counter naar shift register

Ha estebandito,

Ik zal een en ander misschien nader moeten toelichten maar dat kost even tijd.
De bedoeling is duidelijk je kunt met een tweede random generator de tijds duur dus de zichtbaarheid laten doen.
Nu moet je niet vergeten je heb maar 4 bronnen dus de willekeur in combinatie is snel over (4)wel kan het voorkomen dat er een keer de zelfde uitkomt gegenereerd wordt de hand bediening heb ik overgenomen van je blokschema.
Het lijkt allemaal veel maar dat valt wel mee om een random TTL signaal te genereren zijn 4 transistors en 2 Opamp-jes (1behuizing).
Maar je heb al twee printen en dat zou zonden zijn van je werk om dat niet te gebruiken :o
En ik heb je Email adres nog niet binnen voor de MAX.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@TS, laat mij duidelijk zijn, als je ingrijpt, met wat dan ook, in het random gebeuren dan is het niet meer random.
Patronen genereren kun je niet random.

Veronderstel dat je een tijdbasis hebt van bv. minimaal 1Hz dan kun je op geen enkele manier voorspellen wanneer die uitgang zal veranderen, op 1sec of 1min , dat weet je niet.

Ik denk dat random in uw denken eerder een patroon of figuur is.

LDmicro user.

Op 15 maart 2019 13:56:54 schreef electron920:
Ha estebandito,

Ik zal een en ander misschien nader moeten toelichten maar dat kost even tijd.
De bedoeling is duidelijk je kunt met een tweede random generator de tijds duur dus de zichtbaarheid laten doen.
Nu moet je niet vergeten je heb maar 4 bronnen dus de willekeur in combinatie is snel over (4)wel kan het voorkomen dat er een keer de zelfde uitkomt gegenereerd wordt de hand bediening heb ik overgenomen van je blokschema.
Het lijkt allemaal veel maar dat valt wel mee om een random TTL signaal te genereren zijn 4 transistors en 2 Opamp-jes (1behuizing).
Maar je heb al twee printen en dat zou zonden zijn van je werk om dat niet te gebruiken :o
En ik heb je Email adres nog niet binnen voor de MAX.

Groet,
Henk.

Ik stuur je nog een keer een mail, misschien iets mis gegaan. het upc adres uit je profiel is nog steeds het goede mailadres?

Op 15 maart 2019 13:56:54 schreef electron920:
Ha estebandito,

Ik zal een en ander misschien nader moeten toelichten maar dat kost even tijd.
De bedoeling is duidelijk je kunt met een tweede random generator de tijds duur dus de zichtbaarheid laten doen.
Nu moet je niet vergeten je heb maar 4 bronnen dus de willekeur in combinatie is snel over (4)wel kan het voorkomen dat er een keer de zelfde uitkomt gegenereerd wordt de hand bediening heb ik overgenomen van je blokschema.
Het lijkt allemaal veel maar dat valt wel mee om een random TTL signaal te genereren zijn 4 transistors en 2 Opamp-jes (1behuizing).
Maar je heb al twee printen en dat zou zonden zijn van je werk om dat niet te gebruiken :o
En ik heb je Email adres nog niet binnen voor de MAX.

Groet,
Henk.

Heel erg bedankt! En wat betreft de beperking dat het maar vier bronnen zijn: ik kan altijd nog een tweede bouwen als hij het eenmaal doet :)

of: vóór de max455 een max459. die heeft 8 ingangen en vier uitgangen. Ik heb zo’n 459!

