schakel probleem/raadsel

heb een heel vreemde vraag over de aansluiting van een gewone huis tuin en keukenschakelaar.
Eerst even een beetje achtergrondinfo.
Ik woon in een boerderij welke dubbel bewoond was en is, de vorige eigenaar had rondom div halogeenbakken en gewone lampen welke via een bewegingssenor of schemerschakelaar geschakeld werden voor beide woningen. het liep/loopt dus door elkaar dat was het eerste probleem.
Nu heb ik de buitenverlichting vrijwel allemaal eraf gegooid omdat ik het onzin vind om de hele avond en nacht die lampen aan en uit te zien gaan totaal 4000 w!!!!!!

Nu kom ik bij het probleem, er stond een lamp op een paal in de oprit, deze was verongelukt en heb ik nu vv door een gemetselde kolom met een mooie ledlamp er op,na enig nadenken vond ik de voeding terug in mijn meterkast waar de sensor oorspronkelijk binnen kwam, stroom op de schakeldraad gezet en ja hoor de lamp brandde zoals het hoort,dat was een probleem opgelost toen bedacht dat ik hem gelijk wou schakelen met de buitenlamp bij de achterdeur omdat de ze altijd de hele avond aan is als het donker is tenminste simpel toch????
Dus niet, zodra ik de draad in de schakelaar steek en de lamp aan doe klapt de breker(automaat) eruit!!!!!!!!
Ook als ik de schakeldraad rechtstreeks tegen de fasedraad aan de schakelaar aan tik spring ie er uit.
Pak ik daarentegen een faseaansluiting in de meterkast dan gaat de lamp gewoon aan!?!?!?!?
Het maakt volgens mij toch niet uit welke fase ik pak er is 1 gezamelijke nul draad, hoe kan het dan dat de ene fase wel werkt en de andere de aardlek eruit gooit????

je hebt duidelijk 2 verschillende groepen genomen, die dus op 2 aardlekken zitten of iig 1 groep wel en 1 groep niet achter aardlek zit.

zowel fase als nul van beide lampen moeten van dezelfde groep komen anders werkt het niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2019 16:47:46 schreef testman:
je hebt duidelijk 2 verschillende groepen genomen, die dus op 2 aardlekken zitten of iig 1 groep wel en 1 groep niet achter aardlek zit.

zowel fase als nul van beide lampen moeten van dezelfde groep komen anders werkt het niet.

Heb even verder gekeken, Achter de meter splits de voeding zich in 2 gedeelten, er gaan dus 3 fasen naar omhoog naar de verdeelkast waar dus de hele batterij brekers zit 6 st, en er gaat een kabel naar een andere kast ernaast met daarin een hoofdschakelaar en aansluiting naar mijn garage ook 3 fasen, tik ik nu een fase voor de garage aan, om het even welke dan blijft die schakelaar er gewoon in en de lamp brand op alle fasen.
Ga ik dan naar die brekers, heb ze allemaal getest dan springen ze stuk voor stuk eruit en bij sommige gaat zels de hoofdschakelaar van de garage mee eruit???

mvdk

Golden Member

Maak eens duidelijke, scherpe foto's van beide verdeelkasten. Geef op de foto, of in de tekst, aan welke schakelaar tript wanneer je wat doet.
Ze houden hier van foto's, dit is een glazen bol topic.

Sine

Moderator

Een hoofdschakelaar gaat er niet uit, dat zal wel een aardlek zijn.

Je moet beide draden van die lamp verplaatsen, fase EN nul.

Op 3 april 2019 17:55:47 schreef mvdk:
Maak eens duidelijke, scherpe foto's van beide verdeelkasten. Geef op de foto, of in de tekst, aan welke schakelaar tript wanneer je wat doet.
Ze houden hier van foto's, dit is een glazen bol topic.

de eerste foto laat de garage kast zien met rechts onder het rode blokje met daarin de schakeldraad gekoppeld aan de voeding,links in de kast zit de kabel welke naar de achterzijde meter gaat.
tip ik met de zwarte draad op welke fase ook het werkt gewoon, en dan zit ik achter de schakelaar , zou er iets mis zijn zou de schakelaar eruit moeten springen.

[Bericht gewijzigd door old brumax op woensdag 3 april 2019 18:40:24 (38%)

Dus als ik het goed heb en je beide lampen parallel zet aan eenzelfde voeding, klapt de aardlek er uit?? Is de grondkabel niet simpelweg beschadigd??

Op 3 april 2019 18:40:24 schreef smd:
Dus als ik het goed heb en je beide lampen parallel zet aan eenzelfde voeding, klapt de aardlek er uit?? Is de grondkabel niet simpelweg beschadigd??

Dan zou de garage er toch ook moeten uitspringen en dat gebeurd niet,

maak ik verbinding met een vd brekers op de 2de foto dan knalt die er gelijk uit en soms neemt er een de garage ook nog mee hoewel die voor de brekers zit.

de bovenzijde van die gewiss lijkt me de voeding te zijn, je houdt de zwarte draad dus op de afgaande, daar zit de blauwe ook op dus dat is normaal.

je zegt ook dat als je de zwarte draad naar de 6 automaten brengt in de kast dat die springen, lijkt me stug, wel de aardlek voor de automaten wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2019 18:50:08 schreef testman:
de bovenzijde van die gewiss lijkt me de voeding te zijn, je houdt de zwarte draad dus op de afgaande, daar zit de blauwe ook op dus dat is normaal.

je zegt ook dat als je de zwarte draad naar de 6 automaten brengt in de kast dat die springen, lijkt me stug, wel de aardlek voor de automaten wrs..

