LF351 omwisselen voor 741 kan dat zomaar?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal, Klein vraagje?

Omdat ik dit plaatje per ongeluk vond:
http://3.bp.blogspot.com/-BTcNZjc-FxM/UEXnL7t4W7I/AAAAAAAAEf8/Gat8io5B…
Kan ik de LF351N straffeloos omwisselen voor een 741 IC?
Voeding licht tussen de 9 en 12 en misschien 18Volt
De pinout is dacht ik het zelfde.
Ik zit ook nog verder te kijken, ik heb geloof ik ook nog andere voor LF voorversterker ICs
Zoals TL071 en TL081 LM301AN LM308AN enz…
Zit daar ook nog verschil in versterking kwaliteit ruis misschien?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Een LF351 heeft een JFET ingang waarom wil je omwisselen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Ik heb ze toevallig das 1
En dacht kan ik eens kijken welke het meeste versterkt.
Schema weet ik nu nog ff niet zal kijken of ik dat kan ontrafelen!
Ik ben zoals gewoon met van alles tegelijk bezig, sorry!

Ben ook bezig geweest om mijn Weller geloof 12Watt een nieuw soldeerpuntje er zelf in genaakt!
Kan ze voor die bout niet meer vinden 3MM diameter.

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

DE versterking zal niet van belang zijn. Beide hebben een extreem hoge versterking. Je versterking wordt bepaald door de weerstanden in je schema. Als e.e.a. hoogohmig is zou ik de LF351N gewoon behouden. Ook je stabiliteit kan eraan gaan. En je ruis. En de 741 heeft veel meer biasstroom op de inputs. Zo zijn er meer verschillen. Al met al veel problemen voor een opamp die helemaal niet beter is.

Kruimel

Golden Member

Het common-mode bereik van de LF351 gaat tot de positieve voedingsspanning, je zou eens moeten kijken of dat in je toepassing uitmaakt. Dit is het belangrijkste dat ik zo snel zie, maar hoe belangrijk dat is hangt af van de toepassing.

Is dat geen issue, dan is het nog steeds niet gezegd dat het wat zal worden, maar er zijn legio situaties waarin meerdere opamps zouden kunnen werken. Zonder schema is dat lastig beoordelen (en met ook niet altijd triviaal). Om de kosten kan je wel een experiment doen echter, kan het stuk als hij bijvoorbeeld gaat oscilleren?

De TL07x serie zou ruisarmer moeten zijn dan de TL08x serie, maar in de meeste gevallen zou ik dan een BJT opamp nemen. De Tl06x serie is zuiniger, en de TL05x serie is in de meeste eigenschappen superieur, maar wat duurder. De LM301 en LM308 zijn ongecompenseerde opamps, wat soms handig kan zijn, maar je schakeling soms ook weer onhandiger maakt (want je moet er meer componenten in plaatsen om ze stabiliseren). Het in voorraad hebben van een handvol TL071/081 is altijd handig als universele oplossing.

De verschilversterking van een opamp zou altijd vrij groot moeten zijn, onafhankelijk van het type, en is typisch vanaf 100.000 (50dB) in het midden van het common-mode bereik. Je kunt die verschilversterking soms eroderen door een type te gebruiken met een grote bias-stroom in een hoogimpendante schakeling of de uitgang zwaar te belasten. Buiten het midden van het common-mode bereik wil de versterking ook nog weleens sterk afnemen, maar dat is niet voor elke opamp even goed gespecificeerd.

In het meest recente exemplaar van "The Art of Electronics" van Horowitz & Hill stond volgens mij een best goed overzicht van de eigenschappen van een ruime selectie opamps (zou ik even naar moeten kijken, staat op mijn werk), maar je vraag is stiekem best moeilijk omvattend te beantwoorden. "It kinda depends..."

Betreffende één punt heb je gelijk Rob007; "een opamp is een opamp".
Dus waarom niet niet één bepaald type voor de andere verwisselen?
Dat kan wel in sommige gevallen zoals simpele audio versterkertjes waar het één en ander niet zo precies erop aan komt.
Maar nader bekeken is dat helemaal niet zo slimme zet.
Een LF351 is een JFet opamp dat betekend dat de ingang impedantie zeer hoog is, een vergelijkbare opamp is de TL071 of TL081 omdat dit ook JFet opamps zijn.
Dat zou je dus wel kunnen doen, maar een LF351 kun je echt niet zo maar vervangen door een bejaarde LM741.

Ik zou me er niet zo druk om maken, de meeste populaire opamps kosten bijna niets (een paar dubbeltjes) en ik zou gewoon dat type er in zetten waarvoor de schakeling is ontworpen.

