Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

Op 31 maart 2019 11:31:53 schreef Spog2:
...Een ventilatorkacheltje kost €20,- en een CVinstallatie €10.000,-...maar een dappere held telt zijn knopen (centen)

Dappere held, heb je ook rekening gehouden dat die 10 mille (wat een enorm bedrag voor een installatie!!!) voor een groot deel afschrijft over pakweg 50 jaar? De ketel zelf kost heel veel minder, tegenwoordig iets van 1000,- plus een beetje installatie.
En verder, met dat kacheltje van 20,- verwarm je alleen jezelf als je stil in je stoel blijft zitten. Ik zie het niet gebeuren dat die m'n hele huis gaat verwarmen.
Dus, volgens mij reken je een beetje naar jezelf toe.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een moderne CV ketel gebruikt weinig gas en de levensduur is redelijk bekend, techniek is uiterst betrouwbaar.

Waarom kleinverbruikers van het gas af moet is gewoon belachelijk, er ligt een complete infrastructuur in Nederland, in de wereld zijn miljarden kuub gas beschikbaar. Het gratis oppompen door de overheid in NL zijn ze aan verslaafd.
Wartepompen techniek is nog jong,met veel onduidelijkheden en rendementen worden voorspeld door bank directeuren.

Zorg dat de 200 gas slurpers overgaan naar alternatief dan kunnen de klein verbruikers gewoon blijven bestaan, gas uit NK,Noorwegen,Rusland desnoods US.

evelo

Golden Member

Als de verbruiken zo laag worden dan zullen we evolueren naar een soort van fixed-fee abbonnement denk ik, de vast kost moeten ook betaald worden.

Ik zie zelf mij gasverbruik jaar na jaar dalen. Dat zou kunnen komen door een stukje optimalisatie van mijn kant, mogelijk ook door de klimaatopwarming: zachte winters de laatste jaren.

Het eerste jaar dat ik hier woonde en ook de meter goed bijhield was in 2014 en had ik iets van een 700m³.

Als ik de trend voor dit jaar mag geloven kom ik tegen eind dit jaar uit op iets van een 470m³ voor verwarming en warm water.

Voor elektriciteit zal het iets van een 1200kWh worden.
Ik heb het eens uitgerekend: als ik panelen plaats om mijn direct verbruik te compenseren in de zomer (= 1 stuk van +/-300Wp, rekenen met 600€ zelf te installeren+keuring in BE), als anticipatie op het einde van de terugdraaiende teller.
Dan bespaar ik met de huidige elec-prijzen 20€/jaar. Te rekenen met een afschrijving van 15 jaar en geen defecten.

mvdk

Golden Member

Op 31 maart 2019 13:23:31 schreef Peter112:
(...)
Waarom kleinverbruikers van het gas af moet is gewoon belachelijk, er ligt een complete infrastructuur in Nederland, in de wereld zijn miljarden kuub gas beschikbaar.
(...)
Zorg dat de 200 gas slurpers overgaan naar alternatief dan kunnen de klein verbruikers gewoon blijven bestaan, gas uit NK,Noorwegen,Rusland desnoods US.

Mijn idee. Mensen worden gebrainwashed, alsof nadat Slochteren leeg is, er nergens meer iets te koop is. Als ik vanuit Kaapstad naar Amsterdam vlieg, nachtvlucht langs de Afrikaanse kust, zie je overal gas afgefakkeld worden.
Er is genoeg beschikbaar, bij Rotterdam moet de LNG-overslaginstallatie iets uitgebreid worden.
Gisteren op bezoek bij m'n zus, een Bluetooth spelertje aan de gang maken. Het gesprek kwam op zonnepanelen. De Vve van het appartementcomplex wil een verspoediging van de dakrenovatie, dan kan het dak geschikt gemaakt worden voor zonnepanelen. M'n zus liet papieren zien met het voorstel. Er waren twee opties: ieder z'n eigen paneeltjes, of de installatie verbinden met de aansluiting algemene voorzieningen. Dat laatste had de voorkeur van de initiatiefnemers, die kwamen met een rekenvoorbeeld waarbij alle verbruikte elektriciteit door de toekomstige panelen zou worden opgewekt.
Hoe halen ze het in hun knar. De meeste bewoners hebben er of geen verstand van, of ze kunnen niet rekenen, of ze hebben er geen tijd voor. Dat betekent dat een paar idealisten met andermans geld een avontuur beginnen. Ik ben niet tegen solar, maar doe het met je eigen geld.

Op 31 maart 2019 12:37:02 schreef flipflop:
[...]
Dappere held, heb je ook rekening gehouden dat die 10 mille (wat een enorm bedrag voor een installatie!!!) voor een groot deel afschrijft over pakweg 50 jaar? De ketel zelf kost heel veel minder, tegenwoordig iets van 1000,- plus een beetje installatie.
En verder, met dat kacheltje van 20,- verwarm je alleen jezelf als je stil in je stoel blijft zitten. Ik zie het niet gebeuren dat die m'n hele huis gaat verwarmen.
Dus, volgens mij reken je een beetje naar jezelf toe.

Ik ben niet in de gelegenheid om Dappere Held te zijn. Ik richt mij op jonge mensen die hun investeringsbeslissingen nog moeten nemen.

Ik heb ~30j geleden CV aan laten leggen, ik meen dat het hfl 7000 kostte. De meeste radiatoren zijn inmiddels verplaatst of vervangen. Inmiddels zit ik aan mijn 2e ketel die aan vervanging toe is.
Als ik het niet zelf doe kost me dat zo.n €2000.
En dan wil men ook een onderhoudscontract a €200/j. Daarnaast moet je ook nog voor reparaties rekenen.
Alleen al die ketel met zijn sores kost je zo €400 a €500 per jaar als je het moet inkopen.

De rest van mijn installatie van 30 jaar is aan een revisiebeurt toe heb ik gemerkt. Hij moet in elk geval gespoeld worden en VVpomp vervangen. Sommige knoppen zijn dol.
50 jaar zonder kosten is veel te optimistisch.

De zuivere waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, maar een CVinstallatie is PRIJZIG voor mijn begrippen.
Je kan voor het geld een aardige Zonneinstallatie neerleggen, waarmee je m.i. gebruikmakend van salderen en eventueel terugleveren een fatsoenlijke en winstgevende electrische verwarming kan realiseren.
Het kost meer aan gesaldeerde stroom, die echter ruimschoots gecompenseerd wordt door besparing op CV-installatie.

Ik zou het ernstig overwegen in het geval van nieuwbouw of renovatie, vooral als je al heel goede warmteisolatie hebt.

mel

Golden Member

Je zou natuurlijk dat affakkelgas uit de fabrieken, in een warmtewisselaar
kunnen doen, de hitte ervan dan.
En daarmee stadsverwarming kunnen maken.
Affakkelen zal je toch blijven hebben, waarom dan niet gelijk goed gebruiken?
Of een flair nu de buitenlucht verwarmt, of een warmtewisselaar..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..