GPS week roll-over

Anoniem

Gisteren haperde mijn trouwe 8 jaar oude Tomtom om soms compleet de mist in te gaan.
Er was ook voor het eerst een flinke mist. Misschien is dit in combinatie met de zonnewerende auto-voorruit de oorzaak van slechte ontvangst dacht ik. Maar toen het wat opklaarde bleef de GPS letterlijk het noorden verliezen.

Vervolgens dacht ik aan de vermeende ingebouwde einde levensduur timer waarvoor op CO al meermaals gewaarschuwd werd.

Uiteindelijk was de werkelijke oorzaak simpel, maar niet voor de hand liggend.

De GPS systeemklok loopt sinds 1980 continue door.
Daarbij worden de weeknummers bijgehouden en doorgestraald naar de gebruikers. Daarvoor staan 10 Bits ter beschikking.
Dat betekent dat de weekteller na 1023 herstart van nul. Dit komt overeen met een cyclus van 19 jaar.
Deze roll-over gebeurde net op 06/04/2019, dus eergisteren.

Blijkbaar kon mijn GPS software deze omschakeling niet aan en werd de synchronisatie met de satellieten verstoord.
Bij recente GPSsen zal de huidige roll-over wel voorzien zijn.

Gelukkig was met een gratis online update van de software het euvel meteen hersteld.

Nu vraag ik me af of andere oudere systemen gebaseerd op GPS daar ook last van zouden hebben.
En als in dat geval de reden zo direct zou achterhaald worden. Tenslotte is het een fenomeen dat zich maar eens in de 19 jaar voordoet.

Sine

Moderator

Het is ook niet echt de eerste keer, de eerste rollover was op 21 augustus 1999

De oeroude gps module die hier de GPS-tijd uit de lucht staat te halen heeft er in ieder geval geen last van. (Sirfstar II chipset)

Kruimel

Golden Member

Op 8 april 2019 09:12:49 schreef MGP:
Stond in de gazet :)

https://www.hln.be/ihln/multimedia/werkt-jouw-gps-systeem-nog-wel-na-d…

Ook op tweakers: link. Om eerlijk te zijn geloof ik ook niet echt dat de TS dit op één of andere manier zelf heeft ontdekt zoals hij impliceert. Dit is niet het soort informatie dat je gemakkelijk ontdekt zonder low-level toegang tot je GPS ontvanger of intieme kennis van het GPS systeem.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er was nog al wat over te doen onder de vliegers, die systemen zijn veelal van US-afkomst en gebruiken dus enkel GPS. Bv. de fabrikant Avidyne schijnt nog een (gratis!) update te hebben gepubliceerd.

Die systemen hebben het ook lastiger want ze moeten voor de vliegerij goedgekeurd worden/zijn.

Ietwat "consumer grade" gnss-ontvanger kan vandaag ook info van Glonass en Beidou (sp?) verwerken en dan wordt het heel wat betrouwbaarder. Mijn eigen Android-met-SkyDaemon en ook mijn zelfgebreide Raspberry-gps werkten zonder verpinken verder.

@Sine: nee, maar er wordt dan ook enkel de tijd gelezen; het (eventuele) issue is met de datum. Wat er in de vliegerij gebeurde: de gps-datum kwam ergens in 1998 terecht, en daardoor "oordeelde" de software dat de database met navigatieinformatie niet meer up to date was. Zie bv. https://twitter.com/chinaavreview/status/1114802018919411712?s=21 al zou dat best wel eens nepnieuws kunnen zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Ik zou me er niet druk over maken.Als er veel mensen last van hebben, word er ongetwijfeld wel een of andere software update gedaan.
De millenniumbug , 19 jaar geleden, daar had ook iedereen het over.
Terwijl alles gewoon doorging.
Ik snap trouwens niet waarom de weeknummering doorloopt bij GPS.
Wat heeft plaatsbepaling nou met datum te maken.. :S
En voor B_F_M : software in een vliegtuig voor essentiele dingen zou je niet willen... Kijk maar naar de Boeing 737 MAX...
Vroeger hadden de piloten een magnetisch kompas, een hoogte meter en een windsnelheidsmeter..Die kwamen er ook ... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@mel: dat is allemaal veel te simplistisch en veel te kort door de bocht.

Enerzijds is navigatie geen primaire vliegtaak: primair is het vliegtuig in de lucht houden ttz. alle parameters binnen hun uiterstenvork - bovenal de luchtsnelheid.

Anderszijds is navigatie, hoewel een secondaire taak, wel heel wat kritischer geworden. Het luchtruim is voller dan vroeger, de indeling wordt alsmaar complexer ondanks allerlei goede voornemens, en de verkeersleiding gaat er meer en meer vanuit dat er nauwkeurig wordt genavigeerd "want iedereen heeft toch GPS aan boord".

