Rtty en Hamcomm

mel

Golden Member

Ik ben weer eens op de telextoer..
Ik heb lang geleden telex gedaan met een T100, maar ik wil het nu met de pc gaan doen.
Ik heb een oude 486 PC, met serieele poort.
Het programma werkt prima.

Er staa ook bij dat je met een externe converter kan werken voor ontvangst, en dat wil ik nou net gaan doen.:P
Ik heb een DJ6HP ontvangstconverter, en die doet het ook.
Mijn vraag:
Hoe sluit je dat ding aan op de pc? (Welke pin waaraan)
Staat niet beschreven in de helpfile.
Enige tips zijn welkom ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Dus de aansluiting van een modem , zoals getekend, en een externe converter, zijn hetzelfde?
Dat wilde ik dus weten ..
Dank U. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou voor het gemak gewoon álle ingangen op de plug parallel kunnen zetten en ze gezamenlijk aansturen. Dan kun je ook andere software gebruiken, ook al zou die naar een andere handshake-pin kijken, of gewoon de RXD beluisteren.

Voor een 9-polige plug dus 1-2-6-8-9 (en massa aan 5)
Voor een 25-polige plug 8-3-6-5-22 (en massa aan 7)

Maak voor de zekerheid wel echte RS232-niveaus (dus plus én min), dan ligt het daar tenminste niet aan als het in het begin niet wil.
De uitgang 'TV-Display' in het plaatje van Rd12tf is ok.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ja, die heb ik, en F.E.T.dat wilde ik al doen :P
Dank jullie wel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb voor dit RTTY-feestje eens een (de?) Elektuur-versie gemaakt. Was een artikel uit eind jaren 80. Dan hoefde je de shift niet met de hand in te stellen (zoals in bovenstaand schema blijkbaar met S1 gebeurt). En het werkte héél goed. Leuk LED-Bar display voor de afstemming, reverse-schakelaar.
Het zelf geëtste ding ga ik nooit meer gebruiken. En ik weet de print te liggen tussen mijn 'rommel' :-) Hij zit nog in een kastje.
Mel mag 'm van me hebben, het kastje hou ik zelf.

Hubie

Special Member

Die staat ook in het boek HF Schakelingen van Elektuur.(Blz.228)
De ledbar met de UAA170 was het zelfde als de toen dure Pocomtor decoders(Die waren btw volautomatisch,shift,speed,reverse,etc.)

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 3 april 2019 02:58:58 (16%)

Wordt RTTY tegenwoordig niet gewoon met de geluidskaart gedecodeerd? Is toch gewoon FSK lijkt me. Of is die aanpak te modern? :-)

@vergeten hieronder: hoezo, wiezechtdat, waarstaatdat? Ik lees wat anders.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 2 april 2019 21:39:19 (23%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Op 2 april 2019 20:16:30 schreef flipflop:
Wordt RTTY tegenwoordig niet gewoon met de geluidskaart gedecodeerd?

Het gaat niet om het decoderen, maar om die telex aan het "rammelen" te krijgen met een hardware decoder aangestuurd door het bekende "telextoontje".

Bijgesloten een paar RTTY testfiles.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Deze is ook wel leuk,android tablet en gewoon de microfoon bij de ontvanger speaker plaatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=i4E6sNDz02M

Edit:@Mel\ a.s. weekend is er een RTTY contest:https://www.rttycontesting.com/
(Vind ik persoonlijk stomvervelend,maar wie ben ik? )
Wel een mooie test om te kijken of alles netjes 'meeloopt'

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 3 april 2019 03:33:18 (13%)

mel

Golden Member

We gaan prutsen.. . eu .. experimenteren :+ (zoals het in de machtigingsvoorwaarden staat :) )
Bedankt , heren, :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..