Overspanningsbeveiliging nep?

Ik heb hier zo'n Alecto overspanningsbeveiliging om apparatuur tegen bliksem inslag te beveiligen. Nou ben ik mij ervan bewust dat niets bestand is tegen een directe inslag in een huis. Bij familie zijn de conussen uit de speaker geslagen terwijl de versterker niet eens aan stond.

Maar ik vroeg mij af of deze dingen werkelijk werkte tegen een wat minder directe inslag op het stroomnet, en hoe deze werken. Ik had verwacht dat het contact zou doorbreken op het moment dat de voltage te hoog werd. Maar na open slopen lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk. De pennen zijn namelijk direct met elkaar doorverbonden. Zit niets van elektronica tussen. Over de fase en nul staat een klein stukje elektronica met zekering, weerstand, lampje en "SAS 431KD14" varistor.
De varistor staat via een zekering (wat niets meer is al een draadje) over fase en nul. Het lampje in serie met de weerstand over hetzelfde zekeringsdraadje?

Wat doet dit dan? Het enige wat ik mij kan voorstellen wat zou werken is in geval van overspanning fase en nul hard met elkaar kortsluiten. De stekker contacten zijn immers direct met elkaar doorverbonden. Maar stel dat dit gebeurt, dan brand direct die zekering (F2) door en doet het niets meer. Wat heeft dit nou voor zin?

En stel dat dit wel werkt, dan maakt het eigenlijk niet echt uit waar je deze tussensteker in de groep zet. Als je hem gewoon ergens in zou steken dat zou alles “beschermt” moeten zijn van de groep toch?

Je conclusies zijn juist:

  • Tegen een directe inslag helpt niets (niet veel in ieder geval)
  • Een overspanningsbeveiliging met een varistor sluit de boel kort als de spanning te hoog op wil lopen.

Zo'n varistorbeveiliging werkt alleen tegen kortstondige pieken. De hoop is dat die varistor de kortsluiting net zo lang uithoudt om de zekering te laten doorbranden. De zekering moet dan wel in serie met het te beveiligen apparaat staan, niet alleen in serie met de varistor (check dat even).

Je moet 'm dan ook niet willekeurig ergens in de groep steken maar echt in serie met het te beveiligen apparaat. Of het werkt bij een inslag in de buurt? Tsja, dat ligt aan zoveel factoren, tijdsduur, spanning, ...

Kwaad kan het niet en allicht is het net genoeg.

maartenbakker

Golden Member

Als ze dat laatste claimen, alles beschermen van de groep, dan is het inderdaad nepnieuws. Als je dat laatste er zelf bij bedenkt om dat het zo zou moeten werken, hebben zij een prima product geleverd en jij hebt te hoge verwachtingen.

De pijnpunten bij deze steker liggen m.i. elders, vooral bij het ontbreken van een echte zekering. vooral de kans dat hij bij herhaalde pieken alleen bij de eerste maar wat doet.

Let wel, een steker is per definitie een eindpunt van de huisinstallatie, voor een leek is dat intuitief logisch maar als je er een beetje van weet dan ga je daar inderdaad over nadenken. Wat als een apparaat achter de steker invloed heeft op de huisinstallatie. En die invloed is er opzich ook echt als het om bijvoorbeeld netstoring gaat, maar voor netfilters, overspanningsbeveiligingen, enz. gaat het nooit op dat je aan het eindpunt iets kunt doen om de hele installatie op orde te krijgen. Ze zijn vooral om het aangesloten apparaat te scheiden van de rest van de installatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is een type 3 overspanningsbeveiliger.

Die gaat zeker niet volstaan om je installatie helemaal te beveiligen tegen bv. blikseminslagen.

Een type 3 gaat spanningsbegrenzende elementen hebben (zoals varistoren) die de spanning wel gaan begrenzen. Type 3 staat meestal dichtbij de verbruiker zelf.

Een type 1 of 2 (of 1+2 gecombineerd) staat normaal aan de kop van je installatie. In dit type is er een verbinding die wordt gelegd naar de aarde wanneer spanning te hoog wordt.
(dus elke fase en de nul worden met de aarde verbonden bij overspanning, zo wordt de energie afgeleid).