Ook "vroeger kwamen ze er ook" is toogpraat: vroeger werd er al eens licht verlorengevlogen. Vandaag ook nog wel, maar toch al heel wat minder.

Wel ben ik grif met u eens dat, als GD's GPS geen nauwkeurige locatie-aanduiding meer gaf, dit niet het gevolg kan geweest zijn van dit verhaal: dat betreft, nogmaals, enkel de datum. Die voor navigatie "an sich" inderdaad niet relevant is.

Een software-update is misschien niet zo simpel: als je een simpele gps-ontvanger gebruikt met seriele interface, al dan niet usb, dan wordt het niet zo simpel om die update door die seriele interface heen te krijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 8 april 2019 10:00:57 schreef mel:

De millenniumbug , 19 jaar geleden, daar had ook iedereen het over.
Terwijl alles gewoon doorging.

Nu doe je alsof de milleniumbug paniekzaaierij was. Het is net dank zij de grote aandacht die er aan besteed werd en de grote inspanningen die geleverd zijn dat er geen noemenswaardige incidenten zijn geweest.

Ik snap trouwens niet waarom de weeknummering doorloopt bij GPS.
Wat heeft plaatsbepaling nou met datum te maken.. :S

Het hele GPS systeem is op tijd gebaseerd
Moest de weekinfo niet relevant zijn, zou de GPS ontvanger niet ophouden te functioneren.

En voor B_F_M : software in kan vliegtuig voor essentiele dingen zou je niet willen... Kijk maar naar de Boeing 737 MAX...
Vroeger hadden de piloten een magnetisch kompas, een hoogte meter en een windsnelheidsmeter..Die kwamen er ook ... :P

En de piloten hadden ook een lederen vest met wollen kraag en een soort lasbril op omdat hun oogjes niet zouden tranen van de wind.... :-)

De millenniumbug , 19 jaar geleden, daar had ook iedereen het over. Terwijl alles gewoon doorging.

Dat wil ik toch even nuanceren. Er was inderdaad veel hype in de media, het klonk allemaal lekker sensationeel. Maar de werkelijk was natuurlijk compleet anders. Uiteraard zou je thuis-PC niet ontploffen, er zouden heus geen vliegtuigen uit de lucht vallen. Dat waren spookverhalen van journalisten die niks beters te melden hadden.

Wat wel behoorlijk mis zou gaan waren allerlei grote, soms niet eens zo heel oude back-end systemen bij grote organisaties. Daar heb ik er zelf ook een paar van onder handen gehad. Denk aan premie-berekeningen en dergelijke. Is dat wereldschokkend? Welnee, niet bij waar ik aan gewerkt heb maar het zou wel aardig wat commotie tot gevolg gehad hebben als we het niet van te voren gefixt zouden hebben. Dat hebben we, en velen met mij. En daarom ging alles gewoon door.

Maar, over de GPS roll-over, hier twee verschillende Tomtoms en drie verschillende Garmins die zo te zien geen enkel probleem hebben. Ze weten nog waar ze zijn en geven de juiste datum en tijd door. Geen idee of dat zo blijft als ik ze reset maar dat doe ik dan maar even niet.

Pikant detail is dat controle op serienummer bij Tomtom aangaf dat ze niet meer zouden werken en dat ik korting kon krijgen bij aanschaf van een nieuwe...

Tidak Ada

Golden Member

Met mijn antieke VDO-Dayton heb ik geen problemen ondervonden, gisteren (Zo 7/4)
Met het kompas en de GPS van mijn iPhone (<3 jaar oud) wel, maar dat is al sinds de laatste update van iOS :(

Toch vreemd in een tijd dat klokken en horloges met 'eeuwigdurende' kalender gemeengoed zijn....
Gelukkig zijn er momenteel geen GPS-geleide wapens nodig :) :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik kreeg van tomtom een week of wat terug netjes een mail met deze aankondiging en de melding dat er een update beschikbaar stond.
vrijdag braaf ge-update, de weg vinden ging van het weekend prima.

Action expresses priorities LH

Mijn praktijkervaring met onze 5 Garmin toestellen hier in huis, van gister:

Garmin GPSMAP 60CSx (laatste FW) - geen probeem
Garmin Etrex Vista HCx (laatste FW)- geen probleem
Garmin Oregon 600 - geen probleem
Garmin Nuvi 1340 - geen probleem
Garmin Nuvi 14xx - geen probleem

YMMV uiteraard

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

"de weg vinden..."

Gôh, waar zijn deze dingen ook weer voor?
https://www.wegenwiki.nl/images/NBA_01.jpg

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Gôh, waar zijn deze dingen ook weer voor?

