Panasonic DR49 digitale counter wijkt af

Hallo,
Mijn counter van de Panasonic DR49 wijkt af
Als ik een station op de MG op 1485 beluister geeft de counter 1487 aan
Dit is op alle banden hetzelfde dus ik denk dat de counter zelf verlopen is
Nu kan ik daar geen trimmertje of potmeters in vinden dus hoe stel ik deze bij
Of is het een kristal kwestie
In de bijlage heb ik het schema van de counter gezet alleen is dit van de DR48, maar volgens mij is die hetzelfde alleen heeft die leds en de DR49 heeft een fluorescerend display
Alvast dank.

maartenbakker

Golden Member

Een counter verloopt niet. Je oscillator en middenfrequent misschien wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch raar dat het op alle banden hetzelfde is, sw 2-8 is weer een apart tunergedeelte met zijn eigen ocsilators
En ook het FM gedeelte wijkt af
Of je moet de ocsilator in het counterbakje bedoelen (IC5)

[Bericht gewijzigd door beukenootje op vrijdag 5 april 2019 15:39:36 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Goed punt, IC5 of het kristal kan ook. Heb je geen last van zwakke ontvangst?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan ik dat kristal ook een beetje verstemmen met een c'tje ofzo
Ik weet dat we vroeger bij de 27Mc bakjes alfa kanalen hadden, dat ging met een trimmertje bij het kristal.

Arco

Special Member

Als je een van de c'tjes aan het kristal wat groter maakt, gaat 'ie langzamer lopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je, ga er mee aan de slag
Staat wel zo netjes dat er een goeie freq. staat.

Op 5 april 2019 16:34:10 schreef beukenootje:
Dank je, ga er mee aan de slag
Staat wel zo netjes dat er een goeie freq. staat.

Helaas, schijnt toch anders te zijn in deze counter, zit wel een kristal in maar daar veranderd niks als ik er met de vinger op de pootjes druk
Ook zijn de IC's anders een M54824P en een TD6101P
Zet het maar mooi weer inelkaar want is al zeer oud spul voor je het weet breekt er iets af ofzo en het werkt nu nog in elk geval.

Op 5 april 2019 15:15:22 schreef maartenbakker:
Een counter verloopt niet. Je oscillator en middenfrequent misschien wel.

Het is wat Maartenbakker al zegt.

De middenfrequent staat er 2kHz naast. Ik weet niet of je de offset van de counter kan programmeren, dan kun je die 2kHz opschuiven?

Verder zou ik er niet aan zitten. Je kunt vaak meer verprutsen dan goed doen met het trimmen van MF zonder de goede apparatuur. En vooral als de kerntjes breken heb je een probleem.

Als de xtal oscillator niet goed was, dan zou je op lage frequenties een andere afwijking meten dan op hoge frequenties.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
RAAF12

Golden Member

In deze multi bandontvanger (mooi ding, trouwens!) zitten meerdere MF's en alle banden KG, MG en FM geven afwijkingen in het display te zien. De enige mogelijkheid is m.i dat de counter is verstemt, het 5MHz kristal is eerste verdachte. BTW, de DR49 is de Europese versie van dit model.

Op 5 april 2019 17:26:56 schreef beukenootje:
[...]
Helaas, schijnt toch anders te zijn in deze counter, zit wel een kristal in maar daar veranderd niks als ik er met de vinger op de pootjes druk

kristallen kan je maar voor 0,000001% bijregelen, daarom worden ze gebruikt als referentie... dus ofwel is het kristal serieus verlopen (wat eerder uitzonderlijk is) ofwel iets anders..

maartenbakker

Golden Member

Hoe groot is de afwijking op de FM eigenlijk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

GigantFM zit op de kabel op freq. 98.10
Op de ontvanger 98.12 op de grootste meteruitslag

Op 5 april 2019 18:13:35 schreef kris van damme:

kristallen kan je maar voor 0,000001% bijregelen, daarom worden ze gebruikt als referentie... dus ofwel is het kristal serieus verlopen (wat eerder uitzonderlijk is) ofwel iets anders..

Zie dat Raaf12 hetzelfde servicemanual heeft
Klopt helemaal de 49 is de Europese versie van de 48
en volgens mij werkt bij de 48 de counter met leds.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 april 2019 21:04:52 (71%)

maartenbakker

Golden Member

Dus op de FM 20kHz ernaast in plaats van 2kHz. Dat klopt met elkaar als er ergens een 10-deler zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wanneer je de oscillator van deze ontvanger verstemd, dan loopt de frequentie counter mee met de verkeerde afstemming.
Ik denk dus niet niet dat de fout ergens zit in de counter, maar meer een gevolg is van een verstemde oscillator frequentie.
Heb je al geprobeerd de oscillator frequentie te meten, of direct af te regelen op de gewenste frequentie?

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Maar hoe verklaar je dat zowel de AM als de FM oscillator verkeerd lopen (en dan ook nog eens de een precies een factor 10 meer dan de ander)?

