Seb / tefal Actifry Error

Hallo,

Ik werd deze middag opgebeld door een vriend van me die in het bezit is van een Actifry welke na een 6-tal minuten error 6 aangeeft. Volgens de manual betreft dit een te hoge netspanning. (wat blijkbaar niet zo is).
Iemand een idee waar ik moet zoeken, of hoe deze fout getriggerd wordt? Hoe wordt hier gemeten?

Eerst ander stopcontact proberen en anders stekker omdraaien. Indien dat niet lukt, kan het best een los contact wezen.

Het toestel wordt dit week-end eens op een ander adres getest om direct alles uit te sluiten. Stekker omdraaien gaat hier niet in Belgie, wij hebben geen randaarde maar zitten met een penaarde.

Ik blijf me afvragen hoe de schakeling werkt, is dit met een ic dat een en ander dedecteert, of werkt men op een andere manier?

Het toestel blijkt te hoge en te lage netspanning te kunnen dedecteren en hier een foutcode voor te laten zien. Die foutcode zal wel met een microcontroller gedaan worden waarvan er ergens een pootje wordt hoog of laag gelegd, de vraag is wie of wat legt dat pootje aan massa of aan de 5V.

Er bestaan blijkbaar IC's die de spanning kunnen dedecteren; bv de volgende.

https://docs-emea.rs-online.com/webdocs/0779/0900766b807796da.pdf

Als het toestel dezelfde problemen heeft op een ander adres wil ik hem uit nieuwschierigheid wel eens openmaken. Ben benieuwd

Of dit specifiek IC er in zit weet ik natuurlijk niet. Feit is dat het toestel de te hoge, of te lage spanning op een of andere manier kan detecteren, anders zou hij er geen foutmelding van kunnen geven :-)

apkay

Golden Member

heb je mischien een lang verlengsnoer?
om de spanning iets te knijpen.

groeten van apkay.

https://i.ibb.co/F60004r/20190326-143724-Large.jpg

https://i.ibb.co/TkWRP2m/20190326-143822-Large.jpg

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Edit: Het toestel werkt hier nu reeds een half uur zonder verpinken. Het enige dat ik kan verzinnen is dat warmte er mee te maken heeft. De printplaat ligt nu vrij van zijn behuizing en heeft dus meer dan voldoende koeling.

[Bericht gewijzigd door staafken op dinsdag 26 maart 2019 15:30:32 (33%)

Hallo,

Intussentijd ben ik reeds wat verder.
Het toestel warmt veel te warm, waardoor de overtemperatuur beveiliging wordt aangesproken. (tot wel 250° uitblaastemp). Ik heb hier zelf zo een toestel staan en die regelt rond de 210° uitblaas.
Intussentijd heb ik zelf reeds de temperatuursensor waarop hij regelt gewisselt met die van mijn apparaat, maar geen verschil.

De sensor zit aangesloten op connector J3 (met de zwarte draden)
Op de andere kant komt dit overeen met het punt naast R4.

De fout zal wss zitten in de sensorschakeling.

Het relais (1 polig) zou evt ook kunnen haperen, maar dat geloof ik niet, uitschakelen werk immers wel altijd.

Is het niet simpel een defecte x2 condensator??

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 27 maart 2019 18:57:37 (24%)

De X2's had ik uitgemeten en waren 350 ipv 380 nF; ik vermoed dat deze dus ok zijn. De andere waren ook nog OK. Het enige dat me opviel was de 1000uF die 1200 meette.

Dit alles is op de print gemeten met een fluke 177 meter.

Met eens de NTC schakeling vergelijkend door richting processor, misschien een weerstand verlopen.

Het toestel werkt weer.
De condensatoren en de X2's direct vervangen aangezien de display toch los moest om ze los te solderen.
De X2's waren flink verlopen (150 en 180 nF ipv 380nF)
De Elco's waren eigenlijk nog OK.

Bedankt voor de hulp!

380 nF is wel een kromme waarde,was het geen 330 nF?? De kwalen waren wel erg riching deze condensatoren IDD...Gelukkig!

Idd, Je hebt gelijk, was een 330nF.

Gelijk hoef ik niet maar ter verduidelijking als iemand er mee aan de gang gaat. Elco's van 82 uF, 1200 etc bestaan ook.

maartenbakker

Golden Member

390 komt ook nog wel voor maar 380 was inderdaad wat aparts geweest, dus altijd goed om de juiste waarde te weten! En netjes gedaan, weer een apparaat gered van de afvalberg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goedemorgen,

Ik heb een tefal met hetzelfde probleem. Ik ben alleen niet voldoende onderlegd om jullie oplossing compleet te begrijpen. Mogelijk kunnen jullie me helpen met een uitleg in Jip en Janneke?

Welke condensatoren zijn er vervangen en wat bedoel je met x2's? Mogelijk kan ik mijn airfryer redden.
Alvast bedank.

Zit vanbinnen dezelfde printplaat als TS zijn foto, zoja de
X2 zijn ontstoring condensatoren mbt voeding, meestal in deze toestellen blok vormig. op TS zijn foto zijn dat die 2 GRIJZE rechthoedkige blokjes, bij de ene lees ik C3 op de foto en de ander kan ik niet lezen maar je kan zo te zien niet missen.
Als je een multimeter hebt die capaciteit kan meten kun je die checken, anders gewoon vervangen zonder checken. Kosten X cent per stuk online.
Soldeerbout/ tin ook nodig

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 4 mei 2020 18:17:56 (16%)

Op 4 mei 2020 18:13:23 schreef Multivibbbbrator:
Zit vanbinnen dezelfde printplaat als TS zijn foto, zoja de
X2 zijn ontstoring condensatoren mbt voeding, meestal in deze toestellen blok vormig. op TS zijn foto zijn dat die 2 GRIJZE rechthoedkige blokjes, bij de ene lees ik C3 op de foto en de ander kan ik niet lezen maar je kan zo te zien niet missen.
Als je een multimeter hebt die capaciteit kan meten kun je die checken, anders gewoon vervangen zonder checken. Kosten X cent per stuk online.
Soldeerbout/ tin ook nodig

Tanks, ga ik bestellen en vervangen.

Zo vandaag de condensatoren vervangen. Was nog een leuke klus met de display gelukkig uiteindelijk alles voor elkaar gekregen. Eindresultaat een werkende display, helaas word de airfryer nu niet goed warm. Hij geeft een beetje warmte maar helaas niet genoeg om wat klaar te maken.

Heb hem even in de hoek gegooid, ga later verder onderzoeken om te kijken wat er mis is.

Ik zie nu dat ik onstoringscondensatoren van 330nF heb geplaatst. In de teksten lees ik dat het gaat om 380nF. Kan dit ervoor zorgen dat hij niet verwarmt of zit er ergens anders een probleem?

moeten echt X2 condensatoren zijn...

Op 22 mei 2020 18:47:01 schreef smd:
moeten echt X2 condensatoren zijn...

Hi SMD, zijn X2 condensatoren. Had alleen 330nF besteld, las later dat dit 380nF?
Vroeg me af of hij het mogelijk daardoor niet doet.
gr

380 nF bestaat niet. maar wat stond op de defecte condensator dan??