Linear stuk help?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Mijn Neef heeft een linear tweedehands gekocht (Ja ja ik weet het! ZUCHT!)
http://www.rigpix.com/linears/rmitaly_hla300_schematicbom_v1_2.pdf
Eerst klapte de twee weerstandjes R52 er uit.
(bleek dat er 2 weerstandjes van 1 Watt 47oHm in serie zaten waarschijnlijk zelf gesoldeerd!)
Moest eigenlijk 1 weerstand van 2 Watt 100 oHm te moeten zijn ( in schema te zien! )
Nu heeft mijn Neef die weerstand verwisseld,
ik had hem die weerstand gegeven maar deze weerstand ging ook in rook op!
(ik zelf vind dit ding eerlijk gezegd een waardeloos rot ding, maar goed…. geef mij maar buis!)
Kan iemand iets vertellen alsjeblieft?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

R52 gaat op in rook bij een (grote) misaanpassing, zijn de relais in het filter nog goed?

Edit: Of er is wat mis met de torren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 april 2019 21:51:37 (19%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Hang m eens aan een dummyload, eventueel in serie met een Wattmeter.
Begin met weinig sturing, en kijk wat er gebeurd..
En hou de stroom in de gaten.
Anders komt de eerste wet van mel in actie, "waar het rookt , zijn de stromen te groot " :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er zijn eigenlijk twee eindtrapjes, die moeten samenwerken.
De ene met Tr16/17, de andere met Tr18/19.

Als R52 teveel vermogen moet verstoken, betekent dat dat er te veel verschil zit tussen de outputs van die twee eindtrapjes.
Vaak doordat er gewoon eentje helemaal niets meer levert.

Je kunt de eindtrappen afzonderlijk testen.
Daarvoor haal je tijdelijk T1 en R35 los, en ook T6 en dus R52.

Dan kun je afzonderlijk via de ene of via de andere eindtrap werken.
Je moet dan de helft van het normale vermogen kunnen maken.
Je hebt dan ook maar de helft van het stuurvermogen nodig, dus voorzichtig met insturen.

Zo kun je zien in welke eindtrap de fout ergens zit.

(e: In de handleiding wordt gewaarschuwd voor temperatuur: niet langer dan 5 minuten achter elkaar zenden.)
(↓ Ah, met die ventilatoren zal het beter gaan.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Henry S. - mel en Frederick E. Terman Hij heeft die met de 3 ventilators!
Dank jullie wel voor jullie reacties!
Ik ga hiermee naar mijn Neef toe en kijken wat er mee te doen valt.
We hebben een Bird meter en een passend dummy load tot ons beschikking.
Ik zal dit schrijven ook aan hem laten zien!
.
Jullie zullen het misschien niet geloven maar dit soort Linears vind ik 25X helemaal NIKS!
En als het dan toch moet geef mij dan maar buizen. (natuurlijk alles kan stuk, maar… Buis +1 !)
Ik vind het al spannend als ik 100Watt uit mijn Kenwood TS-480SAT heb (Watt ik nooit gebruik!)
NOG spannender toen ik zelf 4X IRF510 naast elkaar had gezet en daar ook MEER dan 50W uit kwam,
Ik kan je vertellen dat ik dat heel HEEL erg spannend vond! ( Maar wel erg leuk ook, zelfbouw!!! )

Tot zo ver heel eventjes weer,
Nogmaals dank voor jullie schrijven en als er iets te vertellen valt zal ik dat hier ook weer doen.
( als er nog meer info is dan altijd graag! )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik moet eerlijk zeggen ik zie het niet zitten om in dat ding te spitten!
Gestel dat je ziet er is 1 of 2 transistor stuk dat is leuk maar dan moet je toch ook de oorzaak opzoeken, die Tor gaat niet zomaar stuk.
Ja tenzij er misschien gezeten is met een slechte antenne waardoor die boem gezegd heeft.
Heb ook al eerlijk gezegd ik kijk alleen toe zal wel vertellen wat ik weet maar sleutelen aan zo’n ding mij niet gezien!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Wat heb je nu voor een leuk ding een versterker voor de korte golf :D komt uit Italië dus kijk uit!
Even snel gelezen wauw dat zit tricky in elkaar en ik kan zo snel de richtkoppler combinatie niet volgen er zit wel een missaanpassing detector in dus daar zou het voor beveiligt moeten zijn.

