Contactpunt in Frankrijk??

Beste mensen,

Weet een van jullie wat voor aansluiting dit is? En is te bepalen wat voor voltage en hoeveel stroom er door heen gaat? Ik hoop 380V 3fase. Echter kan ik nergens een vergelijkbare aansluiting vinden op internet. Het contactpunt bevind zich in een oud kasteel in Frankrijk, misschien helpt dat!?

Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen?

Gr Watse

dijkmane

Golden Member

meten is weten.

je kunt met een multimeter beginnen en zien wat je meet ?

In no Sense, Nonsense
Sine

Moderator

In ieder geval drie fase, als je pech hebt (en het is ECHT oud) dan kan het zelfs nog een 220/127V net zijn.

Meten is inderdaad weten.

Probleem is dat ik feest ga organisateren in de zomer in dit kasteel. Ik had geen meet spullen bij me en kan er ook niet meer in tot het evenement. Ik wil voorbereid zijn en de juiste spullen bij me hebben tegen die tijd, dus had gehoopt hier het antwoord te vinden juist omdat ik er niet meer naar toe kan.

Ben het verder volledig eens met jullie stelling: meten is weten.

Daarnaast zou ik willen toevoegen: een meting is geen meting ;-)

Dank voor de antwoorden

Shiptronic

Overleden

Ach als je maar een passende connector hebt, die paar draden kan je wel wisselen als je er bent, en dan wel je meter mee nemen! :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Mss dat je hier wat aan hebt:http://www.klussen-in-frankrijk.eu/1315-de-leidingaanleg.html#

Als je naar beneden scrollt afb. 13.15.24.derde van rechts, lijkt er veel op maar is het niet denk ik.Lijkt op een perilex exoot.

Het is gewoon een Vynckier WCD, in België veel toegepast voor fornuizen. Het is in elk geval de drie fase variant. En wel 3p+N+E, dus 400/230 Volt. Of het de 16A of de 32A variant is, kan ik aan het plaatje niet zien.

http://www.wattstore.be/nl/catalogus/installatiemateriaal/kontaktstopp…

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Shiptronic

Overleden

Dan gewoon 2 stekers meenemen, zit je altijd goed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gezien de diamater van de kabel zal het hoogstens 16A afgezekerd zijn.

Evarist

Golden Member

Ik heb deze stopcontacten we meer gezien... et en France on s'en fout.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 3 april 2019 00:34:55 schreef Roetzen:
Het is gewoon een Vynckier WCD, in België veel toegepast voor fornuizen. Het is in elk geval de drie fase variant. En wel 3p+N+E, dus 400/230 Volt. Of het de 16A of de 32A variant is, kan ik aan het plaatje niet zien.

http://www.wattstore.be/nl/catalogus/installatiemateriaal/kontaktstopp…

Thanks! Hier heb ik wat aan... Nu nog opzoek naar een adapter

Op 3 april 2019 00:34:55 schreef Roetzen:
Het is gewoon een Vynckier WCD, in België veel toegepast voor fornuizen. Het is in elk geval de drie fase variant. En wel 3p+N+E, dus 400/230 Volt. Of het de 16A of de 32A variant is, kan ik aan het plaatje niet zien.

http://www.wattstore.be/nl/catalogus/installatiemateriaal/kontaktstopp…

Nog een vraagje, dat ie 230/400V is. Betekend dat dat het nog maar de vraag is of 't krachtstroom is? Of kan ik dat lezen als enkel fase 230V,3 fase 400V? Wellicht een domme vraag, maar ik ben echt niet thuis in deze wereld.

https://www.my-electro.be/product/stekker-3pnt-16a/

https://www.my-electro.be/published/publicdata/MYELECTRO/attachments/SC/products_pictures/Stekker16A-3PNT.png

Zelf even een verloopje maken naar een ander stopcontact. of beter, in het kader van veiligheid voor je gasten is misschien zoiets als dit iets:

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1763478_AB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

De rode steker er af en die Franse steker er op. Die kasten zijn er ook met veiligheids schakelaars er in enzo. Als er Franse apparatuur moet worden aangesloten heb je alleen niet veel aan Nederlandse stopcontacten. Misschien kun je zo'n kast dan beter in Frankrijk kopen. Heb je misschien meteen de juiste steker ook.
Als je wel zelf gaat knutselen zou ik een 32 en een 16 ampere variant van die steker meenemen. op de foto's zie ik geen verschil tussen die twee. Maar de prijs is wel verschillend. De pennen zullen wel dikker zijn of zo. Als je dan net de verkeerde hebt zit je toch met een probleem.

