HS scheidings transfo in serie

Hi

Ik ben momenteel aan het werken in een luchthaven maar we komen uit op een probleem.
Dit is een situatie schets:
We hebben een stroomtransfo van 5kw die een stroom uitstuurt van 6.6A en normaal gezien een spanning van 6000V om de leds te voeden, iedere led heeft voor zich een scheidings-transfo (1:1) zitten van 200w in serie geplaatst met elkaar en dit 30 keer op dezelfde lus (niet op alle transfos word een verbruiker aangesloten).
Dit komt dus uit op een verbruik van 6kw, omdat wij een paar van deze scheidings-transfo er niet mogen vantussen halen voor de veiligheid en fall back als iets niet goed zo gaan.

ik vroeg me dan af als ik de secundaire kant van de niet gebruikte scheidingstranfso's korstuit zou het verbruik verminderen en dus ervoor zorgen dat mijn stroomtransfo (voeding) niet in fout slaat.

iemand hier ervaring mee of weet iemand de formule om dit deftig te kunnen berekenen.

Alvast bedankt en in tussen tijd zoek ik verder op het net.

Als je de scheidingstransformator secundair kortsluit ligt het aan de opbouw van de trafo wat er gebeurt.
1 hij gaat roken en stuk
2 deze is zo gemaakt dan Inominaal stroom gaat lopen

Sorry maar ik begrijp er helemaal niets van. Maar als je op een forum moet gaan vragen hoe je met dergelijke installaties moet omgaan denk ik dat je dit beter aan en vakman over kunt laten. Zeker als je een led installatie op 6000 volt wilt laten draaien.

Een led is meestal 3 volt en behoeft gelijkspanning. En geen 6000 Volt wisselspanning. Dus met alleen een trafo kom je er niet.

En uit zuinigheid trafo's kortsluiten is helemaal een raar idee. Dat kan alleen met speciale trafo's die dan lekker warm worden en lekker energie gaan staan gebruiken. Blijf liever van die installatie af

mel

Golden Member

Ik zou er gewoon afblijven?
1e , wat doet de installatie? (voor hetzelfde geld zijn het de landingslichten...)
2e is de installatie van jezelf?

Gewoon afblijven...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

6.6A x 6000V is toch een beetje boel meer dan 5,0kW ???

zo te lezen zijn dit idd landings lichten. die staan in serie op een hoge spanning, bij uitval van 1 armatuur brand de rest nog gewoon.

echter, de trafo's zijn dan wel 200VA per armatuur, maar is de led lichtbron dat ook wel? trafo's zijn doorgaans ruim berekend in die installaties, hangt er dus maar 150W op elke trafo heb je met 30x 150W 4500W, en dat kan de hoogspanning trafo wel aan.

of het overigens wel 30x gewone scheiding trafo's zijn vraag ik me wel af, immers zou er zonder gelijke last op de trafo's de boel uitvallen. die trafo per armatuur heeft een functie dat bij een defect in een armatuur de voeding doorgekoppeld blijft, 200V per armatuur zodat de boel blijft werken op de overige armaturen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zo te lezen zijn dit idd landings lichten

Dan zou ik er helemaal afblijven. Als dat uitvalt doordat jij als amateur hebt zitten knoeien en er gaat daardoor iets fout? Oef dan heb je het probleem dat ze bij jouw komen maar ook het probleem dat jij verder moet leven met een groot ongeluk op je geweten.

Ik zie beelden voor me van ene Bruce Willis die in een dikke sneeuwbui vuren op de landingsbaan aan het maken is omdat de landingslichten niet werken

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een stroomtrafo in een serieschakeling mag je kortsluiten, niet open laten. Een spanningstrafo in een parallelschakeling mag je open laten, niet kortsluiten.

Precies. Dus... als het aangesloten is zoals ik DENK dat het aangesloten is, dan MOET je niet gebruikte stroomtrafos in de serieschakeling kortsluiten. Dit kan je zowel secondair of iets beter(*) primair doen. Blijft dus dat de boel gevaarlijk is als je de "regels" niet volgt. Waar bijvoorbeeld een scheidingstrafo normaal 200V op de secondaire heeft staan kan dat zomaar 6kV worden als je iets verkeerd doet met de kortsluiting/aansluiting van de led-bank.

Ik geloof dat deze constructie met een serieschakeling van spullen op luchthavens gebruikelijk is. D'r was iets, maar ik weet niet meer precies wat. Het kan zijn dat "een onderbreking in de kring zorgt er niet voor dat alles uitvalt, waardoor eerder de hele streng uitvalt ipv slechts een deel waardoor er voor het vliegend persooneel VERKEERDE informatie (tegenover GEEN informatie) te zien zou zijn.

Maar goed. Een onbedoelde kortsluiting kan dus toch ook een enkele lamp doen doven waardoor een verkeerd beeld ontstaat.

