Ferriet klem

Hallo,

Ik heb een korte vraag. Ik heb wat ferrietklemmen aangeschaft voor oa. de USB kabel tussen mijn Airspy HF+ SDR ontvanger en laptop.

Nu zit de ferrietklem wat ruim om de kabel (kabel is 5 mm, diameter klem is 7,5mm). Is dat een probleem, oftewel moet zo'n ferrietklem precies passen of mag er ruimte tussen de klem en de kabel zitten?

Vr. groeten,

Kees Boer
Schiermonnikoog

Zou op zich niet heel veel moeten uitmaken. Wat je nu wel kunt doen is je kabel een extra lus door de clamp te leggen. Dus een winding zoals een spoel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dank voor je snelle reactie. Ik gebruik de SDR ontvanger en ook de andere analoge ontvangers voor HF ontvangst. Dus alleen Korte Golf. Maakt het type Ferriet kern dan nog wat uit?

Een ferrietkern werkt het beste als deze zo strak mogelijk om de kabel zit. Dan vangt deze namelijk het beste de veldlijnen op. Bovendien neemt de effectiviteit (flink) toe met het aantal windingen door de kern.

Let wel op dat je niet teveel capacitatieve koppeling en mutuele inductantie krijgt tussen de windingen, die verminderen de effectiviteit namelijk.

Er zitten verschillen tussen ferrietkernen, ze zijn effectief in een bepaalde frequentieband (te vinden in de datasheet). Het beste lijkt mij om een ferrietkern te nemen met een frequentieband die samenvalt met de frequentieband waarop je HF spul draait. Dat gezegd hebbende, zal ook een ferrietkern met een frequentieband die wat verschoven is wel enige verbetering opleveren.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Anoniem

Het gebruik van ferrietringen voor ontstoring is wat complexer dan zich laat aanzien. Het kan efectief zijn, maar is geen universeel wondermiddel.
Maar tis ook een simpele ingreep, het proberen waard.
Los van het feit dat er vele soorten ferriet bestaan met verschillende frequentiedomeinen moet ook vermeld worden dat kerntjes bedoeld voor transfootjes minder effectief zijn als ontstoorder en andersom.

Ik ben niet overtuigd dat een ferrietklamp op een korte USB kabel veel demping zal geven.
Een clamp is vooral effectief tegen common mode signalen.

Wanneer je data op een USB kabel zet is die data differential mode. Dat wil zeggen dat ze getransporteerd wordt tussen twee geleiders. Een ferriet over de kabel dempt dit signaal geenszins en dat is ook onwenselijk.
Pas na enige afstand ontstaat er een commonmode signaal over de kabel door enige asymmetrie en zou een ferriet effectief zijn.
Maar USB kabeltjes zijn daar vaak te kort voor. Tenzij er zeer hoge datarates verstuurd worden. Dat betekent ook dat de plaats waar je de klamp zet belangrijk is.

Je ziet bijvoorbeeld dat bij een dimmer de spoel altijd in serie staat met de belasting. Een common mode spoel zou hier geen enkel effect hebben.

Verder zal het beetje speling dat je hebt nauwelijks invloed hebben.

Het is correct wat Muddy zegt, dat een aantal windingen de effectiviteit sterk zal vergroten, maar ik zie niet in hoe je dat zou realiseren met een 5mm kabeltje door een gat van 7.5mm :-)

Ik zou zeggen, je hebt ze nu toch besteld, proberen maar.
Alle beetjes helpen, maar verwacht geen wonderen.

Dank voor de reacties. Maar ik geloof niet in ferriet. Een aantal dagen ferriet klemmen uitgeprobeerd. Nu alles er weer af en de SN verhouding is beter dan met de ferrietklemmen. Dus ze staan binnenkort te koop. Nogmaals prima forum en de antwoorden. Dat waardeer ik zeer.

Op 6 april 2019 20:22:41 schreef Schier:
...Maar ik geloof niet in ferriet.

Da's een veel te simplistische stelling. Als het in jouw geval niet helpt, betekent dat alleen maar dat jouw storing geen common mode karakter heeft. Misschien had je niet precies het goede type, of was de doorvoer iets te wijd, maar het had zeker iets moeten doen... mits het common mode storing is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 6 april 2019 10:35:52 schreef grotedikken:
Ik ben niet overtuigd dat een ferrietklamp op een korte USB kabel veel demping zal geven.

Waarom zitten ze bij veel fabrikanten al aan de kabel vast? Met name meegeleverde usb kabels van wat gevoelige apparatuur oa. fotocamera's, m'n Uniden scanner, externe CD drive en dergelijke...? Is hier dan een reden voor?

Arco

Special Member

Bij sommige USB devices zit een brakke USB driver. Heb ik gehad bij een HP inkjet in het verleden.
Raakte om de haverklap verbinding kwijt en moest dan gereset worden...

Veel apparaten komen niet meer bij als er een of andere 'hik' op het USB signaal heeft gezeten en de verbinding verbreekt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sommige apparaten halen net niet de EMC eisen. De fabrikant komt dan mogelijk net weg met een aangepaste kabel die ze meeleveren.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 7 april 2019 08:31:19 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Eigenlijk wijst het op elektronica die niet voldoet. Als de ontwikkelaar zijn werk beter had gedaan met componenten die maar een paar cent kosten was die ferrietkern van 1 euro niet nodig geweest.

Een ferrietkern die gemaakt is om verlies te geven kan wat dempen. Maar nog meer houdt hij common-mode spanningen tegen. Echter wordt de impedantie verhoogd. Een spanningsval krijg je alleen als achter een hoge impedantie nog een lage impedantie zit. Vandaar dat het zo goed werkt met kabels die karakteristiek afgesloten zijn. Maar minder goed met hoogohmige ingangen.

Mijn tip:
Zorg ervoor dat je een goed afgeschermde USB-kabel gebruikt. Waarbij de afscherming in zijn geheel aan de buitenkant zit geklemd en niet via een pig-tail (draadje). Veel EMC problemen treden op bij de connectoren.

Anoniem

@Maus0611.
Flipflop en Hoeben hebben je vraag al beantwoord.

En er is een groot verschil tussen een conducted emission enkele dB extra verzwakken ,zodat een bijna goed apparaat voldoet qua uitstraling, en een signaal dat sterk in een ontvanger binnenkomt dermate dempen dat je het niet meer hoort.

Zoals ik verwacht had, heeft dit hier niet het gewenste effect.

Schier, ik zou als je vaak experimenteert, die klampjes niet wegdoen,ze komen vast nog wel van pas.

Zoals steeds moet je de pleister op de wonde leggen , niet ernaast.

TinusTech

Golden Member

Een SDR ontvanger is per definitie erg gevoelig voor radiostraling. Common mode signalen vanuit de laptop (evt. de laptopvoeding) kunnen dat verstoren. Heb je de voeding wel eens afgekoppeld?
Die clip-on ferrietkern werkt niet voldoende. Voorgangers hebben al aangegeven waaraan dat kan liggen.
Verder zoeken: veel kringloopwinkels hebben bakken kabels staan, Zoek een met aan beide kanten een ferrietknol en het liefst een dikke kabel met veel afscherming. Of zoek wat meer, ze kosten bijna niets en dan zoek je thuis de beste eruit.

Er zijn ook usb groundloop seperators te koop. Die zouden ook de commonmode storing kunnen verkleinen. Probleem is dan de voeding van de ontvanger.