STC R54 thermistor vervanger gezocht

Voor een Farnell LFP1 functiegenerator zoek ik een vervanger voor de thermistor TH1 in de terugkoppeling van de opamp. Op de thermistor staat STC R54 de weerstand bij 20 graden is ongeveer 35k, maar of dit klopt weet ik niet aangezien hij defect is.

RAAF12

Golden Member

TH1

snip

From the 1970/71 Arthur Sallis Radio Control catalogue.

R53 is 5000 ohms at 20 degC, 61 ohms at 3mW dissipation.

R54 is 50kohms at 20 degC, 620 ohms at 3mW dissipation.

/snip

Is de thermistor mechanisch defect? Het wordt lastig iets vergelijkbaars te vinden, de opwarming, traagheid ect hebben allemaal invloed op de regellus.
Er zijn diverse mensen op de aardkloot die het uitzoekwerk al hebben gedaan dus ff Goegelen zal wel wat opleveren.

/OT zelf heb ik ook zoiets gebouwd met een 500pF dubbele varco en een losse JFET als ingangstrap. Een fetopamp was er nog niet. Wat ik me er van herinner is dat het lastig was door het hoogohmige karakter de boel bromvrij te krijgen.

Ha Red_Arrow,

De grote C heeft diverse NTC ook van 5k Ω kosten €1.99 dat is geen probleem anders heb ik er wel een paar voor je.
Wel leuk om te zien dat je generator een sync. ingang heeft hier kan je injection lock mee uitvoeren zie het draadje van @blackdog.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor jullie info, zal eens kijken bij farnell en conrad wat ze hebben. Ik weet nu tenminste vrij zeker wat de weerstand bij 20 graden en bij belasting moet zijn.

Als ik de functiegenerator aanzet doet hij het een paar seconden goed en daarna zie je hem verlopen en is de sinus en blokgolf helemaal verpest. Diverse dingen gemeten en vervangen en het enige waarmee ik hem weer aan de gang kreeg was de thermistor eruit halen. Kan nu alleen nog maar blokgolf genereren en geen sinus meer.

Ha Red_Arrow,

Zonder thermistor werkt de regellus niet meer en loopt je oscillator vast en komt er een blokgolf uit.
Je kunt ook een ander dynamisch elementje plaatsen een lampje bijvoorbeeld.
Als je de generator wil verbeteren dan kan je een regelbare weerstand gebruiken een FET in het triode gebied of een cmos type kan ook een afgedankte cd4004 of zo :P .
Je moet dan wel een detector gebruiken om het opgewekte signaal te vergelijke met de ingestelde waarde.
Maar Conrad of reichelt electronica hebben je thermistor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Bij een afstembare Wienbrug is het probleem dat de opwarming van de thermistor niet voor alle frequentie's gelijk is. Ik heb geexperimenteerd (lang geleden) met diverse gewone maar ook die in een vacuum glazen buisje. Bij 20Hz was de versterking te laag en was de amplitude van het uitgangssignaal niet constant terwijl er bij 1 of 10kHz niets aan de hand was en er een stabiele sinus uitkwam met lage vervorming. Die STC R53 en R54 thermistors kopen was destijds al een probleem, In het VK waren ze te koop maar hier niet.

Kan ik aan de datasheet zien welke thermistor qua gedrag het beste in de buurt komt om bij 3mW op 620 Ohm uit te komen?

http://www.farnell.com/datasheets/2015781.pdf?_ga=2.256486923.16637827…

Nou ik heb laatst een 50K thermistor besteld van Epcos:

B57861S0503H040 - Thermistor, NTC, 50 kohm, B57861S Series, 3760 K, Through Hole, Wire Leaded

Maar met deze erin gemonteerd komt er niets uit wat lijkt op een sinus. Ik ben bang dat er dus niets ander opzit dan de hele regellus aanpassen.

blackdog

Golden Member

Hi Red_Arrow, :-)

Het is onmogelijk een "normale" NTC in Wienbrug generatoren te gebruiken.
Waarom is dat nu zo, ook al heb je elektrisch een compatible vervanging gevonden.
Vraag je nu af wat het verschil is tussen de STC R54 en jouw vervanging?

Bij 20C, 50C, 100C komt het allemaal overeen, maar wat zie je nu over het hoofd?
En dat is: Thermische massa!
En als tweede, dat heeft er ook mee te maken, is de STC R54 in een glazen huisje opgenomen zodat deze ook gescheiden is van de omgeving.

De STC R54 is alleen door een soortgelijk type te vervangen, dus een type met de zelfde warmte massa in een glazen behuizing.
Een andere waarde kan wel als dit niet al te veel afwijkt, dan hoef je alleen de gain weerstanden aan te passen voor het goede instelpunt.

Een oplossing is natuurlijk zoals je zelf al aangeeft een andere control loop te maken.
Meestal is een top detector voldoende en vervang dan de STC R54 door een "VACTROL" LDR unit van een gunstige waarde.

Het verlies in versterking van een Wienbrug schakeling is ongeveer 3x, dat geldvoor jou dus voor de CA3130 en de BC212 transitor die als buffer staat geschakeld zodat de CA3130 Weinig belasting ziet en hierdoor optimaal performd.

R13, R20 en R21 samen met TH1 bepalen de gain in de de Sinus genrator.
C6 en R14 houden de loop stabiel(HF)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Is er bij geen enkele frequentie instelling een stabiele sinus te zien? Je zou even tijdelijk een instelpot kunnen opnemen om andere defecten uit te sluiten. Moeilijk zo niet onmogelijk om aan een STC R54 te komen. Destijds was het al een probleem om ze hier krijgen. Check eens een UK forum.

Arco

Special Member

De R(A)54 was inderdaad een speciale ntc...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Raaf Ik heb op verschillende frequenties gekeken, maar het blijft een blokgolf.

blackdog

Golden Member

Hi Red_Arrow,

Een blokgolf betekend dat je gain te hoog is!

Neem i.p.v. TH1 een 330Ω weerstand in serie met een 1K potmeter.
Is de totaal weerstand dan b.v. 330Ω dan is er geen output, dan langzaam omhoog draaien en dan moet er signaal gaan verschijnen.
Denk nu niet dat je met de potmeter nu een constante output krijgt, de waarde is zeer krities, je gaat het gewoonweg niet stabiel krijgen.
Dit is verder ook niet de bedoeling, het is een test of de schakeling zelf verder goed werkt.

Als je het voor elkaar krijgt de output net stabiel te krijgen,
dan meet je de totaal weerstand van de potmeter en de serie weerstand, dan weet je ongeveer het instelpunt van de AGC loop.

Het instelpunt veranderd altijd een beetje, zowel door de variatie van de brug componenten alsook de fase en gain van de gebruikte versterker.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat is wel te proberen inderdaad, dat ga ik eens testen van het weekend.