mist dan de h. Als ik me niet vergis is de naam voor V*Ah de energieinhoud. Inderdaad is dat de ultieme methode om elke accu te kunnen vergelijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Op veel batterijen zie je tegenwoordig de energie inhoud in Wh of kWh. Die kun je direct vergelijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah uur is de hoeveelheid lading die in de accu past (uitgedrukt in 'Coulomb' of C). Aangezien een ampere gelijk is aan coulomb/seconde, is een Ah = A x 3600 s dus gelijk aan 3600 Coulomb.

Om dit om te rekenen naar vermogen, is inderdaad de spanning van belang.

Maar aangezien de spanning meestal een gegeven is bij een accu-apparaat, maakt het dus niet zo veel uit of je kijkt naar Ah, of naar W (of kWh). Als je het maar goed in elkaar omrekent ;-)

Shiptronic

Overleden

Denk maar aan de inhoud van een fles, daar past niet meer in als HxLxB in M3, of liters.

Je kan er dan wel op printen dat er 3 liter in gaat, en de meest klanten zullen dat geloven. hier in NL aangeschaft zal dat ~kloppen, in china nemen ze dat niet zo nau.

Nu kan elke consument wel controleren of een fles met opschrift 1L ook echt 1000mL bevat, bij een accu de Ah controleren word voor de gemiddelde consument moeilijker (en dat weten ze) en word er flink mee gerommeld. Ze gaan zelf zo ver dat ze ook weten dat een bepaald aantal Ah ook een minimaal volume nodig heeft. Ook daar zijn onze chinezen creatief in, je maakt de verpakking 2x zo groot, en vult de helft met zand(zodat het gewicht weer ~klopt) of ander waardeloos materiaal, (best stop je er gemalen bedrijfsafval in, ben je daar ook gelijk van af win/win)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Bij powerbanks gebruikt men graag mAh omdat het dan 'meer' lijkt... ;)
(men geeft capaciteit in mAh van de interne lithuimcel, wat veel meer is als wat de powerbank aan de output kan leveren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De Ah is voor accu-capaciteit een rotte eenheid. Welke accu heeft de hoogste capaciteit? Ik heb hier drie accus van respectievelijk 15Ah, 12Ah en 10Ah? Nou, zeg dan!

Wacht! Ik had er nog niet verteld dat de 15Ah accu 24V is, die met 12 is 36V en de laatste is 48V. Ze zijn 360, 430 en 480Wh! De 10Ah accu bevat de meeste energie! Officieel in "SI eenheden" is de Wh een "foute" eenheid. Maar het werkt: Je hebt "redelijke" getallen als je het bijvoorbeeld over fiets-accus hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Til ze op en je komt een eind in de richting, vaak...

maartenbakker

Golden Member

In onredelijke termen zijn Watturen inderdaad gewoon 1/3600 Joules.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 maart 2019 00:13:47 schreef maus0611:
Til ze op en je komt een eind in de richting, vaak...

Mijn collega heeft laatst een 70Ah accu gebouwd. Ongeveer 5kg op basis van 18650 lithium cellen. Koop een 70Ah loodaccu en je zit aan de 23 kg....

Als je weet dat de spanning gelijk is, kan je vergelijken op basis van de Ah. Als je weet dat de technologie gelijk is, is het gewicht een indicatie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/