Meer banden voor de zendamateurs?

Anoniem

Door het afschaffen van een aantal verouderde diensten zoals analoge tv komen wat frequentiebanden vrij, zij het met beperkte bandbreedte.

Regelmatig hoor en lees ik stemmen opgaan om deze ter beschikking te stellen van de radio-amateurs.

Moet een deel van de beschikbare, kostbare bandbreedte waar een nijpend tekort aan is, aan de maatschappij onttrokken worden ten voordele van een vrij kleine groep gebruikers?
Daarover zijn de meningen verdeeld.

Ik heb bij vergaderingen met mensen van het frequentiebeheer enkele jaren geleden, stemmen horen opgaan
om een aantal amateurbanden af te schaffen en ter beschikking te stellen van het algemeen nut.
En in ruil daarvoor een extra band ter beschikking te stellen in het mm golfgebied.

Misschien wordt het idd tijd dat meer amateurs de reeds platgetrapte voetsporen van hun voorgangers verlaten om te experimenteren in 'terra incognito'

Is het knutselen op de "lagere" banden nog wel mogelijk voor minder begaafde amateurs, dan zullen de mm golven de oorzaak zijn, dat zelfbouw voor velen een utopie zal worden.

"Algemeen nut"? Wat zou dat wel niet kunnen zijn?
Bemoeizucht in ons overbevolkte Nederland of onbaatzuchtig meedenken?

Net als de huidige samenleving is samengesteld uit veel sterk verschillende typen mensen is dat ook het geval bij zendamateurs. Alle over de eigen kam scheren lijkt me zonde van de moeite.

Als je zelf geen (actieve) zendamateur bent, waar maak je je dan druk om?
Algemeen belang is niet erg precies gespecificeerd. Daar kan men zich van alles bij voorstellen.
Moet dat dan ook allemaal besproken worden in ellenlange niet ter zake doende discussies door mensen met een mening?

Een mening mogen we allemaal hebben. Daar gaan we in Nederland zeer liberaal en democratisch mee om.
Als dat een ander individu's belang betreft zou ik daar nog eens diep over nadenken. Dat mag ook gelukkig nog.

Met vriendelijke groeten,
Frans

rbeckers

Overleden

De banden die vrij komen zijn mijn inziens te beperkt om voor de meeste toepassingen interessant te zijn.

mel

Golden Member

Ik ben een voorstander van meer amateurbanden, dat vooropgesteld, maar tegenwoordig door die man-made storingen , ontvangen zal steeds moeilijker worden.
En er zijn al commercieele banden zat..
De meeste mensen gebruiken draadloos internet, terwijl het net zo goed met een kabeltje kan..Als iedereen nou gewoon een kabeltje gebruikt , waar het kan, dan scheelt het zeker de helft aan bandbreedte, om over de collissions maar te zwijgen..

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 5 april 2019 14:05:12 (21%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De TV banden zijn onbruikbaar voor mobiele toepassingen die de meeste bandbreedte op gaan slokken. Waarom? Antenneformaat. Niemand wil een spriet op z'n telefoon hebben. Die banden blijven alleen nuttig voor éénwegcommunicatie (omroep).

De bandbreedte die een zendamateur in beslag neemt is nihil. Als er één MHz aan de amateurs wordt toegewezen, zullen velen daar al genoeg aan hebben (jammer voor de ATV'ers, maar dat kan nog op een andere band). En die ene MHz is op het grote geheel echt compleet onbelangrijk.

Kortom: maak je niet dik. Valt allemaal reuze mee met de 'kosten' van zendamateurs.

Overigens denk ik dat 'we' genoeg spectrumruimte hebben.

Verder vind ik het wel belangrijk dat er zendamateurbanden blijven bestaan, ook op hogere frequenties. Radio-onderzoek op hoog niveau gebeurt nog steeds, en zo kunnen we zorgen dat een particulier ook nog eens zónder steun van een universiteit ofzo, ontdekkingen kan doen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Door het afschaffen van analoge TV-zenders is er vooral in de lage VHF-banden wat spectrum beschikbaar geworden, 6m en 4m Band (50 MHz en 70 MHz).
In de UHF-banden zijn direkt weer nieuwe diensten (bijv. Digitenne) in gebruik gekomen.

