Packet radio modem?

Dit topic is gesloten

Ik heb een onbekend modem, waarvan ik denk dat het iets met packet radio te maken heeft. Ik wil eens wat met packet radio proberen. Precies op die vage grens tussen elektronica en computerzaken...
Ik ben lang na het packet radiogebeuren met PC's begonnen. Ik weet dus niet echt wat ik nu in handen heb. Is dit een telefoonmodem, of is ie ook geschikt voor packet radio?

Als hij bruikbaar is - hoe krijg ik 'm dan werkend? Kan ik 'm ergens mee herkennen of testen?
Ik heb al wat uitgeprobeerd - aangesloten op een ouwe laptop (win95, 32MB ram, internet explorer 5.5- brrr) die nog een parellele poort heeft, packetprogramma gedownload, alles op 1200bd en com1 ingesteld.
Remember, ik ben opgegroeid met hardware die hooguit een bijgeleverd driver CDtje nodig heeft en anders plug en play was... Het zelf moeten instellen van compoorten, baudrates en handshake dingen is compleet nieuw voor mij.

Achterop zit een 4 pin microfoonbus die ik ken van sommige CB bakkies (met markering micro in), een cinch bus (markering LF in) en een 5 polige din bus (mic uit). De verbinding met de PC gebeurt met de parallele poort.

Binnenin zit een IC type EF7910jl. Even zoeken levert op dat het een modem ic is. Op de printplaat staat OG3RAY en 'EXPERT', maar og3ray levert geen zoekresultaten

http://i888.photobucket.com/albums/ac82/Tubefreak/IMG_0095_zps2f8f1908.jpg

http://i888.photobucket.com/albums/ac82/Tubefreak/IMG_0096_zps3faf5369.jpg

http://i888.photobucket.com/albums/ac82/Tubefreak/IMG_0097_zpsbc6dfbfa.jpg

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zoek eens op de AM7910, dat is een oude FSK modem chip. En het gebruikte protocol heet AX25, misschien kom je daar verder mee.

de opbouw op dat printje lijkt op een MAX232.
dus het printerpoort maar een DB25 RS232 poort
(http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_port#Pinouts)

ik zie namelijk geen DB25 connector, dus die zal wel aan de dikke grijze kabel zitten. en die heeft niet genoeg aders voor gebruik met een printerpoort.

GMT+1

Op het IC wat op dat kleine printje zit, staat AD232JN.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

sorry, ik had mijn post al aangepast ivm het opvallen van de kabel.

maar de AD232 heeft dezelfde functie, RS232C omzetten naar TTL niveau. het is dus een seriele poort. even een verloopje maken of een andere stekker eraan.

GMT+1
Schimanski

Golden Member

Het lijkt inderdaad op een 300/1200Bd packetmodem. Zo te zien is het alleen het modem, er moet dus nog een controller bij (TNC). Waarschijnlijk is dit ooit gebruikt in combinatie met een Commodore 64 computer. Begin jaren '80 was er packetsoftware voor de C64, je had dan alleen nog een modem nodig. Later kreeg je complete Terminal Node Controllers (TNC) waaraan je alleen de radio en een terminal of terminal programma op de PC hoefde te knopen.

Je moet denk ik op zoek naar packet software voor de PC. Vroeger was dat er o.a. van BayCom. Weet niet of het nog ergens te downloaden valt.

Vroeger had je ook een compleet softwarematige packetoplossing (AX25 protocol stack) voor de PC met drivers voor soundcard of modem. Dit heette Flexnet i.c.m. packetprogramma GP. Ik vindt er niets meer over op Internet Ah, gevonden. http://www.afthd.tu-darmstadt.de/~flexnet/

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 19 september 2012 21:15:46 schreef Schimanski:
Het lijkt inderdaad op een 300/1200Bd packetmodem. Zo te zien is het alleen het modem, er moet dus nog een controller bij (TNC).

Hmm. Zonder TNC direct aansluiten op een PC gaat niet?

Je moet denk ik op zoek naar packet software voor de PC. Vroeger was dat er o.a. van BayCom. Weet niet of het nog ergens te downloaden valt.

Packet software is er in overvloed, veelal gratis of met vrijwillige betaling.

Vroeger had je ook een compleet software matige packet oplossing voor de PC waarbij ook alleen nog maar een Modem nodig was. Dit heette Flexnet, ik vindt er niets meer over op Internet

Tegenwoordig is de software zo ver dat je de geluidskaart als TNC of modem kan gebruiken. Dat heb ik geprobeerd, en het werkt, maar een deel van de lol is natuurlijk om 't met oude apparatuur te bereiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Met het genoemde FlexNet moet je denk ik dit modem wel kunnen aansturen.