Dat is dus het probleem, wat jouw stug lijkt gebeurd dus!!!!!
wat bedoel je met de bovenzijde van gewiss????
de zwarte draad zit in het blokje van de fase (bruin) gestoken, het kan een beetje verwarrend overkomen omdat ik er voor het gemak een klein stukje zwart en een klemblokje bij tussen gezet heb zodat het makkelijker is om te testen.

Ha, nieuwe ontwikkeling, bij nadere studie bleek dat de garage maar 1 keer een nuldraad heeft bij 3 fasen, omdat ik niet kan zien hoe achter de meter de boel is aangesloten neem ik aan dat het huis dus op een andere nul zit waardoor die schakelaars klappen, zou dat het hele probleem kunnen zijn????
Ga morgen en censor plaatsen en een kabel naar binnen trekken en die hele zwik op de garagegroep zetten dan zou naar mijn idee alles moeten werken, zo niet dan horen jullie het.

[Bericht gewijzigd door old brumax op woensdag 3 april 2019 19:35:45 (24%)

je hebt een grondkabel die van de garagegroep uit wordt gevoed, deze groep bevat ook een aardlek, ga je dan de fase van achter een andere aardlek halen, dan klapt er wel het eea uit ja.

je voeding is dus wel goed, maar je kunt niet de nul van die lichtmast van achter de ene aardlek halen en de fasedraad voor de lichtschakelaar vanuit de andere aardlek.

ofwel, je dient een relais toe te passen welke de lichtmast schakelt met de voeding vanuit een andere groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2019 20:35:50 schreef testman:
je hebt een grondkabel die van de garagegroep uit wordt gevoed, deze groep bevat ook een aardlek, ga je dan de fase van achter een andere aardlek halen, dan klapt er wel het eea uit ja.

je voeding is dus wel goed, maar je kunt niet de nul van die lichtmast van achter de ene aardlek halen en de fasedraad voor de lichtschakelaar vanuit de andere aardlek.

ofwel, je dient een relais toe te passen welke de lichtmast schakelt met de voeding vanuit een andere groep.

Denk dat het duidelijk is waar het probleem zat, bij mij in mijn kop, in mijn simpele beleving is een nul een nul en een fase een fase en tussen een nul en fase gaat een lamp branden maar alleen als het een "paartje" is zeg maar, simpel gezegd.
bedankt voor het meedenken allemaal.

mel

Golden Member

Als je nu zegt waar je ongeveer woont, kan iemand van de CO'ers misschien even komen kijken.
Maar een nul moet idd door dezelfde aardlek terugkomen, als waarop de fase zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 april 2019 08:48:27 schreef mel:
Maar een nul moet idd door dezelfde aardlek terugkomen, als waarop de fase zit.

Daardoor stond ik dus op het verkeerde been.
Mijn residentie is omgeving Arnhem.

Heb net iets anders bedacht waardoor die hele schakelproblematiek niet nodig is, volgens mij zijn er fittingen te koop met een ingebouwde schemersensor dan hoef ik er zelf niet naar te kijken.

[Bericht gewijzigd door old brumax op donderdag 4 april 2019 13:01:24 (27%)

Zojuist een fitting met schemerschakelaar besteld, ongelofelijk dat niemand die in voorraad heeft zelfs niet bij de groothandel waar ik dus het advies kreeg : ff googgele

je hebt ook gewoon ledlampen met een schemerschakelaar ingebouwd..

https://www.gloeilampgoedkoop.nl/led-lampen/standaardlampen-led/standa…

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 4 april 2019 15:01:39 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Een hoofdschakelaar gaat er niet uit, dat zal wel een aardlek zijn.

Als beide groepen toevallig op verschillende fasen zitten lijkt het me toch denkbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En opgelost :https://www.amazon.de/dp/B0196ELBOY/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp…

Dat er ook lampen zijn met een ingebouwde schemerschakelaar is bekend , ik wilde per se een fitting met zo'n ding erin, het is toch waanzin dat die ook vv moet worden telkens als de lamp het begeeft, we zijn niet zo groen maar toch heb ik een hekel aan dingen onnodig weggooien, nog een voordeel van die fitting is dat de brandduur instelbaar is vanaf 1 uur tot het weer licht word dus niet onnodig de hele nacht brandenscheelt stroom en levensduur, ons mensen bint zunig ha ha.

Nogmaals iedereen bedankt die heeft helpen meedenken!!

nu ja, 5W aan ledlamp die de hele nacht brand.. er zijn zat lichtsensoren die meer stroom stby trekken als zo'n ledlamp. de ldr in de lamp is vaak ook gaar als de lamp op is, de elektronica is van de warmte in de lamp niet echt beter geworden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer