Uitgang sirene op versterker aansluiten

Beste,

Voor mijn werk kreeg ik de vraag of ik een idee had om de alarmtonen aan boord van een schip ook via het PA systeem kon laten lopen.

Nu gebruiken we normaliter dit soor hoorns:

https://webshop.112wierden.nl/vls100-03-275-181/?v=796834e7a283

Mijn idee is om het toongenerator printje eruit te halen en de uitgang de verzwakken met een weerstandsnetwerkje, een serie en een parallel.
En dit signaal op de ingang van de bestaande PA versterker in te voeren.

Met andere woorden, ik moet het signaal van de hoorn terugbrengen naar een lijn in signaal.

Heb nog niet gemeten hoeveel millivolt op de hoorn wordt gezet.

Iemand een idee wat voor weerstandswaardes ik kan gebruiken?

Fordman

Het contact pakken wat de hoorn aanstuurt en daaraan parallel iets op het PA systeem aansturen

Niet in die hoorn gaan zitten hobbyen, wordt het alleen maar onbetrouwbaar en dus gevaarlijker van

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je geeft het zelf al aan: meten is weten.

Plan B zou kunnen zijn om het signaal af te nemen met een erg grote weerstand en een trimpot in serie; draaien aan de potmeter zal een indicatie geven. De erg grote weerstand kan dan stapsgewijs minder groot worden gemaakt, tot je een aanvaardbaar compromis hebt.

Overigens lijkt het idee mij aanvechtbaar, en ook nodeloos ingewikkeld. Ga je echt sleutelen binnenin die hoorns, die vermoedelijk fabrieksapparaten zijn, misschien zelfs nog onder fabrieksgarantie? Simpeler om de spanning die de toeters voedt/aanstuurt te gebruiken om een extra toongeneratortje aan te sturen, dat dan op de PA komt.

Plan C kan een microfoontje omvatten, kun je inpluggen op een vrije ingang van de PA. Microfoontje moet wel waterbestendig zijn, maar geen eisen aan de geluidskwaliteit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het eenvoudigste is om op de uitgang van het sireneprintje een potentiometer aan te sluiten van bijv 47K Ohm. Mag lineair zijn. Je kunt dan zo regelen tussen nul en maximaal, dus ook in een stand die geschikt is voor de lijningang van de versterker.
Let er op dat de meeste versterkers continu tonen niet langdurig kunnen weergeven op vol vermogen.
Een gemiddeld signaalniveau bij muziek is +/- 1/8ste deel, voor spraak nog minder. Daar worden huidige versterkers ook op ontworpen. Vergelijk het met een auto met een 1100 motor. Die kan gemakkelijk 140Kmh, maar trap hem niet met die snelheid naar Zuid Frankrijk
Kijk eens bij Velleman, die hebben sireneprintjes gewoon in de aanbieding. Hoef je niets te slopen.

https://www.elektronicacatalogus.nl/SIRENE-(K2604)
8,95 euro.

Bedankt voor de reacties alvast.

Ik ga niks slopen aan het printje, haal hem gewoon los en de bedoeling is dat ie gemonteerd wordt in een lasdoos of iets dergelijks.

De draden naar het luidsprekertje haal ik los.De weerstand parallel hier aan moet dezelfde waarde zijn als het hoornluidsprekertje lijkt mij.

Idd een goed idee om met een regelbare potmeter is serie tot de juiste waarde te komen.

Fordman
Henry S.

Moderator

Op 24 maart 2019 17:59:46 schreef Oane:
Ik ga niks slopen aan het printje, haal hem gewoon los en de bedoeling is dat ie gemonteerd wordt in een lasdoos of iets dergelijks.

Mag dat? (SI, Loyds, BV)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarom niet?
TS koopt gewoon zo'n hoorn bij https://webshop.112wierden.nl/vls100-03-275-181/?v=796834e7a283 en sloopt uit die hoorn het printje. Het schip blijft gewoon intact.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 25 maart 2019 23:06:15 (14%)