Dus om je vraag te beantwoorden: dit toestel hoeft niet nep te zijn, maar gaat je zeker niet 100% beschermen bij bv. een blikseminslag (daar is het ook niet voor gemaakt). Het gaat wel altijd helpen.

voor wat meer info hierover heb ik een bijlage geupload

Dat de luidsprekers beschadigd zijn, is wel weer een beetje bijzonder. Dat kan alleen als er via de eindtrap van de versterker DC op de luidsprekerdraden heeft gestaan. Bliksemtechnisch gezien is het gewoon een doodlopende geleider, en geen stroomking. De luidsprekerchassis zijn meestal nergens mee verbonden. Bij een volle blikseminslag, is er een brandspoor vanaf de metrekast, door het electrisch systeem, naar het eerstvolgende punt waar overslag kan plaatsvinden. Ik heb zo'n situaltie wel eens gezien, waarbij inde meterkast alles van de muur geslagen was, de leidingen uit de muur gebarsten. Tegen dergelijk geweld is zo'n alectodingetje nooit opgewassen. De enige manier op apparatuur te beschermen is geheel loskoppelen van het lichtnet, de luidsprekerkabels en antennekabels eruit etc. De bekabeling werkt als antenne en pikt dan ook een deel van het electrische veld op. Helaas is dat geen werkbare situatie. Gelukkig komt een blikseminslag niet zo vaak voor.
In het verleden heb ik wel andere fenomenen meegemaakt. Bij onweer in de stad was in een bepaalde wijk bij tv's met een eigen antenne vaker schade aan de kanaalkiezers van de tv's als in andere wijken.
Ik hebme wel eens afgevraagd waarom. Zou dat te maken hebben met ondergrondse waterstrommen of iets dergelijks?

flash2b

Special Member

Deze Alecto is wel de "light" editie, aangezien op de PCB er ook TVS/Transil kunnen worden toegevoegd.

Wel "mooi" van een old-school zekering (F2), wel zonder extra draad als ie doorbrand (zoals in oude meetapparatuur).

Tidak Ada

Golden Member

Ìs F2 wel een zekering, of is het net zoiets als een stapeltje centen in de meterkast?

Overigens moet je dit soort beveiligingen na doorslag direct vervangen. De volgende keer doet hij meestal niets meer...
Dat geblakerde neonlampje is ook niet meer wat het moet zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 8 april 2019 12:31:41 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De hoop is dat die varistor de kortsluiting net zo lang uithoudt om de zekering te laten doorbranden.

Hoeft niet eens: dit soort componenten hebben een thermische massa, die bedoeld is om de energie uit zo'n spanningspiek 'op te eten'. Als die energie binnen bepaalde grenzen blijft, kan er soms een belachelijk fors vermogen (vele kW's) opgenomen worden - alleen heel kortstondig. Maar als dat genoeg is om de energie uit die spanningspiek op te happen: klaar, job done. Met of zonder gesmolten zekering. Zoals al gezegd, een soort spannings-afhankelijke kortsluiting. Een fysiek grotere component zal daar in de regel meer kunnen doen dan een piepklein ding.

Als daarbij een zekering (in serie) smelt: bonuspunten, want overspanningspiek kan dan nog veel langer duren zonder schade aan te richten. Lees: zonder schade aan de kant die door de zekering afgekoppeld wordt. Wat elders nog aan de installatie hangt is een ander verhaal... :+

Thevel

Golden Member

Als ik het goed zie dan ziet het er dus zo uit.
Een beetje nutteloos lijkt me.

Edit/
Het (zwarte :) ) neon lampje erbij getekend.

Als dat schema klopt dan snap ik 'm inderdaad niet. Dat dunne draadje zou aan de "stopcontactkant" (die in de muur, niet die van de doorlusstekker) in de doorgaande leiding moeten zitten. Toch?

[Bericht gewijzigd door 6502 op maandag 8 april 2019 13:11:30 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Hmm... Dat had ik in mijn reactie even gemist.

In dit geval hoop ik dat het draadje juist niet als zekering bedoeld is, maar alsnog geeft bij snel opeenvolgende overspanningspulsen met een beetje pech helemaal geen bescherming meer. Een zeer slechte koop dus!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 april 2019 13:13:22 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Blikseminslag/schade is in 3 klassen ingedeeld:

Een Class 1 beveiliging is ietsje groter... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

LED indicator?
Zelfs dat klopt niet.

Arco

Special Member

Ach,

Daar kunnen ze altijd nog een draai aan geven... ;)

Light Emitting Discharge tube...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

>:)

Dat neonlampje heeft duidelijk ook een 'burn out'

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 8 april 2019 14:05:28 (90%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Een overspanningsbeveiliging word in de meterkast gemonteerd.
Maar heeft idd geen effect op directe inslag.
En er zijn er voor verschillende spanningen, voornamelijk voor besturingskasten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Op 8 april 2019 13:56:04 schreef Arco:
Light Emitting Discharge tube...

En ik altijd maar denken dat LED wat anders betekent... :)

Op 8 april 2019 13:07:33 schreef Thevel:
[bijlage]

Als ik het goed zie dan ziet het er dus zo uit.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/41226/forum-post
Een beetje nutteloos lijkt me.

