Hfe waarde mbt het inschakelen versterker .

Ik ben al even bezig met een denon avr 1602 tuner/versterker .

Deze had nog meer manco's die al verholpen zijn maar zit nu met een vraag omtrent de hfe waarden van de eindtrappen .

Deze heeft het bekende snel knipperende ledje dit geeft aan dat het misgaat in het bias circuit.

Voedingsspanningen zijn in orde ook de bekende kwalen als de spanningsregelaars 78xx en 79xx zijn als goed gecontroleerd.

Nu ben ik begonnen met de eindtrappen door te meten eerst met de multimeter op diodestand door deze tread van C.O.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/101405

Daarop zag ik wel wat afwijkingen in de metingen .

Maar uit twijfel heb ik toch maar eens een testertje aan geschaft .

En kwam tot de conclusie dat bij de npn (D2389)er 2 stuks een lagere waarde hadden .

En bij de pnp (B1559) er verschilende waarden in zitten qua Hfe .

Kan ik hier de conclusie uittrekken dat deze dus zo verlopen zijn dat dit door de versterker als een fout gezien wordt ?

Ps overigens las ik ook ergens in een tread van C.O over transistors dat deze eigenlijk niet verlopen qua Hfe maar lijkt mij zeker wel mogelijk .

https://www.uploadarchief.net/files/download/d2389%201.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/d2389%202.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/b1559%201.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/b1559%202.jpg

Bij voorbaat dank .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Misschien handig als je de hFE waardes in tekst vermeldt. Op de plaatjes zie ik niets heel geks. Je zou eigenlijk even in de respectievelijke databladen moeten kijken wat de gangbare hFE's zijn bij jouw meetcondities.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zijn wel darlingtons. Maakt dat nog uit voor de tester? Meet hij die wel op de goede manier?
Normaal zou je een paar duizend verwachten voor hFE.

Schema (downloadknop onder 'document preview')

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

De Hfe van een transistor verloopt niet. Alleen bij beschadiging van die transistor zou dat kunnen gebeuren.

Een goed ontwerp houdt rekening met verschillen in o.a. de Hfe.

Ter aanvulling: bij een normale tor kan de Hfe waarde fors verschillen van exemplaar tot exemplaar. Dus je moet een versterker maken zodanig dat ie bijvoorbeeld een "minimaal 100" Hfe transistor gebruikt. In het datasheet staat dan Hfe: min 100 max 250. En dan moet het ontwerp zo zijn dat het werkt met een Hfe van 80-400.

Als een gemeten Hfe niet meer in de min-max van het datasheet valt, dan is er ZEKER iets mis. Als ie "wel iets" is, maar niet de normale waarde dan kan er in het circuit nog VEEL meer aan de hand zijn. Gewoon vervangen dat ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij deze meting vallen ze er zéker buiten (bijv. 79 ipv. 5000 in de eerste meting), maar ik vraag me af of je een darlington wel zo kunt meten in die tester (nl. alsof het een gewone enkele bjt is).

Aan de andere kant: vervangen is goedkoop. Maar ik zou dan de nieuwe even op dezelfde manier meten, alleen al uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Even voor de duidelijkheid, je hebt hFE en hfe, dat zijn niet de zelfde parameters. (Hfe en HFE bestaan niet ;-) )

Tortesters zijn goed/kapot testers. De meetwaarden zijn nogal niets zeggend. Niet dat ze fout zijn maar het is net als bij ESR meters, ze geven data die niets zegt omdat je niet weet wat het zou moeten zijn (de datasheet geeft de ESR op 1 kHz ipv op de 100 kHz van de meeste ESR meters).

De Ic is afhankelijk van Ib en dat is niet lineair. Je kunt het waarschijnlijk wel terug rekenen want het ding geeft Ic (waarschijnlijk Ic + Ib opgeteld) En dan met die Ib en Ic kun je in de datasheet de hFE vergelijken.

Als je echt wilt weten of de tor aan zijn datasheet specs voldoet zul je moeten meten onder de daar gestelde voorwaarden. Om dat te doen heb je een curvetracer nodig. Daar kun je alle parameters instellen. bv de Tek 576.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik had niet door dat het darlingtons waren, maar een hFE-meting zegt niets zonder te weten bij welke stroom je meet. Bij darlingtons zou de testspanning ook wel eens te laag kunnen zijn om een flinke stroom te leveren.

