PC817 -> LED -> MCU

Om een test uit te voeren heb ik op een breadboard deze schakeling gemaakt.

Op zich werkt deze schakeling goed maar als ik LED1 aansluit dan komt er geen signaal meer bij de MCU. LED1 brandt overigens wel als de PIR sensor schakelt.

Wat gaat hier fout en hoe kan ik dit oplossen?

I love it when a plan comes together !

Zou zomaar kunnen dat je de opto niet genoeg uitstuurt. De stroom aan de ingang loopt maal een factor x aan de uitgang. Als je niet genoeg stroom aan de uitgang hebt komt de spanning over de tor niet laag genoeg. Datasheet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wel erg weinig gegevens, maar heeft GPB-1-0 een weak pull-up?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 23 maart 2019 18:47:44 schreef Hunter:
Wel erg weinig gegevens, maar heeft GPB-1-0 een weak pull-up?

Nee, GPB-1-0 gaat rechtstreeks naar de MCU.

I love it when a plan comes together !

Heeft de MCU een weak pull-up?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Iets meer info zou inderdaad wel handig zijn... ;)
Staat de MCU pin wel als ingang/digitaal?
(bij oudere pics kun je een als uitgang gedefinieerde pin ook wel als input laagtrekken, maar daar is een relatief hoge stroom voor nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maak R2 eens lager, een opto heeft meestal een vrij lage versterking dus ik vermoed dat de collector niet laag genoeg wordt.

Of meet even op de collector hoe laag de spanning wordt, dan weet je wat.

[Bericht gewijzigd door BVZ op zaterdag 23 maart 2019 19:36:41 (24%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij 3,3V ga je een stroom krijgen van 5,38mA. Rond 15mA is een stuk beter. 150Ω is wat dat betreft een betere keuze. Geeft je 14mA bij 3,3V. Bij 5V kom je aan 25mA. Nog altijd ruim binnen de maximale waarde.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op de print van de HC-SR501 sensor zit een weerstand van 1k in serie met de uitgang van het BISS0001 IC. Het berekenen van If wordt dan ineens een ander verhaal.

Met r2=390 en Vf=1.3V wordt de stroom door de led maar 1.44mA.
Sharp gaat in de datasheet uit van 5mA. Om dat te bereiken moet er ingegrepen worden bij de 1k van de sensor.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Bij nader inzien kan die stroomversterking het eigenlijk niet zijn. De LED trekt maar 2mA met die 1k5 weerstand. Dan zou je (orde grootte) aan de ingang ook zo'n stroom moeten hebben. En dat is met 390R toch wel het geval.
Het wordt anders als die 3v3 input niet helemaal tot aan de rail komt bv. Ik gok op een foutje aan de micro kant. Meten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dank allen.

Ik heb vanochtend de 390R veranderd in 150R. Helaas help dit niet.

Als ik rechtstreeks 3.3V op PIR-IN zet werkt alles naar behoren. LED1 brandt feller dan met de PIR sensor. Ook de MCU registreert een signaal.

De OUT pin van de PIR Sensor geeft maar 0.78mA (op de meter 00.78) Dit is dus bar weinig.

Zou ik dit ook met een transistor kunnen oplossen? Ik zit dan te denken aan PIN 4 van de PC817.

I love it when a plan comes together !

Ah! Daar komt de aap uit de mouw. Die 3v3 is geen 3v3 dus. Had je eenvoudig kunnen meten.
Maar ehm, die opto, waarom zit die er eigenlijk? Wat is er mis met simpelweg een klein fetje?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zoals ik al heb geschreven is de uitgang van de sensor 3.3V met een weerstand van 1k in serie.

Zonder extra voorschakelweerstand, dus de led van de PC817 direct op de uitgang van de sensor, loopt er een stroom van ongeveer 2mA door de led van de PC817.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Uitgangen van PIR's zijn vaak OC (met eventueel pull-up). Je moet de optocoupler dus sinken (tussen opto en +) i.p.v. sourcen (tussen opto en -)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

'Vaak' klinkt leuk, maar is hier totale onzin. De uitgang van de BISS0001 is active high. Het open collector verhaal is volkomen irrelevant en maakt de discussie alleen maar verwarrender.

http://www.ladyada.net/media/sensors/BISS0001.pdf

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Met het verkeerde been uit bed gestapt?... :)
Ik zie nergens dat er een BISS0001 gebruikt wordt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 maart 2019 13:21:39 schreef Arco:
Met het verkeerde been uit bed gestapt?... :)
Ik zie nergens dat er een BISS0001 gebruikt wordt?