in de 6m-band en de 4m-band zijn stukjes spectrum aan de amateurdienst toegewezen, in de 6m-band al vrij lang en in de 4m-band recentelijk. (alhoewel in 'Groot'-Brittanie de 4m-band allocatie al heel lang is toegewezen aan de amateurdienst)

in het mm-spectrum heeft de amateurdienst op heel veel spectrum slechts een secundaire status toegewezen. uitzondering 10-10.5 GHz daar is in Neederland een primaire status toegwezen.

overigens, de 23cm-band staat onder hevige druk door een 'nieuwe' dienst met de naam 'Galileo' in DL zijn er al een aantal (ATV)repeaters die uit de lucht moesten wegens Galileo-experimenten.

de 13cm-band is in neederland niet alleen voor de amateurs vrijgegeven, het bovenste stukje zit vol met Wifi. Precies DAT stuk wat aan de amateur-satelliet-dienst is toegewezen. (de Uplink voor Es'hailSat zit tussen 2400 en 2410 MHz, dat *KAN* Wifi kanalen 1-6 behoorlijk storen in de nabije omgeving van een uplink-zender)
Her onderste stuk wordt gedeeld met de mobiele video-links van de omroepen, daar worden dan ook bij specifieke evenementen repeaters en bakens op die frequenties uitgeschakeld, c.q. regionale zendverboden uitgesproken.

de 9cm-Amateurband is binnen europa niet geharmoniseerd, in het ene land mag er meer dan in het andere land. de bandgrenzen verschillen per land, de maximale bandbreedte varieert per land.

6cm amateurband wordt ook gedeeld met ISM-toepassingen en Wifi.

Ik weet niet hoeveel ruimte er in het spectrum rond 900 MHz beschikbaar is/komt, in amerika (regio 2) is tussen 902 en 927 MHz een 25 MHz breed stuk spectrum aan de amateurdienst toegewezen. Daar is dan wel ruimte voor ATV.
Overigens, een DATV-signaaltje hoeft niet meer dan 1-2 MHz in beslag te nemen, dus een 5 MHz breed stukje spectrum daar (of in de buurt) geeft al heel wat mogelijkheden voor experimenteerders.

Daar ik een liefhebber van analoge ATV ben, zou een stukje ongestoord spectrum van 8 MHz in band IV of V waar dan alleen Restzijband gemoduleerd TV en een beetje narrowband FM bedreven mag worden ook heel leuk zijn voor experimenten op dat gebied. Met max. 100 Watt ERP kun je al best leuke verbindingen maken en experimenteren.

Maar ja, wat loop ik te dromen, de 'jeugd' wil met dit soort techniek niet veel te maken hebben, het begrijpen ervan is niet meer belangrijk in onze samenleving, alleen weten hoe het te gebruiken is is nog van belang.

Op 5 april 2019 11:03:54 schreef grotedikken:
Moet een deel van de beschikbare, kostbare bandbreedte waar een nijpend tekort aan is, aan de maatschappij onttrokken worden ten voordele van een vrij kleine groep gebruikers?
Daarover zijn de meningen verdeeld.

Een nijpend tekort. Dat t 0.8 of 0.79s duurt om een selfie van de kat op de bank te uploaden is toch niet direct een enorm probleem.

Zoals anderen al aangeven: die amateurbanden zijn relatief heel klein...

Misschien wordt het idd tijd dat meer amateurs de reeds platgetrapte voetsporen van hun voorgangers verlaten om te experimenteren in 'terra incognito'

Ga daar lekker zelf wat voor bouwen.
Dan zit je ook meteen wat minder op internet te chagrijnen. Die zendamateurs zitten jou toch ook niet persoonlijk in de weg toch?

Daarnaast, geen enkele amateur krijgt t voor elkaar om als eerste experimentje iets werkend te krijgen op de mm banden. Die lagere banden zijn goed om eerst te oefenen.
Voor de meesten is mm-band apparatuur onbetaalbaar en daarnaast heb je ook nog een halve loodgieterswerkplaats nodig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

meen je dit topic nu serieus, of gaat t je alleen maar om zoveel mogelijk ergernis op te roepen.
je weet dat het merendeel van die radioamateurs hier rondhangen
verder alles mooi laten zoals het is, die paar banden mist niemand, en het is ook niet alsof het aantal radio hobbyisten exponentieel groeit of krimpt

Frederick E. Terman

Honourable Member

Tamelijk oud nieuws natuurlijk. Er komen geregeld nieuwe amateurbanden bij. 50 en 70 MHz zijn al genoemd; verder natuurlijk 5 MHz, en langer geleden al de 10, 18 en 25 MHz-banden.
Vergeet ook niet de bandjes bij 136 en 472 kHz.
In 'mijn' tijd was voor de 1,8 MHz-band een speciale vergunning nodig (die weliswaar gratis was). Dat is ook allang niet meer zo.

