ster driehoek schakeling

Beste,

Ik heb 3x230V aanwezig en wil de handmatige ster driehoekschakelaar vervangen.
Nu heb ik alles correct aangesloten volgens de kenplaat.
XYZ en UVW.
Wanneer ik de schakelaar aanzet in ster draait de motor maar wanneer ik wil overgaan naar driehoek vertraagd de motor tot stilstand.
Normaal loopt de motor toch aan in ster om zo over te schakelen naar hogere toeren in driehoek.
Kan iemand helpen?

mvg

mel

Golden Member

Hoe heb je m aangesloten?
Voor een motor heb je 7 draden nodig
meestal is het UVW,ZXY en aarde.
De boven elkaar liggende klemmen moeten op dezelfde fase staan, via de schakelaar.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 5 april 2019 15:07:29 (46%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb de draden aangesloten volgend de binnenkant van de beschermkap.
(foto bruine beschermkap)
De tweede foto is van de aansluitdoos aan motor.d
De klemmen aan de kant van de kabels zijn van links naar rechts UVW
De klemmen daarboven zijn YZX

Op 5 april 2019 15:03:27 schreef Bartez:
Beste,

Normaal loopt de motor toch aan in ster om zo over te schakelen naar hogere toeren in driehoek.

mvg

Nee. de ster wordt even gebruikt om de inschakelstroom te beperken, maar het eindtoerental bij onbelaste motor is hetzelfde.

Ok. Maar wanneer ik de mechanische ster-driehoekschakelaar inschakel van de lintzaag op de eerste stand(ster) is er geen probleem maar als ik dan overschakel naar de tweede stand(driehoek) vertraagd de motor en komt tot stilstand.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar heb de kabels aangesloten volgens aansluitschema op de binnenkant van de beschermkap (zie foto vorig bericht)

mvdk

Golden Member

Maar werkt 't nu? Zo nee, kan u ook nog een foto posten hoe de draden op de schakelaar zitten aangesloten. Foto zodanig dat zichtbaar is welke draden op welke klemnummers. Merk en type schakelaar komt ook van pas.

Op 5 april 2019 15:05:57 schreef mel:
meestal is het UVW,ZXY en aarde.
De boven elkaar liggende klemmen moeten op dezelfde fase staan, via de schakelaar.

+1
Is dit in Belgie 3x230Vac tussen de fasen ?

Wat er nu waarschijnlijk gebeurt is dat elke motor wikkeling zowel op het begin als het einde van z'n wikkeling door de zelfde fase gevoed wordt.
Spanning meten dus tussen U-Z en V-X en W-Y.
Moet in de driehoekstand 0 Volt wezen. in jouw geval waarschijnlijk 230Vac ?

GJ_

Moderator

Op 5 april 2019 19:19:43 schreef HD13:
Is dit in Belgie

In ieder geval wel België.

De positie van de drie verschillende aderkleuren maken mij wantrouwig.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 april 2019 19:31:12 schreef GJ_:
[...]In ieder geval wel België.

De positie van de drie verschillende aderkleuren maken mij wantrouwig.

Mij ook.
De rode en de grijze draad (van een en dezelfde kabel) wisselen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 april 2019 23:04:24 schreef Toeternietoe:
[...]

Mij ook.
De rode en de grijze draad (van een en dezelfde kabel) wisselen.

Dan moet je wel weten wat je doet !
Wat er mis kan gaan is dat de motor van draairichting wil veranderen als deze overgaat van ster naar driehoek.

Dus gewwoon eerst meten of je dezeldfe fases tegen over elkaar hebt, is al eerder uitgelegt.

GJ_

Moderator

Het was ook alleen maar "verdacht". Ik neem aan dat Toet alleen bedoeld dat de kleuren op verdachte wijze van positie wisselen, niet dat TS deze blind fysiek moet omwisselen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat er mis kan gaan is dat de motor van draairichting wil veranderen als deze overgaat van ster naar driehoek.