De BISS0001 zit in de HC-SR501 PIR sensor. Zie openingspost.

Feit is dat alles werkt zonder LED1. Sluit ik LED1 aan dan krijgt de MCU geen signaal meer. Het lijkt wel of de led alle mA's "wegzuigt".

Hoe kan ik dit oplossen?

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

Op 24 maart 2019 13:32:15 schreef ritmeester:
Hoe kan ik dit oplossen?

Je led daar weghalen en op bijv. een uitgang van je controller zetten. Dan laat je de controller je led aansturen.

Heb je al eens gemeten wat er op pin-4 van je PC817 komt te staan?
Meten ten opzichte van de GND.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Parallel aan de led en R1 een weerstand van 10k zetten. De ingang van de MCU wordt dan hoog gehouden. Als de transistor van de opto open gaat staat er ongeveer 0.5V op de ingang van de MCU, dat is volgens mij laag genoeg.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 24 maart 2019 13:50:15 schreef Lambiek:
[...]
...Heb je al eens gemeten wat er op pin-4 van je PC817 komt te staan?
Meten ten opzichte van de GND.

In ruststand van de PIR staat er op PIN4 1.7V. In actieve stand staat er 5V op.

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

Op 24 maart 2019 14:27:31 schreef ritmeester:
In ruststand van de PIR staat er op PIN4 1.7V. In actieve stand staat er 5V op.

Met de led en R1 ook aangesloten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 maart 2019 14:27:31 schreef ritmeester:
In ruststand van de PIR staat er op PIN4 1.7V. In actieve stand staat er 5V op.

Nu wordt het wel heel verwarrend. Dus in rust stuurt de PIR 3v3 uit (of wat er van over blijft)? Moet wel, anders is die tot in de opto niet in geleiding. Die 1.7V is veel te veel.
Nog even proberen: heb je die opto wel nodig, en waarom?

[edit] nog even in de datasheet gekeken, maar de CTR van de opto is minimaal 50%. Dat betekend dat je in het slechtste geval de helft van de ledstroom aan je uitgang overhoudt. Als de ledstroom al wat aan de kleine kant is dan....

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 24 maart 2019 16:43:07 (22%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 maart 2019 13:32:15 schreef ritmeester:
Het lijkt wel of de led alle mA's "wegzuigt".

Integendeel, de led voegt er teveel toe. De transistor in de opto is niet ver genoeg opengestuurd om ze allemaal af te voeren naar GND, dus heb je op pin 4 in rust 1,7V i.p.v. 0V

[Bericht gewijzigd door BVZ op zondag 24 maart 2019 17:12:27 (27%)

Dank allen voor de helpende hand.

De optocoupler moet er tussen omdat ik niet wil dat de beide MCP23S17 IC's worden opgeblazen door een user error. Na een dag bezig te zijn geweest met uitzoeken waarom dit niet wil en probeersels op een breadboard en jullie hulp ben ik tegen 16:00 begonnen met een PIC die er tussen zit.
(tussen PIN4 / R1 en LED1)

Beetje software in dit testbordje en alles werkt naar behoren. De PIR werkt en LED1 doet precies wat die moet doen.

Het voordeel van een PIC ertussen is dat je ook nog een beetje softwarematige controle kan uitoefenen als dat nodig mocht zijn.

De PCB in het deksel was toch niet goed, foutje in de horizontale OUT aansturing van de LED's. In deze PCB kan ik dan ook meteen een PIC inbouwen die de IN LEDs aanstuurt.

Nogmaals dank voor allen maar ik denk dat dit een perfecte oplossing is.

Zie foto van het prototype.

Nu nog op zoek naar een PIC met minimaal 32 I/O maar ik denk dat Arco daar wel een tip voor heeft. :-)

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

Op 24 maart 2019 17:50:59 schreef ritmeester:
Nu nog op zoek naar een PIC met minimaal 32 I/O......

De 16F877, 16F887, 18F4520, en zo zijn er nog veel meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.