Die zijn leuk als je de weg al weet en geen opstoppingen, files of ander ongemak op je route tegenkomt. Een moderne GPS loodst je er keurig omheen en levert je voor de deur af. Ken je dat gepruts met zo'n stratenboek nog? Blij dat we daar vanaf zijn!

joopv

Golden Member

En in Amsterdam had je ook weinig tot niks aan dat Shell 100.000 straten boek.

Ik ben helaas niet gezegend met richtingsgevoel, en als field engineer was dat wel een kruis in de pre-tomtom tijd. Mijn dashboardkastje lag stampvol met stadsplattegronden en het bord langs de weg als je een plaats in rijdt gebruikte ik regelmatig.

Die "topologische exercities" krijg ik nou niet meer. Ergens is dat wel jammer.

Op 8 april 2019 11:53:20 schreef MNM(tm):
"de weg vinden..."

Gôh, waar zijn deze dingen ook weer voor?
[afbeelding]

Een navigatiesysteem in een auto is, zeker voor een particulier, idd geen noodzaak. Wel erg handig ;)

Action expresses priorities LH
GJ_

Moderator

Op 8 april 2019 11:01:25 schreef grotedikken:
[...]Nu doe je alsof de milleniumbug paniekzaaierij was. Het is net dank zij de grote aandacht die er aan besteed werd en de grote inspanningen die geleverd zijn dat er geen noemenswaardige incidenten zijn geweest.

Ik heb er inderdaad ook heel erg veel werk aan gehad. Maar 99% was paniekzaaierij en bij 1% was er toch echt wel wat aan de hand. En die ene procent maakte zo hier en daar toch wel een flink verschil tussen stilstand en ongehinderd doorproduceren.

Op 8 april 2019 12:28:57 schreef joopv: Die "topologische exercities" krijg ik nou niet meer. Ergens is dat wel jammer.

Nou wat jammer. Meestal was er niks mis mee, maar lang de kant van de weg bij zo'n bord midden in de nacht, in de regen, sneeuw of wat voor andere ongemakken dan ook mis ik niet heel erg.

fatbeard

Honourable Member

@6502: Als je de weg al weet heb je verder nix nodig, en als er opstoppingen of ander ongemak is helpt een GPS ook niet zo bijster veel (omdat dan iederéén die omleiding gaat volgen).

Ik heb geen stom-stom maar kom wel altijd op de plaats van bestemming...
Gewoon, met die blauwe dingen en een klein beetje voorbereiding (a.k.a. huiswerk) >:)

Maar echt: weeknummers tellen in 10 bitjes, dat geeft toch wel aan hoe antiek het GPS systeem is... (of hoe kort ze dachten dat het zou werken)
Toen het ontworpen werd zal geheugen best duur zijn geweest; veel systemen in dat era zijn gebouwd met dit soort beperkingen (de millenium bug werd er ook door veroorzaakt).
Een van 'onze' programmeurs had ook ooit een systeem ontworpen waarvan de systeemklok werd bijgehouden in milliseconden (in 32 bits!). Gaf wel aardige effecten soms...
Vandaag de dag is er gewoon geen excuus meer voor dit soort calamiteiten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

Op 8 april 2019 12:40:42 schreef fatbeard:

Maar echt: weeknummers tellen in 10 bitjes, dat geeft toch wel aan hoe antiek het GPS systeem is... (of hoe kort ze dachten dat het zou werken)
Toen het ontworpen werd zal geheugen best duur zijn geweest; veel systemen in dat era zijn gebouwd met dit soort beperkingen (de millenium bug werd er ook door veroorzaakt).
Vandaag de dag is er gewoon geen excuus meer voor dit soort calamiteiten.

Dat is wel te kort door de bocht.
Een benzinemotor is in grote trekken nog steeds gebaseerd op de Hippomobile van Lenoir uit 1865.
Overigens draaide deze tweetaktmotor op een mengsel van
koolmonoxide en waterstof. Wat men tegenwoordig als het nieuwste van het nieuwe beschouwt. Back to the roots? :-)

Elke technologie draagt de last van het verleden met zich mee. Nieuwe dingen worden ontworpen met de middelen die op dat moment ter beschikking staan. En op die fundamenten wordt voortgebouwd .
Hoeveel simpeler en goedkoper waren KTV's niet geweest hadden ze niet moeten compatibel zijn met Z/W uitzendingen?
Maar het was toen eenmaal niet haalbaar aparte tv zenders
voor kleur en zwartwit in de ether te houden.

Dus verwijt de ontwerpers niet te gauw kortzichtigheid.
En geloof je echt dat dit soort zaken vandaag wél allemaal voorzien worden?