Alleen de spanning die er op staat blijft een probleem. Maar als in de rest van het huis alles 230 volt is zal dit ook wel 400 volt zijn.

Op 3 april 2019 07:49:09 schreef Ex-fietser:
https://www.my-electro.be/product/stekker-3pnt-16a/

[afbeelding]

Zelf even een verloopje maken naar een ander stopcontact. of beter, in het kader van veiligheid voor je gasten is misschien zoiets als dit iets:

[afbeelding]

De rode steker er af en die franse steker er op. Die kasten zijn er ook met veiligheids schakelaars er in enzo.

Ik zou een 32 en een 16 ampere variant van die steker meenemen. op de foto's zie geen verschil tussen die twee. maar de prijs is wel verschillend. De pennen zullen wel dikker zijn of zo. Als je dan net de verkeerde hebt zit je toch met een probleem.

En dan zelf dus even die krachtstroom connector aan dat adaptor blok vervangen door die Belgische variant?

Op 3 april 2019 07:52:07 schreef Wweb1987:
[...]

En dan zelf dus even die krachtstroom connector aan dat adaptor blok vervangen door die Belgische variant?

AH excuses, staat al in je tekst... Overheen gelezen

Een 16A kan je van een 32A onderscheiden via de stekkerdiameter of uiteraard de binnendiameter van de ring op het stopcontact.

Op 3 april 2019 07:49:09 schreef Ex-fietser:
https://www.my-electro.be/product/stekker-3pnt-16a/

[afbeelding]

Zelf even een verloopje maken naar een ander stopcontact. of beter, in het kader van veiligheid voor je gasten is misschien zoiets als dit iets:

[afbeelding]

De rode steker er af en die Franse steker er op. Die kasten zijn er ook met veiligheids schakelaars er in enzo. Als er Franse apparatuur moet worden aangesloten heb je alleen niet veel aan Nederlandse stopcontacten. Misschien kun je zo'n kast dan beter in Frankrijk kopen. Heb je misschien meteen de juiste steker ook.
Als je wel zelf gaat knutselen zou ik een 32 en een 16 ampere variant van die steker meenemen. op de foto's zie ik geen verschil tussen die twee. Maar de prijs is wel verschillend. De pennen zullen wel dikker zijn of zo. Als je dan net de verkeerde hebt zit je toch met een probleem.

Alleen de spanning die er op staat blijft een probleem. Maar als in de rest van het huis alles 230 volt is zal dit ook wel 400 volt zijn.

Er wordt Nederlandse apparatuur op aangesloten. Alle andere wandcontactdozen op de locatie zijn normale Franse met zo'n pin erin, dit was de enige afwijkende dus ik ga er ook vanuit dat dit dan 400V is. Ik weet wat ik moet doen! 2 GE stekkers (16 & 32A), 1 goede stroomverdeler en daar ter plekke checken of 't 16 of 32 ampère is en de goede stekker op 't blok knutselen.

Altijd nog goedkoper dan een week lang een gestabiliseerde aggregaat huren...

Thanks allen voor jullie hulp!

Frankrijk heeft volgens mij geen 3x230V enkel 400v+N. 3x230V bestaat in België, Noorwegen en op kleinere schaal ook in andere landen.

Op 3 april 2019 08:47:49 schreef New Beetle:
Frankrijk heeft volgens mij geen 3x230V enkel 400v+N. 3x230V bestaat in België, Noorwegen en op kleinere schaal ook in andere landen.

