Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

joopv

Golden Member

Op 18 januari 2019 05:25:11 schreef fcapri:
[...]

dat is dan ook alweer een dure oplossing.
tesla geeft 8jaar of 200 000km garantie. 1 laadbeurt haalt 400km. 200 000km is dus 500laadbeurten.
zou je die aan het net hangen en elke dag savonds laten terugleveren, dan verslijt die accu ook veel sneller.
zou je gemiddeld 30kWh gebruiken elke nacht (85kWh totaal pack) dan verlies je de garantie al na 1500laadbeurten zo. 356dagen/jaar is minder dan 5jaar.

voor een accupack van 25-30 000€.
als we dan rekenen: 30kWh x 1500dagen = 45000kWh of een goeie 10350€ aan kostprijs voor de eindgebruiker.

Relevante topic-kick: Nieuws item over een bidirectionele laadpaal.

https://nos.nl/artikel/2277087-nieuwe-laadpalen-in-utrecht-een-eitje-b…

Er wordt wel wat gezegd over vermindering van levensduur van het accupack van de auto. Maar dat zou wel meevallen.

Of er wel auto's zijn die ook aan het net kunnen terugleveren vanuit de accu wordt niet gezegd.
Weet iemand dat? Is dat onderdeel van de laad standaard en wordt dat ook ondersteund door EV's?

@big_fat_mama hieronder: lees even het artikel....

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat kan daarvan het nut zijn? Met de auto enkel bergaf rijden en de batterijen volpompen, en dan aan het net leveren en de auto manueel terug de berg opduwen? Doet me vaag denken aan ene Sysiphus...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

In documentatie van Tesla ben ik (iirc) terugleveren wel vaker tegen gekomen. Of het ook al (softwarematig) vrijgegeven is weet ik niet...

Dan koop ik een oude Tesla, stop mijn Solar overschot erin in de zomer en laad hem gratis bij een Tesla superstation in de winter en lever terug aan mijn huisje als de paneeltjes te weinig opleveren. Kan ik van Eneco af...

Maar serieus: ik heb al eerder een link proberen te posten van een thuis accu die je koopt en waar de elektriciteitsmaatschappij een deel van huurt. Zo'n thuis accu is 13kWh meen ik (met een 5Kw netgekoppelde inverter), dus met je 40kWh auto-accu erbij kun je de bruikbare capaciteit van je thuisaccu verdubbelen zonder de volgende ochtend al te bang te hoeven zijn voor een lege accu.
Dus domweg voor net-stabilisatie aangestuurd door de energiemaatschappij. Als we van het gas afmoeten en iedereen kookt op 18:00 uur zijn maaltijd, zal er in de gemiddelde woonwijk opeens 10x meer vermogen gevraagd worden dan welk ander piekuur dan ook (ik gok maar wat). Als de helft lokaal opgevangen kan worden door energie te lenen van elektrische auto's scheelt dat natuurlijk ENORM op de benodigde infrastructuur aanpassing die eraan moet komen. Het vermogen van dat ene uurtje van 18:00 tot 19:00 uur kun je vervolgens in de volgende 12 uur langzaam weer terugstoppen.

PS: ik snap dat mijn voorbeeld wat haken en ogen heeft: een 5kW inverter heeft meer dan zat aan een 13kWh accu als hij maar 1 uur per dag hoeft bij te springen, maar het gaat om het idee: misschien laad ik mijn thuisaccu uitsluitend met solarpower, is er geen zon geweest en wil de energiemaatschappij hem toch gebruiken...

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 25 maart 2019 17:10:18 (11%)

Op 25 maart 2019 13:46:22 schreef big_fat_mama:
Wat kan daarvan het nut zijn?

