YMVK kabel over plafond leiden

Ik wil graag een krachtstroomaansluiting voor een warmtepomp op zolder installeren. De kabel moet langs aan de voorkant van het huis naar boven en dan naar de achterkant van het huis. Helaas lukt dat laatste niet langs de muren.

Ik zit er daarom aan te denken om een YMVK kabel onder de vloer te laten lopen. Of eigenlijk over een plafond van de verdieping eronder. De constructe is als volgt: houten balken met een houten plankenvloer erop. Eronder een rachelwerk waar een gipsen plafondplaten aan bevestigd zijn.

Het idee is om de YMVK kabel (5 aderig, 4mm2) tussen het rachelwerk door te leiden, dus over de gipsplaten en onder de balken. Uiteraard regelmatig vastgemaakt aan de balken. Maar er is niet voldoende plaats voor een PVC buis om hem (of losse draden) door te leiden. Het aansluiten van de kabel in de meterkast laat ik door een vakman doen.

Mijn vraag is of een YMVK kabel zo gelegd mag worden. Ik ben benieuwd naar de reacties.

een ymvk kabel is dubbel geisoleerd, dus dat mag zo.

je kunt vaak vanuit de meterkast door de spouwmuur naar de zolder komen, tussen buitengevel en isolatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de snelle reactie. Ik had ergens gelezen dat een kabel bereikbaar moet blijven. Maar dat is natuurlijk altijd relatief. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.

Nog een extra vraag: is het erg als er glaswol isolatie tussen de balken zit en dus op de kabel zal rusten?

bereikbaar moeten de lasdozen zijn, een kabel of buis mag gerust achter een vals plafond of wand zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Glaswol geeft niet.Het is aleen lastig om die kabel er tussendoor te wurmen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor de informatie. Dan kan ik aan de slag.

@testman hoe kan je m in een spouwmuur deugdelijk bevestigen? je mag m er toch niet los inhangen denk ik?

zit sinds 2009 in de PV.

boven bevestigen en onder zou ik zeggen dan, soms moet je iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Warmtepomp op zolder? Weet je hoeveel herrie die dingen maken? :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Geen idee over de herrie. Dat is misschien wel iets om rekening mee te houden.
Voorlopig leg ik alleen de kabel(s) aan, omdat dat i.v.m. een verbouwing nu redelijk makkelijk gaat. Het is meer een voorzorg vanwege de huidige van-het-gas-af discussie. Als ik hem in de toekomst nodig heb hoef ik niet opnieuw te breken.

Is die verdieping eronder wel van jou en het elektrisch op dezelfde aansluiting?

Op 3 april 2019 22:50:15 schreef r.onald:
Als ik hem in de toekomst nodig heb hoef ik niet opnieuw te breken.

Zeker weten? Naar wat ik begreep is dat die dingen vooral goed werken met vloerverwarming en een flink geisoleerd huis.

Spanning staat en stroom gaat!

In ieder geval niet voor de stroomkabel. Wat ik begrepen heb, is dat goede isolatie idd nodig is, maar dat vloerverwarming geen vereiste is. Het zou ook met lage remperatuur (convector)radiatoren moeten werken.

Tidak Ada

Golden Member

Dan moet je, voor zover ik heb begrepen, convectorputten in de vloer hebben en dat is alleen mogelik op de begane grond, of met een verlaagd plafond op de verdieping eronder.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 april 2019 00:18:09 schreef r.onald:
In ieder geval niet voor de stroomkabel. Wat ik begrepen heb, is dat goede isolatie idd nodig is, maar dat vloerverwarming geen vereiste is. Het zou ook met lage temperatuur (convector)radiatoren moeten werken.

klopt, maar als je een water water warmtepomp hebt, zul je vaak ook verplicht moeten koelen in de zomer om de bron te regenereren. En kolen met convectoren/radiatoren is lastig wegens condensvorming.
Maar gezien je voor een aansluiting op zolder gaat en het om renovatie gaat, zal het een lucht water warmtepomp betreffen neem ik aan

als een hele wijk die warmtepompen heeft, dan warmt het grondwater onder die wijken dermate op dat midwinter je minder rendement haalt uit zo'n systeem. om dan in de zomer de bron te gaan koelen heeft geen nut, de bron meent de warmte van de aarde eromheen aan, tevens loopt dat grondwater 1 kant op, je koelt dus water wat een week later verderop zit weer..

je kunt max 3-4 graden koelen met zo'n warmtepomp CV systeem, en dat gaat niet bepaald zo snel als met een airco, luchtverwarming is immers veel sneller.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 april 2019 00:18:09 schreef r.onald:
In ieder geval niet voor de stroomkabel. Wat ik begrepen heb, is dat goede isolatie idd nodig is, maar dat vloerverwarming geen vereiste is. Het zou ook met lage remperatuur (convector)radiatoren moeten werken.

