Autoradio ontstoren

Een wat apart probleem.
Ik zend uit op 1584 AM, maar moet verhuizen naar 828.
Nu heb ik op AM heel veel storing, maar het minst aan de hoge kant van de band. Dus 1584 is goed beluisterbaar. Op 828 kraakt het behoorlijk.
Er zit al een ontstoorfilter in de + leiding, een LC filtertje, maar is niet voldoende (LG is helemaal niet bruikbaar).

Wie heeft idee voor een goede ontstoorset?

(De storing komt door de computers in de auto, die van de automaat stoort het hardst)

Onderzoek eerst of de storing hoofdzakelijk elektrisch is ( ontvangst met sprietantenne) of hoofdzakelijk magnetisch (ontvangst met ferriet of raamantenne). Elektrisch wil zeggen: hoogohmig veld door storende spanningsbron, , magnetisch wil zeggen storing door sterke hoogfrequente stroom, laagohmig veld, stroombron. Probeer dat laatste eens uit met een batterijgevoede portable radio met ferrietantenne.

Afhankelijk van wat het karakter is van de storing, kun je het type filter bepalen wat het beste werkt. Ontstoren doe je bij voorkeur bij de bron. Stromen (hoogfrequent) beperk je door serie-zelfinducties in de voedingsleidingen. Hoogfrequente spanningen sluit je kort met capaciteiten tussen de voedingsleidingen.

Zoals gezegd komt de meeste storing door de autom. versnelling.
Dat merk je als je een andere stand kiest, dan veranderd ook het karakter van de storing.
Bij weglaten huidige filter in de + Leiding is de storing aanmerkelijk sterker, en is er vrijwel niets meer te horen.
Auto radioos pakken het electrisch veld op met de spriet, dacht ik.

In vorige auto's had ik ook last van storing op AM. Met het filter was dat vrijwel tot nul gereduceerd, zelfs luisteren naar de LG was mogelijk. Maar dat waren geen automaten.
In een Citroen XM was het de computer van de hydr vering die stoorde.

Ik denk dus dat het boordnet storing is.
Het huidige filter onderdrukt dat niet genoeg.

De autoradio is meestal vrijwel dicht voor storingen.
De vraag is of de storing ook aanwezig is zonder de aangesloten antenne. Als de radio dan stoort, komt de storing binnen via de ls draden of de voeding. Is de storing er zonder antenne niet, controleer dan de antennekabel, de aarding van de antenneplug aan de radio en de aarding waar de antennekabel de carrosserie verlaat.
Ik weet niet of die kleine antennebultjes op de auto wel zo geschikt zijn voor MG ontvangst. Een klein signaal betekent dat de radio meer moet versterken en eventuele storing komt dan ook sterker binnen.
Of heb je nog zo'n gewone spriet antenne. Deze moet je nog wel optimaliseren met de antennetrimmer op de radio. Dat doe je op een zwak station in de buurt van 1500KHz. De antrennetrimmer wordt dan op maximale ontvangst ingesteld.
Ik weet niet of een antennetrimmer nog wel gebruikelijk is op moderne radio's.
Vroeger konden motorstoringen ook de antenne buitenom bereiken. Daar waren dan weer motorkap aardveren voor te koop. Ik denk dat de huidige automonteurs dat allemaal niet meer weten.

Dat kan dus nu nog beter met de kunstof of glazen daken en motorkappen.

Ik ben een beetje bang dat een heel lastig probleem hebt. Doorgaans is een autoradio al heel goed geïmmuniseerd. Als extra filters in de voedings en speaker draden niet werken kan het via de antenne binnen. En daar kun je niet filteren omdat je dan je radio station ook weggefilterd. Je kunt dan alleen maar zorgen dat de bron geëlimineerd wordt. Dus de boordcomputer (s) afschermen enzo.

Klinkt een beetje vervelend maar misschien een auto kiezen waar ze de elektronica wel goed hebben afgeschermd of een auto zonder elektronica. Ik vind het eigenlijk best wel slecht dat de autofabrikant zo weinig aandacht voor dit probleem heeft gehad.

De midden en korte-golfbanden worden tegenwoordig toch als onbelangrijk of gewoon niet bestaand gevonden.

Wellicht de radio even voeden uit een apparte batterij ? dan weet je ook of de storing via de voeding binnenkomt.

Je kan op traditionele wijze de storingsbron proberen te achterhalen. Een vrij ongevoelig 6 transistor radiootje pakken, en de stoorder proberen te vinden.
Of, als dat lastig blijkt, iets doofs met een externe antenne pakken. De bron ontstoren is beter dan de radio ontstoren, maar ik snap dat het niet zo heel eenvoudig is als de bedrading of het storende onderdeel diep weggestoken zit tussen de rest van de autotechniek...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 27 maart 2019 22:59:46 schreef pararuud:
Een wat apart probleem.
Ik zend uit op 1584 AM, maar moet verhuizen naar 828.
En....
Nu heb ik op AM heel veel storing, maar het minst aan de hoge kant van de band. Dus 1584 is goed beluisterbaar. Op 828 kraakt het behoorlijk.

Wat hebben beide met elkaar te maken? Heb je dan een AM zender in je auto én een radio waarop je je eigen zenderij wil ontvangen?
Dan wordt het wat moeilijker. Jr kunt ook met je zender de ingang van je tuner oversturen.

Wie heeft er nu een AM zender inde auto, tenzij heel klein, maar dan is het signaal zo goed dat je geen last hebt van de storing.
Het is een zgn LPAM zender in Utrecht - Radio Paradijs, nu op 1584, straks op 828 (onder voorbehoud)

Henry S.

Moderator

Op 31 maart 2019 18:42:21 schreef pararuud:
Wie heeft er nu een AM zender inde auto

Dat zeg je zelf... Je kan de startpost zo lezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Heb je al gedaan wat er gezegd werd? Door de antenneplug uit de radio te trekken kun je al eenvoudig vaststellen of de storing via de antenne of via een andere weg in de radio komt.
Komt het via de antenne ga je de bron moeten aanpakken en helpt een extra filtertje in de voedingdraad niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 31 maart 2019 22:55:32 (23%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Probeer eens een ringkern ontstoring uit een dimmer(met wikkelingen)
in de voedingslijn, zo dicht mogelijk bij de radio.

maartenbakker

Golden Member

Op 31 maart 2019 19:47:03 schreef Henry S.:
[...]
Dat zeg je zelf... Je kan de startpost zo lezen.

Hij zegt dat hij uitzendt, maar niet dat die zender in de auto staat toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er had, ten overvloede misschien, nog een zinnetje tussen gekund op de derde regel: 'ik vind het leuk om in de auto naar mijn eigen zender te luisteren'.

Om de muziek zélf zal het wel niet gaan; dan zou het handiger zijn gewoon de betreffende mp3-tjes op een stick te zetten en die in de autoradio te steken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Om de muziek zélf zal het wel niet gaan; dan zou het handiger zijn gewoon de betreffende mp3-tjes op een stick te zetten en die in de autoradio te steken.

Of hij heeft een oude auto met een oude am autoradio en vind het leuk om op de ouderwetse manier naar zijn eigen muziek op AM te luisteren.

Uiteraard zijn aanpassingen voor eventueel bluetooth of mp3 in de oude radio dan ongewenst. Wel een klein beetje piratenstout.

De TS heeft een legale regionale middengolfzender. Het is wel handig om in de auto te kunnen luisteren of alles nog netjes loopt en hoe het bereik is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Dat dacht ik ook al. Maar Pararuud had dit beter duidelijk gesteld in zn startpost in plaats van een zoveelste "raad es waarover ik het heb" topic te starten. Tenzij hij er een prijs aan koppelt natuurlijk. ;-)

Die hele zendervermelding is overbodig, legaal of niet, en doet ook niks terzake, tenzij de wagen heel dichtbij de zendantenne staat en er oversturing optreedt.

Het antwoord is allang gegeven: eerst kijken of de storing langs de bekabeling of langs de antenne binnenkomt.

