Lasapparaat, ervaring en vraag

Een heel verhaal met een hoop vragen weer.

Ik heb via MP een defect lastoestel opgepikt, een Elektra Beckum 130/20T, een oud mig/mag beestje.

Volledig uit elkaar gehaald, grondig gereinigd, ontroest, gelakt, potmeter vervangen, diverse verbindingen hersteld en twee kleine elco's op de PCB vervangen.

Apparaat lijkt weer volledig te werken, geen magische rook die ontsnapt en vonken waar dat hoort (toorts).

Dus op de gok een gasfles gekocht (ruilsysteem).

Maar nu, nooit eerder gelast, snap ongeveer wat de bedoeling is, maar ik heb geen handleiding van het toestel.

Er zit een 4 standen schakelaar op, 1 lijkt mij 25A en 4 zou volgens de tech specs 120A moeten zijn.

De potmeter regelt de draadsnelheid, ook dit lijkt te werken, maar het frontje is gelabeld van 1 - 20.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk toestel of beter nog een handleiding? Online niet te vinden en Metabo heeft ook niets.

Ik wil graag weten wat het apparaat doet zodat ik een richtlijn heb als basis.

Wat ik ook niet snap is dat het typenummer 130/20 betreft, ik vermoedde dat het 130A en inschakeltijd 20% is maar max. ampère is volgens opdruk 120A.

Ook zie ik in alle andere handleidingen (soortgelijk toestel want handleiding van deze heb ik niet) een elco bank (3 of 4 grote elco's op de toorts) en die zitten hier niet in. Zou dit een zinnige toevoeging zijn of is dat duur en lastig toe te passen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Sander.

Oh ja, specificaties.
Let niet of het frontje, origineel was zeer beschadigd en dit is versie 1, versie 2 is in de maak en dan ook meteen wat mooier.

hoop dat het oogje van die trafo eerst blank is gemaakt voor die grote ringen erop gingen, anders gaat dat smelten daar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uiteraard, was af fabriek al zo maar niet geheel netjes blanko en recht. Dus helemaal netjes gemaakt met een fijn vijltje.

benleentje

Golden Member

Er zit een 4 standen schakelaar op, 1 lijkt mij 25A en 4 zou volgens de tech specs 120A moeten zijn.

De potmeter regelt de draadsnelheid, ook dit lijkt te werken, maar het frontje is gelabeld van 1 - 20.

HEt werkt net andersom.
De knop met 4 standen zijn aftakking op de transformator en daarmee stel je de uitgaande spanning in. Een hogere spanning zorgt voor een breder en heter smeltbad. Met de spanning bepaal je ook de plaatdikte. Dus bij hele dunne plaat zit je op de laagste spanning en bij dikke plaat mag de spanning omhoog.
Met de draadsnelheid stel je eigenlijk de stroom in. (zie het als kortsluitingen per seconde). Als je een spanning gekozen hebt gaat je de draadsnelheid zo afstellen dat je zo diep mogelijk in de plaat komen maar ook niet weer dat de plaat wegsmelt EN dat de las zo vlak mogelijk is. Als de las heel dik en bovenop de plaat blijft liggen staat de draadsnelheid te hoog. Als de las niet constant is of sputtert staat de draadsnelheid te laag.

Lassen is niet iets wat je zomaar doet het is wel iets waar je met de tijd (jaren) beter in word. Dunne plaat tot ca 2mm is niet voor beginners en ook niet elk lasapparaat is stabiel genoeg voor die dunnen plaat om een hele goede las te maken.
Vanaf 2mm word het een stuk makkelijker tot ca 5 a 6mm. Voor dikkere plaat dan dat is jouw lasapparaat niet meer geschikt.
Op youtube is ook veel te vinden en ik zou daar beginnen.

Bedenk wel het is een leuk lasapparaat maar zeker geen proffesionele. Dat uit zich in een minder stabiel lasproces waardoor je niet de perfeckte las zal kunnen maken. Maar zolang je geen boeing 737 max in elkaar wilt lassen moet het wel lukken. :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt, dat klaart al weer iets op, ik ben van plan om sowieso een boek voor de theorie aan te schaffen, ik wil in ieder geval een basis hebben om te kunnen beginnen.