(*) ALs je het vanuit de efficientie bekijkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het mooie aan een stroomtrafo is dat je de secundaire zijde kort mag sluiten zonder dat er gekke dingen gebeuren. In theorie mag je een stroomtrafo secundair nooit onbelast laten, de spanning loopt theoretisch zeer hoog op!
Jouw vraag is typisch een start/landingsbaanverlichting waar de “lampen” in serie staan.
Het is dus zaak bij deze installatie dat bij een kapotte lamp de transformator secundair kortgesloten wordt. Bij een kerstboomverlichting zag je dat nog wel eens, vooral de latere (met gloeilampjes) daar zit in elk lampje een voorziening die het lampje kortsluit als het gloeidraadje kapot gaat. Zo blijft de rest van de string branden. Maar het heeft wel gevolgen voor de lampjes die het nog wel doen, die krijgen een iets hogere spanning, en zullen iets sneller doorbranden.
Bij jou stroomtrafos heeft het kortsluiten van een secundaiire zijde geen invloed op de primaire kring, hetgeen een groot voordeel is.

Waarom er voor gekozen is om van serieschakelingen toe te passen is mij niet helemaal duidelijk. Wellicht dat iemand mij dat duidelijk kan maken.
Voordeel is wel dat een sluiting ergens in de kring alle l(overige) ampen nog blijven branden.
Eventuele extra weerstand in de kabels heeft geen invloed op de lampen.
Nadeel is de hoge spanning, zoals in het voorbeeld, 6 kV, en dat moet je wel even heel anders behandelen dan 400 Volt. Zeer zeker voor monteurs toch wel een hele andere orde van veiligheid/gevaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

@TS kan denk ik beter niet aan de installatie werken; er is teveel onbekend.
Die 6,6 A is vermoedelijk niet de stroom uit de 6 kV, maar is de lampstroom. Dat is een normale waarde voor luchthavenlampen.

In elk geval bij ons (ook 6 kV) is het gewoon een kwestie van rendement. De baan ligt zelf al ruim een kilometer van de het inkoopstation, is enkele km lang, en de verlichting loopt nog een paar honderd meter voor en achter de baan door.
Stel dat je 6 kW aan lampjes hebt, dan is dat maar 1 ampere, zodat de spanningsval in de kabels nog wel wat meevalt. En bovendien, op 6 kV kun je een paar volt gemakkelijk missen.
Maar als je 400 V zou gebruiken, zou de stroom voor die 6 kW meteen 15 A worden, en de koperverliezen dus 225 maal zo groot. De spanningsval zou ook 15 maal zo groot worden, en bovendien tikt iedere volt op 400 V ook nog eens 15x zo hard aan als op 6 kV.

In het magazijn heb ik nog lampen liggen van drie verschillende vermogens, en dus drie verschillende werkspanningen - de stroom is steeds hetzelfde: 6,6 A. De lampjes staan natuurlijk niet rechtstreeks in serie op de 6 kV; deze stroom is ná de stroomtrafo. (klik op het plaatje voor iets groter)
De werkspanning wordt niet op de verpakking vermeld. Dat is niet zo gek; van lampen voor 'gewoon' gebruik wordt immers de werkstroom ook niet vermeld.

Tegenwoordig zitten er natuurlijk ledlampen in de baanverlichting.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik zou wel eens in dat magazijn willen rondsnuffelen...op zn "amateuristisch" , :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 april 2019 06:20:34 schreef Bochus:
Hi

Ik ben momenteel aan het werken in een luchthaven maar we komen uit op een probleem.
Dit is een situatie schets:

Luchthaven heeft na een aanbesteding voor PicoBello BV 'gekozen' omdat zij de goedkoopste zijn?

Op 6 april 2019 08:06:12 schreef Ex-fietser:
Sorry maar ik begrijp er helemaal niets van. Maar als je op een forum moet gaan vragen hoe je met dergelijke installaties moet omgaan denk ik dat je dit beter aan en vakman over kunt laten. Zeker als je een led installatie op 6000 volt wilt laten draaien.

Een led is meestal 3 volt en behoeft gelijkspanning. En geen 6000 Volt wisselspanning. Dus met alleen een trafo kom je er niet.

En uit zuinigheid trafo's kortsluiten is helemaal een raar idee. Dat kan alleen met speciale trafo's die dan lekker warm worden en lekker energie gaan staan gebruiken. Blijf liever van die installatie af

Ik denk dat je beter niet reageert dan zo'n reactie te plaatsen. Ik vind deze zeker niet gepast. U noemt hem een amateur terwijl uzelf niet weet waarover je bezig bent?
We praten hier over een installatie waar jij zeker nooit mee in aanraking zal komen en misschien wel best ook zo te horen.

Frederick E. Terman: Ik zou het zelf niet beter kunnen uitleggen, je hebt volkomen gelijk. Zo'n installatie is puur op rendement gericht en op eventuele back up als er iets fout loopt. Zeer interessant om u eens in te verdiepen!

Ik vind het een interessant probleem en zou graag meer over de installatie weten, dus het is interessant dat het besproken wordt op dit forum.

Langs de andere kant lijkt me dit ook juist niet iets wat je op een forum wilt gaan vragen als vakman.. omdat een fout maken heel duur en heel gevaarlijk zou zijn.

Het zou ook fijn zijn moesten er eens goede schema's, grondplannen, ... bij zo'n discussie gevoegd worden.