Zolang je dat niet weet is het weer eens goktechnieker spelen en blind van alles proberen.
Met de reële kans in een moderne wagen dure onderdelen stuk te maken.

.

Het is ook een kwestie van logies denken.
Als je alleen voor de eigen auto uitzendt is een verhuizing niet nodig.

Dat het er vooral om gaat de eigen zender te ontvangen is misschien wel overbodige informatie, het is eigenlijk een algemeen probleem.

Als ik een radio naast de spriet hou bij draaiende motor, geen storing.
De storing wordt al veel minder bij gebruik voedingslijn filter, dus dat geeft al aan dat het uit de voeding komt. Helaas is de onderdrukking niet genoeg.
Het is geen moderne maar 20 jaar oude auto, maar met automaat, en die stoort het hardst, meer precies, de computer die erin zit.
In het verleden had ik een XM, zonder autom. stoorde ook, maar was met zelfde filter bijna helemaal weg te krijgen, er kon zelfs op LG worden geluisterd. Karakter van de storing is dus, hoe lager de AM frequentie, hoe meer storing.

Kortom, ik zoek een beter ontstoorfilter, en zou graag daar tips over hebben.
Heeft het zin meerdere filters achter elkaar, in serie te plaatsen. (Helaas is daar maar weinig ruimte voor)

Het probleem is ook dat dit maar weinig mensen aangaat, want op FM is er geen enkel probleem, en daar luisteren de meeste mensen naar. Dus is er geen aandacht meer voor AM ontvangst. Ergo, in nieuwe auto's zit AM er niet meer in (maar wel dat domme DAB).

Jinny

Golden Member

Meerdere filters achtereen kan, wel de aansluitdraden zo kort mogelijk houden, of, misschien een stukje(s) coax tussen filters en radio gebruiken.
Het zaakje even benaderen als HF.
Desnoods filter elders achter het dashbord plaatsen en -alle- spanningvoerende draden filteren. (draadje voor lichtjes dimmen bv kan ook storing oppikken)

Het is een algemeen probleem omdat gemotoriseerd verkeer aan minder strenge eisen hoeft te voldoen dan vaste opstellingen.
Toen ik nog dagelijks de IJtunnel doorreed 's morgens vroeg kon ik op de 2 meter set horen wanneer ik een stadsbus naderde..

Btw, in de startpost had ik onmiddellijk door welke Ruud het was, para(dijs)Ruud....
Zo moeilijk vond ik dat niet..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Voor zover ik me herinner was radio Paradijs de klungeligste Noordzee radiopiraat ooit.
Ze liepen al tegen de lamp dezelfde dag toen ze met hun uitzendingen van start gingen en drie dagen later werd hun schip al binnengesleept. Zeg nu nog dat de ambtenaren de hele dag op hun stoel liggen slapen ;-)
Maar dat was in 1981.
Zou het nog dezelfde organisatie zijn, of een naamgenoot?
Een bijkomend filter kan een oplossing bieden, maar iets zegt me dat dit niet vanzelf zal gaan. Het is mogelijk dat je ook de luidsprekerdraden gaat moeten filteren.
En de ene filter is de andere niet. Het is een vlag die vele ladingen dekt.

En ik vrees ook een beetje, als jij op je nieuwe frequentie zoveel last hebt van de autoelektronica, dat dit misschien bij andere auto's ook zo zal zijn.
Je nieuwe frequentie is misschien wat dat betreft erg ongunstig.

Moest ik een radiostation beheren zou ik er toch prioriteit aangeven om dat uit te zoeken.
Niemand luistert naar een radiostation dat voortdurend kraakt..En een doorsnee luisteraar zal ook niet investeren in allerlei twijfelachtige aanpassingen in zijn wagen.