In Engeland is de 2m-band met een MHz uitgebreid voor proefjes met digitale tv.

Maar ook op de al eerder vrijgegeven banden is leuk te experimenteren.
Op het moment erg in de mode is natuurlijk de nieuwe geostationaire Es'hail 2-satelliet, met een analoge transponder én een voor digitale tv.
Je straalt op op de 2,4 GHz-band, en ontvangt op 10 GHz.
Doordat het ding geostationair is, is het bereik enorm (Europa, Afrika, het westen van Azië en een stuk Zuid-Amerika), en je antenne hoeft niet te bewegen maar kan vast opgesteld worden. Zo is een wat grotere versterking gemakkelijker te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 5 april 2019 17:53:30 schreef (Z)weetvoetje:
[...]

[...]
Ga daar lekker zelf wat voor bouwen.
Dan zit je ook meteen wat minder op internet te chagrijnen. Die zendamateurs zitten jou toch ook niet persoonlijk in de weg toch?

Op 5 april 2019 18:51:32 schreef DK:
meen je dit topic nu serieus, of gaat t je alleen maar om zoveel mogelijk ergernis op te roepen.
je weet dat het merendeel van die radioamateurs hier rondhangen

Zo zweetvoet, hard op je klamme teentjes getrapt? Ik weet wel dat zendamateurs een gesloten gemeenschap vormen en geen enkele inmenging van buitenaf dulden, maar je buitengewoon heftige reactie heeft echt sectaire kantjes.

Iemand pleitte om meer frequenties vrij te maken voor amateurs.Ik vroeg me gewoon af of dit wel ergens voor nodig of wenselijk was. Om het topic niet te vervuilen startte ik een nieuw.

Omdat de ether gemeenschapsbezit is, vind ik dat dit ook buiten de strikte amateurgemeenschap mag besproken worden.

Maar goed, ik hou er mee op voor er een knokploeg voor de deur staat.

maartenbakker

Golden Member

Knokploegen zitten uitsluitend op 11m, anderen reageren iets te heftig omdat ze nou eenmaal geconditioneerd zijn om zo op jou te reageren :P

Toch zeg je nu wel wat zinnigs. Wat nieuwe amateurbanden zouden voor mij ook aanleiding kunnen zijn om de al lang geleden voorgenomen stap richting callsign te zetten. Ik denk dan aan band III, IV of V en dan wat stukjes van 7 of 8 MHz breed... Band I of II mag eventueel ook. Verder vind ik extremen interessant, dus onder de lange golf en inderdaad ook richting millimeters.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Op 5 april 2019 19:52:13 schreef grotedikken:
Maar goed, ik hou er mee op voor er een knokploeg voor de deur staat.

Neh dat deden we vroeger :-p
Of er meer ruimte moet komen voor amateurbanden is natuurlijk de vraag.
Maar men probeert van de bestaande amateurbanden wel het een en ander af te snoepen.
En op hoge frequenties zitten veel amateurs (zoals deze oude l..) niet te wachten.
De techniek om iets te kunnen bouwen/experimenteren op die frequenties is voor veel mensen een brug te ver.
En veel amateurs zoals ik vinden het nou eenmaal leuk om met een laag vermogen een grote afstand te overbruggen.
Dus wat mij betreft laat de boel de boel. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb niets met amateurband zenden/ontvangen.

Echt totaal niets. Ik zie er werkelijk niet eens de lol van in. Net als voetbal, volleybal, basketbal enzo.

Maar dat wil niet zeggen dat ik anderen die er wel plezier aan beleven die lol wil ontnemen. Ze gaan hun gang maar.

En het begrip 'maatschappelijk belang' is tegenwoordig ook niks meer waard, je kunt hooguit nog zachtjes vragen of het wel policor is.

Gun gewoon eens een ieder zijn plezier.

het aantal amateurbanden mogen wat mij betreft blijven zoals het is , maar dan wel met de volgende regels
dat de huidige amateurbanden absoluut worden gevrijwaard van storingen en signalen die niet op die banden thuis horen.
en dat de at daar ook tegen optreed .
zo heb ik vaak op de 70cm last van afstandsbedieningen van bouwmachines ( kranen )ect
en veel storingen van de 40 tot en met de tien meter .
welke erger worden wanneer het donker word of met de kerst (led en kerstverlichting, tv`s ) ect
storingen variëren van s3 tot soms wel s9 wat het schier onmogelijk maakt om grotere afstanden te werken of te dxen , zeker als je beperkte ruimte hebt voor antennes en geen antenne park neer kan zetten
dxen is hier alleen mogelijk in de nacht wanneer iedereen ligt te slapen en alles uitstaat .

