Multitone M100 in gebruik nemen

ik heb met een zolderopruiming deze versterker gevonden. ik heb geen enkel idee of deze nog werkt. ik ben wel redelijk thuis in electronica meer heb nog nooit met een buizenversterker zitten knoeien. daarom had ik een aantal vragen:
- zijn er van dit type versterker dingen bekend die stuk zijn en vervangen moeten worden.
- kan ik hem direct op netspanning aansluiten of moet ik hem op een variac aansluiten om de condensatoren te formeren.
- hoe kan ik een signaal uit bijvoorbeeld mijn telefoon hierop aansluiten, en wat is de pin out die ik daarvoor moet gebruiken.
- kan ik hier een willekeurige speaker aan hangen of is daar nog iets speciaals mee.

mijn doel met deze versterker is om hem op een telefoon of tablet aan te sluiten.

ps: ik weet niet of dit de goeie categorie is omdat de spanningen wel boven de 50 volt liggen.

Op één van de plaatjes staat 'Arnhem'. Dan kun je er redelijk zeker van zijn dat de versterker gewoon op het net kan.

Bij buizenversterkers altijd controleren:
- of de condensatoren nog goed zijn
- of de buizen nog goed zijn

Aansluiten op een telefoon of tablet lijkt mij lichtelijk over de top. Deze versterker heeft een vermogen van 100 Watt, dat is meer iets voor een gitaar of bas.

Verder moet je natuurlijk wel even op internet zoeken, er zijn zat links over deze versterker.

Just find out what you like and let it kill you

Schema hier https://nvhrbiblio.nl/schema/Multitone_M100.pdf

Als hij lang uit geweest is eerst elko's testen en eventueel formeren e koppel c's controleren.

Elco's formeren gaat NIET met een variac. Een variac is namelijk geen stroombegrenzing. Een lekke elco kan bij 30v zomaar 30mA lekken.

Elco's van 25 a 100µF 450v formeer je met maximaal 10mA. In de praktijk betekent dat de + van de elco's even afkoppelen, en via een 47k weerstand verbinden met de gelijkrichtbuis. Per elco opnieuw doen. Meestal is na 30 minuten de elco weer in orde, soms duurt het uren, als na 4 uur de stroom niet gezakt is tot 1mA dan is de elco meestal niet het redden meer waard.

Daarnaast kun je het best de papiercondensatoren rucksichtlos vervangen, omdat de gevolgschade vrij groot kan zijn... Dure buizen, dure trafo's.
De elco's zou je ook kunnen vervangen, maar afhankelijk van het type kunnen die gewoon nog goed bruikbaar zijn na een tijdje formeren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Deze versterker werd vroeger bij beat bandjes (ja ja) als PA versterker gebruikt, of zangversterker.
De kwaliteit was niet best en ze werden behoorlijk warm.
Is ook behoorlijk zwaar.

Dit is niks voor een huiskamer MP3 versterker.

Even account maken en je kunt hier ook nog flink inlezen.

https://www.buizenradioclub.nl/forum/7-hifi-apparatuur/19945-multitone…

en firma Multitone bestaat nog steeds http://www.multitone.nl/versterker.html

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 4 april 2019 20:44:14 (20%)

Moet ik voor het formeren.de buizen er uit halen of kunnen die blijven zitten?

Dit is niks voor een huiskamer MP3 versterker.

Het is natuurlijk een idioot grote versterker voor in de huiskamer waar je met een paar watt vermogen al meer dan zat herrie kunt creëren. Maar het is wel leuk om deze versterker weer aan de gang te helpen. En een bleutooth module is er zo in geklust. Dan kun je gelijk draadloos van een of ander computerding naar deze versteker streamen. Met een paar leuke ouderwetse luidsprekers er op kun je op deze manier best nog wel plezier hebben van deze versterker.

Je volume regelaar komt waarschijnlijk nooit hoger dan standje 1 ofzo maar maakt dat zoveel uit?

Op één van de plaatjes staat 'Arnhem'. Dan kun je er redelijk zeker van zijn dat de versterker gewoon op het net kan.