Ha MGP,

De random generator die blijft zijn gang gaan en wordt niet onderbroken.
Het enige wat je doe is een snapshot nemen van de opdat moment gegenereerde waarde.
Het is net als je met een dobbelsteen gooit de kans dat je 6 gooit is onvoorspelbaar maar de tijds interval van gooien wel dit heeft niets met de uitkomst te maken.
Op mijn blokschema is een en ander duidelijker denk ik /hoop ik het gaat dus niet om een random video beeld te genereren maar om de volgorde van analoge bronnen in willekeur te monitoren.
En daarbij zou @TS ook nog eens de duur van zichtbaarheid random willen bepalen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 maart 2019 14:28:59 schreef electron920:
Ha MGP,

De random generator die blijft zijn gang gaan en wordt niet onderbroken.
Het enige wat je doe is een snapshot nemen van de opdat moment gegenereerde waarde.
Het is net als je met een dobbelsteen gooit de kans dat je 6 gooit is onvoorspelbaar maar de tijds interval van gooien wel dit heeft niets met de uitkomst te maken.
Op mijn blokschema is een en ander duidelijker denk ik /hoop ik het gaat dus niet om een random video beeld te genereren maar om de volgorde van analoge bronnen in willekeur te monitoren.
En daarbij zou @TS ook nog eens de duur van zichtbaarheid random willen bepalen.

Groet,
Henk.

Ik had het niet beter kunnen formuleren, dit is idd wat ik beoog.

@electron, juist..dat is wat ik bedoel, de snapshot (tijdbasis) kun je, als je pech of geluk hebt(?), nemen telkens die uitgang 1 is, al is die ondertussen al 10 keer veranderd van toestand.

Je kunt 20 keren gooien met de dobbelsteen en als je tussentijd 3 snapshots neemt kun je telkens hetzelfde cijfer hebben, die andere heb je gemist, je hebt enkel de tijdbasis van het beeld verlengd.
En waarom zou je dat doen? dat heeft geen enkel nut.

Je kunt zowel 3x gooien en 3x een snapshot nemen, de uitslag blijft willekeurig en is veel eenvoudiger.

LDmicro user.

Ha MGP,

Dat is zonder meer waar.... hetgeen ik ook aangeef je kan maar uit een willekeurige volgorde van 4 kiezen.
De kans dat er twee misschien wel drie keer oprij het de zelfde bron gekozen wordt is zeker aanwezig.
Nu is de totale schakeling niet zo ingewikkeld maar kan ongetwijfeld nog simpeler ik ben afgegaan op hetgeen @TS al had.
Hoewel de random generator in een lucifer doosje past :D .
En ik denk dat @TS een en ander in de praktijk zal moeten evalueren kijk snel schakelen dus 1 frame laten zien is eigenlijk niets laten zien ik denk dat je per positie een aantal frames zal moeten tonen.
Maar goed ik ken de artistieke inhoud niet :S .
Als je zo snel schakelt dat het beeld ook niet even herkenbaar is dan kan je net zo goed een random patroon generator gebruiken.
Dus de ruisgenerator gebruiken ;)

@RES,

De @TS wordt op zijn wenken bedient :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 maart 2019 15:13:29 schreef electron920:

En ik denk dat @TS een en ander in de praktijk zal moeten evalueren kijk snel schakelen dus 1 frame laten zien is eigenlijk niets laten zien ik denk dat je per positie een aantal frames zal moeten tonen.
Maar goed ik ken de artistieke inhoud niet :S .
Als je zo snel schakelt dat het beeld ook niet even herkenbaar is dan kan je net zo goed een random patroon generator gebruiken.

Zeker moet er ook wel eens wat te zien zijn, soms wel; soms niet; soms lang; soms kort; soms tien seconden flitsend als een stroboscoop, dan weer langzaam als de secondewijzer op een klok. Als dat precies is wat een randomgenerator doet, dan is dat perfect. Maar is het dan ook mogelijk om een looper te integreren zodat je idd naar believen een patroon kunt herhalen?

@MGP ik begin te begrijpen wat je bedoelt. (en verbeter me als het niet zo is) 11111111 is hetzelfde als één 1 heel lang laten staan. Ik heb steeds ook in gedachten dat ik de uitgangen ook voor geluid wil kunnen gebruiken (aan en uitschakelen led in een vactrol) en denk steeds dat 1111111 een reeks korte piepjes zijn en één aangehouden 1, een lange toon. Maar piepjes zijn natuurlijk 10101010101 :D

Langzaam begint er iets te dagen... Bedankt voor het geduld. :s

Op 15 maart 2019 16:49:19 schreef MGP:
...Ik zal het blijven opvolgen...

