Dit is 'm denk ik ongeveer, zocht op SMD weerstand.

Anoniem

https://etech.training/trainingen/rework-of-surface-mount-smd-assembli…
De drie schuin boven/naast elkaar gestapelde gevalletjes linksboven van de soldeer punt, die lijken er tenminste precies op. hoef geen verder antwoord meer, maar bedankt, ben ik wat verder.

Hopelijk deze link met foto net zo goed wel even geplaatst.

Wat je daar tekende in het andere topic is een SMD component. Een klein "ding" met aan beide kanten een soldervlak. Dat is natuurlijk geen zilver, maar gewoon tin. Nou komt het: er zijn allerlei componenten die er precies zo uitzien. Weerstanden, condensatoren, ferrites, ... Dus aan de vorm kun je absoluut niet zien wat het is.
Je zou nog kunnen meten, maar da's al lastig als ie op het board zit.

ps, er valt niks aan te klikken op die pagina trouwens.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 6 april 2019 19:56:57 schreef flipflop:
Wat je daar tekende in het andere topic is een SMD component. Een klein "ding" met aan beide kanten een soldervlak. Dat is natuurlijk geen zilver, maar gewoon tin. Nou komt het: er zijn allerlei componenten die er precies zo uitzien. Weerstanden, condensatoren, ferrites, ... Dus aan de vorm kun je absoluut niet zien wat het is.
Je zou nog kunnen meten, maar da's al lastig als ie op het board zit.

ps, er valt niks aan te klikken op die pagina trouwens.

Oké Tinkleur en donkere kleur dan (hint hint ?). Link gaf bij mij eerst alleen pagina overzicht, dus vandaar de, het bovenste aanklikken opmerking. Bedankt voor info verder.

pa3gws

Golden Member

Ik dacht dat je weg zou blijven. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja, je ging toch weg? Superdoei!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik weet al wat het is.

Maar ja, deze 'blitskikker' heeft het de komende maanden te druk om je te antwoorden.

Succes man.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

't Is schoolvakantie, TS verveelt zich..... (en ons ook)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 6 april 2019 22:17:09 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 april 2019 22:13:48 schreef flipflop:
[...]
Flauw. Wat is het?

Dat is toch gewoon duidelijk zichtbaar? Check anders even de foto's in het andere topic, gaat er een wereld voor je open...

Doe niet zo flauw jongens, het is ongeveer 4mm lang, dus een SMD package 1206 of 1210 ligt het meest voor de hand. Als dat een weerstand was, hadden er wel cijfers op gestaan, want daar is hij groot genoeg voor. Diodes en TVSsen hebben altijd een markering. MLCC condensators zijn meestal (licht) bruin, dus dat is het ook niet. Zekeringen ken ik voornamelijk wit, dus dan blijft een spoel/choke een beetje over, maar de waarde is natuurlijk een groot raadsel.

@TS: beschouw dit als een afscheidscadeautje.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 april 2019 22:34:28 schreef SparkyGSX:
Als dat een weerstand was, hadden er wel cijfers op gestaan, want daar is hij groot genoeg voor.

Er staan dus geen cijfers/markeringen op volgens jou?

Pic's or it didn't happen. :D

Ik ga er een beetje vanuit dat de TS dat wel vermeld zou hebben... maar ik geef toe dat dat wellicht een erg optimistische aanname is.

Alsnog zal het weinig uitmaken, zelfs met de juiste onderdelen betwijfel ik ten zeerste of de TS een willekeurig triviale schakeling met een goede print en handleiding werkend kan krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Ik heb mijn glazen bol opgepoetst en zie iets verschijnen....

Het is geel is 5x eerder uitgedeeld. Rara wat is het?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ga gewoon weg G.W. Je bent idd een special member OF een troll.
Troll lijkt me het meeste op.

@MOD, doe gewoon een IP ban, klaar.