Op 5 april 2019 17:53:30 schreef (Z)weetvoetje:
Een nijpend tekort. Dat t 0.8 of 0.79s duurt om een selfie van de kat op de bank te uploaden is toch niet direct een enorm probleem.

Zoals anderen al aangeven: die amateurbanden zijn relatief heel klein...

Maar het aantal amateurs is ook heel klein. Sterker nog, het aantal amateurs is verhoudingsgewijs (tot het aantal mensen dat selfies stuurt met de kat op de bank) kleiner dan het verschil tussen 0.8 en 0.79.

Omdat radioamateurs in NL net zo levensreddend zijn als selfies van de kat op de bank zijn ze wellicht even belangrijk.

Sine

Moderator

Ah, weer een "GD stelt een vraag om een reactie uit te lokken" topic.

Pas.

Sine

Moderator

Gezien het topic in LM ... ik dacht dat ik wel duidelijk was maar blijkbaar niet.

Wat ik bedoel met een typisch GD topic.
Je gooit de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok door een provocerend topic te beginnen met vooroordelen en aannames, om daarna achterover te leunen en af te wachten wat er gebeurt.
In de loop van het topic por je er nog een beetje in om de gemoederen nog wat verder op te jagen met wat "zo ist en nie anders" posts.

Met een vergelijkbaar lopend topic heb je in het verleden al eens de deksel op je neus gekregen waarna je een hiatus van een aantal weken (maanden?) gehouden hebt. Waarna we een wat bedaardere GD terug kregen .... al was dat maar van korte duur.

Ofwel ik heb geen problemen met de discussie, maar met de manier waarop je hem voert.
Ik heb zelfs geen mening over dit onderwerp. Ik ben geen zendamateur en totaal niet actief in enige vorm van HF voodoo.
Maar het idee dat het een gesloten "kliek / secte / ..." zou zijn kan ik niet beamen.
Sterker nog, de "hams" die ik via het forum en daarbuiten ken zijn in de regel alles behalve een gesloten club, ik ben er nog niet een tegen gekomen die niet enthousiast over zijn hobby zal vertellen en je probeert er bij te betrekken.
(Uit)zonder(l)ingen daargelaten uiteraard.

Maar ik kan me zomaar voorstellen dat er amateurs zijn die met jouw insteek een probleem zouden kunnen hebben ;)

This topic will selfdestruct in ...

En wat K je A betreft ... reken daar vooral niet op.

een aantal amateurbanden af te schaffen en ter beschikking te stellen van het algemeen nut.
En in ruil daarvoor een extra band ter beschikking te stellen in het mm golfgebied.

De banden die nu aan HAMs zijn toegewezen zijn (a) heel snal en (b) nauwelijks nuttig voor professioneel gebruik, anders waren ze nooit aan amateurs toewezen. Kijk maar naar 50MHz, dat kwam pas beschikbaar toen Defensie het niet meer wilde hebben. 70MHz net zo.

En mm-banden? Hmm, da's wel heel ambitieus hoor. Op cm golflengtes wordt al wel volop geëxperimenteerd, maar ja, dat is voor veel mensen best complex.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Da's sportief van je Sine, dat waardeer ik echt. ;)

Een vraag die men zich zou kunnen stellen is, brengt uitwijken naar hogere frequenties iets nieuws bij?

Op de korte golf is het gedrag en de propagatie zeer complex, sterk afhankelijk van de frequentie en de reflecties op de ionosfeer die dan weer bepaald worden door dag en nacht en een 11 jarige cyclus. Een verre verbinding maken vergt dus heel wat verregaande inzichten..

Maar, pakweg boven de 500MHz is het gedrag van radiogolven vrij uniform naarmate de frequentie stijgt gaan ze steeds meer op licht gelijken. Dus met de frequentie neemt langzaam de transparantie van gebouwen af, is er meer schaduwwerking, meer verzwakking binnenhuis, maar het gedrag verandert weinig.
Behalve de antennegrootte zie ik weinig verschil tussen een straalverbinding op 3GHz en een op 10GHz of 24 GHz.
Ik heb een afstandsbediening voor de garagepoort op 868MHz en die van de auto is 433.92MHz. Ik merk weinig verschil tussen beiden en toch is de ene frequentie dubbel zo hoog.

