Hoe noem je zoiets en is het nog te krijgen?

Ik Probeer (probeer wel vaker wat...) de J-37 morsesleutel na te maken met een 3d printer.
Daar zitten al 4 van die setjes op.
Ik heb zo'n ding en kan de maatvoering 1 op 1 overnemen.

Mijn vader en broer delen die fascinatie maar dat spul is slecht verkrijgbaar.
Zeker diegenen die je als USB keyboard op je PC kunt aansluiten.
#chattenviamorsesleutel #morselevendighouden

Maar dan dwalen we af.
* Fantomaz stoort zich wel vaker aan uitweidingen naar waaróm mensen iets doen, maken of interessant vinden. Mag de hobbyist dat zelf bepalen?

Fabory had ik inderdaad gevonden nav jullie tips.
Hoewel ik het vreemd vond dat men daar spreekt van kartelschroeven, terwijl mij altijd is geleerd dat schoeven in hout gaan en bouten in een indezelfdemaatgetapte moeren gaan. :-)
In ieder geval heb ik gevonden wat ik zocht.

Nog even wat uploaden betreft...
Ik meende ook dat dat tegenwoordig direct vanuit de site kon.
Maar dat lukte me niet.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

V.w.b. Fabory: die had ooit enkele winkels hier in Vlaanderen, maar op de webstek vind ik er niets meer van terug. Blijkbaar is dat bij een poging gebleven? Wel vind ik op hun webpagina een duidelijke vermelding dat ze enkel aan bedrijven leveren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Nog steeds in d'n Anvers aan de Noorderlaan :)

https://www.fabory.com/nl_BE

Winkels:

Fabory+shops+Belgium.pdf

"Winkels" is inderdaad nogal moeilijk te vinden:
Klik onderaan op de home pagina op de grijze knop KLANTENDIENST. Dan verschijnt de pagina Customer support. Scroll naar beneden naar WINKELS daar vind je lichtblauw in de tekst het woord hier klik hierop en dan kan je verder op de pagina zoeken

Leveren helaas uitsluitend aan bedrijven :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 22 maart 2019 12:16:57 (53%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Dit staat er en het klopt niet.

Op 21 maart 2019 18:15:43 schreef big_fat_mama:
[...]
Jawel, maar pas de laatste decennia is het dominant geworden, eigenlijk maar sedert het Verre Oosten de wereldmarkten veroverd heeft.

Als ik het goed interpreteer heb je het over maximaal de laatste 10-20 jaar.
Ik heb in 45 jaar slechts zelden mijn set Engelse sleutels en daarmee bedoel ik niet de verstelbare, moeten bovenhalen. Dus het lijkt me dat metrisch minstens toch de afgelopen 40 jaar alhier dominant was.
Pijpmaten voor sanitair werden nog lange tijd in duim uitgedrukt en in jouw vliegwereld zal Angelsaksisch ook wel de boventoon voeren.
En het is niet de druk van de Aziatische markt waarom bijvoorbeeld tegenwoordig elektrabuis in mm ipv inch uitgedrukt wordt, maar door de druk van de Europese unie. Zelfs op mijn fiets die lang van voor Europa dateert, en waarvan de wieldiameter in duim uitgedrukt is, zitten metrische bouten.
Mogelijk hebben de stelschroefjes om praktische reden een afwijkende spoed, maar alla.

Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Zoeken is moeilijk: In mijn vorige post zie je meer ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 22 maart 2019 10:40:10 schreef Fantomaz:
Ik Probeer (probeer wel vaker wat...) de J-37 morsesleutel na te maken met een 3d printer.
Daar zitten al 4 van die setjes op.
Ik heb zo'n ding en kan de maatvoering 1 op 1 overnemen.

