Materiaal in zonnepanelen, (waarvan worden ze gemaakt)

mvdk

Golden Member

Ja sorry, de vraag is naar aanleiding van een brand bij Emmeloord. Ben al wat verder gaan zoeken, blijkt dat het bijbehorende trafohuisje in de fik staat. Dat daar wat vervelende stoffen bij vrijkomen is me duidelijk.
Maar er staan ook wat paneeltjes in de fik. En dan bevraag ik mezelf: wat zijn de ingrediënten van een zonnepaneel nou eigenlijk? Ik heb een beetje gezocht, maar verder dan deze kom ik niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_panel
Plastic voor de buitenkant, silicium, koper of zilverdraad. Dan kwam ik ook nog ergens iets speciaals tegen: gallium-arseen. Maar dat zit dan weer niet in alle. Kan iemand me raad geven om verder te zoeken?

Daarmee heb je 99.99% van de ingredienten wel te pakken.

Er zitten inderdaad kleine hoeveelheden Gallium, Arseen (en/of Indium, fosfor, en alle andere elementen die rondom Silicium in het periodiek systeem staan) in zonnepanelen, maar dat zijn zeer kleinne hoeveelheden (0.01%), en alleen in de bovenste laag van de siliciumplakken waarvan de panelen gemaakt zijn.

Bij brand in een PV-installatie is het vooral de isolatie van de bedrading die gevaarlijke stoffen afgeeft.

ga er maar vanuit dat er zooi inzit, zeker dat spul uit china, evengoed zal het wel vlamwerend zijn. de trafo zelf is ook niet heilig, denk maar aan de liters olie in zo'n ding. pas ging er 1 in de fik waar ik van weet dat ie nog geen 1,5 jaar oud was. ofwel is het vermogens spul in die dingen tegenwoordig standaard gammel ( en dat is het, ook grote verdelers, erg weinig ruimte, geleiders van oa vermogensschakelaars wiebelen, alles geklikt of klemverbindingen ) of werd die trafo al over zijn kunnen gebruikt. wil je op een 1250kVA trafo afgaand een parallel kabel gebruiken dan moet je 3 aparte velden parallel gebruiken, anders passen de kabels niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@test: als ze dat trafohok opentrekken, zal je zien dat 't niet de trafo is. Gewoon een laagspanning-eindsluiting, waarschijnlijk een Jean-Muller patroonhouder. die waren al berucht in de tijd dat ik met dat spul werkte.

Maar een ieder bedankt voor de antwoorden zover. Ik heb nog een heel lijstje aan technische vragen over verschillende andere onderwerpen, maar ik zoek ook met google.

Toevallig was ik daar gisteren over aan het lezen, en tot mijn verbazing worden sommige panelen gemaakt van Cadmium Telluride, waarvan beweerd wordt dat ze eerder hun energie break-even punt halen dan silicium cellen.

Cadmium in zonnecellen? Dat is lekker voor het milieu, we hadden toch niet voor niets RoHS?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

idd jean muller spul zit erin. heb al een verzameling overgebleven beugels en klemmen van dat merk opgebouwd, want wat je hebt liggen gaat niet stuk :)

maar dat zonnepanelen wel branden blijkt wel met de paneel brand in sint oedenrode vandaag.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 24 maart 2019 19:14:27 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Cadmium in zonnecellen? Dat is lekker voor het milieu, we hadden toch niet voor niets RoHS?

'Milieu' is de naam van een verdien model. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan klopt er opeens heel erg veel...

Kruimel

Golden Member

Het schijnt dat er nieuwere moderne zonnecellen zijn die gebaseerd zijn op GaAs: https://tweakers.net/nieuws/150582/solar-team-twente-gebruikt-efficien…. Het klinkt mij niet als een rendabele keuze in de oren voor de "normale sterveling", lijkt me sterk dat de cellen in een vaste installatie zo een technologie gebruikten.

Op 24 maart 2019 16:01:55 schreef SparkyGSX:
Cadmium in zonnecellen? Dat is lekker voor het milieu, we hadden toch niet voor niets RoHS?

De As in GaAs staat voor Arseen, net zo lekker spulletje... Zo te zien zitten we voor massaproductie toch nog even vast aan Si. ;-)

maartenbakker

Golden Member

GaAs is al sinds jaar en dag een gangbaar materiaal voor LED's. Niet zo vreemd dat het ook omgekeerd gebruikt wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 maart 2019 15:11:54 schreef mvdk:
Ja sorry, de vraag is naar aanleiding van een brand bij Emmeloord. Ben al wat verder gaan zoeken, blijkt dat het bijbehorende trafohuisje in de fik staat. Dat daar wat vervelende stoffen bij vrijkomen is me duidelijk.
Maar er staan ook wat paneeltjes in de fik. ......

Schering ende inslag:
https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-son/zonnepanelen-vliegen-in-bran…

Geeft wel een zooitje, dat blussen.