Jinny

Golden Member

GD, Ruud beheert al ettelijke jaren enige MG frequenties met een lowpower station.
Geen zeezender.
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten om het maar zo te zeggen.
Ruud veranderd niet vrijwillig van freq.
Dat mot ie van het AT.
Hij heeft qua plek in de band dus niks te kiezen.
En dat ie dus zijn autoradio dan maar gaat ontstoren (hetgeen symtoombestrijding is, maar dat weet Ruud ook wel) ipv de bron snap ik heel goed.
De bron is namelijk nagenoeg niet te ontstoren zonder de electronica te herontwerpen.
Een andere auto is dan een veel snellere oplossing.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

De zender op 1584 kHz is gewoon Antenne Domstad, en die zijn vergunning loopt tot september 2019. Blijkbaar wil Domstad hem niet verlengen. Begrijpelijk, want van hun eigen programmaplannen is ook niets terechtgekomen. Het is allemaal gewoon heel veel werk. Maar met AT heeft dat niet zoveel te maken.

Tot die tijd kan @TS van de zender van Domstad gebruikmaken, maar daarna niet meer. Vandaar het idee dan maar de 828 kHz vergunning af te stoffen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Ah, dat wist ik niet.
Ruud had enkele frequenties hoger in de band, dat wist ik.
Ik meen van 3 totaal voorheen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 april 2019 16:59:40 schreef Frederick E. Terman:
De zender op 1584 kHz is gewoon Antenne Domstad, en die zijn vergunning loopt tot september 2019. Blijkbaar wil Domstad hem niet verlengen. Begrijpelijk, want van hun eigen programmaplannen is ook niets terechtgekomen. Het is allemaal gewoon heel veel werk. Maar met AT heeft dat niet zoveel te maken.

Tot die tijd kan @TS van de zender van Domstad gebruikmaken, maar daarna niet meer. Vandaar het idee dan maar de 828 kHz vergunning af te stoffen.

Nee, speculatie zonder kennis van zaken.
We gebruiken nu de freq van Antenne Domstad, is een samenwerking.
Die vergunning loopt op 10 mei ten onrechte af, want AT wil de LPAM vergunningen niet verlengen, terwijl dat wel toekomstig beleid is. Niemand volgt dat, (ook de 2e Kamer niet, morgen onderwerp van debat)
Dus heb ik de 1584 als 1e keuze aangevraagd (zit daar al 20 jaar op) in een verdeling volgens Volgorde van Aanvraag. Deze was per e/mail en begon op een maandagmorgen om 9 uur. Belachelijk onhandige regeling en onredelijk, want wie heeft de snelste computer en internetverbinding etc, die wint. Dus ging iedereen tegelijk e/mailtjes met aanvragen versturen, ik ook maar, en was een paar seconden later met binnenkomst dan een gast uit Driebergen, die helaas en niet erg sportief de 1584 ook als 1e had aangevraagd. Die zit nu op 891.
Met flinke gevolgen
1) Ik kreeg de 5e keuze, de 828 )heb ik vergunning voor gehad maar was dan ook vervallen per 10 mei)
2' Huissen moet weg van 828, want te dichtbij Utrecht. Zij waren iets later met hun aanvraag. Moeten verhuizen naar 891.
3' Wereldstad Hoogvliet moet vermogen terugnemen, 3 dB, omdat ie ook te dicht bij mij zit.

Antenne Domstad heeft daar verder niets mee te maken, en daar is geen sprake van onwil of wat dan ook.

Dus dubbel genaaid 1 / Onnodige herverdeling, 2 . Partij die niet zn eigen frequentie aanvraagt maar denkt beter te worden met de mijne.

Welkom in de radio/omroep frequentie wereld, list bedrog onredelijkheid, ongelijkheid, Bureaucratisch, disproportioneel etc etc. Zoals gezegd, de 2e Kamer is er mee bezig.

Op 3 april 2019 19:47:30 schreef Jinny:
Ah, dat wist ik niet.
Ruud had enkele frequenties hoger in de band, dat wist ik.
Ik meen van 3 totaal voorheen.

1584, 1332 en 1224, als zgn Hoogvermogen, met DAB verplichting, waarop ook is uitgezonden. Werd in 2017 niet verlengd wegens te weinig geloof in DAB. (Werkelijkheid is te kritische houding op AT en beleid)