Weet je zo'n ding is zo stuk als je de PTT indrukt en van band wisselt daar moet de processor voor zorgen volgens mij dat het niet kan gebeuren.
Wat ga je nu doen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Hij is echt van mijn Neef (echt niet van mij!) en ik geloof dat hij wil gaan spitten!
Hij vertelde ook dat er nog iets anders was wat los zat dus ja als dat het misschien is…
Ik heb voor hem een nieuwe weerstand R52 = 100oHm 2Watt.
Maar ik wil er niet aan beginnen veel te moeilijk voor deze jongen!

Wel heb ik aan het knutselen geweest met 2 X de IRF510 ook met 2 van die zwarte buisjes –
12Volt 18Watt op MG is voor mij al weer spannend genoeg! (alleen het ziet er niet uit door al dat geëxperimenteer)
Ik haal het waarschijnlijk weer uit elkaar, tis te rommelig.
MAAR on topic weer en tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Waarschijnlijk is idd de halve eindtrap kaduuk en zal het vervangen van de weerstand niet helpen.

Maare ... je hebt je neefje toch geen draadgewikkelde weerstand ter vervanging meeggegeven?

Waarschijnlijk raprap de nieuwe aanwinst geprobeerd en vegeten de antenne aan te sluiten? Daar kunnen ze vaak niet goed tegen.

Of een boze buur die graag tv kijkt en een kopspeld door de coax geprikt heeft?
Zeer probaat middel tegen tv storingen, helpt beter dan een filter. ;-)

mel

Golden Member

Een goed afgeregelde eindtrap stoort niet op de TV. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

70% van alle radio en tv storingen van cbers en of zendamateurs waren te wijten aan rechtstreekse instraling van het veel te sterke zendsignaal in de middenfrequenten. En bij radio instraling via de ingangen , vaak de pick-upingang en detectie in de eerste versterkertrap. Daarom waren AM en SSB veel meer storend dan FM.

Harmonischen, maar ook andere mengproducten kwamen op de tweede plaats.

De gekende verhalen over instraling via de luidspreker lijnen die als dipoolantenne zouden fungeren doet het goed in klaslokalen wegens de hoge didactische anecdotewaarde, en aan de bar in de radioclubs, maar dit fenomeen slechts zelden voor.

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat het niet kan. Als je met een kilowatt of meer zit te blazen in een woonwijk, of een appartementsgebouw dan kan het signaal inderdaad via de luidsprekerdraden wel achterstevoren in een versterker doordringen.

mel

Golden Member

helemaal mee eens..Maar leg nu eens een mobieltje in de buurt van een radio,en dan bel je m op, dat stoort echt wel :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Klopt, een beetje vreemd hé, want GSM is fasemodulatie en dat zou eigenlijk niet gedetecteerd mogen worden in radio of audiospullen.

Maar GSM is geen analoge radiobron. Al doet het zachte spectrum daaraan denken.
Eerst en vooral is de GMSK modulatie een vorm van FSK waarvan het signaal door een gaussian filter gestuurd wordt om de bandbreedte te beperken.
En de inhoud is natuurlijk digitaal. Er wordt gebruik gemaakt van TDMA, time division multiple acces.
Een GSM kanaal bevat telkens 8 tijdsloten van 4,615ms met daarin de digitale informatie.
4,615 ms komt overeen met 240,4 Hz. Het is die ratel die je hoort in de radio.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Hallo GD jaaa herkenbaar! MAAR nee hoor mijn neef is echt ook gelicenseerd radio amateur –
Dat zegt dan nog niet veel natuurlijk maar alle buren rond om hem in de wijk weten dat!
(als er storing is staan ze als eerste bij hem voor de deur!)MAAR, op de/een goeie manier!
Snel ff zonder antenne, ja wie weet maar er zit wel een arduino in voor beveiliging(of dat werkt?)
Maar hij heeft alle transistors er nu uit gesoldeerd en de weerstand die ik gegeven heb was wat zo ver ik weet een Kool weerstand,
Ja ja ik heb er op gelet want heb hem(mijn Neef) nog toegescholden –
Dat ie ze niet moest opblazen want ik was juist zo zuinig op dat soort weerstanden!
En vervolgens juist blaast ie dat kreng op!!! ;-)

