[NL] Eisen aan (inbouw) elektrische installatie houten tuinhuis

In een nieuw te bouwen tuinhuis welke een soort kantine/bergingfunctie moet krijgen moet een elektrische installatie worden aangelegd.

De buitenmuurtjes zijn in feite holle wanden binnen en buitenkant hout waarin leidingen/wcd's/schakelaars/ moeten worden geïstalleerd.

Het idee is als de leidingen zijn gelegd en de binnenkant is afgetimmerd met underlayment daar hollewanddozen in te boren en gewone inbouw wcd's te gebruiken.
Is dit toegestaan? of worden er speciale eisen gesteld aan de leidingen, inbouwdoosjes en wcd's?

In het berginggedeelte wordt zonder meer spatwaterdicht schakelmateriaal gebruikt en is een aparte ruimte met toegangsdeur buitenom

Het kantine gedeelte daar gaat het even om.

Als er gestookt wordt kun je gewoon standaard schakelmateriaal gebruiken. Indien je het in de winter bv niet gebruikt kan het behoorlijk lang vochtig worden en kun je corrosie krijgen.

hollewanddozen zijn idd niet bepaald dicht, dus als het vaker ongestookt is kun je ook nog de kabel achter de wanden leggen en opbouw materiaal gebruiken, scheelt iig al het leidingwerk opbouw maken.

nu is inbouw wel netter, dus ik zou daar ook voor gaan, wat uhw50 dozen erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

inbouw en UHW50 is idd de bedoeling.

Zit ook hieraan te denken icm BJ ip44 all weather inbouw

https://www.conrad.nl/p/kopos-kprl-68-70ld-na-hollewanddoos-x-d-73-mm-…

Niet bepaald een gangbaar product in Nederland alleen. Ben het in elk geval nooit tegengekomen.

Dan ben ik zo'n tientje per schakleaar/wcd duurder uit. en dat x 12

all weather heeft een gummi ring welke in geval van tegelwerk met vocht zorgt dat er geen water in de aansluitingen druipt. dat is overbodig voor in een houten wand die alleen van evt luchtvochtigheid te lijden heeft.

daar kan je ook wcd's gebruiken die geen klepje hebben. immers is geen luchtstroming icm vocht erger, dat levert schimmel op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet niet of ze ook bestaan voor Attema dozen, maar ABB, het andere merk op de Nederlandse markt biedt luchtdichte inserts voor hun dozen, zelfs de dubbele. Daarnaast vermoed ik, maar dat weet ik niet zeker dat brandbestendige dozen ook luchtdicht zijn.

abb heeft idd ook hollewanddozen, echter steek je daar de spruiten los in, wat ook niet geheel afdicht. de brandwerende dozen zijn een stuk duurder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Waarom zou je brandwerende dozen nodig hebben? Het is geen brandvertragende wand, dus dat is niet van toepassing.
Hollewand dozen zijn ondingen, behalve als je ze goed vast kan krijgen.
Waarom geen gewone inbouwdozen, plaatsten VOORDAT de binnenwand er zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor de info.

Meer dan eens baal ik van het onnauwkeurige slijp en zaagwerk van de timmerman of badkamerinstallateur.

Als ik zelf een mooi gaatje kan boren en de leidingen erachter kan opvissen...

Ik dacht luchtdicht is ook vochtdicht dus...dat icm met all weathert inbouw wcd's.

Op 8 april 2019 10:09:56 schreef mel:
Waarom zou je brandwerende dozen nodig hebben? Het is geen brandvertragende wand, dus dat is niet van toepassing.
Hollewand dozen zijn ondingen, behalve als je ze goed vast kan krijgen.
Waarom geen gewone inbouwdozen, plaatsten VOORDAT de binnenwand er zit.

gewone inbouwdozen zijn ook niet dicht, dan heb je eerder betondozen nodig die worden ingestort. evengoed zou ik geen dozen van tevoren gaan monteren, gewoon uhw50 nemen, gaat het fijnste. gewone dozen vastzetten als een hollewanddoos is een hoop ellende.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: wat is onnauwkeurig werk? In elke sector worden andere toleranties als normaal beschouwd. Voor een metaalbewerker is 1/10mm een heel normale nauwkeurigheid. In de bouw is 1mm al heel nauwkeurig.