Het zou wel interessant zijn indien er op bepaalde hogere frequenties een soort tunneling zou optreden door inverterende luchtlagen. Maar is dat ook zo?

Henry S.

Moderator

Op 6 april 2019 13:49:23 schreef grotedikken:
Een vraag die men zich zou kunnen stellen is, brengt uitwijken naar hogere frequenties iets nieuws bij?

Iets wat er al is erbij, en een heleboel afvallers.

Op de korte golf is het gedrag en de propagatie zeer complex, sterk afhankelijk van de frequentie en de reflecties op de ionosfeer die dan weer bepaald worden door dag en nacht en een 11 jarige cyclus. Een verre verbinding maken vergt dus heel wat verregaande inzichten..

En dat is juist het doel.

Maar, pakweg boven de 500MHz is het gedrag van radiogolven vrij uniform naarmate de frequentie stijgt gaan ze steeds meer op licht gelijken.

Daar door zijn frequenties boven de 30MHz normaal niet geschikt voor verbindingen tussen bijv werelddelen.

Het zou wel interessant zijn indien er op bepaalde hogere frequenties een soort tunneling zou optreden door inverterende luchtlagen. Maar is dat ook zo?

Ja, HF ducten. Die komen regelmatig boven de 30MHz voor.

30MHz is bij beide arguenten een richtlijn.

Wat nu vrijkomt (of vrij gaat komen) is minimaal, en amateurbanden zijn maximaal een paar MHz breed. Het is onzin om HF-banden op te offeren, zeker omdat er in het HF spectrum steeds minder officiële gebruikers zijn (dus zover het nut van die banden door anderen).

Band I is niet meer in gebruik, tussen Band I en de FM band (Band II) is een klein stukje aan de zendamateurs gegeven, op secundaire basis, er is een deel (nog) in gebruik door primaire diensten. TV band III is omgezet in de DAB+ band, De UHF banden zijn al ingekort ten behoeve van het mobiele telefoonverkeer. Juist de hogere frequenties zijn interressant voor telecombedrijven. Wat de zendamateurs boven de 1GHz hebben komt alleen maar meer in gevaar.

Blijft band II over... Die komt 'leeg' als DAB+ verder doorgezet wordt. Maar er wordt al aan lokale DRM gedacht. En dat kan aangezien de lokale omroepen geen ruimte op de DAB+ ban krijgen.

Samengevat: Wat jij op wilt heffen is totaal niet interressant voor telecomproviders.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Evarist

Golden Member

Ik ben zelf zendamateur geworden. Ik ben nog novice en houd het bij lokale QSO's op VHF en UHF. Contacten leggen.

De meeste zendamateurs die ik ken zijn 60 en 70+ers. Er is zelf onlangs eentje overleden die bijna de kaap van 90 haalde.

Deze zendamateurs houden zich voornamelijk bezig met 80 en 40m banden. Dat is van 'hun' tijd. En daarop worden de meeste DX'en gemaakt. Ik zie niemand in mm golven met Brazilië werken, om maar een voorbeeld te noemen.

Laat dus die banden bestaan. Ieder diertje zijn pleziertje.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
vergeten

Golden Member

Op 6 april 2019 17:05:42 schreef Evarist:
Ik ben zelf zendamateur geworden. Ik ben nog novice en houd het bij lokale QSO's op VHF en UHF. Contacten leggen.
Ik zie niemand in mm golven met Brazilië werken, om maar een voorbeeld te noemen.

Dat kan ook helemaal niet! (ja ook zendamateur) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat kan ook helemaal niet! (ja ook zendamateur) :)

Toch zijn ook daar technieken voor hoor. Er bestaan amateursatellieten, je kunt bouncen, scatteren, ducten enz.

In die technieken zitten alleen wel nogal wat technische uitdagingen. Dingen als fase verschuivingen, doppler effecten. en met de objecten meelopende antenne richtsystemen om er maar een paar te noemen. Erg boeiend en interessant denk ik.

Je hebt ook ontvangers met extreem lage ruisgetallen nodig. En zenders met grote vermogens zijn op hele hoge frequenties niet echt makkelijk te maken. Er is ook nog eens weinig of niets kant en klaar te koop.

Wat uitdagingen betreft is op zowel op de lage als op de hele hoge band meer dan zat te vinden.