Lithium 7s3p 29,4 v laad niet 100% op

Hallo

Ik heb 2 nieuwe lithium accu's (https://nl.aliexpress.com/item/24V-6Ah-7S3P-18650-Battery-lithium-batt…) en deze krijg ik niet verder opgeladen dan 28,4 volt. Er zitten bijpassende laders bij deze accu's dus je zou mogen verwachten dat het wel moet lukken om de 29,4 v te halen.
Probleem is nu dat het kan liggen aan óf de lader óf het BMS van de accu die mogelijk te snel afschakelen. Volgens de specificaties ligt het werkbereik van de accu's tussen de 21 en de 29,4 v. Er zitten ook allerlei beveiligingen ingebouwd in de accu. Daarom is mijn vraag of het ook een optie zou zijn om de accu eens aan een 36 v lader te hangen. Het BMS zou dit moeten kunnen regelen en de lader laten afschakelen bij 29,4 volt. Of zou dit een éénmalige actie zijn met als gevolg een kapotte lader of accu?
Optie 2 waar ik aan denk is het kortstondig aansluiten van de originele 29,4 v lader op de uitgang en dus niet via de laadingang te laden. Je omzeilt dan het BMS en laad direct op de accu. Of levert dat ook weer de nodige problemen op met mogelijke schade aan de lader of accu?

Wat denken jullie hiervan.

Groet, Aad

Meet de cellen eens op.
Als er cellen zijn die veel minder geladen zijn en anderen te vol krijg je dat probleem ook.
Heb het zelf ook gehad dat hij niet goed lade bij een zelf gemaakte pakket en daar bleek 1 cel al bijna op Max te zitten terwijl de andere cellen nog lang niet vol waren waardoor hij de accu niet goed lade en de bms de boel uit schakelde.
Nadat ik die ene cel een stuk had ontladen ging de totale spanning ook hoger en ging het laden goed.

Ik lees dat U 2 accupack's heeft gekocht.
In beiden een defect met exact hetzelfde symptoom lijkt mij niet realistisch.
Bent U van plan om beide accu's tegelijk aan te sluiten, of is er één op/aan de fiets en de ander b.v. aan de lader?
Aansluiten, ook al is even voor een test, aan een 36V lader zal op een teleurstelling uitdraaien.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

De kans is aanwezig dat er iets mis/stuk is. Ik zou in eerste instantie denken aan een wat conservatief afgeregelde lader (beter dat dan 4,35V zeg maar). Aan de andere kant is 4,05V per cel opzich wel goed voor de levensduur al is 4,1V een beter compromis om de capaciteit te benutten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 maart 2019 00:44:54 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je hebt kennelijk een voltmeter om de spanningen te meten. Meet eens wat er uit de lader komt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@lanting73 opmeten van de afzonderlijke cellen is nu even een probleempje omdat de accu's volledig in de krimpfolie zitten. Zou een eventueel verschil nog verdwijnen na een aantal laad ontlaad cycli?

@tonhek beide accu's zijn op hun formaat gekozen. Er passen precies 2 in de oude behuizing van (inderdaad) een fietsaccu. De accu's worden afzonderlijk aangesloten. Als de een leeg is kan een stekker verbinding gewisseld worden naar de andere.

@rew de lader geeft los 29,6 volt. Als ik meet tijdens het laden dan meet ik 29,4v. Ook als het laad lampje dan al groen brand en er dus niet aktief wordt geladen. Ontkoppel ik de lader dan meet ik op de accu 28,4 v.

Het is ook vreemd dat alle laders die ik heb (4 stuks van 29,4v) hetzelfde beeld geven dus het moet eerder in de accu's zitten. Maar misschien dat het beter wordt na een paar keer gebruik?

maartenbakker

Golden Member

Het zou zomaar kunnen dat het laatste beetje lading met een lage stroom gebeurt (druppellading) zodat je de accu's langer aangekoppeld moet laten als je ze helemaal vol wilt krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal gewoon proberen wat hij over langere tijd doet.
Eens gezien op YouTube dat een vent een omgebouwde T1 bus had zonder bms dat werkte ook.
Niet dat ik zonder zal proberen?

Lithium-accus moet je laden met een CC/CV regime: Begin te laden met een max stroom (CC), zodra je 4.2V per cel bereikt moet je die 4.2V vasthouden (CV) tot de stroom een factor 10 is gezakt.