Dat hoor ik wel vaker, maar ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijg.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Ik schat zo in dat ts z'n vergissing, waarschijnlijk de draadjes aan de schakelaar verkeerd aangesloten, heeft bemerkt. Dat wij in het ongewisse worden gelaten is iets met ster-driehoek schaamte.

als je een ster driehoek verkeerd hebt gebouwd, dan zitten er 2 fasen gedraaid, en loopt ie dus de verkeerde kant op met omschakelen naar driehoek

echter, gezien de ts geen vermogen meer heeft na omschakelen, lijkt het eerder dat ie 1 wikkeling in de driehoek stand uit 2x dezelfde fase heeft gevoed. als ts 1 wikkeling in tegenfase had aangesloten klapten de zekeringen er wel uit zodra de motor in driehoek ging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 6 april 2019 12:27:29 schreef testman:
als je een ster driehoek verkeerd hebt gebouwd, dan zitten er 2 fasen gedraaid, en loopt ie dus de verkeerde kant op met omschakelen naar driehoek

nee, dan gaat ie wat staan brommen. De verkeerde kant op kan niet.

Op 6 april 2019 10:11:53 schreef HD13: Wat er mis kan gaan is dat de motor van draairichting wil veranderen als deze overgaat van ster naar driehoek.

Ook niet, niet door twee draden te wisselen.

mvdk

Golden Member

We kunnen blijven gissen, ik denk dat de ts ondertussen de fout heeft ontdekt. Ik bedoel, als het probleem nog zou staan, zou ie hier weer teruggekomen zijn. Motorschaamte.

GJ_

Moderator

Niet iedereen zit de halve dag achter z'n PC en controleert CO iedere vijf minuten. :-)
Op de meeste fora kun je rustig een paar dagen wachten op een zinnig antwoord.

Het lijkt erop dat de rode en de grijze draad verwisseld moeten worden, zodat rood tegenover rood komt te zitten en grijs tegenover grijs.
De zwarte draden zitten goed.

U - rood
V - zwart
W - grijs
X - grijs
Y - rood
Z - zwart

Van uitgaande dat er geen wisseling van draden aan de schakelaarzijde heeft plaatsgevonden.

De motor is wel 127/230V ?

mvdk

Golden Member

Op 6 april 2019 19:20:25 schreef Edwass:
Van uitgaande dat er geen wisseling van draden aan de schakelaarzijde heeft plaatsgevonden.

Daarom heb ik een paar posts terug gevraagd om een plaatje hoe het aangesloten zit.
Ik denk dat dat ding allang goed werkt.
Kabelschaamte.

Edwass,
Op een 3x230Vac net zou een 127/230 Vac motor in ster moeten staan.
Dan kan een ster driehoek schakeling niet eens.
Motor moet dus een 230/400 Vac type zijn.
Laagste spanning geeft de spoelspanning aan.

Op 6 april 2019 19:29:34 schreef mvdk:
[...]
Daarom heb ik een paar posts terug gevraagd om een plaatje hoe het aangesloten zit.
Ik denk dat dat ding allang goed werkt.
Kabelschaamte.

Als topicstarter kan je hier een vraag stellen. Wanneer/of je een antwoord krijgt is maar de vraag.
Je geeft antwoord maar het is net al GJ_ al aangaf. Niet iedereen zit continue op CO

High met Henk

Special Member

@TS..

Laat je niet afscrikken. Iedereen hier maakt domme fouten. Slechts weinigen komen ervoor uit..

Wees niet 1 van hem. Het zou je iig van mij credits opleveren als je meldt of je het opgelost hebt en wellicht meer als je zegt wat het was..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 april 2019 21:21:18 schreef HD13:
Edwass,
Op een 3x230Vac net zou een 127/230 Vac motor in ster moeten staan.
Dan kan een ster driehoek schakeling niet eens.
Motor moet dus een 230/400 Vac type zijn.
Laagste spanning geeft de spoelspanning aan.

Je hebt gelijk. Echter de vraag aan de TS wat er op het type plaatje van de motor staat. De draden van de motor zijn immers los geweest? Motor gereviseerd of vervangen?

Shiptronic

Overleden

1 spoel in tegenfase staan in driehoek? Temperatuur loop dan meestal ook wel op :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De draadkleur volgorde kijken we vreemd tegen aan omdat de klem codering anders is als we meestal zien bij de wat oudere motoren.
Bovendien zal op de nieuwe schakelaar de nieuwere codering staan.
We weten niet wat het beroep is TS. maar menigeen zal hier de fout in gaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?