Mijn vader en broer delen die fascinatie maar dat spul is slecht verkrijgbaar.
Zeker diegenen die je als USB keyboard op je PC kunt aansluiten.
#chattenviamorsesleutel #morselevendighouden

Maar dan dwalen we af.
* Fantomaz stoort zich wel vaker aan uitweidingen naar waaróm mensen iets doen, maken of interessant vinden. Mag de hobbyist dat zelf bepalen?

Daar heb je een sterk punt. WIl de meester nu eens uitleggen, want ik loop blijkbaar een kwarteeuw achter, hoe je met een 3 d prnter een werkende morsesleutel kunt maken. Ik neem aan dat je een vorm spuit die identiek is aan het origineel in een soort kunststofprut. Maar dan heb je een namaak seinsleutel die op het origineel lijkt maar waar je niks mee kan. Zo'n seinsleutel bestaat uit diverse materialen waaronder een stalen draaiasje en een veer, en contactpunten ...
Hoe doe je dat dan? Helemaal uit elkaar halen en de onderdelen apart printen?
In mijn simpel brein denk ik aan het aardappelmesje dat ik nu voor mijn neus liggen heb. Dat heeft een stalen blad waarvan het snijvlak gehard is en geslepen. Dat is geklonken op een houten handvatje. Als ik dan daar een 3d print van neem dan heb ik een plastic speelgoedmesje waar ik niks mee kan.
Heb je dan zo'n 3d printer ? kost toch minstens enkele duizenden Euro's voor een instapmodelletje. En daarmee kan je dan enkel een vorm namaken in plastic.
Als ik een 3 d modelletje van een smartphone maak, dan heb ik een plastic blokje waarvan de buitenomtrek identiek is aan het origineel. Een aanraakbare 3d foto zeg maar, maar toch niks dat echt kan functioneren? Mag ik gissen dat gezien je al valt over een stelschroefje dat dat 3d printen ook nog maar een gedachte is die je hoopt in de toekomst te kunnen realiseren? Post eens een foto van je resultaat. Eigenlijk ben ik wel benieuwd.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 maart 2019 10:40:10 schreef Fantomaz:
Fabory had ik inderdaad gevonden nav jullie tips.
Hoewel ik het vreemd vond dat men daar spreekt van kartelschroeven, terwijl mij altijd is geleerd dat schoeven in hout gaan en bouten in een indezelfdemaatgetapte moeren gaan. :-)
In ieder geval heb ik gevonden wat ik zocht.

In zulke gevallen slaat de benaming bout op de kop, dat moet een zeskant zijn, anders is het een schroef.

Nog even wat uploaden betreft...
Ik meende ook dat dat tegenwoordig direct vanuit de site kon.
Maar dat lukte me niet.

Dat kan ook, als het niet lukt kun je misschien een vraag plaatsen bij Site Feedback o.i.d.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Wij hebben als elektronici/hobbyisten het toch altijd over M3-boutjes?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 22 maart 2019 12:18:14 schreef Tidak Ada:
@GD:
Zoeken is moeilijk: In mijn vorige post zie je meer ;)

Interessante info op die site.
Fabory had 45 jaar geleden een groot magazijn op de verlaten vlakte aan de Blancefloerlaan Antwerpen linkeroever. Naast hun gebouwen lag op een toegankelijk stuk braakliggend land een enorme schroothoop.
Heel wat knutselaars gingen daar regelmatig wat bruikbaars uit gaan vissen. Groot-vuilophaling dagen waren voor hobbyisten toen vaak een goudmijn.
Die tijd ligt ver achter me, maar ik heb ergens gelezen dat iets meenemen dat op straat ligt voor de vuilophaling tegenwoordig als diefstal van de gemeente beschouwd wordt en dat er grote gemeentelijke boetes op staan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wij hebben als elektronici/hobbyisten het toch altijd over M3-boutjes?