Nee, zie nu dat Flexnet TNC kan sturen, geen stand-alone modem. Had je al datasheet? Google op "AM7910 Worldchip"

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
PE9SMS

Special Member

Ik dacht dat je met het AGW packetprogramma zo'n Baycom compatible modem onder windows kunt gebruiken. Flexnet is er ook een inderdaad. En anders even DOS booten en het originele Baycom programma gebruiken. Andere veel gebruikte software was SP, GP en TstHost. Die hebben dan wel TFPCX nodig, een software TNC vergelijkbaar met L2 van Baycom.

e: voor Flexnet heb je de Ser12 driver nodig. Wat was nou ook alweer het speciale aan Flexnet? Stelde die niet alle protocolparameters dynamisch bij naar gelang de drukte op het kanaal ofzo?

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op donderdag 20 september 2012 12:43:33 (22%)

This signature is intentionally left blank.

Ik heb even gekeken hoe alles aangesloten zit. Er zijn maar 4 pinnen van de DB25 connector aangesloten, en die gaan naar het AD232 ic.
Ze zitten als volgt:

code:


       | AD232  | DB25
 
wit    | t1out	| pin 5  'cts'
bruin  | T1in	| pin 4  'RTS'
groen  | R1in	| pin 20 'DTR'
ground | NC	| pin 7  'gnd'

Op een DB9 RS232 aansluiting zitten de CTS, RTS, DTR en ground aansluitingen ook. Kan ik dat straffeloos omzetten?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
PE9SMS

Special Member

Jahoor, een comport is een comport. Het formaat connector is het enige verschil.

This signature is intentionally left blank.

Ik mis de tx en rx. Maar het zou zo kunnen werken...

Je kan er een andere stekker aanzetten of verloopje maken. Signalen zijn gelijk.
http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html

GMT+1
PE9SMS

Special Member

Het originele Baycom modem gebruikt dezelfde signalen van de comport, dus dat gaat wel werken.

@Progger: een Baycom (compatible) modem gebruikt de comport op een ongebruikelijke manier, RxD en TxD worden niet gebruikt. Het is een soort bitbangen op de flowcontrol pinnen v/d comport.

This signature is intentionally left blank.

Bedankt voor de info.

Ik ken het van de meest simpele IR ontvangers, die zetten RTS hoog als voeding, en gebruiken vervolgens DCD als data input. wist niet dat dit vroeger vaker gedaan werd.

GMT+1
joopv

Golden Member

tja je moet wat als je niet te maken hebt met een asynchrone datatrein, dus geen start en stopbitjes. Dat kun je de serieele poort van een pc niet als zodanig gebruiken omdat die 8250/16450 hardware alleen async kan praten.

Dat was de reden voor de ontwikkeling van de PA0HZP SCC kaart, een serieele kaart met 4 serieele poorten gebaseerd op de Zilog Z8530 controller.

http://img.tweedehands.nl/f/normal/127999140_2-pa0hzp-optopcscc-packet-radio-in-steek-kaart.jpg

Dan kon de pc zich met belangrijkere zaken bezighouden dan het bitbangen van de handshake lijntjes.

Iedereen bedankt voor de tips en antwoorden!

Ik heb diverse programma's en drivers geprobeerd en de gebruikte lijnen omgezet naar de seriele poort, maar het is nog niet gelukt om 'm aan de praat te krijgen.
Ik ga dit modem lekker ergens in het rariteitenkabinet stoppen, totdat ik de software vind die hier oorspronkelijk mee gebruikt werd. Misschien dat ik over 'n jaar spontaan zin krijg om met het gebruikte modem IC zelf iets te bouwen dat met win 95/98 standaard drivers werkt, maar ik heb het idee dat dit zo'n stuk elektronica word wat leuk is om te hebben maar niet meer bruikbaar is...

Als ik 'm ooit aan de praat krijg, laat ik het weten!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

am7910 werkt zelfde als een baycom als het goed is.
kan dus alleen in dos/win98se of linux werken.
in dos met tfpcx in win98se met agwpe.

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen
Hubie

Special Member

OG3RAY,lijkt een callsign de OG prefix= Finland.
Het is ongetwijfeld een Packetmodem.
Wat voor letter staat er bij de 2 rechtse ledjes op het front?

Wow, na 7 jaar schrikt er nog iemand wakker....

Dat kump er noe van....
Hubie

Special Member

Op 4 april 2019 01:41:47 schreef Arlina:
Wow, na 7 jaar schrikt er nog iemand wakker....

;-) Oude koe Ik zie het nu pas.

Sine

Moderator

code:

Mooooooo

             /)  (\
        .-._((,~~.))_.-,
         `=.   99   ,='
           / ,o~~o. \
          { { .__. } }
           ) `~~~\' (
          /`-._  _\.-\
         /         )  \
       ,-X        #   X-.
      /   \          /   \
     (     )| |  | |(     )
      \   / | |  | | \   /
       \_(.-( )--( )-.)_/
       /_,\ ) /  \ ( /._\[/]

Dit topic is gesloten