Tidak Ada

Golden Member

Leuk dat ED ? Kan je alleen lezen als je onvoorwaardelijk cookies acceteert ! ? ? ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Achja, als je erectile disfunction heet wil je je graag laten gelden als dagblad >:)

Wat me aan die foto's uit Sint Oedenrode verbaast is dat dat paneel vrij fel brandt met hoge vlammen. Zoveel brandbaars zit er toch niet aan?

De beelden uit Emmeloord sugerreren dat de panelen daar vooral gefrituurd zijn door het brandende trafohuisje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 24 maart 2019 23:25:25 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

Op 24 maart 2019 16:01:55 schreef SparkyGSX:
Tot mijn verbazing worden sommige panelen gemaakt van Cadmium Telluride, waarvan beweerd wordt dat ze eerder hun energie break-even punt halen dan silicium cellen.

Bij de opkomst van de zonnepanelen werd wel meer gebruik gemaakt van cadmiumtelluride. Dat was toen goedkoper qua productie dan silicium. Veel van die panelen zijn ondertussen al lang einde leven en een groot aantal ervan zijn gewoon gestort.

Dat is een probleem, niet alleen omdat cadmium erg giftig en carcinogeen is, maar ook omdat telluur (tellurium) een zeldzaam en waardevol element is. Men had dat toch op zijn minst kunnen recycleren.

Er zijn ook nog zonnepanelen met galliumarsenide maar die zijn erg duur en worden vooral voor speciale toepassingen gebruikt, bijvoorbeeld satellieten.

Voor zover ik weet zijn er in de ROHS regelgeving uitzonderingen voor o.a. zonnepanelen. Toen ROHS in voege trad mocht je in elk geval nog cadmium gebruiken voor zonnepanelen.

Op 24 maart 2019 22:16:29 schreef Kilian:

Schering ende inslag:
https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-son/zonnepanelen-vliegen-in-bran…

Zonnepanelen kunnen zelfs vliegen.
Geen idee welke stof dat dat mogelijk maakt, maar dat wil ik ook hebben :)

Dat kump er noe van....
mvdk

Golden Member

Het is gewoon oprechte belangstelling, niet politiek gemotiveerd of zo.
Ik ben al hartstikke blij met de bijdragen zover.

Op 25 maart 2019 00:19:08 schreef McAwesome:
Er zijn ook nog zonnepanelen met galliumarsenide maar die zijn erg duur en worden vooral voor speciale toepassingen gebruikt, bijvoorbeeld satellieten.

Ja, dat was ook een dingetje wat ik in die wiki voorbij zag komen. Maar dat het voor toepassingen in satellieten gebruikt word, stond er daar weer niet bij.

McAwesome

Golden Member

Uraniumoxiden UO2 en U3O8 zijn ook goed bruikbare halfgeleidermaterialen. In het lab zijn er al werkende schottkydiodes en pnp transistors mee gebouwd. Theoretisch zou het ook een zeer bruikbaar materiaal kunnen zijn voor zonnepanelen. Voor zover ik weet heeft nog niemand het in de praktijk geprobeerd.

mel

Golden Member

Ik dacht dat zand, (siliciumoxyde) niet kon branden? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

Alles brand, als je het maar warm genoeg stookt :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 24 maart 2019 23:02:30 schreef maartenbakker:
Zoveel brandbaars zit er toch niet aan?

Aan de onderkant zit meestal (altijd?) een witte kunststof laag/folie om de boel waterdicht te krijgen, wellicht is die erg brandbaar?

Op 24 maart 2019 22:58:14 schreef Tidak Ada:
Leuk dat ED ? Kan je alleen lezen als je onvoorwaardelijk cookies acceteert ! ? ? ?

NoScript werkt ook prima.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 maart 2019 06:44:14 schreef mel:
Ik dacht dat zand, (siliciumoxyde) niet kon branden? :P

Nee, dat is namelijk al verbrand (geoxideerd). Maar silicium kan dus wél branden.

(Net zoiets als met "water" (diwaterstofmonoxide ;)) en "waterstof")

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 25 maart 2019 21:50:35 schreef Lucky Luke:
Nee, dat is namelijk al verbrand (geoxideerd). Maar silicium kan dus wél branden.

Alles kan branden, zelfs zand. Kwestie van de juiste oxidator:
http://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2008/02/26/sand_wont_sav…

mvdk

Golden Member

Op 25 maart 2019 22:04:09 schreef blurp:
[...]

Alles kan branden, zelfs zand. Kwestie van de juiste oxidator:
http://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2008/02/26/sand_wont_sav…

That's nasty stuff, zoals de man zelf in z'n verhaal ook al zegt.
Maar best wel interessant wat er zoal bestaat.

Op 25 maart 2019 22:19:02 schreef BVZ:
[...]
Water ook?

Uit die link: "...and water-with which it reacts explosively..."

Dus ja, het verbrand ook water :-)