frequentiemotor

wie kan me helpen, ik ben een machine aan het bouwen met een frequentiegestuurde motor van een wasmachine 195 volt 17500 rpm en 300 hz.
nu heb ik een frequentiesturing aangeschaft voor een 3 fase motor die 400 hz aankan. alle parameters die ik kon ingeven zijn ingegeven in de sturing. de motor draait soepel en is te regelen van 40 rpm tot 4000 rpm ongeveer maar ik geraak niet aan de 17500. en die heb ik nodig daar ik met een verhouding zit van 1 op 10 zoals die van een wasmachine. heeft iemand tips of een suggesties. ik ben zelf wasmachine technieker maar vand e fabrikanten van het merk van het toestel kan ik geen schema's verkrijgen over hoe de module de motor aanstuurt. enkel basis service manuals

Shiptronic

Overleden

Welke frequentie sturing gebruik je ? merk/ type , heb je een overzicht van welke parameters je waarop heb gezet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Foto van het motorplaatje zou ook interessant zijn.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Nominale frequentie om te testen even op 0Hz zetten. Niet te lang mee draaien!!!!

Als beetje LEEK denk ik dan , een 1fase motor op een 3 fase regelaar kan dat ?
jou 4000 rpm maal 3 (fase's) is 12000rpm (komt in de buurt).
terug koppeling van toerensensor die op vele wasmachine motor zitten aanpassen .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
mel

Golden Member

Een frequentieregelaar maakt er eerst gelijkspanning van.. hoe je dan aan 3 maal komt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Sturing is er eentje van Schneider atv12
Is een drie fase sturing voor driefase motor

Dat ziet er mij een BLDC motor uit en geen asynchrone 3f motor, dat zal waarschijnlijk niet werken met een gewone frequentieregeling.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Als het een gewone asynchrone motor is het juist instellen van de frequentieregeling wel een vereiste, anders blijft ie inderdaad op een te laag toerental "hangen". En uiteindelijk gaat de brand er dan in.
Het instellen is net iets anders dan bij een standaard motor, en er moeten ook ruimschoots meer parameters worden ingesteld.
En nogmaals: doe je dat niet dan loopt het beroerd en is er een grote kans dat ie erg stuk gaat.

Lees mijn eerste post en doe die test even.

op de motor staat 300Hz 17500rpm.

Er zijn geen asynchrone motoren die dat toerental halen bij die frequentie.
Maximale toerental van (kortsluitanker) inductie motoren is 1 omw / Hz. vooor 17500rpm heb je dus 17500/50 > 350Hz nodig.
"Meer dan ..." omdat dat type motor altijd wat "slip" heeft.

Ik vermoed dat het dus een ander type motor is.

Het zou een BLDC (PMSM) motor kunnen zijn, maar "universeel" motoren zijn ook gebruikelijk.

Als ik de andere berichten lees, dan is er meer onduidelijkheid over het type motor. Om hier duidelijkheid over te krijgen zijn meer & duidelijkere foto's nodig. Een onscherpe foto waar de motor verstopt is onder een bos kabel helpt daar niet bij.

De ronde "dop" aan de achterkant met (2 bruine?) draden is voor het meten van het toerental en staat los van de motor zelf.

Hoe zien de aansluitingen op de motor er uit, en hoe zijn ze aangesloten in de motor zelf? (Dus van de klemmenstrook naar de koper spoelen.
Hoeveel draden zitten er aan?
Zitten er koolborstels in de motor?
Hoe ziet de rotor er uit. Zitten daar permanente magneten in?

Ook:
Als je zo'n motor met een hoog koppel wilt gebruiken op lage toerentallen is het sterk aan te raden om hem geforceerd te koelen door met een ventilator (gefiltderde) lucht de motor in te blazen.
De temperatuur meten en eventueel automatisch uitschakelen als hij te warm wordt lijkt me ook een nuttige uitbreiding, maar dat alles is weer afhankelijk van de toepassing.

Minuut heeft 60 seconden en geen 50 dan kom je uit op iets van 292 Hz.

Gr.F_S

de sturing kan 400 hz aan dus dat is geen probleem, en van de connector van de motor zijn er drie draden voor de motor en 2 voor de tacho. foto in bijlage komt uit de service manual van AEG

zal kijken om één dezer dagen een duidelijke foto van de motor te nemen.

Het is een standaard wasmachine motor, onder andere in veel AEG toegepast.

Asynchroon, die 17500 is onbelast. Belast zal lager zijn maar er zijn wasmachines die met 1600 toeren centrifugeren zoek de poelie maten er bij en je weet het motor toerental.

Iemand is al eens met de sturing bezig geweest
https://www.mikrocontroller.net/topic/342367

parameters
uns = 195
frs = 400
nsp = 17500
tfr =400

er zijn waarschijnlijk wel meer nodig.

Je moet de FO zo instellen dat deze bij 300 Hz 195 Volt uitstuurt.
En niet al bij 50 Hz 230Vac wat waarschijnlijk nu het geval is.

nee hoor sturing staat ingesteld dat er maar 195 volt mag worden gestuurd.
hierbij nog enkele foto's van de motor

GJ_

Moderator

Op 14 april 2019 22:15:15 schreef HD13:
Je moet de FO zo instellen dat deze bij 300 Hz 195 Volt uitstuurt.
En niet al bij 50 Hz 230Vac wat waarschijnlijk nu het geval is.

Precies, de reactie van de motor is daar ook helemaal naar.

Op 15 april 2019 19:42:18 schreef roadrunnerv13:
nee hoor sturing staat ingesteld dat er maar 195 volt mag worden gestuurd.

Dat zal best, maar met een beetje pech stuurt ie bij 50Hz 195V uit en dat gaat stinken. Zet je koppelcompensatie uit. Of zet zoals ik eerder zei eerst het nominale toerental eens op 0RPM.

roadrunnerv13,
Vermeld je woonplaats in de gegevens.
Misschien dat er een forum lid in de buurt zit die even wil kijken.

ik woon in beernem mocht er iemand in de buurt wonen om even samen onze meningen te delen. altijd welkom. iedereen alvast bedankt voor de tips.