Dan moet je het artikel lezen. Het grootste deel van het artikel gaat er over waarom dat handig kan zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 maart 2019 17:02:46 schreef r-p:
: een 5kW inverter heeft meer dan zat aan een 13kWh accu als hij maar 1 uur per dag hoeft bij te springen,

Gebruikt een klein gezin niet rond de 2500kWh/jaar? Dat is 7kWh per dag. Met 13kWh kan je dus ongeveer je 285W (= 2500kWh/jaar) uit het net blijven trekken 24/24 terwijl de accu je pieken en dalen op vangt. Maar natuurlijk is het veel aantrekkelijker om op basis van groene-stroom als die beschikbaar is te laden en dan alsnog zelfvoorzienend te zijn wbt de pieken.
[edit: oops. Ik had op edit-willen/moeten clicken en dan pas quote. sorry, maar ik kan het als gewone gebruiker niet meer goedkrijgen]

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 25 maart 2019 20:25:01 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zie nog niet helemaal hoe dat praktisch nuttig kan zijn. Overdag laad je de auto met zonne-energie en 's nachts lever je terug aan het net. En 's morgens is je accu leeg en kan je naar je werk gaan fietsen.

Op 25 maart 2019 17:02:46 schreef r-p:
Als we van het gas afmoeten en iedereen kookt op 18:00 uur zijn maaltijd, zal er in de gemiddelde woonwijk opeens 10x meer vermogen gevraagd worden dan welk ander piekuur dan ook (ik gok maar wat).

Ik woon in een wijk met stadsverwarming, niemand heeft hier gas, dus iedereen kookt elektrisch. Heeft in 35 jaar nog nooit tot problemen geleid.

Elke woning een warmtepomp lijkt me een veel groter probleem.

Op 25 maart 2019 12:54:27 schreef joopv:
[...]
Relevante topic-kick: Nieuws item over een bidirectionele laadpaal.

https://nos.nl/artikel/2277087-nieuwe-laadpalen-in-utrecht-een-eitje-b…

Hoe willen ze dat in het vat gaan gieten?

Stel ik laad overdag 20kWh a 22ct, komt er 19 kWh (rendementsverlies) in mijn accu terecht.

Lever ik 20 kWh (wederom rendementsverlies) terug a 7 ct, sta ik uiteindelijk dus op -2 kWh en een heleboel knaken minder.

Of wordt dit een soort salderen 2.0?

Daarbuiten: de meeste EV zijn overdag meestal niet thuis, dus aan je eigen PV heb je dan ook weinig qua EV-accu laden.

Op 25 maart 2019 20:49:03 schreef BVZ:
Stel ik laad overdag 20kWh a 22ct,
Lever ik 20 kWh terug a 7 ct,

Waar haal je die bedragen vandaan? Want ze staan niet in het gelinkte NOS verhaal.

En ik weet wel dat er een minister is die de teruggaaf van energiebelasting op zonneernergie wil afschaffen/aanpassen maar dat is nog steeds een plan (dat laatst weer uitgesteld is), en gaat over zonneenergie.
Waarom zouden laadpalen op een consumentenaansluiting zitten?

Voor @BVZ en miljoenen andere Nederlanders zijn deze laadpalen economisch oninteressant.
Tegenvraag: Hoe kan jij economisch voordeel hebben met zo'n paal?

Op 25 maart 2019 21:33:56 schreef blurp:
Waar haal je die bedragen vandaan? Want ze staan niet in het gelinkte NOS verhaal.

Waar ik die vandaan haal? Wat denk je zelf? Ik rij s'morgens weg, laad onderweg tegen betaling, en ga in de avond ontladen... Wat is jouw idee van de bedragen dan?

NB: De NOS (Nepnieuws Onder Staatstoezicht) moet je niet al te serieus nemen...

[Bericht gewijzigd door BVZ op maandag 25 maart 2019 22:52:11 (12%)

Hm de TS is zoals te verwachten valt al dagen weg.

Ik vind het idee om zelfsupporting te zijn ook erg leuk. Maar na even uitrekenen en nadenken is het gewoon niet te betalen. Je wint er niets bij behalve een hoop kopzorgen en vermindering of beter afwezigheid aan comfort.