Er bestaan laders waar op staat: "Als het lampje groen gaat branden, nog 2 uur op de lader houden, pas dan is de lading 100%". Technisch is dat gewoon dat ie "rood" geeft als ie CC bezig is en "groen" als ie CV bezig is.

In theorie zou dat hier het geval kunnen zijn, maar toch: ik vermoed van niet.

Het begint mij er op te lijken dat het BMS denkt dat de boel "te vol" is. Aangezien dat niet het geval lijkt: Je meet 28.nogwat ipv. 29.4 kan het zijn dat het BMS dit fout ziet, maar ook dat hij gelijk heeft. In dat laatste geval zou het zo zijn dat er 1 cel (van de 7 in serie) een hogere spanning (> 4.20V) heeft dan de andere zes (b.v. 4.03)

Maar er zijn meerdere accus die dit gedrag vertonen? Raar hoor!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit effect is niet vreemd. Het groene lampje gaat op een gegeven moment uit maar dan loopt er nog wel laadstroom. Als je de lader er dan nog een aantal uren op laat staan zal de spanning wel hoger uitkomen.
En het is normaal dat de spanning iets terugzakt na afkoppelen van een lader die nog stroom aan het leveren was.

Wat ik zelf ook zo vreemd vind is dat ik vorig jaar dezelfde accu's heb gekocht incl. laders en deze laden wel vrolijk door tot en met 29,4v. Ik ga nu eerst maar een poosje één accu gebruiken (i.p.v. om en om) om zodoende op meer laad en ontlaad cycli te komen en dan eens kijken of een eventuele afwijking nog weggewerkt wordt door het BMS. Mocht het geen verbetering geven, dan moet de folie er aan geloven en moet ik op zoek naar cellen met een afwijkend voltage.
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Aad

@rew @zonnepaneeltje het zou inderdaad kunnen dat de lader gewoon aangesloten moet blijven en er dus nog wel geladen wordt. De lader geeft nl. nog wel 29,4 v en gaat niet naar 0v bij een groene led. Ook meet ik op de accu 29,4 v zolang de lader is aangesloten. Ik zal het eens uitproberen.

Ik heb de lader een nacht aan de accu aangesloten gehad, maar geen verandering. Nog steeds 28,4v. maximaal. Nu maar eens afwachten wat er na een paar keer gebruik gaat veranderen.
Groet, Aad

Op 31 maart 2019 19:58:49 schreef lanting73:
Ben benieuwd

Even een update na een keer of 7 laden van één en dezelfde accu:
Het maakt jammer genoeg nog steeds geen verschil.

Misschien dat ik toch eens de krimpfolie verwijder om de afzonderlijke cellen te kunnen doormeten. Ik moet nog maar even kijken.

Groet, Aad

Lucky Luke

Golden Member

Wijkt je meter niet gewoon flink af?

(Is het een type met specificaties, of eentje die bij lege batterij er een goeie gooi naar doet? Al zou ik dan eerder een te hoge meetwaarde verwachten... (want te lage referentiespanning). )

Andere hypothese:

Zijn/worden die accu' s goed gebalanceerd of slaat de lader af omdat 1 van de cellen vol is en de rest bijna?

Als ze gewoon netjes gebalanceerd zijn, is "minder vol" eigenlijk helemaal niet erg, daar wordt de levensduur langer van...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb met mijn zelf gemaakte 48 volt accu gehad dat er maar weinig capaciteit in ging.
Bleek dat 1 cel vergeleken met de andere 12 cellen veel voller was.
Als die ene cel vol was dan stopte de bms er gewoon mee ook al waren de andere cellen nog lang niet vol.
Na de volle cel een stuk te hebben ontladen was het euvel weg en haalde hij zijn capaciteit wel.

misschien geeft de accu meer weerstand bij de laatste paar procent laden. Dus dat het dan langer duurt, meer hitte vrijkomt en misschien ook niet echt verstandig is om dat te willen, immers meer warmte is eerder kapotte accu. Is er veel verlies in gebruik, veel kleinere af te leggen afstand? Geeft de lader ook aan hoe vol of dat de accu is? 't Blijft chinees spul, is het vaak net niet.

Nee, mark, zo werkt het niet.

De hoeveelheid "beschikbare energie" om in warmte omgezet te worden gaat omlaag naarmate de accu voller wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/