Nogmaals hij heeft de transistors er nu uit, hij zou ze gaan meten dus word vervolgt.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Je had beter je neef kunnen opblazen.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zijn 3 versies van de HLA 300.
De link naar schema's staat onderaan het artikel: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/HLA300/hla300.htm

Anoniem

Is je neef echt amateur Rob, ik verwacht van een amateur wel beter dan bij een defect meteen maar alle halfgeleiders er uit te solderen. Een fout kun je toch best met meten en
gezond verstand vinden? Niet met de botte bijl.
Heeft hij al eens zijn antennekabel uitgemeten? Herstellen heeft weinig zin om de lineair daarna meteen wéér op te blazen.

Soms ligt de coax in sluiting wegens een onzorgvuldig gemonteerde antenneplug.

En in de hoogdagen van de CB was voor een tv-minnende buur
Het probaat middel tegen kachelgeile dxers het prikken van een kopspeld tot in de coaxkern en dan afbreken als ze er konden bijkomen. ;-)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Dankjewel PA0FRI we hadden dit al gevonden hoor!
GD ik ben niet erbij geweest omdat ik te ziek was op dat moment en nog,
Maar ja je zult gelijk hebben!
Ik weet echt voor de rest niet wat hij allemaal uitgespookt heeft (ik was er niet bij!)

En wat betreft de buren misschien wel leuk om te vertellen!
mijn neef had verschrikkelijk veel last van storing op HF van de zonnepanelen van de buren.
Dus mijn neef wou een praatje maken met de buurman en had gevraagd of ik mee wou gaan,
zo gezegd zo gedaan.
Dus mijn neef legt het verhaal uit waarop de buurman zegt dat hij wel wil meewerken om het probleem op te lossen!
ook nog zegt ja en wij hebben HEEL soms ook een beetje storing van jou!
Oké zegt mijn neef daar gaan we dan ook wat aan doen!
Mijn neef heeft de storing bij de buurman verholpen door betere kabel en verbindingen te maken.(Slechte kabel en verbindingen was het enige probleem!)
Maar nu was het probleem nog de zonnepanelen wat daar nu mee aan!?
Mijn neef kwam met het idee om de panelen tijdelijk aan en uit te schakelen en had daar een op afstand bestuurbaar systeem voor uitgedacht,(Dit had hij gelezen in een van de amateur boekjes)
Waar op de buurman zegt ben je gek veel te duur ik weet nog iets wat mooier goedkoper en makkelijker is PLUS dat mijn neef nu met een APP op zijn telefoon de zonnepanelen kan aan en uit schakelen!!!
(De buurman zelf zit in de ITE en computers enz …)
Kijk en zo kan het dus ook!(leuk he!?)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Dus als neefje wil radiohobbyen ,kan hij zelf de zonnepanelen van buurman afschakelen.
Hoelang zal dat goed gaan?
In de CB glorietijd heb ik vaak dergelijk good-will overeenkomsten gezien, maar meestal was het "de kruik gaat zo lang te water..."

Ik moet er ook niet aan denken dat m'n buren mijn PV installatie zouden uitschakelen als het hen uitkwam. Dan zou ik toch naar de echte oorzaak zoeken.
Maar de neef van Rob is geen type CB-er he. Nette gelicentieerde :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 7 april 2019 17:20:53 schreef flipflop:

Maar de neef van Rob is geen type CB-er he. Nette gelicentieerde :7

Tuurlijk, maar in de CB tijd waren er nogal wat conflicten tussen buren wegens overlast. Soms hoogoplopende ruzies, maar vaak werden er ook gentlemens agreements overeengekomen. Zoals: "als er voetbal is op tv zal ik me onthouden enz..." maar meestal ging dat niet lang goed.
Ik herinner me dat twee buren een diepvrieskist deelden. En op een dag lagen de coteletten en de zakjes prei en frieten bij CB buur op de dorpel van de voordeur.

Dus als neefje wil radiohobbyen ,kan hij zelf de zonnepanelen van buurman afschakelen.
Hoelang zal dat goed gaan?