Wat doe je als er weer eens een elfsteden februari maand komt met 30 dagen 20 tot 25 graden onder nul en permanent een een dikke loodgrijze bewolking?

Als kind vond ik het erg leuk, ik maakte die winter ijspegels van drie meter en meer lang en een mooie iglo met ramen van ijs die we uit de vijver gehaald hadden. Met een kaarsje er achter was dat een erg leuk gezicht.

In die maand herinner ik me ook een hoge barometerstand met erg stabiel weer. Met veel wind kun je ook geen ijspegels maken. Er was geen wind en geen zon. Maar het was wel heel erg koud.

De CV ketel van mijn pa en ma draaide zowat permanent. En de buren hadden een stevige stroomrekening omdat ze de babykamer bijverwarmd hadden met een elektrische straalkachel. De CV radiator leverde bij de buren onvoldoende warmte om de baby op temperatuur te houden.

Uiteraard heeft die mevrouw uit dat filmpje geen cv ketel maar een elektrisch aangedreven warmtepomp. En niet 1 die met aardwarmte werkt. Daarvoor ben je tussen de 20K en 50K euro kwijt. Met de andere warmtepomp oplossing ben je tussen de 5K en 10K euro kwijt. Maar heeft ze dat wel dan heeft ze geen elektriciteit om de pompen te laten draaien. Dus van enige vorm van verwarming is in deze periode geen sprake.

Bij deze mevrouw zal de baby tijdens zo'n winter bevriezen en verder zullen er veel dingen als wasmachines, toiletten, en kranen bevriezen. Eten koken zal niet gaan. Elke dag ijs eten dus. Of BBQ-en op kolen. Flesje met babymelk moet je dan au bain marie op de bbq zetten.

Kortom, met zo'n installatie kom je een strenge winter niet door.

Waarschijnlijk heeft ze een ouderwetse bedstede met een onwijze stapel dekens laten bouwen waar ze met haar man en al haar kinderen samen slaapt om de koude winter te overleven.

Een eigen systeem krijg je nooit zo betrouwbaar als het nationale elektriciteitsnet. En voorlopig is een wat ik een prepper systeem noem gewoon in alles veel duurder.

Ik stook op hout pellets voor warmte ipv van gas. Houtpellets kan ik overal kopen zonder overheids bemoeienis behalve BTW.
Mijn laatse zending kwam uit Polen, 21cent/kilo inclusief verzending.
( je moet dan wel met meerdere een vrachtwagen vol kopen.)

Op 25 maart 2019 20:36:04 schreef KlaasZ:
Ik zie nog niet helemaal hoe dat praktisch nuttig kan zijn. Overdag laad je de auto met zonne-energie en 's nachts lever je terug aan het net. En 's morgens is je accu leeg en kan je naar je werk gaan fietsen.

Wat is de reden om met een volle accu naar het werk te rijden als je bijvoorbeeld 50 km van je werk woont? Dat is een ritje van nog geen 9 kWh.

Precies. Voor de levensduur van de cellen is het goed als ze niet de hele tijd afgetopt vol zijn. Dus je KAN al instellen: "Het is prima als ie normaliter oplaad naar 80%, ik geef wel een seintje als ik een lange trip ga maken en de volle range nodig ga hebben". Dus het is prima mogelijk om de "ik heb morgen nodig" grens op 60% vol te zetten en dan toe te staan dat ie 's avonds oplaad van hoe leeg ie was naar 90% en dan gedurende de nacht 30% van z'n capaciteit weer teruglevert. (met een minimum van 10%).

Op 25 maart 2019 20:49:03 schreef BVZ:
Lever ik 20 kWh (wederom rendementsverlies) terug a 7 ct, sta ik uiteindelijk dus op -2 kWh en een heleboel knaken minder.

