RC kring simulatie

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje, in school moeten we via een scoop metingen doen op faseverschuiving en moeten we hiervoor zelf een meetopstelling oprichten.

Ik had gedacht om hiervoor een RC kring te gebruiken, waarbij we een weerstand in serie plaatsen met een condensator. Een ander woord voor dit kan LDF (Laag DoorlaatFilter) zijn. Met andere woorden zullen de lage frequenties worden doorgelaten, en de hoge frequenties worden met andere worden kortgesloten.

Wat ik nog niet echt begrijp wanneer een faseverschuiving wordt veroorzaakt en waarom is deze faseverschuiving 0° indien er een lage frequentie doorgestuurd wordt? Natuurlijk weet ik dat de lage frequenties worden doorgelaten. Kan het zijn dat enkel wanneer de frequentie > (kantelfrequentie = 1/(2*PI*R*C)) er dan pas een faseverschuiving plaats zal vinden? Klopt deze redenering?

Ik plaats met andere woorden een bnc-bnc van mijn functiegenerator naar mijn scoop en plaats een probe tussen mijn weerstand en condensator.

Ha Bandoneon,

Even kijken of ik je goed begrijp je maakt een frequentie afhankelijke spanningsdeler dus C naar aarde.
En dat heb je goed het netwerk vormt een laagdoorlaat filter :)
De hoge frequenties worden van lieverlee kortgesloten weet je ook met welk bedrag hoeveel dB/oct :?
In het gebied wat we de doorlaat noemen vertegenwoordigt de condensator een hoge weerstand dus geen spanningsdeling dat blijkt uit je formule voor een spanning van 0.707 ofwel -3dB punt je kantelfrequentie.
Wat weet je over het fase verloop van een frequentie afhankelijke spanningsdeler?
De fase verschuiving is φ = -arctan (2πfRC) :D kijk even of dit helder is anders gaan we daar op verder!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Blij om je weer te horen! Ik snap niet echt precies wat je bedoelt met dB/oct, ik heb dit nog niet eerder gezien, kunt u mij hiervoor meer duiding geven?

Ik heb ondertussen ook wat 1 en ander genoteerd, om duidelijk te maken dat ik de theorie grotendeels vat. Zo kunt u op de foto in bijlage zien dat ik een bodeplot getekend heb, om het wat duidelijker te maken. De onderste grafiek verklaart uw vraag omtrent de faseverschuiving.

Groetjes
Bandoneon

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je laadt en ontlaadt de condensator via een weerstand. De condensatorspanning kan dus nooit onmiddellijk de ingangsspanning volgen, toch? Dat loopt achter.
Hoevéél achter, dat hangt van de weerstand af, en ook van de condensator.
En heb je eenmaal een tijd, dan hangt het nog van de frequentie af hoeveel die tijd is, vergeleken met één periode (van 360 graden).

Nog niet duidelijk? Probeer eens een grote ballon op te blazen door een dun rietje, en hem dan met je adem snel groter en kleiner te maken. Dat gaat lastig, en loopt ontzettend achter.
Maar met een kleine ballon en een dikke buis om doorheen te blazen of zuigen volgt de dikte van de ballon je adem veel sneller. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org