Persoonlijk zou ik de binnenwanden compleet zelf doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 april 2019 21:25:25 schreef SNY:

Als ik zelf een mooi gaatje kan boren en de leidingen erachter kan opvissen...

Zo zou ik het ook doen, werken met hollewand inbouwdozen.

Op 8 april 2019 23:06:53 schreef testman:
[...]
gewone dozen vastzetten als een hollewanddoos is een hoop ellende.

Dit kan ik beamen, heb dit ooit in een verbouwing moeten doen uit noodzaak, heb gezworen dat het de eerste en enige keer was.

Grtn

Robbe

mel

Golden Member

Vooral als het gipsplaat is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Van tevoren een plankje monteren tussen de ribben van de wandconstructie. Goed vastleggen waar ze zitten. Na het aanbrengen van de binnenbeplating boor je daar met een dozenboor een mooi rond gat in. Dan de doos er in steken en door de bodem vastschroeven aan het eerder gemonteerde plankje.

mel

Golden Member

Op 9 april 2019 16:00:21 schreef KlaasZ:
Van tevoren een plankje monteren tussen de ribben van de wandconstructie. Goed vastleggen waar ze zitten. Na het aanbrengen van de binnenbeplating boor je daar met een dozenboor een mooi rond gat in. Dan de doos er in steken en door de bodem vastschroeven aan het eerder gemonteerde plankje.

Je mag geen schroeven gebruiken door een doos heen.. er zou eens een draad kunnen beschadigen door de schroeven.. Niet mijn idee, maar dat was jaaaaren geleden verteld door een installatie inspecteur...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 april 2019 16:24:26 schreef mel:
[...]Je mag geen schroeven gebruiken door een doos heen.. er zou eens een draad kunnen beschadigen door de schroeven.. Niet mijn idee, maar dat was jaaaaren geleden verteld door een installatie inspecteur...

Verzonken schroeven gebruiken en aftapen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
chuckie

Honourable Member

De hollewanddozen van abb zijn prima hoor.
Daar zitten 2 flinke dragende strips achter die je klem trekt.
Geen centje pijn...
Je wilt juist niet dat doxen volledig dicht zijn.
Heb al een paar keer gezien dat een centraaldoos in een badkamer was uitgefikt door mensen die zelf gedacht hebben, we maken die plafoniere wel extra goed dicht door em van buiten goed af te kitten.
Door temperatuurveschillen condenseert er vocht dat niet meer weg kan, terwijl er altijd toch weer iets van vochtige lucht door het allerkleinste spleetje naar binnen kan.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 9 april 2019 16:24:26 schreef mel:
[...]Je mag geen schroeven gebruiken door een doos heen.. er zou eens een draad kunnen beschadigen door de schroeven..

Wat mij verteld is dat je geen geleidende verbinding mag maken tussen de binnenkant van de doos en de buitenwereld. Maar aangezien je in dit geval de buitenkant van de schroef niet aan kan raken zie ik het probleem niet zo. Zelf werk ik bij voorkeur zo bij holle wanden. Er zijn ook lasdozen waar de schroefgaten al in zitten zonder dat daar afdekdopjes bij geleverd worden, b.v. de BK16/19 van Attema.

schroefgaten in dozen hebben vaak een opstaande rand rondom, dus moeilijker om daar een draad mee te laten geleiden.

idd mogen er geen vreemde metalen in een doos zitten, zoals je soms armaturen tegenkomt die met spaanplaatschroeven op de centraaldoos deksel zitten, leuke voor een storing..

abb dozen worden op t werk weleens gebruikt bij projecten met brandwerende eisen aan inbouw of hollewand dozen, maar verders standaard de uhw50 hollewanddoos. gewone dozen zijn wel de md4050 van abb, die staan er vlot 600 op voorraad :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

@ KlaasZ :Ik heb er ook geen problemen mee, maar dat is toen eens tegen me gezegd :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..