Anoniem

Op 8 april 2019 12:40:18 schreef GJ_:
[...]Ik heb er inderdaad ook heel erg veel werk aan gehad. Maar 99% was paniekzaaierij en bij 1% was er toch echt wel wat aan de hand. En die ene procent maakte zo hier en daar toch wel een flink verschil tussen stilstand en ongehinderd doorproduceren.

Dit heeft idd voor heel wat extra werk gezorgd, in die mate dat ook degenen die dit soort opdrachten hadden zelf wel eens twijfelden of er niet fel overdreven werd.
Maar uiteindelijk zijn er toch heel weinig calamiteiten gebeurd door deze aanpak. Je moet niet enkel rekening houden met het vastlopen van individuele systemen, maar ook met mogelijk cumulatieve effecten.

Kruimel

Golden Member

Op 8 april 2019 11:53:20 schreef MNM(tm):
"de weg vinden..."

Gôh, waar zijn deze dingen ook weer voor?
[afbeelding]

Da's ook wel flauw, want als je op dit punt naar Berlijn moet weet je niets.

joopv

Golden Member

Op 8 april 2019 12:40:42 schreef fatbeard:

Maar echt: weeknummers tellen in 10 bitjes, dat geeft toch wel aan hoe antiek het GPS systeem is... (of hoe kort ze dachten dat het zou werken)

correctie:
Dit is puur een client issue. Kortzichtigheid / gemakzucht van de programmeurs van de tomtoms enz.

Het GPS/Galileo/Glonass systeem wordt gebouwd op levensduur van decades, niet op jaren. Die 10 bits week counter zit er al in sinds het eerste design van GPS in de jaren '70. Het zou geen enkel issue mogen opleveren voor een fatsoenlijk ontworpen ontvanger die de specs volledig geïmplementeerd heeft.

Op 8 april 2019 13:23:38 schreef grotedikken:
[...]
Dit heeft idd voor heel wat extra werk gezorgd, in die mate dat ook degenen die dit soort opdrachten hadden zelf wel eens twijfelden of er niet fel overdreven werd.
Maar uiteindelijk zijn er toch heel weinig calamiteiten gebeurd door deze aanpak. Je moet niet enkel rekening houden met het vastlopen van individuele systemen, maar ook met mogelijk cumulatieve effecten.

Ik heb heel wat malle dingen gezien, zelfs één met maar 1 positie voor het jaartal.
Ik heb mijn tijd voornamelijk doorgebracht met testen van, al dan niet aangepaste, systemen. Er waren risico analyses uitgevoerd dus niet alles rücksichtlos getest, maar sommige dingen wil je toch echt controleren als je opdrachtgever een bank is.
Dat er weinig is mis gegaan is mede te danken aan de goede risico analyses.

De 99% paniekzaaierij kan ik niet onderschrijven, er was wel degelijk reden om eens even goed na te gaan denken.
Dat een belangrijk deel van de paniekzaaierij van de media afkomstig was is, zoals meestal, het gevolg van onwetendheid.
Toch waren er in die tijd ook een paar, en niet de minste, IT-goeroes die het einde der tijden voorspelden.

Enne...mijn GPS gestuurde klokken doen het prima.

Just find out what you like and let it kill you
Hensz

Golden Member

Op 8 april 2019 14:38:19 schreef Kruimel:
[...]Da's ook wel flauw, want als je op dit punt naar Berlijn moet weet je niets.

Maakt niet uit, alle richtingen leiden je Duitsland in. Dat is op >600 km afstand een goed begin. :D

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Op 8 april 2019 12:40:42 schreef fatbeard:
@6502: Als je de weg al weet heb je verder nix nodig, en als er opstoppingen of ander ongemak is helpt een GPS ook niet zo bijster veel (omdat dan iederéén die omleiding gaat volgen).

Veel voorbeelden gezien van auto's die wél in de file stonden en anderen die er omheen reden. Laatst nog met een verstopte tunnelbuis onder Maastricht.
Wat ook handig is bij trajectcontrole dat ie de gemiddelde snelheid laat zien over het baanvak. Zo kan je iets te hard of iets te langzaam rijden makkelijk corrigeren.

Ik heb geen stom-stom maar kom wel altijd op de plaats van bestemming...
Gewoon, met die blauwe dingen en een klein beetje voorbereiding (a.k.a. huiswerk) >:)

Dat is juist het voordeel van zo'n ding. Geen huiswerk, je typed Gibraltar in (whatever) kiest wel of geen tolweg en je hoeft alleen de instructies te volgen.

Maar echt: weeknummers tellen in 10 bitjes, dat geeft toch wel aan hoe antiek het GPS systeem is...

tja na 1023 ging het fout, maar alleen bij de >8 jaar oude systemen. En daar is wel al een maand van te voren voor gewaarschuwd een update te downen.

We hebben nu behalve USA GPS ook veel andere sats hangen