Ds3232 en arduino

Ik wil een eigen ontwerp klok gaan maken.
Met arduino.
Nu vraag ik mij af hoe ik de uren/minuten/seconden.
Die de Ds3232 uitgeeft om kan zetten naar pinnen.
Heb al diverse bibliotheken bekeken maar kom er niet uit.

Ik wil bijvoorbeeld als de uren op 13 staan.
Shift.writeBit(12, HIGH) ;
Enz.
Het lukt mij wel schuifregisters aan te sturen.
Maar hoe ik de info die arduino krijgt van de clock module omzet naar uren e.d. Heb geen idee
Iemand enig idee

[Bericht gewijzigd door Jeroen vrij op zaterdag 30 maart 2019 13:03:02 (18%)

Het is toch gewoon een memorychip waar de tijd in de eerste adressen staat. Die lees je toch gewoon uit en dat is het?

Arco

Special Member

Geen idee wat voor display je hebt (7 segment, lcd, grafisch, serieel, parallel...), dus gericht antwoord geven gaat niet.
Voor 7 segment gebruik je normaal een tabel om een digitwaarde om te zetten naar de segmenten die moeten worden aangestuurd.
In Mikrobasic zoiets:

pic basic code:


Const Segtab As Char[10] = (0x3f,0x03,0x5b,0x4f,0x66,0x6d,0x7d,0x07,0x7f,0x6f)

Daarin zitten de waardes die bij digit 0...9 moeten worden verstuurd om de juiste segmenten aan te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik geen display.
Wil een analoge clock maken met leds.
60 leds voor de uren. 60 voor de minuten. En 60 voor de seconden.
Daarbij ga ik bij bijvoorbeeld de minuten de khatodes opdelen in 6 x 10 minuten en de anodes doorverbinden 1e minuut sectie 1 naar 1e minuut sectie2 enz
Dus voor de eerste 10 minuten pakt hij kathode 1
De volgende 10minuten kathode 2
Enz

Heb je al een driver voor die clock (RTC)? Zo ja, dan zal die toch uren/minuten/etc teruggeven als je een read doet? Dan heb je die in variabelen zitten waar je mee kunt doen wat je wilt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

60 leds voor de uren

In welk universum woon jij?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 maart 2019 14:55:38 schreef Arco:
[...]
In welk universum woon jij?... :)

Ja er zitten maar 24 uur in een dag.
Ik gebruik 60 leds omdat de rest er ook 60 heeft (sec/min) en het gewoon wat netter staat.
Bij de uren zullen er 3 leds naast elkaar branden.

Arco

Special Member

Er zijn vele manieren om dat te bereiken.
Stel je hebt anode 0...9 en kathode 0...5. Je kunt dan bij bijv. de seconden (00 tot 59) als volgt kijken welke anode/kathode aan moet zijn:

code:


  Anode   = seconden mod 10
  Kathode = seconden / 10
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com