Hoe dan ook, de variaties tussen de diverse transistoren zien er niet verdacht uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Ik denk dat je voor de afstelling van de versterker trappen bet een osciloscoop kunt gebruiken, en dat zie je zaken als te veel of te weinig versterking of ongelijke versterking gewoon terug op je scope beeld. Ook zie je dan zaken als helemaal geen versterking of dat signalen vervormt of zoek raken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 1 april 2019 19:34:25 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Je meet de gelijkspanningsinstellingen als eerste na, zeker als het vermoeden is dat er iets met de bias verkeerd gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb 2 verschillende (to92) darlingtons in m'n farnell-winkelwagen gedaan om eens te testen wat m'n multimeter-met-hfe-test d'r van maakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden .

@ maarten als antwoord op je eerste post de transistors zijn (inderdaad darlington's) van links naar rechts zie foto .

https://www.uploadarchief.net/files/download/p1020411.jpg

Te beginnen met de 2sd2389

T1 hFE=116 Ube=950mV Ic=5.9mA

T2 hFE=112 Ube=949mV Ic=5.9mA

T3 hFE=79 Ube=1.01V Ic=5.8mA

T4 hFE=79 Ube=1.01V Ic=5.8mA

T5 hFE=115 Ube=958mV Ic=5.9mA

De 2sb1559

T1 hFE=183 Ube=1.00V Ic=5.8mA

T2 hFE=270 Ube=1.00V Ic=5.8mA

T3 hFE=175 Ube=993mV Ic=5.8mA

T4 hFE=253 Ube=1.00V Ic=5.8mA

T5 hFE=175 Ube=999mV Ic=5.8mA

De bias transistors 2sd947f

T1 hFE=8.02k Ube=1.23V Ic=5.1mA

T2 hFE=8.02k Ube=1.23V Ic=4.9mA

T3 hFE=6.65k Ube=1.25V Ic5.0mA

T4 hFE=6.01k Ube=1.24V Ic4.9 mA

T5 hFE=6.07 Ube=1.25V Ic4.9mA

Welke stroom deze meet ik denk zelf de laatste waarde de Ic waarde zie boven maar weet dit niet helemaal zeker.

Het betreft een tester van aliepress .

Deze heb ik aangeschaft nadat mijn ooit zelfgebouwde transistortester het begeven heeft (elektuur ontwerp met A...B..C of kapot indicatie .

Daarna mijn multimeter met deze functie geprobeerd maar deze liet het ook afweten.:(

@F.E.T uiteraard dank voor het schema deze had ik al gedownload en uitgeprint in verband met storingzoeken op de audiokaart waarin een kapotte spanningsregelaar zat .

Of deze tester ook met darlingtons over weg kan is een goeie moet even terug kijken waar de tester vandaan komt.

@rew klakkeloos vervangen ben ik niet zo.n voorstander van want dan weet je ook niet welke er nu echt de boosdoener was. O-)

En ik wil de eigenaar niet op kosten jagen .( de transistors zijn 4.00 euro stuk)

@fred sorry voor de verwarring met de grootheden. (Hfe moet dus zijn hFE )

En een transistor curve tracer staat nog op mijn lijstje van te bouwen ontwerpen .( heb al wat schema's gevonden )

@ ben leentje ik heb een scoop maar hetgeen wat je uitlegt heb ik nog niet voor handen gehad maar het lijkt me interesant.

@ maarten hiervoor zitten speciale testpunten om de bias te controleren maar kon ik niet terug vinden in de technische info .

Het gaat om +/- 1.00volt maar weet dit niet helemaal zeker.

Had wel een youtube filmpje gevonden met een gelijkende amplifier .

Maar deze gast was erg onduidelijk in de waarde's die je hier moet meten .

In ieder geval bedankt ga er van het weekend verder.

Ik post mijn bevindingen als ik weer meer weet .

Top !

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik heb 5 stuks MPSA14 gekocht. Mijn 1987 METEX M3650 meet "oplopende waardes" tot uiteindelijk "1---" het standaard display voor "buiten de range, meer dan ik kan meten".