Binnen de "grote" elektriciteitswereld (dus niet consumenten) varieert de prijs van de stroom ENORM. Die grote tesla accu in australie had toch met het stabiliseren van het net grote sommen met geld verdiend? Zo moet dat dus werken: Je levert pas als je meer dan inkoop plus rendementsverliezen er voor terugkrijgt.

Hoe je dit met meters en zo allemaal moet gaan regelen weet ik niet. Ik vermoed dat er bedrijven de boel gaan aggregeren en dan op de grote stroom markt mee gaan spelen. De EV of "thuisaccu" bezitters sluiten zich daarbij aan en deze partij kan dan als de stroom ECHT duur is stroom het net in pompen. En zo'n partij maakt dan financiele afspraken met de mensen die zich hebben aangesloten.

Eneco heeft op deze manier al geprobeerd om Tesla thuisaccus te verkopen. Dat is geflopt omdat er GEEN ENKEL financieel voordeel is voor de consument die zo'n ding koopt. Dus als je voor 22 cent koopt en voor 7 cent teruglevert met je zonnepaneel, dan is het zaak om je overdag opgewekte stroom zelf te verbruiken. Iedere kWh omzet die je accu draait levert 15 cent op. En na een paar jaar heb je de investering terugverdiend en gaat ie wat opleveren. De deal met eneco was dan dat ze gedurende 5 jaar 20% van je accu konden gebruiken en daarvoor een paar euro per jaar zouden betalen. Een soort van gegarandeerde opbrengst. Enige is dat het niet een significant deel van de accu betaalt, en dat het financieel rendement op zelf gebruiken negatief is. Toen ik het uitzocht hadden ze er ZEVEN verkocht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eneco heeft op deze manier al geprobeerd om Tesla thuisaccus te verkopen. Dat is geflopt omdat er GEEN ENKEL financieel voordeel is voor de consument die zo'n ding koopt.

En eigenlijk is dat jammer want een dergelijk systeem zou de gaten in de energievoorziening die door het uitgaan van de zon en het wegvallen van de wind ontstaan kunnen vullen. Het zou zomaar kolencentrales en dus een boel uitstoot kunnen schelen.

Een ander financieel plan waarbij de partikulier dus niet opdraait voor de aanschaf en onderhouds kosten maar een beloning krijgt voor het beheer en beschikbaar stellen van opslagruimte zou misschien beter werken.

Maar dus: Tegen 7 ct per kWh zijn thuis-PV installaties niet rendabel te krijgen. Terugverdientijden in de orde van grootte van 1 tot anderhalf de levensduur en dan maar hopen dat je geen onderhoud krijgt gedurende die levensduur. Dan is een effectief het teruglever tarief naar 22ct/kWh een mooie sponsor-actie waardoor het ineens rendabel wordt en je veel grotere acceptatie krijgt.

Nu ben ik het niet eens met deze vorm van "sponsoring": Dit is te veel "alles of niets". Je kan niet als het doel: "door schaalvergroting zijn PV installaties 2x goedkoper geworden" bereikt is de regeling half afschaffen. Mensen die 2 jaar geleden er op gerekend hadden de komende tijd tegen 22ct te kunnen verrekenen gaan dan enorm het schip in. Als je als overheid afspreekt: We sponsoren de aanschaf van je zonnepaneel voor X% en dat percentage gaat ieder jaar omlaag, dan kan je best lang de boel even rendabel houden als voor de mensen die vorig jaar tegen een hogere aanschafprijs zijn ingestapt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Die 7ct/kWh terugleververgoeding is alleen van toepassing als je over een heel jaar gezien meer teruglevert dan gebruikt.

Zolang je dat niet doet, geldt gewoon de 1:1 salderingsregeling (t/m 2020). De politiek moet nog beslissen wat er na 2020 gaat gebeuren met de huidige salderingsregeling.

Op 26 maart 2019 10:19:12 schreef Ex-fietser:
[...] gaten in de energievoorziening die door het uitgaan van de zon en ....