Het maakt helemaal uit in wat voor schakeling het type ompamp gebruikt wordt, soms kun je er andere typen in zetten en soms niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

Dank jullie wel voor het commentaar!

Kruimel zo diep wou ik niet gaan hoor! Je kwam aanzetten met de bijbel zag ik:
"The Art of Electronics" van Horowitz & Hill
Heel toevallig vond ik dit:
https://www.youtube.com/watch?v=iCI3B5eT9NA
Ook Hoeben en Martin
Ik dacht weet je wat ik doe het gewoon verwisselen en kijken wat er van komt!
Het werkte wel maar niet goed! Er kwam inderdaad een bijgeluid mee en nee het werkte niet lekker!
Dus terug naar die LF351 die het eigenlijk ook niet slecht deed hoor!
MAAR ik had zelf ook nog een schematje voor de LOL nagemaakt van Ko:
https://www.youtube.com/user/radiofun232/videos
waar met 2 transistortjes toch wat meer versterking kreeg dan met het IC,
zeg ik er niet bij dat het schema misschien ook wat meer rommel doorgeeft.
Maar als ik het aard valt het te doen.

Even tot zo ver want val om van de slaap nu in eens.
Beste mensen onderuit heel eventjes!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik kom nog HEEL even terug want gisteren kreeg ik in eens zo’n slaap ik moest gewoon plat!
Maar waarvoor ik hier nu mee bezig was is ik heb een mengpaneeltje dat gebruik ik HEEL af en toe voor een klein zendertje maar ik denk dat ik die stuk gemaakt heb.
(door verkeerd combineren PC, HF aarde en 220~ aarde) nu gebruik ik ook een trafo tussen PC en….
Dus daarvoor een 2 transistor versterkertje gemaakt,
Was ik in mijn rommel aan het graven kwam ik dat printje met die LF351N tegen.
En toen dacht ik welk IC zou nu beter zijn, en eigenlijk ook in kombinatie met HF inslag en hoe gevoelig voor storing en brom enz…
Ook daarvoor vroeg ik mij af wat nu goed zou zijn wat betreft 220~Aarde en HF Aarde:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144546/2
ik ben nu ook aan het experimenteren 220~aarde en HF aan elkaar ja of nee.

en dus lang verhaal kort!
misschien is het nog niet eens de vraag welk IC is beter maar welke is goed bestand tegen HF enz.
en dan kom je inderdaad waarschijnlijk aan het antwoord afschermen en Aarden.

Weet niet wat dat is maar brom lijkt soms on ontoombaar!

Tot zo ver weer, allemaal de vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Op 28 maart 2019 12:43:25 schreef rob007:
En toen dacht ik welk IC zou nu beter zijn, en eigenlijk ook in kombinatie met HF inslag en hoe gevoelig voor storing en brom enz…

Ok, dat is een totaal andere vraag. In de regel zijn opamps die gepaseerd zijn op BJTs beter bestand tegen storing omdat de impendantie op de pinnen lager is. Een NE5534 of µA741 zal dus minder "last" hebben van rommel en ruis dan een JFET exemplaar LF351 of een CMOS variant als een CA3140 of TLC271. Als je er echt op ontwerpt kan volgens mij elk exemplaar voldoen, maar het minst risicovolle ontwerp gebruikt een IC dat van zichzelf laagimpendant en traag is, zoals een µA741, LM358 (dual), LM324 (quad), OP07C (single) en dergelijke. Een slecht ontwerp kan echter altijd RF signalen oppikken en problemen geven. In de meeste schakelingen heb je redelijk de vrijheid om de weerstandsdelers laagimpendant te maken en de voeding goed te ontkoppelen. Soms helpt het ook om een paar kleine 10-100pF condensatortjes van de ingangen van de opamp naar massa te trekken, die zullen op audioniveau waarschijnlijk niets doen (gegeven een lage bronimpendantie), maar tegen de tijd dat je dat doet moet je al wel een vrij goed idee hebben van wat er mis is en of dit het probleem gaat oplossen. Lukraak condensatortjes plaatsen is alleen voor de mensen die dagelijk klavertjes vier vinden zinvol.