Wat ik verwarrend vind is dat alle "richtlijn tabellen" het alleen over ampèrage hebben, vandaar dat een handleiding of indicatie van draadsnelheid voor dit specifieke apparaat wel handig zou zijn. Kan het ook meten natuurlijk, 5 seconden, draad aan de tip meten en x12 geeft een aardige schatting lijkt mij.

Inmiddels heb ik ook de elektromotor (24vdc draadmotor) een full-over gegeven. Liep niet helemaal soepel, zat oud vet in en was een beetje vervuild, op stand 1 draadsnelheid loopt de motor niet en piept deze alleen. Vermoed dus ook dat de kleine trafo op de pcb niet 100% is.

Zaken als hoe strak de rem van de spoel of lager die de draad aandrukt moet zijn vooral erg vaag en niet te vinden op internet. Nu op gevoel vastgezet, zo licht als mogelijk zonder dat het helemaal vrij loopt.

Maar zou ik de spanning van massa naar toorts kunnen meten en i.p.v. 1-20 het voltage kunnen noteren of het het dan meteen einde multimeter? Is dat zinvol?

Het is een simpel apparaat ja, maar voor 50 euro compleet best wel interessant als eerste machine.

Ik heb al wat platstaf gehaald bij de gamma, 4mm dik, zodat ik binnenkort gewoon eens kan oefenen.

benleentje

Golden Member

Zaken als hoe strak de rem van de spoel of lager die de draad aandrukt moet zijn vooral erg vaag en niet te vinden op internet.

De afremming moet zo licht mogelijk zijn, maar de rol mag eigenlijk niet nadraaien als de motor stopt. Want zeker bij een Enkelvoudig draad mechanischme zie je die schokken onmiddellijk terug in je lasproces.

Wat ik verwarrend vind is dat alle "richtlijn tabellen" het alleen over ampèrage hebben,

Ben je niet in de war met een Elektrode las proces of met TIG las proces daar is de stroom instelling wel van belang. Bij mig/mag heb ik nog nooit een stroom instelling gedaan en kijk je enkel naar een goede doorlassing. Dat is dat de achterkant/binnenkant van het werkstuk ook is gelast en dat is dus dat het smeltbad net blijft hangen en net niet doorzakt.

Hele dure mig/mag lasapparaten hebben wel eens een stroom uitlezing of instelling maar dat is meer uitzondering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Een lasser kijkt niet welke stand , maar draait eraan tot hij een goed resultaat behaald ;) een geoefende lasser kan het horen. (vaak genoeg moeten roepen of het niet zou helpen de kraan van de gasfles open te zetten :( )

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 1 april 2019 19:34:21 (42%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nadraaien zal ik zo even naar kijken, de motor "rolt uit" natuurlijk en hier heb ik niet op gelet, snap ik meteen waar de rem voor is haha.

Nee ik weet echt nog niets, maar ben meer van het proberen en gaandeweg (hier dus ook) leren, maar je moet wel kunnen starten (vandaar de vragen hier).
Theorie is niet mijn sterkste punt, zien en ervaren gaat mij een stuk beter af. De rol draad zat er bij, dus ook daar geen onkosten, alleen het gas verbruik ik nu. 10L voor 155 euro, eigendomsfles, ook geen verkeerd bedrag denk ik zo. Kan hem "ruilen" voor een volle á 35 euro en ook nog eens in de buurt.

Ik heb nog nooit een rups gelegd. Je moet ergens beginnen en als je dan in ieder geval enkele instellingen af kan lezen om ze zo ongeveer goed te zetten kan je er inderdaad gevoel voor ontwikkelen en zonder te kijken tweaken.

@benleentje: Als ik google op "MIG guide table" dan zie ik vaak alleen ampèrage staan.

