Voeding Philips hts 7201/12

Hallo,

Van bovenstaand home cinema systeem is de voeding defect. De zekering was zichtbaar stuk en daarnaast zijn er ook twee varistoren uit elkaar geklapt.

Zouden jullie mij kunnen helpen met waar te beginnen bij een poging tot reparatie?

Alvast bedankt.

Die VDR's, type TVR10241, staan in serie over de gelijkgerichte netspanning. Als die geklapt zijn, lijkt het er op dat het toestel een flinke overspanning te verwerken gehad heeft. Zijn de dikke elco's wel nog goed? Ligt de brugcel niet in sluiting nu?
Testen kun je zonder VDR's in de schakeling op voorwaarde dat de weerstanden R915...R918 (1MegOhm) nog goed zijn.

Groeten, Ron.

Ik heb er laatst een gerepareerd. Alle elco's behalve de primaire waren verrot...

De brugcel meet goed. De weerstanden R915-918 zijn ook nog heel.

De primaire elco's kan ik alleen met mijn multimeter doormeten. Deze meten beide 300µF. Opdruk van de elco's vermeldt 330µF. Zijn deze verdacht?

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op donderdag 4 april 2019 20:35:23 (29%)

Henry S.

Moderator

Op 4 april 2019 20:25:38 schreef Tinus22:
Opdruk van de elco's vermeldt 330µF. Zijn deze verdacht?

Vroeger zou je ja zeggen, maar tegenwoordig zitten de capaciteit aan de onderkant van de tolerantie (is goedkoper).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Met defecte VDR's en een defecte zekering, verwacht ik dat het toestel na vervanging gewoon speelt. Wel even nagaan of er een losse nul of een andere installatiefout aanwezig is op de locatie waar het toestel vandaan komt.

Mocht het onweerschade zijn dan is er altijd een kansje dat er meer stuk is, maar gewoon proberen lijkt me het handigste. Voor de test mag je zlfs de VDR's weglaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Twee elco's in serie?

Is dat zo'n ding met een 115/230 schakelaar? En zo ja ... heeft daar stiekem iemand aan gezeten?

Nee, er zit geen 115/230 volt schakelaar op. Het apparaat is er volgens mij gewoon mee gestopt, waarschijnlijk nadat de stroom er af geweest is. Precies weet ik het niet, het apparaat is van mijn ouders en stond al een tijd defect in de kast.

Dus een paar nieuwe elco's en vdr's zou het proberen waard zijn. Is het dan verstandig om gelijk alle elco's te doen of alleen de primaire?

maartenbakker

Golden Member

Het is verstandig om helemaal geen elco's te vervangen voor de test. Zonde van het geld als blijkt dat er meer mee aan de hand is, en ze zijn waarschijnlijk nog niet zo slecht dat het niet meer werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Waarschijnlijk krijgt de tussenkring niet genoeg spanning, dit is een hulpvoeding die het osc.ic spanning geeft.Waarschijnlijk een heel kleine condensator of elco.Deze opzoeken, meten en eventueel vervangen. De andere elco,s zullen wel goed zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Hoe verklaar je dat in combinatie met VDR's en zekering?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 5 april 2019 09:14:19 schreef maartenbakker:
Hoe verklaar je dat in combinatie met VDR's en zekering?

Als de oscillator niet start, krijg je een grote stroom door de trafo, en daar kunnen ze niet tegen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 april 2019 00:28:47 schreef maartenbakker:
Het is verstandig om helemaal geen elco's te vervangen voor de test. Zonde van het geld als blijkt dat er meer mee aan de hand is, en ze zijn waarschijnlijk nog niet zo slecht dat het niet meer werkt.

Bij "mijn" exemplaar lag er eentje in botte sluiting.

Ik zou de secundaire elco's in elk geval ook even testen. Als het ding een hele tijd startpogingen heeft staan doen door een defecte secundaire elco wordt de rest van de componenten meestal ook niet erg blij.

maartenbakker

Golden Member

@Semtexx en mel: dat komt niet overeen met de symptomen, maar ik geef jullie wel grotendeels gelijk. Ik meet dat soort voedingen wel standaard na op sluitingen en onderbrekingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze voeding bestaat uit 2 delen. Het power deel dat de spanning voor de eindversterkers levert, met 2 FETs primair (Q912, Q913), trafo T903 en het stuur IC IC905 die de FETs aanstuurt via trafo T902. Het tweede deel is opgebouwd rondom T901, FET Q909 en IC901. Dit deel levert de +5, +12, -27 en de gloeispanning voor het display.
Een snelle check van deze componenten op een dikke sluiting is nuttig voordat je er weer spanning op zet.

Groeten, Ron.

Bert_Camper

Golden Member

Volgens het schema zou er toch een 115V/230V schakelaar zijn. Kijk even of dat het geval is in jouw versie. Het gaat om SW1A, die aangesloten is op J901/CN902.

Voor Europese modellen is die switch niet aanwezig en jumper 901 niet geplaatst.

Groeten, Ron.

[Bericht gewijzigd door Rontronix op vrijdag 5 april 2019 16:02:11 (18%)

Bedankt voor de reacties tot zover. Ik ga er morgen weer mee aan de gang.

Door tijdgebrek kon ik vanavond pas verder gaan met de reparatie van het toestel. Project geslaagd zo lijkt het, er zit weer leven in.

Ik heb beide primaire elco's vervangen, de twee varistoren en nog twee kleine elco's bij het ic.

Nu nog even afwachten of het heel blijft.Misschien is het nog te overwegen om alle elco's te vernieuwen?

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Als dat het enige defect was, maakt dat in mijn ogen zeker wel zin.
De andere elco's zijn doorgaans uit dezelfde fabricageperiode, en hebben al dan niet qua warmte of toepassing ook dezelfde looptijd en risico dat ze buiten specificatie zijn.

Zoveel zijn het er niet, dus kosten-moeite analyse zou voor mij zeker lonend zijn; de voeding is er nu toch immers uit.