Ja maar niet goed hoor, dat is daar niet voor gemaakt.

Dan ga je veel van je winst verliezen.

Het contactoppervlak van je radiatoren is niet groot genoeg, waardoor je op een hogere temperatuur moet werken en je warmtepomp een stuk minder efficient is.

heb ook al huizen gezien waar ze een koelplafond in maakten, dat werkt goed met een warmtepomp, overal constante temperatuur en kan ook verwarmen. helaas nogal aan de prijs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Er zijn ook PV ramen, kosten ook zat..
Ik blijf erbij, dat dat energie gedoe,(van het gas af) erg overtrokken is.
Energiecentrales draaien ook op gas, of kolen..
Kernenergie , daar wil men niet aan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

t gas komt uit rusland, dus op is het nog lange niet. echter meer het co2 verhaal. een paar kolencentrales eruit en je hebt al veel co2 uitstoot gewonnen. hoewel men de o zo vervuilende vrachtschepen en vliegtuigen voor t gemak niet meerekent blijkbaar.

t punt is meer dat men miljarden gaat investeren, terwijl ik nog nooit heb gehoord dat het terugdringen van de co2 uitstoot ook daadwerkelijk de opwarming weer betijds afremt. als dat al de hele reden is, immers kent deze planeet een cyclus die elke x duizend jaar terugkomt, eerst een ijstijd ( vorige keer door een vulkaanuitbarsting ) om daarna weer langzaam op te warmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Met een warmtepomp kan je ook goed met convectoren werken die gewoon aan de muur hangen.
Neem wel de grootste convector die je kan plaatsen en eventueel voorzien van DBE, Heb ik hier ook. geluid kan wel voor gezeur zorgen, neem de stilste die r te krijgen is, Nefit is dat I.I.G. niet.
Als je met een split unit gaat werken dan is het idd handig om al een 3 fasen kabel naar de plek waar nu de CV ketel hangt te leggen.
Ik heb allemaal gebruikte convectoren gekocht, dat scheelt een berg geld. JE kan eventueel ook grote radiatoren hergebruiken, liefst de types met convector er aan. Heb hier een grote convector met DBE hangen waar een kleine radiator hing, en een grote radiator waar een oude leden radiator hing. Afstellen is nog wel een kunstje (daar zijn niu die voetventielen voor, niet alleen handig als je m van de muur wilt halen om er achter te schilderen). maar dat zou je met een gas CV systeem en radiatoren ook moeten doen, maar gebeurt maar zelden.
Toen ik m afstelde (het laatste jaar) scheelde dat meteen E300,00 aan gas, mede omdat ik er achter kwam door het meten en afstellen dat de voorkant van het huis verkeerd om was aangesloten.
Dat had met E3000,00 aan gas kunnen schelen in die 10 jaar dat we hier woonden.
Best de moeite waard dus om je in te verdiepen. Op tweakers.net een zuster site zou ik willen zeggen, staat daar heel veel over te vinden. Leen een warmtebeeldcamera, kijk al je radiatoren na terwijl de boel op vol vermogen staat en ga het afregelen zodat er over elke radiator 20 gr. C. valt. Ook te snel doorstromen (door een of meerdere radiatoren) kan een reden zijn dat de CV te heet water terug krijgt en niet goed zijn warmte kwijt kan. Ook je aanvoer temperatuur laten zakken tot rond de 55 gr. geeft bij HR een fors hoger rendement. Alleen bij douchen zou die vol gas moeten gaan, bij gewoon verwarmen zou je bijvoorbeeld geen witte pluim uit het dak mogen zien komen. Kijk hier eens rond https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229
Mocht je het milieu en je (klein) kinderen niet een warm hart toe dragen doe het dan voor je portemonnee. Een beetje aan de knoppen draaien en misschien hier of daar een grotere radiator / convector plaatsen geeft snel een aardige besparing op je gasrekening.

zit sinds 2009 in de PV.