Ja inderdaad - maar bij mijn ijzerwinkel vraag ik om metaalschroeven. Niet te verwarren met zelftappers aka Parkerschroeven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik mis http://nl.wikipedia.org/wiki/Bout_(bij_het_gat_afgebroken)

Maar zonder gekheid, de normering is eknnelijk vervallen. Ik voel er veel voor om het spraakgebruik aan te houden waarbij alles waar een moer op kan, een bout is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Fabory kun je wel naar binnen lopen als je er toevallig bent, soms krijg je een handje mee en in ruil voor een doos appelflappen doen ze misschien ook wel iets.

Ik heb ooit één ringetje M2 nodig gehad, kun je nergens vinden, daar wel.

Tidak Ada

Golden Member

@maartenbakker:
Da's gevaarlijk! Zo meteen krijg je dan weer de discussie over Volt vs. spanning, Watt vs. lichtsterkte en Ampère enz. >:) ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 23 maart 2019 11:11:48 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Oops!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 00:23:44 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 maart 2019 12:21:04 schreef grotedikken:
...hoe je met een 3 d prnter een werkende morsesleutel kunt maken. Ik neem aan dat je een vorm spuit die identiek is aan het origineel in een soort kunststofprut.

Een kameraad van me heeft een 3D printer. Die zijn niet zo gruwelijk duur meer hoor.:-)
Je kunt tegenwoordig een CAD tekening aanleveren waarmee de printer zijn werk gaat doen.

Maar dan heb je een namaak seinsleutel die op het origineel lijkt maar waar je niks mee kan. Zo'n seinsleutel bestaat uit diverse materialen waaronder een stalen draaiasje en een veer, en contactpunten ...
Hoe doe je dat dan? Helemaal uit elkaar halen en de onderdelen apart printen?

Ik maak(teken) ook alleen een 3D model van het kunststof geheel.
De "sleutel" komt voort uit een 3mm dikke plaat waaruit modellen worden gesneden/gestanst/gezaagd. Er zijn bedrijfjes die dat doen. Daarom is een kleine serie ook aantrekkelijker. Als je ze maar kwijt kunt.
Er is geen asje, maar een afgerond deel van het eindresultaat van de sleutel.
Die is rondgevijld tot een puntje, wat weer in de uitsparing van de gewraakte boutjes komt.
De boutjes an sich komen in schroefbusjes (voor zover ik dat nu voor ogen heb) die in het kunststof model worden geplaatst/geperst/verlijmd. De gaten daarvoor worden meegenomen in het 3D printen. Misschien nog wat opgeboord oid. Ik weet niet hoe zoiets eruit ziet qua oppervlakte gladheid.

In mijn simpel brein denk ik aan het aardappelmesje dat ik nu voor mijn neus liggen heb. Dat heeft een stalen blad waarvan het snijvlak gehard is en geslepen.

Je bent een held! Daar had ik nog geen oplossing voor! :-)
Het bladveertje van de J-37 was nog een issue waar ik nog over nadacht.
Om ook nog een keer verenstaal te laten snijden/zagen/stansen, zou wel heel duur worden. Maar simpele bladen van mesjes zijn redelijk te bewerken.
Ga ik iets mee doen. :-)

Mag ik gissen dat gezien je al valt over een stelschroefje dat dat 3d printen ook nog maar een gedachte is die je hoopt in de toekomst te kunnen realiseren? Post eens een foto van je resultaat. Eigenlijk ben ik wel benieuwd.

Haha, wat dat schroefje (boutje ;-) ?) betreft ging het me alleen om de naam vanwaar ik verder zou moeten googlen.

Wat resultaat betreft, ben ik nu eerst aan het inventariseren naar de kosten.
Een enkel proefmodel in 3D printen zal de prijs niet zijn.
Om daarvoor een minimale afname van 50 boutjes en moertjes te doen, is ook wel te overzien. Mesjes op maat slijpen idem...
Het laten snijden van seriematig (dan ook meteen maar 25x oid) de sleutel, kon wel eens duur worden. Daar hangt wel eea vanaf. Als dat echt uit de klauwen loopt, doe ik het niet.

Maar ik wil mijn resultaten wel bijhouden hoor.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)