Maar goed, ik ga het gewoon proberen met wat afval plaatjes van 3mm dik en dan gewoon eens diverse voltages en draadsnelheden proberen.
De eerste poging stond de machine op stand 1, een veel te laag voltage en dat zie ik nu ook terug in online voorbeelden van foutieve lassen.
Spetteren, stukken draad die achterblijven en geen smeltbad.

Als het bevalt en inderdaad ook gebruikt wordt (lassen zal bij mij sporadisch zijn) dan kan ik altijd nog een cursus volgen natuurlijk.

Dan zit ik alleen nog met de motor die niet draait op stand 1 (van 20).
Elektromotor is in orde, geen rare dingen gezien en loopt zeer soepel.
Ook onbelast alleen gepiep en geen beweging. Potmeter staat dan wel helemaal dicht overigens. Misschien is dat niet de bedoeling en moet stand 1 net iets open zijn.

benleentje

Golden Member

Ook in stand 1 moet je gewoon een goede las kunnen maken op een lagere spanning hebt minder vermogen dus ook minder warm smeltbad en daarmee een smaller smeltbad.

Het is ook zo dat de stand van de spanning ook gelijk het minimum en maximum draadsnelheid ongeveer bepalen.

Dus even een verzonnen voorbeeld.
Stand 1 draadsnelheid van 1 - 4
Stand 2 snelheid 3 -7
stand 3 snelheid 5 - 12.

Maar in elke stand zou je gewoon een goede las moeten krijgen.

Een lasser kijkt niet welke stand , maar draait eraan tot hij een goed resultaat behaald ;) een geoefende lasser kan het horen.

Zo is het maar net. Voor een groot deel hoor je het. Ik behoort tot de geoefende lasser. Maar ik ben zeker geen professional daarvoor moet je echt een vaste hand hebben en ik beweeg nog te veel. Maar voor hetgeen ik las is het goed genoeg. 5 jaar geleden nog in de centrale van doel gelast (waar die haarscheurtjes zijn ontdekt) :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 1 april 2019 22:12:22 (39%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nu de motor soepeler loopt en de rem een heel stuk losser staat gaat ik het morgen gewoon nog eens proberen mits het droog is.

i.v.m. spetters kan ik niet in de schuur lassen dus dat moet buiten.
Dat gaan we niet doen als het regent haha.

Zodra er iets ontstaat wat ik durf te tonen zal ik nog eens een foto plaatsen!

Bedankt in ieder geval!
Er zullen wellicht nog wat meer vragen volgen :)

Mocht er iemand nog een boek aan willen bevelen of een suggestie hebben m.b.t. de laagste stand en de motor die niet loopt dan hoor ik het graag.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op maandag 1 april 2019 22:20:19 (39%)

Je kan aan het inbranden horen of het lekker last, schoongeslepen delen lassen.stukje lassen en tijdens het lassen even aan de draadsnelheid draaien totdat het goed klinkt, te weinig geeft een inbrandende draad in de draatoevoer, die kan je krijgen in 0,6 of 0,8 en is een slijtdeel.

Ik hoop voor jou dat de flexibele lans/toorts intern niet van kunstof is.
(wel vervangbaar)geeft slechte draaddoorvoer.
De rol moet iets geremd afgesteld staan zodat ie niet doorrolt, lasdraad wat roestig is geeft een slechte draad / toevoer bij zon systeem.
Oude troep verzinkt of gegalvaniseerd niet aan beginnen, of heel zorgvuldig het laagje wegslijpen.

De benodigde hoeveelheid gas kan je zien aan de las of dit voldoende is.

Veel plezier, je leert het snel het is niet echt moeilijk.

Buiten lassen met mag en gas is niet aan te raden, je gas wordt namelijk weggeblazen door de wind waardoor er sneller zuurstof bij je las komt. Dus bij voorkeur binnen lassen.

Op 1 april 2019 22:18:40 schreef sanscorp:
Mocht er iemand nog een boek aan willen bevelen of een suggestie hebben m.b.t. de laagste stand en de motor die niet loopt dan hoor ik het graag.

Zit er niet ergens een instelpotmeter om die laagste stand bij te stellen ?