Maar... 3x230/400V is toch hetzelfde? :p

Jij doelt op de driefase driehoek aansluitingen met 230 tussen de fasen zonder Nul en Pe? Dat wordt hier natuurlijk niet bedoeld.

Maar 400V+N krijgen, fase-aarde? Dat bestaat ook, maar dat heet dan weer 3x400/690V

En voor de volledigheid, tot 1970 hadden Belgie en Nederland ook nog gespleten 1-fase netten, dat was dan 2x120/240V.

Maar de aansluiting van de poster zal wel 3x230/400V zijn met Nul en Pe.

Nee, spanning is onafhankelijk van het feit of het net in driehoek of ster staat. 3x230V netten komen zowel in driehoek als ster voor. Spanning tussen fasen is bepalend, 230 ofwel 400V. Heeft ook weinig relevantie, in FR is dat bij mijn weten altijd 400V. In BE, NO en ook nog op bepaalde plaatsen in DE is dat een ander verhaal.

De 16A en de 32A variant van de Vynckier stekker verschillen alleen in afmetingen. De pennen zijn van dezelfde dikte als van een CEE form stekker, Dus voor de 32A variant 8 mm voor de aardpen en 6 mm voor de overige pennen. Voor de 16A variant aardpen 7 mm, overige 5 mm. De plaatsing van de pennen is ook hetzelfde als bij CEEfrom, alleen de pennen van de Vynckier zijn korter, zodat het niet op elkaar past.

Een verloopkabeltje van Vynckier naar CEE form is makkelijk gemaakt. Gewoon 1 op 1 doorverbinden.

Vervangen van de rode stekker op het verdeelblok in het plaatje is ook makkelijk. Gewoon 1 op 1 de bedrading overnemen. Als je de materialen hebt, en je bent in de buurt wil ik het wel voor je doen. Of even doormeten of je het goed hebt aangesloten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

De vraag is of die doos nog wel in gebruik is. Het kan natuurlijk ook prima dat die ooit gebruikt is, en later afgekoppeld is.

Op de foto kan ik de draaddiameter ook niet zien. Maar zo op het oog vraag ik me af of die voedende kabel wel 5-aderig is. Ik vind m er meer als 3x2.5mm2 uit zien.... Vraag is: Is ie wel 3-fase bruikbaar of is 't enkelfasig aangesloten?

Meten is weten. En zorg dat je alles bij de hand hebt om ter plekke eventueel wat te improviseren.
Als je een 32A paddestoel meeneemt en wat CEE connectoren en een eind kabel dan is het hoogstens ter plekke een verloopje maken en kun je de rest gewoo aansluiten.

Op 3 april 2019 10:30:35 schreef DJSmiley:
De vraag is of die doos nog wel in gebruik is. Het kan natuurlijk ook prima dat die ooit gebruikt is, en later afgekoppeld is.

Op de foto kan ik de draaddiameter ook niet zien. Maar zo op het oog vraag ik me af of die voedende kabel wel 5-aderig is. Ik vind m er meer als 3x2.5mm2 uit zien....

Daar zeg je wat...

Meten is weten. En zorg dat je alles bij de hand hebt om ter plekke eventueel wat te improviseren.

Maar daar is TS niet zo goed in begrijp ik. Dus maar hopen dat dit goed gaat...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 3 april 2019 10:51:20 schreef Roetzen:
[...]
Daar zeg je wat...
[...]
Maar daar is TS niet zo goed in begrijp ik. Dus maar hopen dat dit goed gaat...

Haha met een schroevendraaier, striptang en een multimeter kan ik nog wel overweg en stekkers aan kabels aansluiten heb ook wel een paar keer gedaan. Beetje vertouwen in me hebben jongens... ;-) moet goed komen.

Thanks voor al het advies

Net even gemeten:
32A: Stekkerdiameter/binnendiameter ring = 60mm
16A: Stekkerdiameter/binnendiameter ring = 52mm

Volgens mij is die kabel op de foto geen toevoer, maar iets wat op dit stopcontact nadien is afgetakt. Is immers inbouw. Die kabel is idd geen 5G. Breedte van dat stopcontact is 100mm, kabel is dus om en bij 10mm.