Vierkante cilindrische luchtspoelen berekenen.

Bestaat er ook een methode om de zelfinductie van vierkante cilindrische luchtspoelen te berekenen?
Een online calculator op het web is ook van harte welkom.

Bijvoorbaat dank.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Heb je hier iets aan http://electronbunker.ca/eb/InductanceCalcRc.html ik heb geen idee of een en ander klopt maar als je opgeef wat je wil dus hoeveel wikkelingen en de maten kan ik het controleren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hiervoor moet je terug naar de oorsprong van wat inductie is.

De inductie is o.a. afhankelijk van de hoeveelheid magnetische veldlijnen die door de spoel gevangen worden. Net als je met een groter visnet meer vis vangt vang je met een spoel met een groter oppervlak meer magnetische veldlijnen. Als je het oppervlak van de vierkante spoel (lengte x breedte dus) invult op de plek van de A dan kom je op de juiste waarde. Of dat oppervlak nu rond of driehoekig of wat dan ook is maakt verder weinig uit.

Bij de meeste formules moet je echter een diameter of straal invullen. In die formules zit dan al de formule 1/4. π .D2 verwerkt. Als je zo'n formule of rekenprogramma gebruikt moet je dus het oppervlak van je vierkant terug rekenen naar een diameter zodat je cirkel krijgt met een gelijk oppervlak

Zie ook:

http://www.rekenset.nl/Natuurkunde/Natuurkunde_onderwerpen/Elektricite…

Hallo electron 920, dat is mooi ik heb die url van die calculator gehad maar ik was deze kwijtgeraakt.
Ik ben blij dat ik die weer heb.
En ik heb die even uitgetest.

Ik heb een loop antenne gemaakt, mijn loop bestaat uit 14 windingen met voor iedere zijde 56,5cm.
Tussen de windingen heb ik een tussenruimte van 30mm, de draad dikte is 0,7mm^2. Mijn varco capaciteit heb ik opgemeten die was maximaal 660pF.
Als ik de resonantie frequentie terug reken naar de zelfinductie waarde kom ik uit op ongeveer 117µH.

De waarden van de de spoel ingevoerd in de calculator van jouw link geeft als resultaat 121µH. Dit klopt aardig!
En waarschijnlijk zijn mijn metingen niet geheel correct omdat ik niet meer exact de resonantie frequentie kan herinneren.

Als je het oppervlak van de vierkante spoel (lengte x breedte dus) invult op de plek van de A dan kom je op de juiste waarde. Of dat oppervlak nu rond of driehoekig of wat dan ook is maakt verder weinig uit.

@Ex-fietser: Kijk dat is duidelijke taal, ik dacht al; wat maakt het uit of een spoel rond of vierkant is en dat maakt dus inderdaad niets uit.
Ik weet nu dus hoe ik een vierkante spoel moet berekenen, mijn hartelijke dank daarvoor.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Mooi ik liep ertegenaan op zoek voor je weetje hier zit een en ander in verwerkt dat kan ik toch zo niet opschrijven :+
Voor jou toepassing prima maar er zit wel degelijk verschil in een vierkant en een cirkel qua zelf inductie.
Ook de afwijking in capaciteit door de zelfcapaciteit is verschillend.
Ik ben nog bezig voor zo'n ferriet antenne maar ja gebeurt tussendoor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 28 maart 2019 15:52:59 schreef Martin V:
…..ik dacht al; wat maakt het uit of een spoel rond of vierkant is en dat maakt dus inderdaad niets uit.

Er is wel een verschil, bij een ronde spoel heb je voor de zelfde oppervlakte minder draadlengte nodig.

Er is wel een verschil, bij een ronde spoel heb je voor de zelfde oppervlakte minder draadlengte nodig.

Het maakt geen verschil. Als je de inductie van een spoel gaat uitrekenen doe dat aan de hand van de hoeveelheid magnetische veldlijnen. Of te wel het oppervlak is bepalend. In de formules zul je ook nooit de omtrek of te wel de draadlengte van de winding kunnen vinden.

Als je inductie van een rechte draad hebt wordt een ander verhaal. maar dan praat je ook niet over een spoel. Bij hele lange kabels zoals bijvoorbeeld hoogspanningsbekabeling is dit belangrijk.

Omdat de opbouw van een ronde spoel anders is dan die van een vierkante zullen de parasitaire capaciteiten ook niet hetzelfde zijn.

Hier kun je ook e.e.a. vinden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/107770

Op 28 maart 2019 17:31:26 schreef Ex-fietser:
Het maakt geen verschil. Als je de inductie van een spoel gaat uitrekenen doe dat aan de hand van de hoeveelheid magnetische veldlijnen. Of te wel het oppervlak is bepalend. In de formules zul je ook nooit de omtrek of te wel de draadlengte van de winding kunnen vinden.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg alleen maar: als je een ronde en een vierkante spoel hebt met dezelfde doorsnede, dan is de omtrek van de ronde kleiner, dus daar heb je minder draad voor nodig. Heeft niks te maken met veldlijnen of zo, het is gewoon een meetkundig feit.

joopv

Golden Member

Dat heeft impact op ohmse verliezen en capaciteit tussen de wikkelingen. Die is minimaal bij een circel.

Niet op de zelfinductie zelf (bij gelijk oppervlak).

Het maakt theoretisch wel degelijk uit bij dezelfde oppervlakte. Het gaat hier om een spoel met spatiëring maar liefst 3 cm die ook nog relatief kort is, lengte kleiner dan de dikte. De formules voor een lange dichtgewikkelde solenoïde zijn niet van toepassing; het veld binnen de spoel varieert van plaats tot plaats en het veld buiten de spoel is niet verwaarloosbaar.
Vanaf dik anderhalve eeuw geleden werden er al benaderingsformules afgeleid, apart voor cirkelvorm en rechthoekige vorm.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op donderdag 28 maart 2019 23:06:40 (14%)

Met FastHenry kan je de de zelfinductie van een spoel van arbitraire vorm uitrekenen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.