Hoever staat het hiermee?

Op 16 maart 2019 12:43:50 schreef estebandito
..ik heb het idee dat mijn mails niet aankomen.

... of wordt alles via email afgehandeld?

LDmicro user.

Op 15 maart 2019 13:56:54 schreef electron920:

En ik heb je Email adres nog niet binnen voor de MAX.

Groet,
Henk.

ik heb het idee dat mijn mails niet aankomen. Mijn adres
staat in mijn profiel (even op mijn naam klikken)

Om u een idee te geven wat je met een controller kunt doen.
In de proefopstelling zie je een 8bits random generator die je analoog in snelheid kunt regelen.

Ik heb een poging gedaan om de de randomgenerator te regelen met een andere randomgenerator maar het effect is niet goed, veel teveel leds die allemaal uit of aan zijn, het heeft niets meer van een random effect.

Een ideetje, je zou de snelheid kunnen aanpassen met een LDR of muziek...

https://youtu.be/48B7yJTl1ck

LDmicro user.

Op 16 maart 2019 19:50:41 schreef MGP:
Om u een idee te geven wat je met een controller kunt doen.
In de proefopstelling zie je een 8bits random generator die je analoog in snelheid kunt regelen.

Ik heb een poging gedaan om de de randomgenerator te regelen met een andere randomgenerator maar het effect is niet goed, veel teveel leds die allemaal uit of aan zijn, het heeft niets meer van een random effect.

Een ideetje, je zou de snelheid kunnen aanpassen met een LDR of muziek...

https://youtu.be/48B7yJTl1ck

Dit is met een microprocessor? Het resultaat aan de uitgangen is idd wat ik voor voor ogen heb, maar ik wil de snelheid van elk lampje apart kunnen instellen (met een pot of cv).

Op 15 maart 2019 13:56:54 schreef electron920:

Nu moet je niet vergeten je heb maar 4 bronnen dus de willekeur in combinatie is snel over (4)wel kan het voorkomen dat er een keer de zelfde uitkomt gegenereerd wordt de hand bediening heb ik overgenomen van je blokschema.

Groet,
Henk.

Ik zat nog even te kijken en zag toen dat de max455 8 inputs heeft. Dat is toch het laatste blokje van jouw blokkenschema? Of had je een andere IC in gedachten?
groet,
estebandito

[Bericht gewijzigd door estebandito op zondag 17 maart 2019 00:07:46 (19%)

Op 15 maart 2019 16:49:19 schreef MGP:
...Ik zal het blijven opvolgen...

Hoever staat het hiermee?

Op 16 maart 2019 12:43:50 schreef estebandito
..ik heb het idee dat mijn mails niet aankomen.

... of wordt alles via email afgehandeld? mag ook natuurlijk.

LDmicro user.

Op 23 maart 2019 09:19:04 schreef MGP:
[...]
Hoever staat het hiermee?
[...]
... of wordt alles via email afgehandeld? mag ook natuurlijk.

Inmiddels is er mail contact, maar ik zal updates plaatsen.
Hier een video van het soort switchen waarover ik het heb, alleen zijn hier de bronnen niet random en blijven ze steeds even lang staan. Dit zijn drie mixers met elk twee bronnen en een oscillator op de schuifpotentiometer (die besturen de cirkels).

Op 23 maart 2019 10:38:19 schreef estebandito:
Hier een video van het soort switchen waarover ik het heb...

Link vergeten?

LDmicro user.

Je bent toch ernstig bezig zie ik.

Ik ben toen begonnen met een random generator en ben gestopt omdat je meer de richting van TTL ic's wilde gaan.
Als je geinteresseerd bent wil ik eens een proefopstelling maken met een 16F886 pic, je kunt er dan nog van doen wat je wilt.

Het betreft 6 kanaals 16bits randomnumber serial-out-shift register waarvan elk kanaal (clock) instelbaar is met de potentiometer.
Het enige wat ik dan van u wil weten is de minimum shift-out clocksnelheid.
Nu is het min 100mS en max 1sec.

LDmicro user.