Thevel

Golden Member

Hierboven:
helemaal mee eens.

maartenbakker

Golden Member

Iemand die serieus genoeg is om terug te komen en kennelijk niet bewust trollt, mankeert waarschijnlijk iets - op zijn minst communicatievaardigheden. Dan vind ik het ongepast om iemand 'oprotten' toe te bijten. Die conclusie had hij zelf al eens getrokken, maar de electronica trekt harder en dat gaat voor mij in principe voor. Doorzettingsvermogen is immers al de helft van een goed hobbybegin. Je kunt iemand proberen te stimuleren om zijn vragen zo te stellen dat ze redelijkerwijs te beantwoorden zijn, of je negeert ze gewoon.

@GW: de makkelijkste manier om van zo'n vraag iets zinnigs van te maken is om een betere foto te proberen te maken en/of een positienummer of een beschrijving van de plaats in de schakeling te geven. Merk en type apparaat leveren soms een schema op waar je het onderdeel in terug kunt vinden.

Een betere foto kun je desnoods door een externe lens maken. Losse opzetlensjes voor telefooncamera's kun je hier en daar wel vinden, maar misschien kun je ook iets met een strategisch geplaatst vergrootglas of brilleglas.

Een andere optie is om de foto van iets verder weg te nemen en digitaal in te zoomen. In combinatie met goed licht, kan dat soms precies scherp genoeg zijn. Hangt wel van je telefoon af.

Ook kun je goedkope tweedehandse digitale camera's vinden die vaak al beter zijn in macro-opnames.

De andere benadering is natuurlijk om gewoon te kijken hoe SMD'tjes er in het algemeen uitzien en hem zo te herkennen - dat was nu een afdoende oplossing begrijp ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

google eens op SMD weerstand, SMD condensator, SMD spoel.... en zie welke foto er het dichtste bij komt.

probeer anders eens met een vergrootglas voor je camera te hangen, doet wonderen.
voorbeeldje hoe ik het ongeveer 6-7jaar geleden deed:
http://fcapri.ddns.net/off/pics/mp3b.jpg
(ik heb de fout ermee gevonden, de soldering van die jack was los gekomen)

condensator links van dat zwarte blokje, 2 weerstandjes rechts van dat zwarte blokje:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/22990/forum-post

Op 6 april 2019 22:34:28 schreef SparkyGSX:
Doe niet zo flauw jongens, het is ongeveer 4mm lang, dus een SMD package 1206 of 1210 ligt het meest voor de hand. Als dat een weerstand was, hadden er wel cijfers op gestaan, want daar is hij groot genoeg voor. .

niet bij 0hm weerstanden, staat soms een 0 op, maar vaak niks.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 7 april 2019 08:43:52 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 april 2019 03:48:55 schreef maartenbakker:
Iemand die serieus genoeg is om terug te komen en kennelijk niet bewust trollt, mankeert waarschijnlijk iets - op zijn minst communicatievaardigheden. Dan vind ik het ongepast om iemand 'oprotten' toe te bijten. Die conclusie had hij zelf al eens getrokken, maar de electronica trekt harder en dat gaat voor mij in principe voor. ...

Helemaal mee eens Maarten.

I love it when a plan comes together !

@GW, wat nu als we erachter komen wat voor component het is, wat dan? Weet je de waarde, en is ie stuk? Wat is het probleem eigenlijk.

@oprotten-roepers: zegt veel over jullie zelf.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

idd. duidelijk een beginner die iets wil proberen, ik schat zijn slaagkans ook laag in dit toestel te herstellen. maar eens helpen kan ook.
ok, zijn manier van communiceren is wat minder voor op een forum, maar hoe deden jullie het 30jaar geleden op het " tinternet ".
een duidelijke foto maken is niet voor allemaal weg gelegd. als ik nog maar de search doe op dit forum achter 'vergrootglas' en 'gsm', hoe ik vroeger dus fotos maakte, was dat miserable slecht van kwaliteit. ik ben ook dus zo begonnen, en ik loop hier nog altijd rond :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

--

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 juli 2019 19:10:43 (100%)

Anoniem

--

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 juli 2019 19:10:05 (100%)

Anoniem

--

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 juli 2019 19:09:38 (100%)

Anoniem

--

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 juli 2019 19:09:05 (100%)