Schema mengpaneel Power dynamics PMD-S803

Wie heeft een schema van het mengpaneel Power dynamics PMD-S803?
De importeur Trionos heeft het niet. Ik vraag me af hoe ze die dingen repareren. De aanschafprijs is laag, zodat je er ook niet veel tijd aan kan besteden. 300euro is dan weer vrij veel om het in de kliko te kieperen.

pa3gws

Golden Member

Ik wil je niet teleur stellen maar die (rommel) wordt geleverd door Tronios.
Wat is het probleem ermee?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zit een intermitterende fout in. Ergens tussen de mengrail en de uitgang. Repareer frequent allerlei versterkers etc op componenten niveau maar zonder enige docu wordt dat een tijdrovend karwei. Gezien de aanschafprijs begin ik er dan gewoon niet aan.

Het is me niet gelukt ergens een schema vandaan te halen. Zijn alle andere reparateurs zo handig dat die alles zonder docs kunnen repareren, of ben ik alleen zo stom dat ik wel moet weten hoe iets ineen steekt. Dubbelzijdige SMD printen zijn ook niet erg geschikt voor back-engineering.
Onderdelen uitwisselen op goed geluk of net zolang tot ie het doet, is bij mij beslist geen optie.......
Begin maar met alle elco's, ook het ook al niet. Het ziet er mooi uit en er staat professional op, maar het blijft op deze manier rommel.

vergeten

Golden Member

Op 20 maart 2019 18:21:41 schreef buzzy:
Zit een intermitterende fout in.

Wat gebeurd er dan, wat hoor je?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 23 maart 2019 19:16:42 schreef vergeten:
[...]Wat gebeurd er dan, wat hoor je?

Een uitgang kraakt, ook zichtbaar op een VU-meter.
Ik zoek geen reparateur, dat ben ik zelf. Ik repareer sinds jaar en dag elektronische apparatuur op componenten niveau en heb daar ook de kennis voor en heb er ook de meetapparatuur voor staan.
Niet alleen de simpele dingen repareer ik, maar ook die digitale eindtrappen met zo'n tweemaal 1250 watt in één HE en dergelijke dingetjes. Het scoringspercentage is normaal 100%.

Bij dit soort apparatuur mag je er niet veel tijd aan besteden, dan kun je beter nieuw kopen. Het is helemaal SMD, dat is normaal geen punt, maar om nu precies uit te zoeken welke ic's bij welk signaalpad horen, dat is soms een tijdrovend karwei, zeker zonder doc's. De mensen die dit spul kopen willen geen geld uitgeven voor wat goeds en zeker niet voor ook nog eens een reparatie die wegens werkuren duur uit kan vallen.
Dus als je een doc hebt, ben je mijn man.

Ik erger met net als jij aan een thread waarin meer dan 50 bijdrages nodig zijn om uit te zoeken waarom een relais wel of niet op komt en dat er dan nog steeds geen oplossing is........
Moet toch een eitje wezen nietwaar?
Waarschijnlijk zou de discussie zonder schema nog vele pagina's langer worden.
Je zal moeten toegeven dat het probleem met het relais niet groot kan zijn, maar als je helemaal geen schema hebt, dan ben je zeker veel langer bezig, mogelijk probeer je dat stukje ook in kaart te brengen. Dat kan bij het mengpaneeltje ook, maar hoe lang ben je dan in vredesnaam bezig. Een krakend ic kan ik zo opsporen, de meeste zijn 4558, maar of het ic stuk is, een slechte soldeerverbinding en rotte condensator, het kan allemaal. De componenten die op de print rond dat ic staan is niet zeker dat die ook bij dat stukje schakeling horen.
Ik bedoel maar, het sop is de kool niet waard.

vergeten

Golden Member

Op 23 maart 2019 21:20:38 schreef buzzy:
[...]Dus als je een doc hebt, ben je mijn man.

Wil je wel proberen te helpen, maar je man wil ik niet zijn :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok dus een intermitterende fout? Een fout die soms omhoog komt?

Als het soms voorkomt dan kan het heel lastig worden om fouten te zoeken.

Deze spullen hebben geen schema online. Zelfs de importeur geeft ze niet vrij aan particulieren die het hebben gekocht.

Is er geen ander "merk" die ongeveer dezelfde mixer heeft uitgebracht? misschien zoeken onder een ander naam?

Op 23 maart 2019 21:28:47 schreef vergeten:
[...]Wil je wel proberen te helpen, maar je man wil ik niet zijn :)

Ik vraag me af hoe dan wel. Je moet net als ik het stukje signaalpad uitzoeken, daar was ik al mee bezig, dan het stukje schakeling wat verantwoordelijk is en dan nog de defecte component. Bedenk dan dat het SMD is, dan sloop ik liefst niet te veel.

Op 23 maart 2019 21:33:12 schreef nijhuisr:
Ok dus een intermitterende fout? Een fout die soms omhoog komt?

Als het soms voorkomt dan kan het heel lastig worden om fouten te zoeken.

Deze spullen hebben geen schema online. Zelfs de importeur geeft ze niet vrij aan particulieren die het hebben gekocht.

Is er geen ander "merk" die ongeveer dezelfde mixer heeft uitgebracht? misschien zoeken onder een ander naam?

Ik heb het niet verkocht, maar ben wel een all brand reparateur. Ik heb nog niets gevonden onder een ander merk wat hetzelfde zou kunnen zijn.