Op 23 maart 2019 12:03:19 schreef MGP:
Je bent toch ernstig bezig zie ik.

Ik ben toen begonnen met een random generator en ben gestopt omdat je meer de richting van TTL ic's wilde gaan.
Als je geinteresseerd bent wil ik eens een proefopstelling maken met een 16F886 pic, je kunt er dan nog van doen wat je wilt.

Het betreft 6 kanaals 16bits randomnumber serial-out-shift register waarvan elk kanaal (clock) instelbaar is met de potentiometer.
Het enige wat ik dan van u wil weten is de minimum shift-out clocksnelheid.
Nu is het min 100mS en max 1sec.

Dat zou geweldig zijn, 100mS lijkt me snel genoeg voor minimum, maximum zou ook 2 of zelfs 3 seconden mogen zijn. Dank!

PS ik ben nog steeds geinteresseerd in discrete componenten en cmos of ttl maar ik heb ook tijdsdruk, dus voor het huidige project moet ik vooral zorgen dat ik iets heb dat werkt. Daarna heb ik weer meer tijd om uit te breiden. Ondertussen wil ik nu beide paden bewandelen, parallel :)

[Bericht gewijzigd door estebandito op zaterdag 23 maart 2019 12:19:11 (16%)

Deze avond wat verder gewerkt en mij geërgerd aan die 2 Chinese 16F886 pics die ik had bijbesteld met andere prullaria, daar scheelt iets aan en zitten nu in de vuilbak.

Dan maar een 16F877 gepakt en 7 regelbare kanalen gemaakt.

Kanaal 8 is de AND uitgang van 1..7 zodat je nooit zonder uitgang valt bij trage tijdbasissen.

Moeten er nog kanalen(outputs) bijkomen in relatie met de andere uitgangen?

Er zit ook een latch-pin en disable-pin bijgeprogrammeerd zodat je de uitgangen kunt vasthouden of op 0 zetten.

Morgen een proefopstelling maken.

LDmicro user.

Op 23 maart 2019 22:00:15 schreef MGP:
Deze avond wat verder gewerkt en mij geërgerd aan die 2 Chinese 16F886 pics die ik had bijbesteld met andere prullaria, daar scheelt iets aan en zitten nu in de vuilbak.

Dan maar een 16F877 gepakt en 7 regelbare kanalen gemaakt.

Kanaal 8 is de AND uitgang van 1..7 zodat je nooit zonder uitgang valt bij trage tijdbasissen.

Moeten er nog kanalen(outputs) bijkomen in relatie met de andere uitgangen?

Er zit ook een latch-pin en disable-pin bijgeprogrammeerd zodat je de uitgangen kunt vasthouden of op 0 zetten.

Morgen een proefopstelling maken.

Goede vondst van die AND poort.
Per kanaal één extra uitgang zou fijn zijn om bijvoorbeeld een uitgangssignaal te gebruiken om zowel video mee te switchen en audio mee te besturen (via een vactrol bijvoorbeeld). Ik denk dat ik het geheel met bananenstekkers en een patchbay zo veelzijdig mogelijk wil houden, dus meerdere outputs per kanaal is ideaal. Vandaag ook aan een patchbay gewerkt

Dat moet natuurlijk een NAND functie zijn en geen AND ;)

Nog een vraagje hierover, ik heb gezien dat deze uitgang meestal heel kort flitst en vroeg mij af hoeveel de minimumtijd AAN tijd zou moeten zijn, 100mS...???
Dat is een vaste waarde en kun je niet veranderen, de max tijd is afhankelijk van de andere kanalen.

Hier heb een video van de opstelling, eerst wat van het goede weer genieten en dan de rest posten.

Op de video zie je 7 regelbare kanalen en de rechtse led is het nand kanaal.

De knoppen zijn de latch en disable functies en kunnen door een schakelaar of een open collector component aangestuurd worden.

https://youtu.be/JN4FbZ1UY7w

LDmicro user.

Op 24 maart 2019 11:16:09 schreef MGP:
Dat moet natuurlijk een NAND functie zijn en geen AND

Idd ik las wel NAND, met een AND heb ik geen ervaring :)