Ik zoek dit soort fouten in eerste instantie ook niet in de counter, maar het lijkt er wel verdacht veel op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat ben ik wel met je eens Maartenbakker, inderdaad die factor tien is wel heel vreemd.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb de Oscillator frequentie nog niet gemeten, ben momenteel een beetje beperkt in mijn meetapparatuur, zit ergens in een doos op zolder vanwege een verbouwing
Maar oscillator van de ontvanger zelf verstel dan loopt inderdaad de counter ook mee dus dat helpt niks
En op de FM staat die laatste 2 te knipperen van 1 naar 2

ik heb hier een stuk draad aan de kabel aansluiting hangen en zo kan ik kabel zenders ontvangen gewoon op de telescoopantenne van de DR49
Ik druk dan de antenne zover in dat de meter halverwege staat en zo zoek ik het sterkste punt.

Henry S.

Moderator

Ik denk dat het probleem in de counter zelf zit.

Op 5 april 2019 22:07:20 schreef maartenbakker:
Dus op de FM 20kHz ernaast in plaats van 2kHz. Dat klopt met elkaar als er ergens een 10-deler zit.

Deze zit in de counter ic, de deling wordt door de bandselectie bepaald. Pin 11 wordt via S1-2 naar de massa getrokken.

Alle banden stemmen zo lezen goed af, alleen zit de uitlezing er consequent 2/20kHz naast. Dat is alleen te verklaren als het signaal van de 5-9MHz VFO correct is.

Zonder een donor is hier niets aan te doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Denk dat ik de handdoek in de ring moet gooien
Na mijn counter te hebben geopend zag ik dat het anders was dan die van de bijlage
Het ene IC is M54824 dit is een groot IC kan er verder geen info over vinden
Het ander Ic is een klein IC TD6101P Dip8 (heb ze niet geteld) denk ik
Ook hier is weinig over te vinden
Heb als het goed is een PDF gekocht van de RF-4900 dat is wel hetzelfde als de DR-49 volgens de berichten, ook de counter.

Ga dit eerst maar eens afwachten
Een donor heb ik niet, weet er wel 1 maar ja die is van een DR-48 dus dat zal ook weinig uithalen.

Voor eerst bedankt allen voor het meedenken en tips/informatie.

maartenbakker

Golden Member

Je zou op de gok het kristal eens kunnen vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Heb je een communicatie ontvanger, met het bereik van het X-tal?
Dan de frequentie monitoren,weet je of er een grote afwijking in zit.
Met een los draadje van antenne ingang, naar X-tal op korte afstand. Dus niet aan het X-tal(i.v.b. verstemming)

Henry S.

Moderator

Een gok van 50 cent is altijd te doen.

Ik zie dat de TD6101 'gekke' delers heeft: 1:8, 1:80 en 1:88.
1:8 heeft de counter IC nodig voor AM en SW, 1:80 voor FM.

De datasheet van de M54824P is hier te vinden: https://www.datasheetarchive.com/M54828P-datasheet.html (2e link, onder de shortlist).

Even wat extra vraagjes:
-Wordt er geen 74LS93 gebruikt?
-Heb je een 5.120MHz kristal rechtstreeks op de counter IC zitten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Was ik weer,
Heb net van iemand vernomen die dit type veel onder handen heeft gehad
Hij zeg dat de counters van de DR48 - 49 altijd afwijken, is een kwaal van die dingen.

@Henry S. heb de counter alweer ingebouwd, als mijn service manual er is ga ik verder kijken, er zat een kristal van 5nogwat Mhz. direct op het ic
Daar zaten wel wat c'tjes omheen, maar als ik met de (natte) vinger daar wat druk dan gebeurt er niks.
en 74ls93 weet ik niet heb er niet op gelet toen ik hem open had maar daar kom ik vanzelf achter als de manual er is.

@Krelis Vonketrekker, ja die heb ik wel, alleen dat is de Panasonic zelf
Andere heb ik niet.
Grt
Henk.

Hubie

Special Member

Mijn 2 centen:

The bandswitch for LW - MW - SW1 - FM and the band segment switch for SW 2 - 8 are located below the right auxilitary frequency dial. The frequency counter can be calibrated from a 5 or 10 MHz time signal and frequency standard transmission from WWV / WWVH or even from another station transmitting exactly on a known frequency.
he operation scheme of the DR-49 is quite straightforward: turn on the set, make sure the RF gain control is turned to the MAX setting, the AM bandwidth to wide and the BFO turned off. The right bandselector should be on SW 2 - 8 and the left on "2" to select the 3 - 7 MHz range, the use the big tuning knob to find the "Deutsche Welle" from Cologne on 6.075 MHz. If the signal peak is one or two kHz higher or lower then 6.075, use the SW 2-8 CAL to adjust the frequency display setting to the correct frequency.

Ik begrijp hieruit (ingekort):In AM met het brede filter een bekend station opzoeken en dan met Cal. op de juiste (bekende)frq.draaien.Verschil kan 1 a 2 KHz 2-4 KHz zijn.Dat is de omgedraaide wereld. ;-)
Daarmee bedoel ik:Ik stem een station af op de counter,niet de counter op het station. ;-)

Komt hier vandaan:http://www.qrzcq.com/mirrors/www.shortwaveradio.ch/radio-e/panasonic-r…