Gevoeligheid voor brom is iets totaal anders, en heeft veel vaker te maken met aardlussen en onhandig aangesloten nodes. Brom komt vaak van stroom die het ene referentiepunt (massa) optilt ten opzicht van het andere. Dan kan een steraarde redelijk helpen, je moet dan zorgen dat alle schakelingen die aan de massa moeten zitten op hetzelfde punt aan die massa zitten. In audio-apparatuur komt er soms bij kijken dat geaarde apparatuur die op elkaar is aangesloten een lekstroom heeft naar aarde, die dan vervolgens niet via je stopcontact, maar (deels) via de massa van je tulpsnoeren van het ene apparaat naar het andere loopt. Dat is soms te verhelpen met een audiotrafootje. Voor HF gelden andere regels, want daar is de inductie van verbindingen significant, en daar zijn andere maatregelen nodig. Gelukkig kan je HF tenminste meestal niet horen.

Op 28 maart 2019 12:43:25 schreef rob007:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144546/2

Ik zou niet proberen te anticiperen op het oplossen van problemen waarvan je geen idee hebt of je die hebt. Ik heb op dit punt niet het idee dat je überhaupt een probleem hebt dat je moet oplossen, laat staan dat je in dit topic een oplossing gaat vinden.

Ha rob007,

Ja dat was mijn vraag waarom wisselen maar nu schets je een probleem.
In de omgeving van een rf zendertje altijd een correcte afsluiting van je microfoon ingang.
Ook altijd een RFI filter gebruiken lijkt ingewikkelder als het is maar zelf in die bakkies van vroeger was er een aanwezig ;)
Maar dat weet je ook wel.... ik denk persoonlijk dat je aard probleem komt juist door geen aarde.
Kijk eens goed of je PC geaard is!
Verder is een en ander al in de reacties aangedragen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk en Kruimel,

Ten eerste dank jullie wel voor het reageren!
En ten tweede vertel ik jullie wat ik gisteren gedaan hebt.(misschien niet leuk/intresant maar och)
Gisteren een twee transistor voorversterkertje voor een TDA2050 gezet en die via een transformatortje aan mijn zelfbouw zendertje gezet.
Dat ging niet goed! Gaat schreeuwen en piepen.
Wat wel enigszins goed gaat is van af mijn PC direct van uit geluidskaart via transformatortje aan zendertje.
Modulatortje is een 741 TIP41 2N3055
http://4.bp.blogspot.com/_NdlG3H182xo/Sje-YZsJoDI/AAAAAAAAABs/TUjBC5wI…
.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3PHDPJAE.jpg

MAAR ik maak mij nu wel schuldig aan gerommel met aarde en ik denk TE lange draadjes van dat modulatortje naar die versterkertjes, dus zal daar nog even mee aan de slag moeten!

Tot zo ver heel eventjes weer!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Geen idee wat je precies aan het doen bent, maar ik mag je enthousiasme. :)

In elk geval is het schema dat je toont niet echt een modulator (al zal het misschien wel uit zichzelf oscilleren). Wat moet het doen? Waar is C4 goed voor? Ik zie die niet heel veel meerwaarde hebben in serie met een 220nF. De uitgangsspanning zal ook wel moeite hebben te zakken, is er nog ergens een stroombron of weerstand naar massa? Het lijkt er op dat dit ding alleen maar het DC niveau optilt en iets van 30x versterkt (wat ik veel vind).

Ik heb het schema ook maar even naar uploadarchief geupload omdat dit zich wat makkelijker laat embedden.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Kruimel,

Ja sorry onduidelijk zijn is mijn middelste naam zal ik maar zeggen!
Dit is een series modulator voor een AM zendertje,
De zender zelf is deze: http://worldwidedirt.tripod.com/rf.pdf
Ik heb deze gemaakt voor korte golf maar ook voor Midden Golf.
https://www.google.com/search?q=grenade+sw+transmitter&source=lnms…
(het is stout/fout ik!) weet het maar vind het gewoon leuk!
(laten we zeggen de TIK van Rob!)
Ik ben ook wel amateur maar vind dit zo leuk, en maar als ik het nu moet uitleggen???
MAAR GEEN KWs een paar Watt en dan is het klaar.
Op MG HEEL HEEL HEEELLL soms krijg ik wel eens een E-mail dat ze me gehoord hebben!
(en dat vind ik leuk!)
Op KG horen al snel HEEL VEEL mensen mij, OOK leuk!
.
Ik ben vandaag met Aarde bezig geweest, ik ben bang dat ik 3 keer een aard lus gemaakt heb/had!
Ik heb alles los gemaakt en ben opnieuw begonnen!
Nu al minder brom en narigheid!
Maar waar ik dit alles voor doe is ik wil met een microfoon ook kunnen moduleren,
Maar dat ging tot nu toe niet goed!

Tot zo ver weer eventjes!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Sorry foutje van mij!
XXX Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op vrijdag 29 maart 2019 21:37:30 (96%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?