Het net is nu echter wel 230 i.p,v. 220 volt. Ik zou in ieder geval even controleren of de maximale waarde van de spanning nergens te dicht in de buurt van de maximale grens komt of deze overschrijd. Controleer dit met name op de oude elco's.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 5 april 2019 12:52:46 (23%)

Op 5 april 2019 09:39:53 schreef 555 freak:
Moet ik voor het formeren.de buizen er uit halen of kunnen die blijven zitten?

Mogen blijven zitten. Je haalt de aansluitingen van de elco's los, dus de versterker krijgt sowieso geen hoogspanning.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

iedereen heel erg bedankt voor de hulp, ik heb de elco's geformeerd en daarna alle weerstanden en condensatoren nagemeten. toen ik hem daarna met een testspeaker aansloot deed hij het. ik waarschijnlijk er binnenkort een bluetooth module inzetten.

nogmaals bedankt, Wietse

Hey Wietse,

Kanaal 3 en 4 zijn speciaal voor een lijnsignaal. Op pootje 3 en 5 van de DIN-plug zet je het signaal van je telefoon of andere bron.

De XLR-aansluitingen voor de speakers zijn niet origineel, dus kijk even hoe die aangesloten zitten. Met die banaanstekkers kun je de impedantie van de aangesloten speaker(s) instellen 4, 8, 16 Ohm (de rode zijn voor hoogohmige toepassingen, zoals het zogenaamde 100 Volt systeem)
Het kan zijn dat in jouw versterker door de aanpassing naar XLR aansluitingen iemand binnenin dit zó heeft omgesoldeerd dat de versterker altijd op 4 of 8 Ohm staat.

Hoi

Onlangs heb ik ook deze voorversterker weten te bemachtigen.
Hij werd geleverd met een Binson pre-mxer die nogal rare connectors heeft(heeft wat weg van buizen inserts).

Ik denk dat mede hierdoor het metale gedeelte eraf is gehaald met de toonregelaars etc.

Hebben jullie verstand van deze connectors?

Zie foto's:

De gele is een passieve unit en krijgt backlight en buizen die aangaan van de multitone. De bruine socket daar gaat de multitone in.
Zou hiervoor dus de toonregelaars van de multitone zijn weggehaald?

Ik zie ook geloso kabels, ik zou dit willen veranderen en de bruin connector eigenlijk gewoon omtoveren naar een jack en een voeding en vervolgens met mijn Avalon Vacuum tube voorversterker gebruiken.

Hebben jullie enig idee wat er aan de ahdn is en wat voor approach ik moet doen?

Overigens werkt de multitone niet meer. Gaat wel aan, maar geen signaal, wat kan ik het beste doen?

maartenbakker

Golden Member

Op 5 april 2019 12:46:37 schreef Ex-fietser:
[...]

Het net is nu echter wel 230 i.p,v. 220 volt. Ik zou in ieder geval even controleren of de maximale waarde van de spanning nergens te dicht in de buurt van de maximale grens komt of deze overschrijd. Controleer dit met name op de oude elco's.

Het is inderdaad belangrijk om te zorgen dat er op de elco's geen te hoge spanning komt te staan, maar daar staat tegenover dat het voor de optimale werking en de levensduur van de buizen juist belangrijk is om te zorgen dat de gloeispanning zo min mogelijk afwijkt. Dat is ook maatgevend als je een spanningscarrousel moet instellen of een bucktransformator of variac gebruikt om je apparatuur op de juiste spanning te laten spelen.

Op 8 augustus 2019 17:57:49 schreef boombipbass:
[...]
Hij werd geleverd met een Binson pre-mxer die nogal rare connectors heeft(heeft wat weg van buizen inserts).

[...]
Ik zie ook geloso kabels, ik zou dit willen veranderen en de bruin connector eigenlijk gewoon omtoveren naar een jack en een voeding en vervolgens met mijn Avalon Vacuum tube voorversterker gebruiken.

Ik heb niet direct advies, maar het lijkt erop dat Binson een Italiaans merk is, dus daar zullen dan standaard wel kabels van of voor Geloso bijgezeten hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 8 augustus 2019 19:18:16 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Is "@555 freak" dezelfde persoon als "@boombipbass"?
Of is de laatste gewoon een topic kaper! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oeps,
neen ik ben een ander persoon, had ik zelf een topic moeten aanmaken?

Excuus :- (

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.