Op 23 maart 2019 21:28:47 schreef vergeten:
[...]Wil je wel proberen te helpen, maar je man wil ik niet zijn :)

Helaas ben ik geen vrouw en ook niet knap (van buiten)

Op 23 maart 2019 21:37:46 schreef buzzy:
[...]Ik heb het niet verkocht, maar ben wel een all brand reparateur. Ik heb nog niets gevonden onder een ander merk wat hetzelfde zou kunnen zijn.

Ok, je wilt dus alleen een schema en verder geen commentaar?

Maar lees dan ook wel goed, ik zei gekocht niet verkocht. Dat is handig op een forum om goed te lezen en niet direct oordeel te hebben.

Van wie mag je niet zoveel tijd aan een reparatie besteden?

Van jou? De mensen hier mogen zoveel vragen stellen als nodig is voor hen.

Probeer het eens te benaderen vanuit een forum waar niet iedereen ervaren is met elektronica.

Als alles van hier op je werkbank beland dan kun je je 100% scoringspercentage voortzetten, succes.

Op 23 maart 2019 22:43:51 schreef nijhuisr:
[...]

Ok, je wilt dus alleen een schema en verder geen commentaar?

Maar lees dan ook wel goed, ik zei gekocht niet verkocht. Dat is handig op een forum om goed te lezen en niet direct oordeel te hebben.

Van wie mag je niet zoveel tijd aan een reparatie besteden?

Van jou? De mensen hier mogen zoveel vragen stellen als nodig is voor hen.

Probeer het eens te benaderen vanuit een forum waar niet iedereen ervaren is met elektronica.

Als alles van hier op je werkbank beland dan kun je je 100% scoringspercentage voortzetten, succes.

Je hebt me niet goed begrepen. De eigenaar heeft het gekocht en is inderdaad particulier. Ik snap best dat een importeur de schema's niet aan iedere aanvrager stuurt.
Ik gaf aan dat ik het niet verkocht heb aan deze persoon, maar verder geen particulier ben, maar een professionele all brand reparateur.
Je mag gerust weten dat ik normaal alleen tegen betaling repareer en daar een vrij normaal uurtarief voor vraag. Als ik een paar uur moet werken, dan zijn de kosten voor de klant. Als ik vier uur besteed aan uitzoeken, bestellen van onderdelen en montage en testen aan het apparaat besteed, dan zou dat zomaar de 200 euro kunnen benaderen. Ik ben ook nog eens BTW plichtig. Ga er dan maar van uit dat de klant niet genegen is zijn goedkope apparaat nog te laten repareren.
Omdat de professionele weg om aan gegevens te komen het falikant laat afweten en een zoektocht op het www niets opleverde heb ik hier alleen gevraagd of iemand documentatie had. Tot nu toe helaas.
Ik heb geen oordeel geveld, ik zou niet weten waarover. Ik heb niemand van ondeskundigheid beticht, ik heb alleen gezegd, althans bedoeld te laten weten, dat ik de storing prima kan oplossen, het is tenslotte mijn beroep, maar dat het zonder docu en mijn ervaring, toch een tijdrovende klus gaat worden en dan heb ik de neiging om er niet aan te beginnen. Onderzoekskosten berekenen ligt niet in mijn lijn, al is dat voor sommige reparateurs wel een verdienmodel, zonder wat uit te voeren, dan behalve de klant wat nieuws aan te smeren.
Over het forum gesproken.
Je zult mij daar veelvuldig aantreffen.
Meestal probeer ik vanuit mijn vak no nonsens info te geven om een herstel tot een goed einde te brengen. Daar stop ik tijd in en allemaal gratis uiteraard. Helaas is de onkunde van vragenstellers soms zo groot, dat ze niet eens een LED kunnen laten branden, of een schakeling met twee transistors kunnen ontleden. Daar zijn dan meer als 50 replies voor nodig zonder resultaat. Daar wordt ik niet vrolijk van.
Om oeverloze discussies te voorkomen, zoals deze, vroeg ik alleen om documentatie of iemand die heeft. Een kleine kans, maar die lijkt ook hier helaas nul te zijn.

Mooi dat u een klant wil helpen maar als de kosten boven de baten uitstijgen is het gewoonweg einde oefening. Als studie object toch repareren is meer een uitdaging die grandioos veel tijd kost maar als het lukt meer voldoening geeft dan geld. Met een audio signaalvolger vanaf de input het signaal volgen maakt al veel helder want alle componenten die het signaal goed verwerken kun je uitsluiten. Een schema is niet echt noodzakelijk maar logisch denken dan weer wel.

Op 24 maart 2019 10:28:54 schreef ronny530:
Een schema is niet echt noodzakelijk maar logisch denken dan weer wel.

Begint u maar!
De fout zit hoogstwaarschijnlijk in het rechtse gedeelte van de onderste foto. Midden boven zitten de VU-meterschakelingen en die zien het signaal ook, daartussen zitten dan de mengrails van alle kanalen, de insertie van de effectengenerator , de USB speler etc. Knap van jou als je zonder enig schema al ziet hoe de constructeur dat allemaal aan elkaar geknoopt heeft. De fout zit dus na de mengrail en voor het punt waar de VU-meter zijn signaal krijgt. Dat weet je dan alvast om te helpen.
Voldoening uit onderzoek heb ik nog steeds, maar niet meer voor dergelijke zooi.
Het gaat over een intermitterende fout en als je op papier de fout al in kunt dammen door de uiterlijke waarnemingen, dan scheelt dat zowiezo een hoop tijd.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 24 maart 2019 11:08:25 (28%)