Als de zon uitgaat komt de CO2 als sneeuw naar beneden. Probleem opgelost :)

Op 25 maart 2019 20:41:21 schreef BVZ:
[...]
Ik woon in een wijk met stadsverwarming, niemand heeft hier gas, dus iedereen kookt elektrisch. Heeft in 35 jaar nog nooit tot problemen geleid.

Daar is bij aanleg rekening mee gehouden. Het ging mij over de transitie van gas naar elektrisch koken zonder/met (gedeeltelijke) infrastructuur aanpassing

Op 25 maart 2019 20:41:21 schreef BVZ:
[...]Elke woning een warmtepomp lijkt me een veel groter probleem.

Niet aan gedacht, heb je helemaal gelijk in!

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 27 maart 2019 21:50:24 (10%)

Op 26 maart 2019 09:18:56 schreef rew:
Binnen de "grote" elektriciteitswereld (dus niet consumenten) varieert de prijs van de stroom ENORM. Die grote tesla accu in australie had toch met het stabiliseren van het net grote sommen met geld verdiend? Zo moet dat dus werken: Je levert pas als je meer dan inkoop plus rendementsverliezen er voor terugkrijgt.

Juist. Niet voor consumenten. Je zegt het zelf al.

Mij maakt het namelijk niet veel uit of de stroom op een bepaald moment 25% duurder of goedkoper is. Zelfs 50% boeit niet echt. 75% van de prijs is namelijk belasting, waarvan het leeuwendeel een vast tarief per kWh is.

Wat ik wel weet is dat als ik mijn auto oplaad, ik er per kWh veel meer voor ga betalen dan ik ooit terug ga krijgen middels terugleveren aan het net.

Op 25 maart 2019 13:46:22 schreef big_fat_mama:
Wat kan daarvan het nut zijn? Met de auto enkel bergaf rijden en de batterijen volpompen, en dan aan het net leveren en de auto manueel terug de berg opduwen? Doet me vaag denken aan ene Sysiphus...

Overdag opladen kan niet want dan ben je op je werk waar geen laadpalen staan en waar het anders nog meer kost dan benzine. Dus wil je die accu 's nacht ook niet leeghalen. 's Nachts laden vanuit zonne-energie gaat niet want dan schijnt er geen zon.

Maar goed dat er in Duitsland nog bruinkool is.

Op 27 maart 2019 22:30:49 schreef Hoeben:
[...]
Overdag opladen kan niet want dan ben je op je werk waar geen laadpalen staan en waar het anders nog meer kost dan benzine. Dus wil je die accu 's nacht ook niet leeghalen. 's Nachts laden vanuit zonne-energie gaat niet want dan schijnt er geen zon.

Daarom moet ook gewoon het bedrijfspand vol solar en daar laden. Niet die 3 panelen die je thuis op het dag gooit.

Gewoon laden waar de auto's stil staan.

-

Op 27 maart 2019 22:30:49 schreef Hoeben:
[...]
Overdag opladen kan niet want dan ben je op je werk waar geen laadpalen staan en waar het anders nog meer kost dan benzine. Dus wil je die accu 's nacht ook niet leeghalen. 's Nachts laden vanuit zonne-energie gaat niet want dan schijnt er geen zon.

Jawel, want de Tesla van de buurman kun je van 100% tot 50% leegtrekken in de nacht, hij heeft namelijk maar 25% batterij nodig om naar zijn werk te komen. Overdag kan hij laden bij zijn werk waar wél panelen op dak liggen, en in de nacht krijg jij die stroom via zijn auto. Zoiets is best te realiseren, op grote schaal. Niet iedereen rijd iedere dag, niet iedereen rijd op hetzelfde tijdstip.

Ik zie nog niet helemaal hoe dat praktisch nuttig kan zijn. Overdag laad je de auto met zonne-energie en 's nachts lever je terug aan het net. En 's morgens is je accu leeg en kan je naar je werk gaan fietsen.