Edit/
Het (zwarte :) ) neon lampje erbij getekend.

Dit is inderdaad het schema van de overspanningsbeveiliging.

Op 8 april 2019 11:38:04 schreef maartenbakker:
Als ze dat laatste claimen, alles beschermen van de groep, dan is het inderdaad nepnieuws. Als je dat laatste er zelf bij bedenkt om dat het zo zou moeten werken, hebben zij een prima product geleverd en jij hebt te hoge verwachtingen.

Dat is inderdaad mijn eigen conclusie. Het leek mij geen verschil maken of het te beschermen verbruikers object voor of na de doorvoer stekker zit aangezien de aansluitpunten 1:1 ongezekert doorgevoerd worden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Toch klopt het schema, althans het kan kloppen.
Bij een inslag, nee eigenlijk een ontlading, zal de spanning zeer snel stijgen. De Variristor gaat dan in geleiding en vormt een lage weerstand. Als het goed is dan wordt de spanningsverhoging te niet gedaan in de installatie. Dus door de impedantie (of weerstand) in de installatie.
Zo wordt voorkomen dat de spanning te hoog oploopt. Dit is een vrij normale overspanningsbeveiliging -fijn-. Dat wordt vaker gedaan.

Op het apparaat staat ook dat het neonlampje moet branden, klopt.
Bij een ontlading gaat het zo snel dat de overspanning allang weg is voor dat een eventuele zekering aanspreekt.
Meestal is het zo dat bij een ontlading de varistor door slaat, als “bescherming” is het dunne draadje, dat zal doorbranden.

Erg betrouwbaar is dat ding niet, maar toch 5 jaar garantie. Natuurlijk gaat de garantie alleen over deze overspanningsbeveiliging, en niet voor de apparatuur.

Als ik zo een inschatting mag maken, in 99% van de gevallen dat je een flinke overspanning hebt (en dat komt zeer zelden voor) zal dit apparaat niet het beoogde effect hebben.
Meeste inboedelverzekeringen keren ook uit bij blikseminslag in de buurt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

En juist door die impedantie van de installatie zal zo'n steker"beveiliging" meer doen voor het aangesloten apparaat dan voor de rest van de installatie zelfs als hij gewoon parallel staat.

Om goed genoeg te werken, behoort er eigenlijk een normaal netfilter bij te zitten en bovendien een zekering die de stroomtoevoer naar het aangesloten apparaat onderbreekt zodra de VDR aanspreekt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die draadjes of printbaantjes als zekeringen heb ik in Chinese apparaten weinig vertrouwen in... ;)
Volgens mij worden die op het oog gekozen, zo van "dat lijkt me wel dun genoeg"

Had een adapter met een dun baantje als zekering. Toen de adapter ontplofte ging de zekering in de meterkast eruit. Het baantje was nog heel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Hier is het juist goed als het draadje heel blijft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Het werkt, er zit een MOV in, en als de piek te groot wordt brandt het draadje door en gaat de neon uit wat indiceert dat je niet meer beschermd bent. Het stopcontact werkt dan wel nog gewoon.

Het is wel een heel erg uitgeklede versie van een beveiliging. Haast de moeite niet daarvoor een behuizing en een tussenstekker te maken.
Eigenlijk ook vrij zinloos, want de surgepulsen waartegen het beperkt beschermt, moeten de aangesloten apparaten al tegen bestand zijn volgens de EMC richtlijn. In veel apparaatjes zit trouwens al één of meerdere MOV"s ingebouwd .

Je beschermd aangesloten electronica doorgaans tegen surge pulsen van 1 of 2 kV,verdere bescherming moet in het netwerk zijn opgenomen.
Als U een blikseminslag krijgt is dit nutteloos.
Veel electronica is beschermd met een dubbele diode (in het geval van 2 kV surge immunity)en een X2 condensator.
Doorsnee genomen als wij varistoren plaatsen gebruiken wij een fuse track, als de varistor doorslaat word de stroomkring onderbroken.
Echter de nieuwe standaard aangaande VDR's schrijft een zekerings element voor, dus het is verplicht om een zekering tussen de lijn en de varistor aan te brengen.
(wat er op neer komt dat Uw last onbeschermd kan zijn na een surge)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Sine

Moderator

Wow ... gewoon wow.

Ik heb wel crappy overspanningsbeveiligingen gezien, maar deze spant de kroon.

Zelfs in de bokkiewokkie tussenstekkers die nedis verkocht zit meer elektronica.
Een gas arrestors over de lijn geholpen door twee MOVS (met elk een eigen temperatuurzekering) naar aarde.
Dat is wel het minimale als je het mij vraagt.