Op 1 april 2019 22:41:40 schreef Jorn:
Buiten lassen met mag en gas is niet aan te raden, je gas wordt namelijk weggeblazen door de wind waardoor er sneller zuurstof bij je las komt. Dus bij voorkeur binnen lassen.

ja inderdaad

Gas instellen op 6 tot 8 barg. In geval een flowmeter 12 liter per minuut. Binnen lassen ivm weg waaien bescherm gas. Lastoorts onder een hoek van ca 75 - 80 graden zetten Beetje draad toevoer en stroom. Het mooiste is met een automatische laskap. Je kunt er door kijken als je niet last en als je aanpikt verduisterd hij. Ze kosten tegenwoordig vaak maar 40 euro. Het is dat je een beetje ver weg woont. Ik heb wel eens iemand in 3 kwartier leren MAG lassen. Als de instellingen goed zijn gaat de rest van zelf. Ik las al sinds 1980 autogeen Mig-Mag en met electroden.

Jacques van Montfort

Op 1 april 2019 22:59:02 schreef Jacques1956:
Gas instellen op 6 tot 8 bar. In geval een flowmeter 12 liter per minuut. Binnen lassen ivm weg waaien bescherm gas. Lastoorts onder een hoek van ca 75 - 80 graden zetten Beetje draad toevoer en stroom. Het mooiste is met een automatische laskap. Je kunt er door kijken als je niet last en als je aanpikt verduisterd hij. Ze kosten tegenwoordig vaak maar 40 euro. Het is dat je een beetje ver weg woont. Ik heb wel eens iemand in 3 kwartier leren MAG lassen. Als de instellingen goed zijn gaat de rest van zelf. Ik las al sinds 1980 autogeen Mig-Mag en met electroden.
[bijlage]

Binnen aan een auto of aanhanger lassen gaat niet zomaar. Hoe doe je dat dan?

Lijkt me wel leuk te leren lassen trouwens. Is er ook iets om dun blik te lassen?

jerome

Golden Member

Hobby toestellen als deze hebben geen aparte voeding voor de draaddoorvoer.
Wil dus zeggen dat de spanning voor de motor mee gaat met de lasspanning waardoor de motor en dus ook draaddoorvoer vermeerderd als er een stand omhoog wordt geschakeld en omgekeerd. Je hoeft dus maar heel weinig bij te regelen. Het grote nadeel is dat de motor snel aanloopt omdat de spanning hoog is zonder vlamboog. Bij duurdere toestellen is dat net andersom. De draad komt daar langzaam tot de vlamboog gevormd wordt.
Voor de hobby, niets mis met dat toestel, enkel de magneetschakelaar liet het al eens afweten. Zorg dat de gijn vrij is van onzuiverheden en vermijdt onnodige bochten. Zoniet gijn doorblazen, siliconenspray erdoor en opnieuw doorblazen. Succes :-).

hobby luke

Honourable Member

Op 1 april 2019 22:18:40 schreef sanscorp:

Mocht er iemand nog een boek aan willen bevelen of een suggestie hebben m.b.t. de laagste stand en de motor die niet loopt dan hoor ik het graag.

Ik vind dit een leerrijk boek met goede uileg en veel foto's:
https://www.rustbuster.nl/instructieboeken/stap%20voor%20stap%20MIG%20…

Geloof mij als ik zeg dat binnen geen optie is haha, hoe graag ik ook zou willen. Veel te weinig ruimte en brandgevaar met catastrofale gevolgen.
Alleen al 2 planken vol met spuitbussen.

Buiten zou op een windstille dag met wat extra gas wel moeten kunnen wat ik zoal gelezen heb.

Gas doorvoer en relais zijn in orde, doorgeblazen met perslucht.

Er zit een pcb met eigen kleine trafo in, 24V en de motor word via de pcb aangestuurd, ging er dus van uit dat het een aparte aansturing was. Zal eens goed kijken.

Zal ook eens kijken wat de draadsnelheid doet op stand 4 en potmeter op 1 :) er zit geen instelpotmeter op verder.