Mijn chinese componententester zegt als ik hem EBC in pin 1-2-3 aansluit "NPN: B: 19.9k Uf: 1.24V". Het lijkt er op dat dit niet helemaal consistent is: soms ziet ie hem niet (no or damaged part).

Daarna heb ik de KSP13TA er in gedaan.
Die meet als B=80.2k uF=1.27V. (in beide orientaties).

Ik heb er vertrouwen in dat ook deze in de metex "1---" zal aangeven.

Bij het repareren van de GTO-6000 hadden we ook torren die als "1---" door meten. Dat is bij deze darlingtons dus "te verwachten", maar toen heb ik dat als: 'die is kapot' gezien. Ik verwacht namelijk dat een kapotte tor wel eens stroom doorlaat zonder basis stroom. Als dat het geval is krijg je ook dit in het display.

Dus de meting op de metex kan je niet op vertrouwen: Een goede darlington en een kapotte tor kunnen alletwee "1---" meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ook met "digitale"| transistors hebben de meeste testers een probleem. (torren met ingebouwde bias weerstanden die je als schakeltor gebruikt)

Een kapotte tor kan open of short zijn.
Meestal short maar ik heb diverse open torren gezien.

Daarnaast kunnen ze buiten hun specs vallen. En dan bedoel ik bij "kapot" echt ver erbuiten, dat is uiterst zeldzaam. Ik heb dat nu een keer of 5 gezien. De tortester geeft dan groen licht, de DMM diode test ook. Pas op een curvetracer met step generator zie je het. In situ zijn deze torren heel lastig te vinden. Ze werken namelijk wel maar kunnen heel vreemde effecten geven waardoor je vaak voor of na de tor een probleem gaat zoeken. Deze torren hebben een "vast-geroeste" hFE. De tor spert gewoon en gaat geleiden met basis stroom maar het maakt niet uit hoeveel basis stroom hij krijgt. Het is een soort aan/uit schakelaar, maar dan met een soort van ingebouwde weerstand geworden want ze willen niet ver open. Echter ver genoeg voor een tortester/diodetester.

Een curvetracer is vreselijk handig maar ook vreselijk over-rated. Torren matchen (meestal op hFE)is niet zo mooi als het lijkt. De enige echte match is in het circuit met echte signalen. Ik heb ooit een hele tijd zitten matchen voor een diff amp deel in een Tek 6042. Later het ding nog eens onder handen genomen want ik kon de gevoeligste bereiken niet gebruiken. Uiteindelijk de boel goed gekregen met oa andere torren. En toen ik uit nieuwsgierigheid de uiteindelijke torren op de CT testte bleken ze verre van matched.
Mijn Fender Twin Reverb werkt perfect, maar hij heeft twee verschillende eind-buizen (al sinds ik hem gebruikt kocht in de jaren 80). Ik heb hem een paar jaar terug compleet gereviseerd (echt gereviseerd, dus niet een "recapping" sterker nog, de meeste elcos waren nog goed en zitten er nog steeds in) maar de buizen heb ik zo gelaten. Hij was prima in te stellen en gooide er nog steeds zo'n 130W uit.

Ik gebruik mijn curvetracer voor van alles, zelf heel af en toe voor transistors ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Soms kun je het je eigen ook onnodig moeilijk maken . 8)7

De reden was een vergeten teruggesoldeerde weerstand R503 ( zie foto van het board )waardoor het snel knipperende ledje bij het opstarten.

https://www.uploadarchief.net/files/download/20190414_154247.jpg

Deze had ik losgesoldeerd om de weerstandswaarde te checken ivm het eerdere probleem rond de TC9273n op het analoge board.

Er mankeerde dus helemaal niets aan de eindtrappen met de bijbehorende hFE .

Dus als je ooit een denon avr1602 aangeboden krijgt met klikkend relais kijk dan eerst naar het analoge board met de TC 9273n en soldeer niet gelijk alle weerstanden los. >:)

In ieder geval bedankt voor jullie input .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, ha! Het gebeurt ons allemaal een keer. Leuk dat je het even vertelt!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

overkomt iedereen wel eens.... soms met 3 tegelijk ;)

[Bericht gewijzigd door ariesagi op dinsdag 16 april 2019 04:55:57 (56%)