Dat gaat goed voor zolang de panelen uitgeschakeld blijven.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

JA ja ja ja ik weet het, het is moeilijk te geloven flipflop maar het is toch echt zo!
Mijn neef schakelt met zijn telefoon de zonnepanelen van de buren uit als hij gaat luisteren/zenden
MAAR, het maakt niet uit wat je wel of niet geloofd!

Precies zoals tin.soldier zegt!

En wat is er te min aan een CB-er, niks te min hoor! Half Nederland heeft zo’n kastje gehad dus ja…
Iedereen stinkt als ie gescheten heeft. ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

dan zal de neef zelf maar eens even een berichtje plaatsen! lol
vind het wel grappig om eerst even alle berichten te lezen.
ik heb de linear overgenomen wetende dat er wat aan zou schelen,
let wel dit samen met een handtuner gedaan..anders was het niet interessant.
na wat testen kreeg ik al snel door dat hij niet zo jofelnootje was.
en na het openmaken zag ik al snel dat er wat gerommeld was (zoals de weerstand)2x in serie.
en niet lang daarna sprong hij los van de print (er op gesoldeerd).
en toen was het met 1van de torren al gelijk gedaan!.
inprencipe kan je hem niet zomaar opblazen omdat er een beveiligings systeempje inzit..maar nadat de weerstand lossprong zal dit wel niet geholpen hebben..hi
had een nieuwe weerstand van rob gekregen maar deze ging al gelijk in rook op!..toen was het met de tor al gedaan denk.
uiteraard zijn dit soort linears meestal "troep" en geef de voorkeur naar buizen.
maar als deze inorde is, is het nog niet zo,n heel slecht apparaat.
met bandfilters, en de beveiliging.
maar toch grappig om er een beetje mee bezig te zijn en te experimenteren / nu repareren! dat mensen er niet mee eens zijn om gelijk alle torren er uit te solderen! prima.
maar ik heb niks te verliezen..ik zou als deze inorde zou zijn niet thuis gebruiken.
ik heb een aantal nieuwe torren besteld via aliexpress (ohoh).
als het goed is zijn het de originele (ST)sd1446..voor paar tientjes.
in nederland zijn ze lastig te verkrijgen en ook nog eens 3x zo duur.
en moet ook nog wel een nieuwe weerstand hebben! lol..
als ik deze gerepareerd kan krijgen is het leuk en goed gedaan.
gaat deze weer in rook op! dan heb ik als nog een mooi koelblok met ventilatoren overgehouden en een paar nog goeie SD"s..
en betreft de CB ben ik jaren niet meer mee bezig! die tijd is geweest.
een hoop andere zelfbouw projectjes ed zijn allemaal goed gelukt en prima werkend.
uiteraard met de hulp en kennis van Rob!
de "goodwill" overeenkomst met mijn buren is voor hun een keuze geweest!
ze hoeven niks, maar hun installatie zorgt voor desdanige inteferentie dat ik op HF haast niks meer kan doen!
de kwaliteit is ook ver te zoeken hoor! dus een ingreep om de boel beter af te schermen is desdanig ingrijpend dat het veel gaat kosten.
een nieuwe omvormer, bedrading, afscherming etc zou de beste oplossing zijn.
maar dat geeft geen garantie, agentschaptelecom inschakelen had gekund.
maar dan ga je een langdradig verhaal tegemoed, en uiteraard zal de goede verstandhouding zowiezo schade opleveren.
na gelezen te hebben dat er een mede amateur een aan/uit systeem
had aangesloten die op remote werkte! heb ik dit voorgesteld
en zijn ze er mee akoord gegaan, dus nu kan ik gewoon "even" het systeem uitschakelen en mijn verbindingen maken.
en er na zet ik hem gewoon weer aan!..mooie oplossing toch!
ik blij..hun af van het gezeur vd buurman..iedereen blij
ik zal de bevindingen met de linear hier wel posten.
had overigens de info van pa0fri ook al gezien op zijn site.
waar ik overigens heel veel info betreft zelfbouw ,reparaties etc etc vandaan heb gehaald.
geweldig dat er zulke mensen zijn, net als mn oompie..lol

rob007

Yarr, Matey!

Kijk hij zat dus stilletjes mee te lezen!
;-)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?