Alle toebehoren heb ik wel gekocht, waaronder een automatische laskap. Verder handachoenen, schort, voor het electrodeapparaat een slakhamer en diverse electrodes.

Er zit een flowmeter op het mig/mag apparaat, staat nu op 15 voor buiten.

Ik heb een setje van 10 lastipjes 0,8 gekocht omdat de oude niet veel soeps meer was, draad wat er op zit is niet helemaal 100% meer, misschien maar gewoon een nieuwe kopen. Voor nu wel even handig geweest om te testen. Er is nog geen roestig draad door de slang heen gegaan.

Boek ga ik zeker bestellen, kan geen kwaad :)

@Jacques: Inderdaad jammer, had het goed kunnen gebruiken zo'n les haha. Maar dat komt wel goed. Bedankt in ieder geval!

Roestig draad is een probleem. Dat last niet goed. Zelf gebruik ik meestal draad van Licoln, dat is vekoperd. De rol bewaar ik in de winter in huis. Wat betreft de opmerking: lassen in een auto of aanhanger. Je moet zorgen dat alle brandbare bekleding/bekabeling etc weg is en anders goed afgedekt.

Bij www.Toolstation.nl heb je voor ca 8 euro al een rol draad van 1kg

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op dinsdag 2 april 2019 10:29:10 (11%)

Jacques van Montfort

Stop sloeg er net uit, is dus meer aan de hand. Zal moeten zoeken. Was niet aan het lassen, alleen de rem aan het afstellen en kijken of stand 1-4 nog verschil maakte in draadsnelheid en dat was niet het geval.

De draadmotor is dus wel echt apart aangestuurd en vermoed kleine trafo niet goed. Er zit ook een IRFP054 op, helaas heb ik die niet liggen.

Draad is overigens niet geheel verroest hoor, ook met koper en er zat op de spoel een klein vlekje. Draad ziet er tot nu toe goed uit dus om te testen wel even praktisch. Als alles naar behoren werkt en ik uit getest ben kan ik altijd nog een nieuwe spoel kopen. Ik zorg uiteraard dat er geen roestig draad door het slangenpakket loopt.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op dinsdag 2 april 2019 10:18:37 (21%)

Buiten lassen kan, met fluxcore draad of "gas gevuld draad" wat natuurlijk een onzinkreet is ...
Met fluxcore gaat lassen zonder gas, feitelijk is het een soort beklede electrode lassen maar met het gemak van MAG lassen.
Nadeel is dat het erg rookt en wat lastiger is dan gewoon MAG/MIG met gas.
Je hebt ook meer spetters ...
Je toorts moet negatief geschakeld worden, een vereiste bij fluxcore.
En je moet de draad niet duwen maar trekken, daarmee voorkom je slakinsluiting.
Een goed afgestelde machine; juiste spanning, draadsnelheid en loopsnelheid (snelheid waarmee jij de toorts beweegt) klinkt een beetje als het bakken van spek! :-)

@Hieronder,
Fluxcore is gewoon een lasproces wat je goed kan leren, de lasnaad is net zo sterk als met gewoon draad, misschien maakt onbekend onbemind ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 2 april 2019 12:00:44 (11%)

Fluxcore wil ik dus niet aan omdat het overal afgeraden wordt.
Ook kan ik de plus en min niet simpel omdraaien op dit toestel.

Maar als buiten (windstil) met gas lassen echt geen optie is dan zal ik iets moeten verzinnen...

Of het apparaat van de hand doen na reparatie want ik heb gewoon geen plek binnen.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op dinsdag 2 april 2019 11:58:04 (18%)

bprosman

Golden Member

Maar als buiten (windstil) met gas lassen echt geen optie is dan zal ik iets moeten verzinnen..

Het kan wel, ik heb veel samengewerkt met bedrijven die RVS onderdelen maken voor schepen (bolders, railing, trappen e.d., ook voor jachten van 1Miljoen/meter) en daar moet je vaak buiten lassen.
Met (soort van kamer-) schermen, de gasdruk iets hoger kom je een heel eind.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.