Het is helemaal nooit de bedoeling om je auto leeg te trekken 's nachts. Dat gaat je ook verdomd veel moeite kosten. De meeste mensen gebruiken 'snachts maar weinig stroom. Wat standby apparatuur en een wat telefoon's om op te laten en 's avonds draait de TV en video. Het verwarmen van het huis werd volgens mij toen niet meegerekend in de ideeën die men toen had. Maar bij de meeste mensen staat de kachel 's nachts ook uit.

Hoeveel zit er in een tesla accu? 50 KWh? Gemiddelde huisaansluiting kan 7 KW leveren Dan heb je een goede 6 uur nodig om een tesla accu leeg te krijgen dan moet je thuis alles aanzetten. Je kookplaten wasmachines koffieautomaten enz.

Wie doet dat nu en dan nog 's nachts ook? Erg weinig mensen denk ik. In deze plannen was het de bedoeling dat de tesla accu's de verbruikspieken zouden opvangen.

Dus mensen die 's nachts een broodbakmachine aanzetten enzo. Die gebruikt dan misschien een 5 KWh. Dat is een tiende van de capaciteit van je Tesla accu. Daar zul je als tesla accu waarschijnlijk niet veel merken.

Het hele idee gebaseerd op gemiddelde gebruikscijfers en een stuk gelijktijdigheid van een grote groep mensen of te wel een hele woonwijk. Een woonwijk die vol ligt met PV panelen en is voorzien van windmolens. En dat zou best kunnen werken denk ik. Op nationaal niveau waarbij heel Nederland mee doet zou je waarschijnlijk kunnen besparen. Maar geld verdienen wordt al weer een ander verhaal denk ik. De bestaande infrastructuur hoefde dan ook niet heel erg aangepast te worden. De grote stromen nodig om alle zware verbruikers 's nachts te laten draaien komen uit lokale buffer accu's en hoeven niet over de transportkabels.

Het idee is nooit bedacht voor preppers die geld willen verdienen met hun tesla accu. Dat gaat namelijk gewoon niet werken. Geld verdienen met een particulier solo systeem gaat gewoon al niet. En als je prepper bent moet je gewoon een dikke diesel standby hebben staan of zoals die blije mevrouw in dat artikel accepteren dat je in koude wintermaanden geen stroom en verwarming hebt. En je moet accepteren dat een preppers installatie gewoon geld kost en nooit iets oplevert.

Men had dit in achttienhonderd zoveel overigens al bedacht toen men begon met het opbouwen van het nationale elektriciteitsnet. Elk klein pokkedorpje zijn eigen elektriciteitsnetje was alles behalve efficiënt.

Op 26 maart 2019 13:13:14 schreef joopv:
Die 7ct/kWh terugleververgoeding is alleen van toepassing als je over een heel jaar gezien meer teruglevert dan gebruikt.

Ik heb vorige week bij Eneco een nieuw energiecontract afgesloten.
Ik ben geen zonnepaneelbezitter, maar mij viel de best hoge terugleververgoeding op: €0,092/kWh, wat je krijgt als er niets meer te salderen valt.
https://www.eneco.nl/zonnepanelen/saldering/

Dat is duidelijk meer dan de leveringskosten van stroom €0,077/kWh.

Mijn CV was deze winter een paar dagen uitgevallen en heb toen electrisch verwarmd met een 2kW ventilatorkacheltje. Dat lukte best goed omdat je de warmtebron goed kan richten.
Een ventilatorkacheltje kost €20,- en een CVinstallatie €10.000,-, en vergeet onderhoudskosten niet.
Je verdient CV niet terug met de lagere energiekosten voor gas.

Het is ons aangeleerd dat een "moderne" woning CV moet hebben, maar een dappere held telt zijn knopen (centen) en begint er niet meer aan. Die profiteert liever van zo'n riante terugleververgoeding.